جمعه, 2 تیر 1396
منو اصلی

 شرط ماندگاری خودروها در خطوط تولید
معاون امور صنایع وزارت صنعت روز گذشته در نشستی خبری در حالی یکی از شروط از رده خارج کردن خودروها را عدم مقبولیت آن بین مشتریان عنوان کرد که به عقیده کارشناسان، سیاست‌گذار صنعتی باید مشخص کند که این مقبولیت تابع چه موضوعاتی است.
بیشتر ...
 

 تولید خودروهای بی کیفیت را متوقف کنید
یک کارشناس صنعت خودرو از شرکتهای ایران خودرو، سایپا، مدیران خودرو و کرمان خودرو خواست تولید خودروهای با کیفیت پایین را متوقف کنند.
بیشتر ...
 

 تعدد واردکنندگان خودرو، قیمت‌ها در بازار جهانی را بالا می برد
انحصار در خرید خودرو از منابع خارجی به نفع مملکت ما است چراکه با مراجعه افراد متعدد از ایران برای یک خودروی مشابه، شاهد رقابت در بالا بردن قیمت در مراکز خرید هستیم.
بیشتر ...
 

ابهام‌زدایی از بازار وارداتی‌ها؛
 سه چالش پیش‌روی دولت درخصوص واردات خودرو
واردات هر کالایی در چارچوب مقررات و دستورالعمل‌های ابلاغی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت می‌گیرد، این در شرایطی است که هیچ کالایی به اندازه خودرو طی سه سال گذشته با تغییرات در مقررات و دستورالعمل‌های اجرایی روبه‌رو نبوده است. در این زمینه برخی کارشناسان با اشاره به تجارت پرسود واردات خودرو، بی‌برنامگی در تدوین مقررات را متوجه عملکرد مسوولان تجاری و صنعتی کشور می‌خوانند و معتقدند که مقررات تدوین شده مسیر مشخصی را طی نمی‌کند؛ به‌طوری‌که چرخش مقررات در سال‌هایی با حمایت از تولید صورت گرفته یا در سال‌هایی برای جلوگیری از خروج ارز از سوی مسوولان تجاری کشور انجام می‌شود.
بیشتر ...
 

بخشنامه جدید مالیاتی صاحبان مشاغل خودرویی
 صاحبان دو خودرو چقدر باید مالیات دهند؟
طبق بخشنامه جدید مالیاتی سازمان امور مالیاتی درباره مشاغل خودرویی افرادی که دو خودرو یا بیشتر داشته باشند اگر که خودروی آنها تاکسی یا وانت نباشد، با توجه به این که فعالیت اصلی مودی مربوط به خودروی اول است و برای خودروی دوم معافیت در نظر گرفته نمی شود، لذا مالیات خودروهای بعدی به صورت مقطوع به میزان ۲۵ درصد یا بیشتر محاسبه می شود.
بیشتر ...
 

 سایه سنگین بهره های بانکی بر صنعت خودروسازی
پرداخت سود و بهره های سنگین از سوی خودروسازان به بانک ها یکی از معضلاتی است که بیش از پیش، اصلاح و بازبینی لازم را می طلبد و امید است دولت دوازدهم با ورود جدی و قاطع برای تغییر وضعیت مذکور، اقدامات موثر و سازنده لازم را در این خصوص عملیاتی کند.
بیشتر ...
 

 پیدا و پنهان مشارکت خودروسازان دنیا با ایران
اگرچه کارشناسان معتقدند با ورود خودروسازان بین المللی رقابت در صنعت ایران شکل می گیرد اما هنوز فاصله زیادی تا داخلی سازی خودروها باقی مانده است. به گزارش کارپرس، برگشت خودروسازان جهانی به ایران از حدود دو سال پیش آغاز شد. خودروسازان خارجی از کشورهایی چون فرانسه، آلمان، ایتالیا، چین و کره به ایران آمدند تا بتوانند تولید مشترک را با خودروسازان ایرانی شروع کنند. اما قبل از جدی شدن مذاکرات وزارت صنعت، معدن و تجارت سه شرط را برای آنها لحاظ کرد؛ اول صادرات 30درصد محصولات مشترک، دوم سرمایه گذاری خودروساز خارجی و سوم شروع داخلی سازی خودروها با سهم 40 درصد از سوی ایران. طرف خارجی موقع امضای قرارداد موارد یاد شده را پذیرفت و بنا شد قطعه سازان ایرانی هم همپا با خودروسازان حرکت کنند تا روند داخلی سازی خودروها سرعت بگیرد. ولی شروطی که از مدت ها پیش لحاظ شده بود هنوز در بدنه خودروسازی ها جدی گرفته نشده و داخلی سازی معنا و مفهوم پیدا نکرده است.
بیشتر ...
 

 رشد ۱۲۸ درصدی واردات در نخستین ماه سال
جزئیات روند واردات در فروردین ماه از واردات ۳ هزار و ۸۶۶ دستگاه خودرو حکایت دارد که با توجه به رقم یک هزار و ۶۹۴ خودرویی که در نخستین ماه سال ۹۵ به کشور وارد شد، شاهد رشد ۱۲۸ درصدی در فروردین ماه ۹۶ نسبت به سال گذشته هستیم.
بیشتر ...
 

دارایی‌های خارجی عربستان به کمتر از 500 میلیارد دلار رسید
 جهنم اقتصادی در ریاض
جدیدترین آمار منتشر شده نشان می‌دهد به‌رغم درآمد 9میلیارد دلاری عربستان از نخستین فروش بین‌المللی اوراق قرضه اسلامی، دارایی‌های خالص خارجی این کشور در ماه آوریل به کمتر از 500 میلیارد دلار کاهش یافته است.
بیشتر ...
 

 تعرفه؛ محک واقعى خودروسازان براى رقابت با آسیایى ها
تعرفه واردات در حالى به عنوان یکى از مصادیق انحصارى بودن صنعت خودروی ایران تعیین شــده که نگاهى به اعداد و ارقام نشــان می دهد که این میزان تعرفه نه تنها با احتســاب سایر مالیات هاى اضافــه بر آن در ایران نســبت به میانگین ســایر کشــورهاى آســیایى بالا نیســت، حتى در برخى موارد کمتر از سایر کشورهاست.
بیشتر ...
 

 جایگاه ایران در آینده بازار جهانی خودرو کجاست؟
«خودروهای آینده مشابه خودروهای امروزی نخواهند بود.» این جمله پیش بینی بسیاری از مدیران غول های خودروساز جهان از آینده صنعت خودرو است.
بیشتر ...
 

 تشدید رکود بازار خودرو در صورت افزایش قیمت ها
رئیس اتحادیه نمایشگاه داران اتومبیل گفت: در صورت افزایش قیمت کارخانه ای خودروها، رکود بازار بیشتر خواهد شد و تقاضایی برای خرید خودرو نخواهیم داشت.
بیشتر ...
 

 پیام انتخابات ایران و فرانسه به بازار خودرو
پس از دوازدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری کشور، سران بسیاری از کشورها به رسم مالوف و دیپلماتیک در پیام‌هایی به منتخب ملت دکتر حسن روحانی رئیس‌جمهور تبریک گفتند. اما در این میان پیام رئیس‌جمهور فرانسه و درخواست تقویت روابط اقتصادی، علمی و فرهنگی با کشورمان از چند بُعد در بازار سرمایه حائز اهمیت است
بیشتر ...
 

کارشناسان بر لزوم تغییر الگوی حمایت دولتی از خودروسازان در برجام تاکید کردند
 تیغ دولبه حمایت از خودروسازی در پساتحریم
: آیا دولت از صنعت خودرو حمایت می‌کند؟ این پرسش چالش‌برانگیز در حالی مطرح است که دست‌اندرکاران صنعت خودرو اعتقادی به حمایت‌های دولتی از این صنعت ندارند، اما در عوض بسیاری از کارشناسان به‌واسطه قوانین جاری و همچنین انحصار بازار خودرو معتقد به حمایت صدرصدی دولت از خودروسازان هستند. این کارشناسان حمایت دولت از خودروسازان را جزو بدیهیات این صنعت می‌خوانند و آن را عامل بازدارنده‌ای در توسعه زنجیره خودروسازی کشور عنوان می‌کنند. حال در شرایطی که دولت قصدی برای واگذاری سهام خود در خودروسازی‌ها ندارد و همچنان پیگیر آزادسازی قیمت خودرو است به‌نظر می‌رسد که این موضوع در فضای پساتحریم با چالش‌هایی همراه باشد. چالش‌هایی که تداوم حضور دولت در خودروسازی‌ها را برنمی‌تابد.
بیشتر ...
 

کارشناسان به دلایل رشد هزینه تولید در شرکت‌های خودروساز پرداختند
 چالش هزینه‌های بالاسری در خودروسازی
: بالا بودن هزینه‌های تولید در خودروسازی ایران در حالی همواره به‌عنوان یک چالش بزرگ مطرح بوده که این موضوع از مسائل مختلفی از جمله ضعف بهره‌وری، سود زیاد تسهیلات بانکی و همچنین وجود هزینه‌های مازاد در این صنعت سرچشمه می‌گیرد.در کنار این موضوعات اما مساله مهمی که از آن به‌عنوان اصلی‌ترین عامل اثرگذار بر بالا رفتن هزینه‌های تولید یاد می‌شود، دولتی بودن صنعت خودرو در ایران است. در واقع ریشه مشکلاتی مانند پایین‌بودن بهره‌وری و هزینه‌های مازاد و امثال اینها نیز در ساختار دولتی صنعت خودرو کشور نهفته بوده و این موضوع در نهایت از بالا بودن قیمت خودروها و ضعف شدید در صادرات انجامیده است. اگر مقایسه‌ای کلی میان قیمت خودروهای داخلی و خارجی انجام شود، کاملا واضح است که قیمت‌ها در خودروسازی کشور و با در نظر گرفتن سطح کیفی و تکنولوژی آنها، بسیار بالاتر از همتایان خارجی شان است و این موضوع به‌طور مستقیم با هزینه‌های تولید ارتباط دارد.
بیشتر ...
 

راه‌حل‌های مرسوم رکود تورمی
 علاج درد دوم اقتصاد ایران
تجارب جهانی نشان می‌دهد که راه‌حل‌های مرسوم مقابله با رکود تورمی عموما در گام اول بر کاهش دامنه تورم متمرکز بوده‌اند. دولت‌ها پس از ایجاد ثبات نسبی در اقتصاد، درد دوم را که همان رکود اقتصادی است، علاج کرده‌اند. این علاج درد با ملاحظه‌ای چون حساسیت اقتصاد نسبت به نرخ بهره، نوع مبادله بین بیکاری و تورم، ساختار اقتصادی و میزان کسری بودجه انجام شده است
بیشتر ...
 

 صنعت خودرو روبه بین‌المللی شدن
: وزارت صنعت، معدن و تجارت راهکارهایی را برای پیوستن صنعت خودروی ایران به خودروسازان خارجی و بین‌المللی شدن این صنعت پیش‌بینی کرده است.
بیشتر ...
 

 پیام اقتصادی رای به روحانی
دکتر روحانی در چهار سال اول دولت خود برای بهبود اقتصاد ایران دو کار بزرگ انجام داد؛ یکی مهار تورم بود که آن را از حدود 40‌درصد به زیر 10‌درصد رساند که این یک دستاورد بسیار بزرگ بوده است
بیشتر ...
 

 همراهان همیشگی صنعت خودرو
در حالی صنعت خودرو توانست در چهار سال دولت یازدهم به واسطه استفاده از ظرفیت‌های برجام، مشارکت با خودروسازان خارجی را کلید بزند و خودروسازی کشور را در جاده توسعه قرار دهد که بررسی تحولات آینده صنعت خودرو نشان می‌دهد، دولت آینده با چالش‌های دیگری در تحقق مسیر توسعه مواجه است.
بیشتر ...
 

 بیمه فرسودگی خودرو تصویب شد
: لایحه هوای پاک پس از سه سال تلاش و بررسی دولت و مجلس شورای اسلامی سرانجام در اردیبهشت‌ماه سال جاری تصویب شد.
بیشتر ...
 

 برجام صنعت خودرو را زنده کرد
به گفته کارشناسان دریافت غرامت از پژو، سرمایه گذاری مستقیم این شرکت فرانسوی در ایران و آغاز تولید انبوه پژو ۲۰۰۸ از دستاوردهای برجام در صنعت خودروی ایران است.
بیشتر ...
 

 خودروسازان به مشتری احترام نمی گذارند
رئیس کمیسیون صنعت اتاق تهران، با تاکید بر ضرورت ارائه هدفمند تسهیلات به واحدهای تولیدی و مشتریان معتقد است که خودروسازان داخلی، به مشتری احترام نمی گذارند. بحث تمایل مشتریان به کالاهای خارجی همواره در صنایع پوشاک، لوازم خانگی و خودروسازی مورد توجه اقتصاددانان و تحلیلگران بوده است.
بیشتر ...
 

 گردش مالی ۲۶ میلیارد دلاری صنعت خودرو در ایران
: معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران گفت: بازار ایران با توان تولید سالانه دو میلیون خودرو و دسترسی به بازار بزرگ کشورهای همسایه و منطقه، فرصت خوبی برای مشارکت شرکت‌ها و قطعه‌سازان برزیلی به‌شمار می‌رود. منصور معظمی در نشست انجمن قطعات خودرو برزیل در سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) افزود: ایران از توان تولید سالانه 2 میلیون دستگاه خودرو برخوردار است؛ پارسال نزدیک به یک میلیون و 400 هزار دستگاه خودرو در کشور تولید شد و امسال برای تولید یک میلیون و 600 هزار دستگاه برنامه‌ریزی شده است.
بیشتر ...
 

 خودروسازی در دولت قبل سکته کرد
محبی نژاد با تشریح وضعیت قطعه سازان مهم‌ترین ضربه به این صنعت را تصمیم های خلق الساعه ای دانست که در دولت قبل برای تعرفه واردات کالا گرفته شد.
بیشتر ...
 

 صنعت خودرو، ستون فقرات اقتصاد ملی است
وزارت صنعت، معدن و تجارت که به تازگی از دومین نسخه راهبردی خود تا افق 1404 رونمایی کرد، «صنعت خودرو» را به عنوان یک صنعت مادر و پیش برنده توسعه صنعتی کشور معرفی کرد؛ صنعتی که کارشناسان از آن به عنوان ستون فقرات اقتصاد ملی نام می برند و تأکید می کنند در روزهایی که بحث استقلال از اقتصاد نفتی مطرح می شود، صنعت خودرو جایگزین خوبی برای تولید ناخالص ملی است؛ صنعتی استراتژیک و مهم که در زمره صنایع اولویت دار و منتخب در بخش تولید و تجارت نیز به شمار می رود.
بیشتر ...
 

 قاچاق، آفت جدی صنعت قطعه سازی خودرو
دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور گفت: قاچاق توان تولید قطعه سازان داخلی را به شماره انداخته است و واحدهای قطعه سازی خودرو روز به روز بی رمق تر از گذشته می شوند. آرش محبی نژاد در برنامه از حرف تا عمل رادیو اقتصاد از وجود یک هزار و ۲۰۰ قطعه ساز رسمی در کشور خبر داد و افزود: در حال حاضر ۶۰۰ واحد قطعه سازی در مملکت فعال است.
بیشتر ...
 

دنیای‌اقتصاد» با نگاه به اقتصاد مقاومتی اثر واردات خودرو بر تولید را بررسی کرد
 واردات خودرو محرک یا مخرب تولید؟
: سال 96 در حالی به‌عنوان «سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» نامگذاری شده که به‌نظر می‌رسد برداشت‌های متفاوت از این شعار، محدود شدن واردات خودرو به کشور را به بهانه حمایت از تولید، به‌دنبال داشته است.مبحث واردات همواره طی سال‌های گذشته به‌عنوان یک چالش اقتصادی و عامل تهدیدکننده در برابر تولید داخل مطرح شده، این در شرایطی است که واردات خودرو نیز در دو سه سال اخیر در تیررس انتقادها قرار گرفته و منتقدان از تقابل آن با تولید داخل صحبت به میان آورده‌اند.در این بین، خودروسازان نیز هیچ‌گاه روی خوش به واردات نشان نداده و تاکید کرده و می‌کنند که باید از آنها و محصولات شان در برابر سیل واردات حفاظت کرد. در واقع خودروسازان داخلی به‌عنوان بازیگران اصلی بازار خودرو کشور، همواره از ناحیه واردات احساس خطر کرده و خواستار مقابله با آن شده‌اند.در این شرایط، ابزار اصلی برای کنترل واردات و دور نگه داشتن صنعت خودرو کشور از آسیب‌های کمرشکن، وضع تعرفه بوده و دولت همچنان با این اسلحه قوی در برابر هجوم خودروهای خارجی محافظت می‌کند.
بیشتر ...
 

 سهم خواهی واردکنندگان متفرقه از بازار خودرو
به‌رغم آنکه وزارت صنعت، معدن و تجارت در اوایل زمستان سال گذشته واردات خودروهای متفرقه و غیررسمی را ممنوع اعلام کرد، اما این دو دسته از واردکنندگان با استفاده از روش‌هایی جدید در حال زنده کردن سهم بازاری خود هستند.
بیشتر ...
 

 ماموریت ناممکن در صنعت قطعه سازی ایران!
برخی از دست‌اندرکاران صنعت قطعه کشور این روزها به صف مخالفین سیاست‌های اقتصادی دولت پیوستند و از رکود این صنعت در شرایط کنونی سخن می‌گویند. در این بین برخی دیگر نیز با هجمه به قراردادهای خارجی خودروسازان و توهم عدم مشارکت قطعه‌سازان در قراردادهای یادشده، سعی در بی‌اعتبار کردن آن دارند.
بیشتر ...
 

جان برجام و جان خودروسازی؛
 صنعت خودرو در دولت بعد چه سرنوشتی خواهد داشت؟
احتمالا کمتر از دو هفته دیگر، رئیس‌جمهور دوازدهم ایران با رای ملت مشخص خواهد شد، این در حالی است که نگاه میهمان بعدی پاستور به برجام، اثری مستقیم بر سرنوشت خودروسازی کشور خواهد داشت.
بیشتر ...
 

یک عضو کمیسیون عمران مجلس:
 اجازه دهیم که بخش خصوصی واردصنعت خودروسازی شود
: یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: صنعت خودروسازی از حمایت یک‌طرفه دولت باید خارج شود.
بیشتر ...
 

 پارازیت‌های خودرویی، تغییر دیدگاه سرمایه‌گذاران خارجی
انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم، حدود دو هفته دیگر برگزار خواهد شد و این در شرایطی است که خودروسازی و حواشی آن به‌نوعی دستاویز تبلیغات رسانه‌ای برخی کاندیداها شده و این موضوع می‌تواند سبب تغییر دیدگاه سرمایه‌گذاران خارجی در صنعت خودرو کشور شود.
بیشتر ...
 

 یک میلیون شغل چقدر سرمایه گذاری لازم دارد
افزایش اشتغال در شرایط کنونی کشور، با توجه به ترکیب سنی جمعیت که بخش مهمی از آن را جوانان تشکیل می دهند، ضرورتی انکارناپذیر است. به گزارش خبرآنلاین، اقتصاد امری زمینی است. روش ها، مدل ها و فرمول های حقیقی و علمی خود را دارد و با نادیده گرفتن آنها نمی توان به مقصود رسید.
بیشتر ...
 

روحانی در مراسم بهره‌‌برداری از دو خط تولید خودرو:
 امروز در صنعت خودروسازی سرمان را بالا می‌گیریم/ شاهد چرخیدن توامان چرخ تولید و چرخش سانترفیوژها هستیم
حجت‌الاسلام حسن روحانی در مراسم افتتاح و بهره برداری دو خط خودرو گروه صنعتی ایران خودرو، با تبریک روز میلاد با سعادت امام سجاد (ع) و روز تکریم و پاسداشت از مقام معلم گفت: اگر افتخار حضور در جشن شما را دارم و شما گام جدیدی برای پیشرفت کشور بردارشته‌اید، از برکت درس معلمان است. همه تحولات فناورانه و صنعت و سایر بخش‌های تولید به زحمات معلمان سختکوش ما برمی‌گردد. ما نباید کلاس درس و اساتیدمان را که راه زندگی را به ما آموختند و علم و مهارت را به ما یاد دادند، فراموش کنیم.
بیشتر ...
 

 عبور از الزام داخلی‌سازی خودروهای خارجی
داخلی‌سازی خودروهای پسابرجامی در حالی هنوز به‌عنوان یک چالش و پرسش بزرگ در صنعت خودرو کشور مطرح است که بخشنامه جدید دولت حکایت از آن دارد که وزارت صنعت، معدن و تجارت با فاصله گرفتن از الزام قبلی خود (داخلی‌سازی ۴۰ درصدی) ساخت داخل را به نوعی در اختیار خودروسازان خارجی قرار داده است.
بیشتر ...
 

 تغییر الگوی مشارکت خارجی خودروسازان
وزارت صنعت، معدن و تجارت در حالی به‌تازگی برنامه راهبردی جدید خود را در حوزه صنایع مختلف با ویرایش دوم اعلام کرده که در آن به خودروسازی نیز پرداخته و بر لزوم «مشارکت‌های خارجی» برای توسعه این صنعت، تاکید شده است.
بیشتر ...
 

 : در حالی ابزارهای تامین مالی شرکت‌های خودروساز طی سال‌های گذشته محدود به تسهیلات بانکی، منابع حاصل از فروش خودرو و افزایش قیمت بوده است که
از آنجا که صنعت خودرو طی سال‌های گذشته به‌منظور تامین منابع برای تولید با مشکلات عدیده‌‌ای مواجه بوده؛ بنابراین یکی از تاکیدات نهادهای بالادستی به مدیران شرکت‌های خودروساز تنوع‌بخشی به روش‌های تامین مالی آنها بوده است؛ اهمیت این موضوع از آن رو است که تولیدکنندگان خودرو مشتری درجه یک تسهیلات بانکی هستند؛ این در شرایطی است که نرخ بالای سود بانکی و همچنین معوقات ایجاد شده تا حدودی تولیدکنندگان را با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو کرده است. در هر صورت چالش خودروسازان در عدم پرداخت به موقع موجب خط خوردن نام آنها از لیست مشتریان دریافت تسهیلات بانکی شد. براین اساس در خلأ نبود تسهیلات بانکی و عدم حمایت دولت از آنها، در سال 1392 برنامه فروش اموال مازاد خودروسازان کلید خورد. اما این موضوع نیز مُسکن مقطعی برای درد کمبود نقدینگی در شرکت‌های خودروساز بود. در ادامه خودروسازان به‌منظور حل مشکل نقدینگی مورد نیاز به روش‌های متفاوت فروش روی آوردند؛ به‌طوری‌که آنها طی سال گذشته با در نظر گرفتن نرخ سودهای مشارکت و انصراف بالاتر از مصوبات شورای پول و اعتبار به جذب منابع در این زمینه پرداختند. موضوعی که اعتراض نظام بانکی را به‌دنبال داشت. حال در شرایطی که به‌نظر می‌رسد، تولیدکنندگان خودرو همچنان با چالش چگونگی جذب نقدینگی مواجه هستند، در ویرایش جدید سند راهبردی صنعت خودرو، وزارت صنعت روش‌های تامین مالی در این مورد را تشریح کرده است. در این برنامه علاوه‌بر دریافت تسهیلات بانکی بر 9 روش دیگر به‌منظور جذب منابع مورد نیاز تولید خودرو تاکید شده است، که در این زمینه می‌توان به اعتبار خرید به سازندگان برای خرید تجهیزات، اعمال بخشودگی‌های مالیاتی به میزان هزینه‌هایی که در فعالیت پژوهشی و نوآوری صورت می‌گیرد، انتشار اوراق مشارکت یا صکوک، پذیرش و تسهیل ضمانت انواع دارایی‌ها، اختصاص سهم تولید از منابع حاصل از هدفمندی یارانه‌ها، ایجاد صندوق حمایت از توسعه صنایع خودرو، اعطای تسهیلات بانکی برای خرید خودرو به‌منظور جایگزینی خودروهای فرسوده و حمایت از سرمایه‌گذار خارجی اشاره کرد.
بیشتر ...
 

عضو کمیسیون عمران مجلس:
 حمایت دولت از خودرو باید قطع شود
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: صنعت خودروسازی از حمایت یک‌طرفه دولت خارج شود.
بیشتر ...
 

 اگر مدیران سابق مفهوم کاغذپاره را بهتر درک می‌کردند
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در " چهارمین همایش تجاری و بانکی ایران و اروپا " در محل سالن همایش های بین المللی صدا و سیما شرکت و سخنرانی کرد.
بیشتر ...
 

 بومی سازی تجهیزات هوشمندسازی خودرو
ساخت تجهیزات هوشمندسازی خودرو و صوتی و تصویری خودرو با صرفه جویی سالانه 20 میلیون دلاری در منطقه ویژه اقتصادی پیام در زیرمجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بومی سازی شد.
بیشتر ...
 

 هدف‌ جدید چین برای فروش خودرو
چین هدف فروش 35 میلیون دستگاه خودرو تا سال 2025 را تعیین و اعلام کرده است حداقل یک پنجم از این میزان باید فروش خودروهای دارای سوخت غیرفسیلی باشد
بیشتر ...
 

 علت کم‌توانی صنعت خودرو در صادرات
صادرات به‌عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل توسعه‌یافتگی صنعت خودرو محسوب می‌شود و این در حالی است که عده‌ای به اشتباه نرخ تولید خودرو و افزایش کمی آن را نشانه توسعه‌یافتگی می‌دانند که اگر چنین بود چین را باید به‌عنوان توسعه یافته‌ترین کشور در زمینه تولید خودرو دانست؛ درحالی‌که چنین نیست. به‌عبارت ساده‌تر صادرات یکی از شاخص‌های مهم در میزان توسعه‌یافتگی صنعت خودرو یک کشور محسوب می‌شود.
بیشتر ...
 

 واسطه‌ها خودرو را از سطح بازار جمع‌آوری می‌کنند
برنامه دیشب پایش با حضور مسئولان خودروسازی های داخلی و انجمن قطعه سازان، موضوع قیمت خودروهای ایرانی بررسی شد.
بیشتر ...
 

خودروسازان علیه بانکداران
 بانک مرکزی به موضوع نرخ سود خودروسازان ورود می کند
در حالی که نرخ سود بانکی از سال گذشته کاهش یافته و سود سپرده بانکی به 15درصد و نرخ سود تسهیلات به 18درصد رسیده است، اما نزدیک به یک سال است که دو خودروساز بزرگ کشور با تداوم پرداخت سودهای بالاتر از نرخ مصوب شورای پول و اعتبار به گواه کارشناسان، دست به نوعی بانکداری سایه زده اند.
بیشتر ...
 

 زیان ۲ میلیارد دلاری دولت قبل به صنعت خودرو
نمودار وضعیت قرمز، آمارسازی افشا شد» و... اینها نمونه‌ای از عناوینی است که این روز‌ها رسانه‌های مخالف دولت برای گزارش‌هایی انتخاب می‌کنند که هدفشان چیزی نیست جز تخریب دستاورد‌ها دولت. اسم رمز این تخریب‌ها تشکیک در آمار‌های رسمی است، هر چند در این راستا گاه مجبور می‌شوند از عملکرد دولت قبل هم دفاع کنند؛ عملکردی که حالا اغلب ایرانی‌ها می‌دانند به چه وضعیتی انجامید: اقتصاد ایران در آخرین سال‌های زمامداری دولت قبل در آستانه ورشکستگی بود و دکتر روحانی در شرایطی به ساختمان پاستور رفت که به اذعان وزیر امور اقتصادی و دارایی حدود ۴۰ درصد از درآمد سرانه ملی از دست رفته بود. این مساله در همه بخش‌ها قابل ردیابی است، چنان که به صورت مثال می‌توان به بخش خودرو اشاره کرد که به اذعان یک تحلیلگر مسائل اقتصادی سایپا و ایران خودرو با دو میلیارد دلار زیان انباشت شده به روحانی تحویل داده شد.
بیشتر ...
 

 پیش‌بینی تولید خودروسازان در سال 96
برنامه تولید شرکت‌‌های خصوصی و نیمه‌دولتی برای سال جدید در حالی اعلام شد که برخی شرکت‌ها رشد تولید را در برنامه خود قرار داده‌اند و برخی دیگر روند کاهشی تولید را در سال جدید پیش بینی کرده اند.
بیشتر ...
 

 فنر قیمت خودرو آزاد شد
در شرایطی که به گفته رئیس شورای رقابت، خودروسازان داخلی هنوز درخواستی مبنی‌بر افزایش قیمت محصولات خود طی سال‌جاری ارائه نکرده‌اند، ایران‌خودرو با توجه به مجوزهای قبلی این شورا و همچنین با در نظر گرفتن هزینه‌های مربوط به بیمه و شماره‌گذاری و البته حذف برخی تخفیف‌ها، قیمت محصولات خود را افزایش داد. آن طور که از ایران‌خودرو خبر می‌رسد، این شرکت قیمت محصولات خود را بین 500 هزار تومان تا چهار میلیون تومان افزایش داده است.
بیشتر ...
 

 ثبات تعرفه واردات خودرو وارد چهارمین سال شد
تعرفه واردات خودرو طی سال‌جاری در حالی ثابت ماند که امسال چهارمین سال متوالی است که تعرفه ثبات خود را حفظ کرده است. بر این اساس برخی پیش‌بینی‌ها در سال گذشته حکایت از آن داشت که به‌دنبال تغییر و تحولاتی که در مقررات واردات خودرو صورت گرفت و موجب محدودیت در واردات به کشور شد، نرخ تعرفه در سال‌جاری کاهش پیدا کند این در شرایطی است که دولت همچون سه سال گذشته رای به ثبات تعرفه واردات خودرو داد .
بیشتر ...
 

رئیس سازمان استاندارد:
 تولید چند مدل خودرو تا پایان سال متوقف می شود
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران با اشاره به تدوین استانداردهای جدید برای تولیدخودروهای داخلی، گفت: تکلیف خودروهایی که هم اکنون با استانداردهای جدید منطبق نیستند تا پایان امسال مشخص می شود و در آن زمان، حتما تولید چند مدل خودرو متوقف خواهد شد.
بیشتر ...
 

وزارت صنعت سیاستی جدید برای بومی‌سازی خودروها لحاظ کرد
 عبور از الزام داخلی‌سازی خودروهای خارجی
داخلی‌سازی خودروهای پسابرجامی در حالی هنوز به‌عنوان یک چالش و پرسش بزرگ در صنعت خودرو کشور مطرح است که بخشنامه جدید دولت حکایت از آن دارد که وزارت صنعت، معدن و تجارت با فاصله گرفتن از الزام قبلی خود (داخلی‌سازی 40 درصدی) ساخت داخل را به نوعی در اختیار خودروسازان خارجی قرار داده است.بر این اساس، گمرکات کشور حقوق ورودی از قطعات منفصله را بر اساس درصد ساخت داخل این قطعات دریافت خواهند کرد. در واقع طبق بخشنامه جدید دولت، میزان تعرفه اخذ شده بابت قطعات منفصله، مطابق با درصد داخلی‌سازی خودروها لحاظ خواهد شد، به نحوی که هرچه ساخت داخل بالاتر باشد، تعرفه کمتری نیز دریافت خواهد شد و هرچه داخلی‌سازی کمتری صورت گیرد، تعرفه بالاتر خواهد رفت.
بیشتر ...
 

رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو:
 طرح برخورد با واردات قطعات بی کیفیت خودرو اجرا می شود
رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو اعلام کرد که طرح برخورد با واردات قطعات بی‌ کیفیت خودرو در کشور اجرا می‌شود.
بیشتر ...
 

 خودروسازی روی ریل رشد
خودروسازان کشور در حالی سال 95 را پشت‌سر گذاشتند که براساس آخرین آمار ارائه شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، تیراژ تولید سواری در مقایسه با سال 94 رشد 7/ 40 درصدی داشته است.
بیشتر ...
 

واکنش رئیس شورای رقابت به درخواست وزیر صنعت
 /مدرک داریم تولید برخی خودروها انحصاری است؛
صنعت خودرو یکی از صنایع کشور به حساب می‌آید که از اهمیت بسزایی در اقتصاد ملی برخوردار است و همواره موضوعات چالشی در این صنعت وجود دارد و مطرح می‌شود. یکی از این موضوعات چالش‌برانگیز، بحث انحصار یا عدم انحصار در صنعت خودرو است. بر اساس اینکه تلقی عمومی بر این است که این صنعت انحصاری است، قیمت‌گذاری خودرو‌های پر‌تیراژ داخلی که به نوعی تولید آن‌ها انحصاری محسوب می‌شود به شورای رقابت واگذار شده است. این در حالی است که همواره وزارت صنعت و خودروسازان بر این امر تاکید می‌کنند که قیمت خودرو انحصاری نیست و باید مانند گذشته در حاشیه بازار تعیین شود.
بیشتر ...
 

 رقابت بانک‌ها با خودروسازان بر سر نرخ سود
در شرایطی خودروسازان براساس طرح‌های فروش و همچنین افزایش سود مشارکت و انصراف طی سال گذشته بخشی از نقدینگی موردنیاز تولید را تامین کردند که هنوز اظهارنظری در مورد تداوم این طرح‌ها در سال جدید از سوی تولیدکنندگان عنوان نشده است؛ با این حال نظام بانکی کشور همچنان یکی از منتقدان خودروسازان در این زمینه شناخته می‌شود.
بیشتر ...
 

 نقش صنعت خودرو در رشد اقتصادی چین
: چین طی دو دهه گذشته رشد بسیار سریعی را در تیراژ تولید خودرو داشته است، به طوری که تولید خودرو در چین از 2میلیون دستگاه در سال 2000 به بیش از 24 میلیون دستگاه در سال 2015 رسید.
بیشتر ...
 

رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو مطرح کرد:
 ساماندهی بازار خودروهای وارداتی با تعیین سهم واردات
ساماندهی بازار خودروهای وارداتی با تعیین سهم مناسب برای ورود ۱۰۰ هزار دستگاه خودروی خارجی در سال محقق می شود بطوریکه این واردات میان بازار موازی و مدعیان نمایندگی‌های رسمی، به صورت نصف نصف تقسیم شود.
بیشتر ...
 

 ناتمام‌های صنعت خودرو در سال 95
سال 1396 در حالی سومین هفته خود را آغاز می‌کند که خودروسازان و وزارت صنعت، معدن و تجارت امیدوارند طرح‌های نیمه تمام سال 95 را در سال جدید نهایی کرده و به سرانجام برسانند.
بیشتر ...
 

 کانال کاربردی «اقتصاد ما» پذیرای سرمایه گذاران شد
به منظور ارایه تحلیل های شفاف در عرصه اقتصادی کشور، کانالی تحت عنوان "اقتصاد ما" راه اندازی شد.
بیشتر ...
 

 اگر نوآوری های «مرسدس بنز» نبود
مرسدس بنز چه چیزی وارد صنعت خودروسازی کرده است؟ چه چیزی این اختراعات را شگفت‌انگیز کرده است؟ در ادامه به ۵ مورد از این نوآوری‌ها اشاره خواهیم کرد.
بیشتر ...
 

 تداوم رشد فروش در چین
فروش در بازار خودروی چین طی دو ماه نخست سال جاری میلادی رشد 8/ 8 درصدی را تجربه کرد. این در شرایطی است که انتظار می‌رفت با محدود شدن مشوق‌های مالیاتی، تقاضا برای خودرو با کاهش روبرو شود.
بیشتر ...
 

 گرانی ۱۰درصدی بیمه شخص ثالث
آن‌طور که یک مقام مسئول در بیمه مرکزی به تازگی اعلام کرده است، بیمه شخص ثالث برای سال آینده احتمالا ۵/۱۰ درصد گران‌تر می‌شود. بیمه شخص ثالث یکی از شناخته‌شده‌ترین انواع بیمه‌ها در کشور است. همه کسانی که خودرو دارند، بیمه اجباری شخص ثالث را نیز خریداری کرده‌اند. شاید بتوان گفت این رشته بیمه‌ای گسترده‌ترین رشته بیمه‌ای در کشور است، اما جالب اینجاست که بیمه شخص ثالث زیانده‌ترین رشته بیمه‌ای در کشور نیز هست! شاید یکی از دلایل این امر میزان بالای تصادفات رانندگی در کشور باشد؛ آن هم در شرایطی که عنوان می‌شود میزان حوادث جاده‌ای در ایران کاهش داشته است. عبدالناصر همتی، رئیس کل بیمه مرکزی می‌گوید: «آمار تصادفات و مجروحان افزایش یافته است.»
بیشتر ...
 

 جایگاه هجدهم جهان برای خودروسازی ایران
جدیدترین آمار تولید جهانی خودرو در حالی از سوی اتحادیه بین‌المللی وسایل نقلیه موتوری اعلام شد که طبق آن، ایران بالاترین درصد رشد را در میان کل کشورهای صاحب صنعت خودرو دنیا به‌دست آورده است.
بیشتر ...
 

 اینجا پُر از خودروهای چینی است، اما نه بی‌کیفیت
در اولین نگاه به یک خیابان پُر از خودرو در چین، تصوری که عموم مردم ایران از بی کیفیت بودن خودروهای این کشور دارند، باطل می شود.
بیشتر ...
 

 خطر درکمین صنعت بیمه اتومبیل
امروزه دیگر بر کسی پوشیده نیست که کلید موفقیت آینده خودروسازی چیزی جز مفهوم «فناوری خودران» نیست. اما ممکن است ظهور وسایل نقلیه خودران صنعت بیمه اتومبیل را به خطر بیندازد.
بیشتر ...
 

 اولین سیگنال برجامی ترامپ
مسوولان بانک مرکزی، از صدور مجوز خزانه‌داری آمریکا برای افتتاح حساب آمریکایی‌های داخل ایران خبر دادند. براساس آخرین گزارش‌ها، خزانه‌‌داری آمریکا در رابطه با افتتاح حساب برای اشخاص آمریکایی چراغ سبز نشان داده است، مبنی‌بر اینکه شخص آمریکایی که در ایران زندگی کرده و نیاز به افتتاح حساب داشته باشد، می‌تواند در بانک‌های ایرانی حساب باز کند. این در حالی است که تا قبل از تفسیر اخیر وزارت خزانه‌‌داری آمریکا، قوانین موجود درخصوص افتتاح حساب شهروندان آمریکایی در بانک‌های ایرانی مسکوت مانده بود. مطابق بررسی‌ها، این تفسیر در یک پایگاه اینترنتی وابسته به کارشناسان و متخصصان تحریم در آمریکا منتشر شده که ماموریت خود را تفسیر قوانین تحریمی آمریکا قرار داده است. این پایگاه براساس متون قانونی در آمریکا، به ابهامات ایجادشده مخاطبان پاسخ می‌دهد. پیش‌تر، بانک مرکزی ایران نیز بخشنامه افتتاح حساب ریالی توسط خارجی‌ها را ابلاغ کرده بود که در آن چارچوب افتتاح حساب‌های مدت‌دار برای افراد حقیقی و حقوقی خارجی مشخص شده است. صدور مجوز صادرشده برای آمریکایی‌ها براساس تفسیر وزارت خزانه‌‌داری از برجام، اولین اعلام نظرعملی این نهاد در دوران ترامپ است. به‌نظر می‌رسد این اقدام را می‌توان اولین سیگنال برجامی ترامپ تلقی کرد که در جهت مسیر برد- برد حرکت کرده است.
بیشتر ...
 

 پیش بینی جک برای فروش ضعیف‌تر بازار چین
شرکت جک موتور انتظار دارد به دلیل نزدیک شدن بازار خودروی چین به اشباع تقاضا، رشد فروش در این کشور در سال ۲۰۱۷ ضعیف‌تر شود.
بیشتر ...
 

 کارنامه 11 ماهه خودروسازان خصوصی
وزارت صنعت، معدن و تجارت در حالی آمار تولید 11 ماه امسال را اعلام کرد که طبق آن، خودروسازان خصوصی با افزایش 3/ 26 درصدی تیراژ نسبت به مدت مشابه سال گذشته روبه‌رو شده‌اند
بیشتر ...
 

 حال برجام خوب است
اگرچه برخی از همسایه‌ها در منطقه چون عربستان، ترکیه و رژیم صهیونیستی و دولت جدید آمریکا در ظاهر امر بنای ناسازگاری با برجام را گذاشته‌اند، اما خبرهای گوشه و کنار و اظهارات دستگاه دیپلماسی کشورمان حکایت از روند مطلوب برجام و حال خوب آن دارد، چرا که ترامپ نمی‌تواند برخلاف خواسته طرف‌های دیگر توافق، برجام را لغو کند و تعهدات را زیر پا بگذارد. البته ترامپ و مشاور ارشد وی نظر دیگری در رابطه با برجام دارند و این نظر درست برخلاف اظهارات وزیر امور خارجه دولت جدید آمریکا تیلرسون است، اما به‌هرحال به نظر می‌رسد که به‌زودی در آمریکا اختلافات بر سر اینکه «برجام ادامه پیدا کند یا نه» به پایان خواهد رسید، زیرا آمریکا نیز خود می‌داند چاره‌ای جز ادامه این روند ندارد. بر این اساس سیدعباس عراقچی، معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امورخارجه روز گذشته در کنفرانس علمی – پژوهشی برجام و اقتصاد مقاومتی با بیان اینکه در حال حاضر اجماع بین‌المللی به‌نفع برجام و علیه ترامپ است، گفت: «تصور این است که چاره‌ای جز تمدید برجام نیست، مگر سیاست‌ها طوری باشد که خودمان بخواهیم از برجام خارج شویم
بیشتر ...
 

 شکل گیری دومین جوینت ونچر قطعه سازی در پسابرجام / قطعه سازان از خودروسازان پیشی گرفتند
قرارداد ایجاد جوینت ونچر مشترک میان رایزکو و مکاپلاست فرانسه در حالی در پاریس به امضا رسید که برای نخستین بار شرط صادرات ۳۰ درصدی برای یک قرارداد قطعه سازی به اجرا در خواهد آمد.
بیشتر ...
 

 ترامپ به دنبال خروج از WTO ؟
رئیس‌جمهوری آمریکا در برابر توافقات تجاری بین‌المللی وارد فاز جدیدی شده است. یکی از مشاوران ارشد ترامپ در امور تجارت خبر داده است که احتمالا ترامپ از عضویت کشورش در مهم‌ترین نهاد بین‌المللی تجاری جهان یا همان سازمان تجارت جهانی (WTO) کناره‌گیری خواهد کرد. ترامپ به‌تازگی با فاجعه خواندن سازمان تجارت جهانی هشدار داده است که اگر این سازمان سعی کند در هر یک از طرح‌های حمایت‌گرایانه وی مداخله کند، آمریکا از عضویت در این سازمان کناره‌گیری خواهد کرد.
بیشتر ...
 

 چتر حمایتی وزارت صنعت از خودروسازان خصوصی
در شرایطی که به نظر می‌رسید وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌دنبال سوق دادن خودروسازان بزرگ خارجی به سمت شرکت‌های خودروساز نیمه دولتی کشور در پساتحریم است، حالا گفته می‌شود این وزارتخانه راه را برای مشارکت خارجی‌ها با بخش خصوصی هموار کرده و می‌خواهد به این واسطه شرایط را برای رشد خصوصی‌ها نیز فراهم کند.شاهد مثال این موضوع، اظهارات روز گذشته معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد قرارداد فولکس واگن با بخش خصوصی خودروسازی ایران و حمایت وزارت صنعت از آن است.
بیشتر ...
 

تولید خودرو افزایش یافت
 : دی ماه امسال تولید انواع خودرو ۳۷.۵ درصد افزایش یافت.
در این مدت تولید انواع خودرو از ۱۰۰ هزار و ۲۴۹ دستگاه در دی ماه سال گذشته به ۱۳۷ هزار و ۸۵۱ دستگاه افزایش یافت.
بیشتر ...
 

 «خودرو»، در تجارت خارجی کشور چهارم شد
بنا بر آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران در 11 ماه سال‌ جاری واردات خودرو سهم ارزشی 33/ 3 درصدی را در آمار تجارت خارجی به خود اختصاص داده است.
بیشتر ...
 

 مهلت استاندارد به خودروسازان
استانداردهای جدید پلتفرم های قدیمی را بیرون می کند؟
بیشتر ...
 

 پرش ایران در آزادی اقتصادی
بنیاد هریتیج رتبه‌بندی جدید خود از آزادی اقتصادهای جهان را منتشر کرده است. بر این اساس، ایران امسال توانسته از میان 180 کشور در رتبه 155 قرار گیرد. این در حالی است که سال گذشته ایران رتبه 171 را کسب کرده بود؛
بیشتر ...
 

 صدای نارضایتی مردم از نمایندگی فروش و خدمات پس از فروش خودرو بلند شد
گلپایگانی از نارضایتی 99 درصدی مردم از دفاتر فروش و خدمات پس از فروش خودروها خبر داد.
بیشتر ...
 

 گمرک مشکل ترخیص خودرو را به گردن وزارت صنعت انداخت
مدیرکل گمرک شهید باهنر بندرعباس گفته است که مشکلات مربوط به ترخیص خودرو در روزهای اخیر به گمرک ارتباطی ندارد و متوجه وزارت صنعت، معدن و تجارت است.طی روزهای گذشته در روند ترخیص خودروهای وارداتی مشکلی ایجاد شد که در این رابطه رضایی، مدیرکل گمرک شهیدباهنر اظهارکرد: این روزها شاهد اعتراض برخی واردکنندگان خودرو به انحصارطلبی در واردات خودرو و مشکلات مربوط به اظهار، به‌دلیل اجباری شدن ثبت کد شناسایی خودرو (VIN) برای ثبت‌سفارش خودرو ازسوی سازمان توسعه تجارت هستیم.
بیشتر ...
 

خدمات پس از فروش در ایران سنتی است
 راه دراز خودروسازان ایرانی برای کسب رضایت مشتریان؛
به طور قطع استانداردهای خدمات پس از فروش در کشور با استانداردهای بین‌المللی فاصله دارد و انتظار می‌رود با برگزاری کنفرانس هایی همچون همایش بین المللی صنعت خودرو، این فاصله تکمیل و روش‌های نوین فروش و خدمات پس از فروش در کشور ارائه شود.
بیشتر ...
 

 "خودروسازی" کرمانشاه اواسط بهار آینده افتتاح می‌شود
مدیرعامل ایران خودرو کرمانشاه با اشاره به اعلام افتتاح خودروسازی کرمانشاه در اواسط بهار سال آینده، گفت: آماده‌ایم علی‌رغم شرایط جوی نامناسب، کار را در موعد مقرر به انجام برسانیم.
بیشتر ...
 

رئیس سازمان گسترش و نوسازی خبر داد:
 انعقاد ۶ قرارداد در صنعت خودرو با خودروسازان خارجی
رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) ضمن اشاره به انعقاد ۶ قرارداد با خودرو سازان خارجی اظهار کرد: در ایران به ازای هر ۲۱۰ نفر یک خودرو وجود دارد. در حالی که این آمار در جهان یک خودرو به ازای هر ۱۲۰ نفر است.
بیشتر ...
 

 نوسان تولید در شرکت‌های خصوصی خودروساز
همسو با خودروسازان نیمه‌دولتی که در 10 ماهه سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد 5/ 43 درصدی را به ثبت رساندند، تولیدکنندگان خصوصی نیز توانستند با افزایش بیش از 20 درصدی تیراژ خود را در مسیر رشد قرار دهند.
بیشتر ...
 

کارشناسان دلایل شکست یا روند طولانی برخی مذاکرات پساتحریمی را بررسی کردند
 دست‌انداز مذاکرات خودرویی
یک‌سال از عمر برجام می‌گذرد و این در حالی است که تنها شاهد حضور دوباره فرانسوی‌ها در بازار خودرو هستیم و مذاکره با بزرگان خودروسازی دنیا هنوز نتیجه بخش نبوده است. در باب چرایی موضوعاتی همچون به بن‌بست رسیدن مذاکرات با برخی سرمایه‌گذاران مطرح خودرویی یا طولانی شدن آن، کارشناسان پاسخ‌های متفاوتی می‌دهند؛ به‌طوری‌که برخی نسبت به زیاده‌خواهی طرف‌های خارجی اشاره دارند و برخی دیگر نیز شروط سرمایه‌گذاری در حوزه خودرو و همچنین عدم ارائه مشوق برای جذب سرمایه‌گذار از سوی مسوولان صنعتی کشور را مورد انتقاد قرار می‌دهند. بنابراین آنچه از نظر کارشناسان منجر به بن‌بست کشاندن مذاکرات خودرویی شده است عدم توافق بر سر موضوعاتی مشترک است؛ به‌طوری‌که طرف خارجی سعی دارد با کمترین سرمایه، بهره کافی از بازار ایران ببرد و از دیگر سو خودروساز داخلی هم با تبعیت از شروط مسوولان صنعتی در حوزه خودرو، همچون داخلی‌سازی و صادرات، خواهان تولید خودرویی با قیمت مناسب و بهره‌گیری از توان داخلی است.
بیشتر ...
 

 براساس آخرین گزارش ارزیابی کیفی خودروهای ساخت داخل / 2 ستاره دیگر در آسمان کیفیت خودروسازان
درگزارش ارزشیابی کیفی خودروهای ساخت داخل در بازه زمانی دی ماه، برخلاف ماه گذشته که شیب افزایش کیفیت در خودروهای ساخت داخل را صفر نشان می داد، دو ستاره دیگر به آسمان کیفیت خودروهای ساخت داخل اضافه شده و خبری از کاهش کیفیت نیست.
بیشتر ...
 

 نگرانی از تغییر مقررات، واردات خودرو در آذرماه را افزایش داد
به‌ رغم موانع و محدویت‌هایی که دولت طی یک ماه گذشته در بازار خودروهای وارداتی اعمال کرده نه‌ تنها روند واردات طی این مدت با افت همراه نبوده است؛ بلکه مجموع واردات خودرو طی 10 ماهه سال جاری روند صعودی نیز داشته است.
بیشتر ...
 

 پای چک به صنعت خودروی ایران باز شد
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران و ویتخ فیلیپ، نایب رئیس مجلس نمایندگان جمهوری چک در دیداری بر پیگیری جدی مذاکرات خودروسازان دو کشور برای تولید مشترک تاکید کردند.
بیشتر ...
 

 جزئیات بخشنامه جدید گمرک برای واردات خودرو
گمرک ایران در بخشنامه ای، واردکنندگان خودرو را ملزم کرد تا شماره شناسایی خودروهای وارداتی (VIN) را در هنگام اظهار از طریق سامانه جامع گمرکی اعلام کنند.
بیشتر ...
 

 ضرورت تغییر فضای کشور برای جذب خودروسازان فراری از کودتای ترکیه
ناپایداری شرایط سیاسی ترکیه از یک سو و ناامنی این کشور از سوی دیگر، تبدیل به امتیازی برای اقتصاد ایران از جمله صنعت خودرو شده است. اگر تصمیم گیران ایرانی با هوشیاری با آن برخورد کنند، می تواند به یک امتیاز بزرگ برای ایران تبدیل شود.
بیشتر ...
 

 واردات خودرو در پسابرجام افزایش یافت
بر اساس آمارهای تجارت خارجی، کالاهای اساسی و خودرو و قطعات در بالای لیست کالاهای وارداتی قرار گرفته‌اند که حضور خودرو در این لیست با برجام بی ارتباط نیست.
بیشتر ...
 

 خداحافظی با دلار
تغییر واحد ارز گزارشگری ایران؛ این تعبیری است که رئیس بانک مرکزی در تازه‌ترین اظهارات خود به کار برده است. اشاره ولی ا.. سیف به این مساله مهم است و از آنجا که عمده مراودات تجاری و اقتصادی ایران با اتحادیه اروپا و چین است کشور ما می‌تواند جای ارائه گزارش‌های اقتصادی بر مبنای دلار ارز‌های دیگر را جایگزین کند. او در یک برنامه تلویزیونی در حالی که اظهارات مفصلی در مورد مسائل مختلف بانکی ایران داشته است، در رابطه با تغییر واحد ارز گزارشگری کشور عنوان کرده است:«ما باید ارزی را مبنای گزارش‌دهی قرار دهیم که از ثبات بیشتری برخوردار است و در تجارت خارجی ما کاربرد بیشتری دارد.»
بیشتر ...
 

 سریعترین رشد در بازار اروپا متعلق به کدام برند است؟
کمپانی هوندا به عنوان کمپانی برتر از نظر رشد میزان فروش محصولات در بازار اروپا معرفی شد. و این گویای موفقیتی دیگر از کمپانی های ژاپنی در صنعت خودروسازی دنیاست
بیشتر ...
 

 نسل جدید باتری‌های لیتیوم یونی رونمایی شد
کمپانی بزرگ سامسونگ که معمولا به همراه پاناسونیک و LG همواره به تولید باتری‌های قوی با طول عمر نسبتا بالا برای اتومبیل‌های الکتریکی مشغول هستند، اخیرا از نسل جدید باتری‌های لیتیوم یونی خود برای ماشین‌های الکتریکی آینده رونمایی کرده است که برد حرکتی حیرت انگیز و همچنین مدت زمان شارژ بسیار کمتری دارد.
بیشتر ...
 

 دولت به خودروسازان و واردکنندگان، فن بدل زد
براساس قانون مصوب دولت، شرکت‌های خدمات پس از فروش خودروسازان و واردکنندگان خودرو موظف‌اند در صورتی که در فرایند تعمیر خودروی مشتریان متوجه عیوب دیگری در خودرو شدند، قبل از تعمیر و اقدام مالک آن‌را مطلع و از او کسب تکلیف کنند.
بیشتر ...
 

 بخشنامه ممنوعیت واردات خودروهای فاقد نمایندگی قانونی است
معاون بازرگانی وزیر صنعت با بیان اینکه وزارت صنعت براساس دستور العمل ابلاغی عمل کرده و به هیچ عنوان خواستار انحصار در بازار خودروهای وارداتی نیست، گفت:امروز ثبت سفارش خودرو مستلزم نمایندگی رسمی خدمات پس از فروش است .
بیشتر ...
 

 عملیاتی کردن تبدیل چابهار به قطب سوم تولید خودرو
مدیرعامل منطقه آزاد چابهار گفت: آسیای مرکزی، افغانستان وحاشیه خلیج فارس بازارهای هدف ما برای صادارات محصولات قطب سوم تولید خودرو کشور است.
بیشتر ...
 

 تغییر نگرش صنعت از فروش به خدمات پس از فروش؛ مهم است
: بعد از سال ها بی توجهی به خدمات پس از فروش، یک همایش بین المللی با تم خدمات برگزار می شود؛ این یعنی تغییر دیدگاه که باید به فال نیک گرفته شود.
بیشتر ...
 

 دولت یازدهم نگذاشت اقتصاد ایران مانند ونزوئلا شود
صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی در گزارش‌هایی نوشتند، امضای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در دولت یازدهم، نقطه پایانی بر سیر عقبگرد اقتصاد ایران و امیدبخش رشد آتی به شمار می‌رود. به گزارش ایرنا، صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی در چندین گزارش خود تاکید کردند در سال‌های ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۲ خورشیدی با وجود رشد بی سابقه درآمدهای نفتی ایران، به دلیل بی‌انضباطی‌های مالی، فساد گسترده و اتخاذ سیاست‌های اقتصادی پوپولیستی، افزایش شتابان نرخ تورم و بیکاری و گسترش فقر رقم خورد و نزدیک بود که اقتصاد این کشور روندی مشابه ونزوئلا را در پیش گیرد.به نوشته این دو موسسه بین‌المللی، پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ اقتصاد ایران را از ادامه این روند و سقوط حتمی نجات داد
بیشتر ...
 

 ایران و عمان برای ساخت کارخانه خودروسازی مذاکره می کنند
کاردار سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسقط از مذاکرات مشترک با عمان برای راه اندازی و احداث کارخانه تولید خودرو در این کشور حوزه جنوبی خلیج فارس خبر داد.
بیشتر ...
 

 نماینده CRM بازاریاب یا مسوول رسیدگی شکایات!
بی شک اگر قرار بود تمام بازرسان و قضاوت کنندگان عملکرد مجموعه های اقتصادی، حقوق بگیر همان مجموعه ها باشند؛ هیچ حقی از ظالم ستانده نمی شد و هیچ حرکت اشتباهی برای اصلاح شدن خود را تغییر نمی داد.
بیشتر ...
 

 جنگ باخت - باخت تجاری
روز گذشته دو روزنامه دولتی چین با لحنی کم‌سابقه به دونالد ترامپ و دولت آینده او هشدار دادند که به فکر محدود کردن این کشور در «قلمرو»های دریای جنوب چین نباشد. این آخرین نمونه از درگیری لفظی پکن با منتخبان انتخابات نوامبر 2016 آمریکا بود؛ اما این جریان نه تازه و نه محدود به مسائل سیاسی است. دونالد ترامپ در جریان کارزارهای انتخاباتی خود، چین را متهم به ربودن مشاغل آمریکایی‌ها کرد و وعده داد که بر کالاهای چینی، تعرفه‌هایی سنگین اعمال خواهد کرد. این مواضع در نخستین نشست خبری او پس از انتخابات که هفته گذشته برگزار شد هم تکرار شد. همزمان سیاست‌های نامزد ترامپ برای وزارت خارجه، نزاع تجاری را به سطح هشدارهای نظامی رساند. آیا جنگی تجاری میان دو اقتصاد نخست جهان، احتمالی قوی است؟ در‌صورتی‌که چنین جنگی دربگیرد، اقتصادهای آمریکا و چین چه تجربه‌هایی را از سر خواهند گذراند؟ آیا رویارویی اقتصادی می‌تواند به درگیری تمام‌عیار نظامی منجر شود؟ «دنیای اقتصاد» در گزارشی تفصیلی، سناریوهای پاسخ‌دهنده به هر یک از این پرسش‌ها را بررسی کرده است. واکاوی گزینه‌های دردسترس دو کشور نشان می‌دهد که نزاع تجاری، جدالی باخت-باخت خواهد بود که اقتصاد جهان را نیز گرفتار خواهد کرد. با این همه، حتی احتمال درگیری نظامی هم «صفر» نیست.
بیشتر ...
 

 رقابت برای جذب سرمایه‌گذار
ترکیه تصمیمات جدیدی برای جذب سرمایه‌گذاران گرفته است. همسایه ایران که در سال‌های اخیر تلاش‌هایش در حوزه اقتصاد بار‌ها مورد توجه کشور ما قرار گرفته در اقدامی جدید برای برون‌رفت از بحران اقتصادی خود به سرمایه‌گذارانی که حداقل دو میلیون دلار در این کشور سرمایه‌گذاری انجام دهند، تابعیت این کشور را اعطا می‌کند. همان‌طور که عنوان شد در سال‌های اخیر و به دنبال خیز اقتصادی این کشور همسایه برخی از کارشناسان سیاست‌های اقتصادی ایران را با ترکیه مقایسه کرده و عنوان کرده‌اند اگر چنین سیاست‌هایی را دنبال می‌کردیم تولید ناخالص ملی و درآمد کشورمان بسیار بیشتر از اکنون بود. در شرایطی که ایران در پسابرجام یکی از کارویژه‌های خود را جذب سرمایه‌گذار خارجی اعلام کرده است، شاید دستور کار جدید کشور همسایه قابل تامل باشد. در این گزارش سعی می‌شود سیاست جدید ترکیه و امکان اجرای آن در ایران بررسی شود.
بیشتر ...
 

 
« 1 2 3 4 ... 5 8 » صفحه: