یکشنبه, 30 مهر 1396
منو اصلی

مقایسه میزان مصرف سوخت خودروهای ساخت چین
 چینی‌‌های "خوش بر و رو" یا قاتلان بنزین؟!
این محصولات با نمونه‌های حاضر در بازار اروپا اضافه مصرفی 25تا50 درصدی دارند...
بیشتر ...
 

 برنامه‌‌هایی مغایر با اهداف کلان اقتصادی
بازار خودروی کشور در ماه‌های اخیر یکی از پرچالش ترین دوره‌های خود را می‌گذراند. تلاش برای افزایش نقش‌آفرینی مدیریت دولتی در بازار در حالی تشدید شده است که کل سهم بازارهای خودروهای وارداتی که عمدتا از سوی بخش خصوصی مدیریت می‌شود معمولا به ندرت از ۵ درصد تعدادی کل بازار تجاوز کرده است.
بیشتر ...
 

 همنشینی خودروساز و قطعه‌ساز در مدل کره‌ای
مقایسه قطعه‌سازی کره با صنعت قطعه ایران نشان می‌دهد چشم بادامی‌ها نه‌تنها خود به‌واسطه سرمایه‌گذاری و تحقیق و توسعه، روندی رو به رشد را در پیش گرفته‌اند، بلکه سبب توسعه و رقابت‌پذیری خودروسازان کره‌ای نیز شده‌اند. این در شرایطی است که قطعه‌سازی ایران اگرچه به خودروسازی کشور در مسیر افزایش تیراژ، کمک کرده، با این حال در این سال‌ها همواره به خودروسازان وابسته بوده و تقریبا نشانی از یک صنعت پویا و مستقل و رو به رشد نداشته است.طبق تحقیقی دانشجویی که از سوی اندیشکده سیاستگذاری صنعتی امیرکبیر انجام و در آن به بررسی قطعه‌سازی کره و رابطه این صنعت با خودروسازی پرداخته شده است، مشخص می‌شود این دو صنعت توانسته‌اند با ایجاد یک رابطه تنگاتنگ، یکدیگر را در مسیر رشد و توسعه قرار دهند.
بیشتر ...
 

 ثبات بازار خودروهای وارداتی از مسیر واردکنندگان رسمی می‌گذرد
در حالی که این روزها با توجه به بسته بودن سامانه ثبت سفارش خودروها و نامشخص بودن وضعیت واردات خودرو به کشور، واردکنندگان رسمی و خریداران خودرو متحمل زیان‌های هنگفتی شده‌اند و وضعیت بازار خودروهای وارداتی آشفته است، زمزمه‌هایی از آزادسازی واردات غیررسمی خودرو به گوش می‌رسد. این مسئله هرچند شاید در ظاهر باعث کاهش اندکی در قیمت خودروهای وارداتی شود اما مشکلاتی نیز به دنبال دارد که در این نوشتار به برخی از آن‌ها پرداخته شده است.
بیشتر ...
 

 قیمت عجیب پژو ۲۰۰۸ در بازار آزاد
ا تحویل تعدادی از خودروهای پژو ۲۰۰۸ به خریداران از هم اکنون از بازار آزاد خبر می رسد که قیمت های بالا و عجیبی برای این خودرو در نظر گرفته شده است.
بیشتر ...
 

 یارانه دولتی به محصولات پرمصرف چینی
دولت در حالی از تصمیم خود مبنی‌بر جریمه خودروهای پرمصرف داخلی بازگشت که ۶۶ درصد پرمصرف‌ها را خودروهای چینی مونتاژی تشکیل می‌دهند به این ترتیب به‌نظر می‌رسد دولت در رویکرد حمایتی خود بیشتر مونتاژکاران چینی رانشانه رفته تا خودروسازی داخلی را. بر این اساس در شرایطی اواسط هفته گذشته وزیر صنعت و معدن و تجارت خبر حذف بند مربوط به جریمه پرمصرفی خودروهای تولید داخل را اعلام کرد که از میان ۱۵ خودروی پرمصرف تولید داخل ۱۰ خودرو متعلق به محصولات چینی است که در کشور به تولید می‌رسند.
بیشتر ...
 

 هیچ منعی برای فروش نقدی، اعتباری ، مشارکت و یا اقساطی خودرو وجود ندارد
روز گذشته اطلاعیه سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان موجب شد تعدادی از شرکت‌ها که مجوزهای متعددی نسبت فعالیت‌های جاری خود دارند و حتی در مسیر درست تولید خودرو واردشده‌اند با اعتراض برخی مشتریان مواجه شوند درحالی‌که این شرکت ها فقط چنانچه از عقد قرارداد پیش‌فروش استفاده کنند باید اقدام به دریافت مجوز کنند و سایر قراردادهای آن‌ها مثل فروش نقدی و اعتباری یا مشارکت و یا اقساطی بر اساس سایر مجوزهای دریافت شده مجاز است .
بیشتر ...
 

 چرا تولید پرمصرف‌ها باید هزینه‌بر باشد؟
کارشناسان به مقایسه عملکرد دولت ها در کاهش مصرف سوخت و آلایندگی خودروها پرداختند
بیشتر ...
 

 گلوگاه تولید باتری در هند
«هند باید برای تولید داخلی باتری برنامه‌ریزی کند.» مجمع جهانی اقتصاد میزبان نشست اقتصادی هند بود و چالش‌های پیش‌رو در زمینه تحقق برنامه دولت هند برای منع فروش خودروهای غیر‌برقی در سال ۲۰۳۰ را بررسی کرد.
بیشتر ...
 

رمز و راز مشکوک بالا رفتن یکباره کیفیت برخی خودروهای تولید داخل
 راه و رسم ستاره فروشی!
رمز و راز مشکوک بالا رفتن یکباره کیفیت برخی خودروهای تولید داخل راه و رسم ستاره فروشی!
بیشتر ...
 

 ۴۵ میلیارد تومان: ضرر ناشی از ساماندهی واردات به وارد کنندگان خودرو
رییس انجمن واردکنندگان خودرو می‌گوید میزان ضرر و زیانی که سازمان توسعه تجارت به دلیل ساماندهی واردات خودرو باید به واردکنندگان این محصول پرداخت کند از ۳۵ میلیارد تومان به ۴۵ میلیارد تومان رسیده است!
بیشتر ...
 

 مردم به خودروی ارزان قیمت با کیفیت دسترسی ندارند
وزیر صنعت،معدن و تجارت گفت: ایمنی اولین اولویت ما در صنعت خودروسازی است و آن چیزی که سلامت مردم را تهدید می کند، اولویت نخست ما در این زمینه خواهد بود.
بیشتر ...
 

 موتور حمایتی دولت از خودروسازان روشن شد؟
به‌نظر می‌رسد که موتور حمایتی دولت از صنعت خودرو کشور بار دیگر روشن شده است. از دو سال پیش که دولت در بسته ﺧﺮوج از رﻛﻮد‌‌‌‌‌ ﺗﺴﻬﻴﻼت ﺧﺮﻳﺪ ﺧﻮد‌‌‌‌‌رو را ﺑﻪ ﻣﻴﺰان ۸۰ د‌‌‌‌‌رصد‌‌‌‌‌ ﻗﻴﻤﺖ ﺗﻤﺎم ﺷﺪه اﻓﺰاﻳﺶ د‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌، موتور حمایتی نیمه روشن ماند حال آنکه با قوت گرفتن اخبار مربوط به افزایش تعرفه واردات، ظاهرا دولت بار دیگر حمایت از خودروسازان را در دستور کار قرار داده است.
بیشتر ...
 

 الزام به سرمایه‌گذاری ۵/ ۱ درصدی در توسعه صنعت خودرو
وزارت صنعت، معدن و تجارت خودروسازان را ملزم کرد تا چهار سال آینده حداقل ۵/ ۱ درصد از فروش خود را به تحقیق و توسعه برای تولید محصولات جدید اختصاص دهند. تحقیق و توسعه حلقه مفقوده صنعت خودروی ایران است به‌گونه‌ای که خودروسازان به‌دلیل غفلت از سرمایه‌گذاری در حوزه تحقیق و توسعه در دهه ۸۰ هنوز نتوانسته‌اند تنوع و کیفیت محصولات خود را به سطح مورد نظر مصرف‌کنندگان ارتقا دهند.
بیشتر ...
 

طراح جدید خودروهای مشهور آلمانی یک جوان 32 ساله به نام محمدحسین امینی یکتا است
 روح ایرانی مرسدس بنز
امینی یکتا که هم‌اکنون 32 سال سن دارد پس از بیژن، کوروش منصوری، آرش فربد، هرمیداس اتابکی، نادر فقیه‌زاده و سیدجوادغفاریان یکی دیگر از استعدادهای برجسته صنعت خودرو است که به دلایل متعدد از جمله سطح بسیار پایین دانش طراحی خودرو در ایران عازم کشورهای اروپایی شده و همه هنر و نبوغ خود را به خدمت برجسته‌ترین برندهای صنعت خودروسازی درآورده است.
بیشتر ...
 

انجمن سازندگان قطعات به‌منظور محدود شدن واردات قطعه پیشنهاد داد
 «مهر عدم‌ساخت» در دست قطعه‌سازان
انجمن قطعه‌سازان ایران به‌دنبال تصویب طرحی در وزارت صنعت، معدن و تجارت است که طبق آن، واردات قطعه به کشور زیر نظر این انجمن قرار خواهد گرفت.براساس این طرح که به تصویب انجمن قطعه‌سازان رسیده و «مهر عدم‌ساخت» نام دارد، واردات انواع قطعه به کشور تنها در صورت نبود نمونه مشابه داخلی و با تایید این انجمن و البته زیر نظر وزارت صنعت، مجاز خواهد بود. به‌عبارت بهتر، طبق این طرح، قطعات خارجی فقط در صورت ممهور شدن به «مهر‌عدم‌ساخت»، حق ورود به کشور دارند و در غیر این صورت، امکان ثبت سفارش و واردات نخواهند داشت
بیشتر ...
 

تاثیر اظهارات ترامپ بر صنعت خودرو در سه سناریو بررسی شد
 روی پنهان حضور خارجی‌ها با اظهارات ضدبرجامی
اظهارنظرهای دونالد ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل متحد ضد‌برجام این پرسش را مطرح می‌کند که طرح مباحث ضد‌برجامی از سوی این کشور آیا تهدیدی برای قراردادها و توافق‌نامه‌های مرتبط با صنعت خودرو خواهد بود؟توافق هسته‌ای ایران راه را برای همکاری‌های مشترک شرکت‌های خودروساز ایرانی با خارجی باز کرد و بر این اساس خودروسازان معتبر جهانی به اعتبار برجام پای میز مذاکره با ایران نشستند. هر چند برخی قراردادهای منعقده در حال اجرایی شدن است، اما برخی دیگر در مرحله تصمیم‌گیری شرکت خارجی برای حضور در ایران هستند. حال در چنین شرایطی سخنان دونالد ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل علیه ایران بار دیگر نگرانی درباره آینده برجام را ایجاد کرده است. رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل متحد توافق هسته‌ای را بدترین توافق تاریخ آمریکا عنوان کرد؛ سخنان رئیس‌جمهوری آمریکا در حالی حول برهم‌زدن برجام بود که این توافق در ماه‌های آخر دومین سال اجرایی خود ثمرات زیادی برای اقتصاد ایران در برداشت. به این ‌ترتیب، هرچند برخی کارشناسان معتقدند که تکراری بودن سخنان ترامپ تاثیری در اقتصاد کشور ندارد، اما نگرانی‌هایی درباره همکاری‌های اقتصادی و تجاری شکل گرفته میان ایران و کشورهای غربی طی دو سال اخیر شکل گرفته است. از آنجا که صنعت‌خودرو ایران جزو اولین صنایعی بود که توانست از ثمرات برجام بهره ببرد و بر این ‌اساس قرارداد و تفاهمنامه‌های مشترکی با خودروسازان جهانی منعقد شد، این پرسش وجود دارد که آیا سخنان ترامپ تاثیری در آینده قراردادهای صنعت خودرو دارد؟نکته دیگر اینکه هم‌اکنون برخی خودروسازان بزرگ دنیا در حال بررسی بازار ایران هستند، با این حال با توجه به اظهارات ضد‌برجامی رئیس‌جمهور آمریکا، برای حضور در کشورمان مرددتر از گذشته شده‌اند. آنگونه که به‌نظر می‌رسد، در شرایط کنونی توسعه صنعت خودرو ایران به سرنوشت برجام گره خورده و بسیاری از شرکت‌های خارجی چشم به فرمان ترامپ برای آینده برجام دارن
بیشتر ...
 

 عرضه سهام کرمان خودرو در روزهای آتی بیشتر می شود
کرمان خودرو موفق شد از جاده فرابورس به راهی ارزان‎‌قیمت برای تامین مالی دست پیدا کند
بیشتر ...
 

 عاقبت نسیه‌فروشی خودروسازان
فروش اعتباری (قسطی و چکی) و بازی با «نرخ سود تسهیلات» در شرایطی طی این سال‌ها به یکی از ابزارهای اصلی عرضه‌کنندگان خودرو در ایران برای تحریک تقاضا، تبدیل شده که به اعتقاد برخی کارشناسان، این روش پیامدهای منفی و زیان باری برای آنها به‌خصوص خودروسازان دارد.
بیشتر ...
 

 جزییات آزادسازی واردات خودروهای بالای 2500 سی سی
تصمیمات دولت برای واردات خودرو به مرحله نهایی خود نزدیک شده است.
بیشتر ...
 

تیراژ پایین، اجازه صادرات می‌دهد؟
 مقصد بهینه خودروهای پسابرجامی
«صادرات 30 درصدی» در شرایطی به‌عنوان یکی از الزامات وزارت صنعت،معدن و تجارت برای حضور خودروسازان دنیا در ایران لحاظ شده که مشخص نیست آیا تیراژ خودروهای خارجی پسابرجامی امکان محقق شدن این هدف را خواهد داد؟تا به امروز و پس از اجرایی شدن برجام، سه خودروساز خارجی برای حضور در کشور، قرارداد همکاری مشترک با طرف‌های ایرانی به امضا رسانده‌اند و این به آن معناست که طبق الزام وزارت صنعت، «بند صادرات 30 درصدی» را نیز پذیرفته‌اند. با این حساب، پژو، رنو و هیوندایی طبق تعهدی که در قراردادهای خود داده‌اند، باید 30 درصد از محصولات تولیدی در ایران را به بازارهای خارجی صادر کنند.
بیشتر ...
 

روند تاریخی «جهش بزرگ» اژدهای زرد
 اسرار رنسانس اقتصادی چین
بررسی تجربه اقتصادی چین در نیم قرن گذشته نشان می‌دهد که آزادسازی و کاهش سیطره دولت موجب جهشی بزرگ در اقتصاد این کشور شده‌است. تا پیش از دهه 1980 اقتصاد چین به‌طور کامل در اختیار دولت بود؛ اما پس از مرگ «مائو» سیاست‌گذاران چینی در یک روند تدریجی اقتصاد این کشور را به سمت بازارمحوری هدایت کردند. نخستین گام از این برنامه اصلاحی لغو مالکیت دولتی اراضی کشاورزی بود. در ادامه این روند نیز مالکیت برخی از صنایع محلی کوچک به مالکان خصوصی واگذار شد. افزون بر این واگذاری مالکیت دولتی برخی از صنایع متوسط و بزرگ به دولت‌های محلی باعث شد تا فضای رقابتی در بخش صنایع دولتی نیز تقویت شود. سیاست‌گذاران چینی در ادامه تغییر رویکرد خود با به‌روزرسانی برخی از قوانین و اصلاح نظام بانکی برخی از مهم‌ترین موانع توسعه اقتصادی را مرتفع کردند. به این‌ترتیب پس از اصلاحات اقتصادی دوره جدیدی در اقتصاد چین آغاز شد.
بیشتر ...
 

چینی‌ها رفقایی بد در سیاست و شرکایی خوب در اقتصادند
 رفیق بد، شریک خوب / قرارداد 110 هزار میلیارد تومان فاینانس با چینی‌ها بسته شد
یک قرارداد و یک تفاهم‌نامه تأمین مالی به ارزش 110 هزار میلیارد تومان توسط 5بانک ایرانی با چینی‌ها بسته شد. چینی ها بعد از همراهی با غرب در زمان تحریم‌ها،در پسابرجام به بازار ایران علاقه‌مند شده‌‎اند.
بیشتر ...
 

با بررسی 31 محصول داخلی و خارجی زیر 100 میلیون مشخص شد
 میزان رضایت مشتریان از خودروهای اتومات
:با افزایش مدل‌های اتومات در بازار خودرو کشور، شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران این بار به سراغ مشتریان این خودروها رفت و نتایج رضایتمندی از این مدل محصولات را منتشر کرد.طبق گزارش موردنظر که به سال 95 مربوط است، در مجموع با مشتریان 31 خودرو گیربکس اتومات موجود در بازه قیمتی زیر 100 میلیون تومان، مصاحبه و مکاتبه شده تا میزان رضایتمندی آنها از خودروهای مربوطه مشخص شود.
بیشتر ...
 

کارشناسان تاثیرات مصوبه اسقاط خودرو از سوی خودروسازان داخلی را بررسی کردند
 تنبیه خودروساز یا مشتری؟
به‌طور حتم سال آینده شورای رقابت در حین بررسی هزینه‌های مترتب بر خودروسازی کشور برای تعیین قیمت، باید هزینه خروج فرسوده‌ها از ناحیه تولیدکنندگان را نیز در نظر بگیرد. هزینه‌ای که از ناحیه بی‌درایتی تولیدکننده داخلی بر مصرف‌کننده تحمیل خواهد شد. موضوع بر سر تولید خودروهای پرمصرفی است که اگرچه خودروسازان به‌دلیل قدیمی بودن پلت‌فرم این خودروها قادر به تعدیل مصرف سوخت آنها نیستند، اما به‌راحتی می‌توانند هزینه تحمیلی دولت در این زمینه را از مشتری اخذ کنند. اما داستان به آخرین جلسات کاری هیات دولت یازدهم برمی‌گردد، جلساتی که در آن شرایط جدید شماره‌گذاری خودروهای وارداتی و داخلی در ازای اسقاط خودروهای فرسوده اعلام شد.بر این اساس هیات دولت تصویب کرد که خودروهای پرمصرف داخلی از ابتدای سال آینده مشمول اسقاط خودروهای فرسوده می‌شوند؛ به‌طوری‌که با تولید خودروهای سواری داخلی با مصرف سوخت 8 لیتر، بین 8 تا 5/ 8 لیتر، 5/ 8‌ لیتر و بیشتر در صد کیلومتر باید یک دستگاه خودروی فرسوده از سوی خودروساز اسقاط شود. در حالی هیات وزیران جریمه خودروهای پرمصرف داخلی را اسقاط یک خودرو در نظر گرفت که میزان اسقاط این نوع خودروها برای واردکنندگان را بین 2 تا 8 خودرو در پنج گروه در نظر گرفت.
بیشتر ...
 

وزیر صنعت، معدن و تجارت: باید با خودروسازان بزرگ جهان مشارکت کنیم
 دستورکار دوازدهم خودروسازان
باید با مشارکت خودروسازهای بزرگ و معروف جهان، ساخت داخل را تقویت کنیم تا به یکی از خودروسازهای بزرگ منطقه تبدیل و با سرعت بیشتری در صنعت خودرو عمیق شویم.
بیشتر ...
 

کارشناسان بر مسیر چهارگانه دولت در مدیریت ورود خودرو تاکید کردند
 راه و بیراهه مدیریت واردات خودرو
بسیاری از کارشناسان معتقدند به‌رغم آنکه دولت می‌توانست از ابزارهای متنوع برای مدیریت واردات خودرو به کشور بهره ببرد، اما به جای آن با اجرای سیاست‌های دستوری که هم‌اکنون منجر به توقف ثبت‌سفارش شده به‌نوعی زمینه ظهور رانت را در این بازار ایجاد کرده است. هرچند وزارت صنعت و معدن و تجارت دولت دوازدهم در موضوع توقف ثبت‌سفارش به‌نوعی در پی مدیریت تراز تجاری کشور و همچنین حمایت از تولید داخل بوده اما پرواضح است که وضع مقررات دستوری نمی‌تواند حافظ منافع مصرف‌کننده و حتی تولید‌کننده داخلی باشد.
بیشتر ...
 

 با تولید هر خودروی داخلی، یک خودرو اسقاط می‌شود
هیات وزیران در جلسه عصر یکشنبه خود مصوبات مربوط به نحوه اسقاط خودروهای فرسوده در ازای واردات خودرو و همچنین تولید داخلی آن و گواهی معادل آنها را اصلاح کرد.
بیشتر ...
 

 توصیه‌های مدیر BMW به خودروسازان ایرانی
یکی از مدیران BMW به خودروسازان داخلی توصیه کرد تنها شانس آنها حضور در بازارهای چین، هند و روسیه نیست و اگر می‌خواهند موفق شوند باید به بازارهای بزرگتر نگاه کنند؛ بازاری که برندهای به نام جهانی در آن رقابت می‌کنند. مایکل هاشل یکی از مدیران زنجیره تامین و مربی آکادمی آموزشی کارخانه BMW به ارائه توضیحاتی در مورد وضعیت فعلی صنعت خودروی ایران و رمزهای موفقیت خودروسازان آلمانی پرداخت.
بیشتر ...
 

معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری با حضور کارشناسان بررسی کرد
 آینده‌نگاری خودروسازی در انقلاب 2030
چشم‌اندازی که موسسه مکنزی از تحولات عمیق صنعت حمل‌و‌نقل و خودرو در سال 2030 میلادی ارائه کرده، دولت ایران را نیز بر آن داشته تا اقدام به آینده‌نگاری خودروسازی کشور در این انقلاب بزرگ کند. بر این اساس دولت به معاونت علمی فناوری ریاست‌جمهوری ماموریت داده تا الزامات و ابزارهای داخلی برای تحقق این چشم‌انداز را در ایران مورد بررسی قرار دهد.
بیشتر ...
 

 آینده اشتغال در صنعت خودروی جهان و ایران
هر نوع تغییر و رویکردی در صنعت خودرو جهان به‌دلیل جایگاهی که این صنعت در اقتصاد جهانی دارد، با حساسیت زیادی از سوی کشورها دنبال می‌شود، این در شرایطی است که هم‌اکنون تغییرات ساختاری شرکت‌های خودروساز و به‌دنبال آن تحول کیفی و کمی اشتغال در شرکت‌های مذکور مورد توجه بسیاری از مراکز معتبر پژوهشی قرار گرفته است.
بیشتر ...
 

 تهیه آیین‌نامه‌ پیش‌فروش خودرو در آینده نزدیک
رئیس کل بانک مرکزی روشی که خودروسازان برای پیش‌فروش خودرو انجام می‌دادند منطبق با عملیات بانکی بود، گفت: قرار شد این کار منضبط‌تر شود و آیین نامه‌ای برای خودروسازان تهیه شود که نظارت آن بر عهده بانک مرکزی است.
بیشتر ...
 

تا چند ماه دیگر با داتسون ژاپن وارد مرحله قرارداد می‌شویم.
 امضای قراداد ایران‌خودرو و داتسون تا پایان سال
قرارداد ایران‌خودرو و داتسون ژاپن (از زیرمجموعه‌های نیسان) تا پایان سال جاری نهایی می‌شود.
بیشتر ...
 

 کارنامه جهانی میهمانان فرانسوی در ایران
- دو خودروساز بزرگ فرانسه در شرایطی به‌عنوان اولین سرمایه‌گذاران خارجی صنعت خودرو در پسابرجام، راهی ایران شده‌اند که کارنامه جهانی آنها در نیمه اول سال ۲۰۱۷، در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۱۶ نشان از فروش نامناسب برخی محصولات شان دارد.
بیشتر ...
 

 کاهش پلکانی نرخ سود خودروسازان
بعد از چالش‌های فراوان میان نظام بانکی و خودروسازان بر سر نرخ سود انصراف و مشارکت خودروهای پیش‌فروش شده، طی توافقی میان بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت شرایط جذب سپرده و همچنین پرداخت سود در خودروسازی‌ها محدود شد.
بیشتر ...
 

 وام ۸ میلیارد یورویی کره به ایران
بزرگ‌ترین قرارداد وام خارجی پسابرجام امضا شد. به دنبال توافق ایران با کشور‌های 1+5 گشایش‌های تازه‌ای در حوزه‌های مختلف برای ایران ایجاد شد. بعد از برجام هیات‌هایی از کشور‌های مختلف به ایران آمدند و هیات‌های ایرانی نیز سفر‌های متعددی به کشور‌های مختلف داشتند. هدف از این سفر‌ها جذب سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه‌های مختلف بود، اما این امر که خود را در قرارداد‌های نفت و گاز، خودرو و... نشان داد، تنها دستاورد برجام در حوزه اقتصادی نبود. در این دوران روابط بانکی ایران با کشور‌های دیگر بهبود یافت و علاوه بر اینکه بانک‌های ایرانی به سوئیفت متصل شدند، ایران از فهرست سیاه FATF نیز بیرون آمد. اکنون و در ادامه گشایش‌هایی که در پسابرجام ایجاد شده است، کشور ما توانسته قراردادی برای دریافت وام خارجی به ارزش هشت‌میلیارد یورو با کره‌جنوبی امضا کند.
بیشتر ...
 

مرکز پژوهش‌های مجلس با بررسی دورنمای صنعت خودرو جهان در افق ۲۰۳۰ تاکید کرد
 استراتژی همسو شدن با خودروسازان جهانی
همسو با دیدگاه وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی‌بر احیای سند استراتژی توسعه صنعتی کشور، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با بررسی «دورنمای صنعت خودرو جهان در افق ۲۰۳۰» به سیاست‌گذار صنعتی پیشنهاد کرده است که استراتژی توسعه صنعت خودروی ایران را براساس تحولات جهانی بازطراحی کند.
بیشتر ...
 

 دیده‌بانی دیرهنگام از قراردادهای خودروسازی پسابرجام
در روزهایی که برخی خودروسازان خارجی رسما وارد فاز اجرایی در ایران شده و برخی دیگر نیز در آینده‌ای نزدیک فعالیت خود را آغاز خواهند کرد، جمعی از نمایندگان پیشین مجلس شورای اسلامی در قالب سازمانی مردم نهاد، مشغول نقد و بررسی قراردادهای منعقده میان شرکت‌های خودروساز داخلی و خارجی هستند.
بیشتر ...
 

 97درصد خودروهای فروخته شده در سال95 زیر 100میلیون بودند
خلا بازار خودروهای صفر در ایران در دسته قیمتی 100 تا 125 میلیون تومان جای گرفته است. جایی که تنها 7 خودرو در آن خودنمایی می کنند.
بیشتر ...
 

رییس سازمان ملی استاندارد ؛
 خودروهای تولید مشترک استاندارد نداشته باشد پلاک نمی‌شوند
رییس سازمان ملی استاندارد گفت: خودروهای تولید مشترک با کشورهای اروپایی اگر استانداردهای بین‌المللی نداشته باشند، اجازه ورود این خودروها به بازار را نمی‌دهیم.
بیشتر ...
 

تفاوت برنامه‌ریزی با برنامه‌سازی چیست؟
 راز سبقت کره از ایران
چه عواملی کمتر شدن شتاب توسعه در ایران در مقایسه با کشورهایی نظیر کره‌جنوبی را به همراه داشته است؟ پاسخ به این سوال را در الگوی برنامه‌ریزی این کشور که دارای نمره قبولی در کارنامه توسعه‌اش است، می‌توان جست‌وجو کرد. کره جنوبی در حالی روند توسعه را همزمان با ایران شروع کرد که در حال حاضر با رشد اقتصادی بالا، جزو 20کشور قدرتمند اقتصادی جهان است.
بیشتر ...
 

 مصوبه جدید دولت برای شماره گذاری خودروهای وارداتی و داخلی + سند
هیئت دولت، شرایط جدید شماره گذاری خودروهای وارداتی و تولید داخل به ازای اسقاط خودروهای فرسوده را اعلام کرد.
بیشتر ...
 

 کنترل قیمت خودروهای وارداتی دستوری شد
افزایش قیمت خودروهای وارداتی در بازار هشدار وزارت صنعت، معدن و تجارت به نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی را به همراه داشت؛ بطوریکه این وزارتخانه در بیانه ای رسمی به نمایندگی رسمی خودروهای خارجی اعلام کرد که با هرگونه افزایش غیر منطقی قیمت‌ها در بازار برخورد خواهد کرد.
بیشتر ...
 

رئیس فدراسیون واردات عنوان کرد
 تصمیم اشتباه وزارت صنعت واردات خودرو را ۴۳ درصد افزایش داد
رئیس فدراسیون واردات از افزایش ۴۳ درصدی واردات خودرو در چهار ماهه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و گفت: تصمیم اشتباه وزارت صنعت، معدن و تجارت عملا باعث شد که این میزان افزایش واردات صورت گیرد، چرا که همه واردکنندگان نگرانی از دست دادن قابلیت واردات‌شان را داشتند.
بیشتر ...
 

 جزییات جدیدی از دستورالعمل و ضوابط واردات خودرو و نحوه همکاری با شرکت های خودروساز خارجی
- «سایت ثبت‌سفارش واردات خودرو تا زمان تصویب طرح ساماندهی واردات خودرو در هیات دولت غیرفعال خواهد ماند.» رئیس سازمان توسعه تجارت روز گذشته در حالی به اعلام این خبر پرداخت که بیش از یک‌ماه از بسته شدن سایت ثبت‌سفارش واردات خودرو می‌گذرد
بیشتر ...
 

چالش‌هایی که دولت دوازدهم در صنعت خودرو با آنها روبه‌رو است
 حذف و اضافه مقررات خودرویی
سکاندار جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت در شرایطی احتمالا به‌زودی معرفی خواهد شد که به‌نظر می‌رسد با توجه به مقررات خودرویی وضع شده طی چهار سال گذشته (در وزارت صنعت)، وزیر آینده روزهای پرمشغله‌ای را برای اصلاح آنها در پیش دارد.نگاهی به قوانین خودرویی وزارت صنعت در دولت یازدهم، به وضوح نشان می‌دهد مسوولان این وزارتخانه تمرکز اصلی خود را روی سه مساله مهم یعنی «قیمت‌گذاری خودرو»، «سرمایه‌گذاری خارجی در خودروسازی» و «واردات خودرو» گذاشته و سعی کردند با در نظر گرفتن مقرراتی جدید، اصلاحاتی را در این موارد انجام دهند.نامه‌نگاری با ارکان اقتصادی کشور برای حذف شورای رقابت از پروسه قیمت‌گذاری خودرو، در نظر گرفتن شروطی سختگیرانه و بعضا غیر‌قابل اجرا برای سرمایه‌گذاران خارجی و همچنین زیر و رو کردن قوانین مربوط به واردات خودرو، از جمله مهم‌ترین اقدامات وزارت صنعت، معدن و تجارت در دولت یازدهم است که هر کدام حواشی خاص خود را به‌دنبال داشته و هنوز هم دارند. هرچند به‌نظر می‌رسد قصد و نیت وزارت صنعت از اعمال قوانین جدید در حوزه خودرو، اصلاح روش قیمت‌گذاری خودرو و تقویت سرمایه‌گذاری خارجی و همچنین بهبود خدمت رسانی واردکنندگان خودرو به مشتریان بوده، با این حال گذر زمان نشان داد مقررات وضع شده، از کارایی لازم برخوردار نیستند. بخشی از این قوانین، جدای از ناکارآمدی، سبب بروز حواشی زیادی شده و حتی گاهی مانع حضور برخی خودروسازان بزرگ دنیا در ایران جهت سرمایه‌گذاری شد. در این شرایط، به‌نظر می‌رسد وزیر صنعت، معدن و تجارت بعدی، با چالش‌هایی در اجرای قوانین وضع شده مواجه خواهد شد و به احتمال فراوان به این نتیجه خواهد رسید که بخشی از قوانین و مقررات موردنظر را اصلاح کند.به عبارت بهتر، با توجه به ناکارآمدی بخشی از قوانین خودرویی در وزارت صنعت دولت یازدهم و همچنین حواشی ایجاد شده از ناحیه آنها، احتمالا وزارت صنعت دولت جدید چاره‌ای جز اصلاح آنها نخواهد داشت و اینکه اصلاحات چگونه و در چه جهتی انجام خواهد شد، پرسشی است که برای پاسخ آن ماه‌ها باید صبر کرد.
بیشتر ...
 

فرود چهارم کلان سرمایه‌گذار خارجی در ایران
 قطب سوم خودروسازی آمد
: چهارمین کلان سرمایه‌گذار صنعتی در پسابرجام روز گذشته با امضای قرارداد رنو وارد ایران شد. پیش از این سه قرارداد توتال، تولید واگن از سوی روسیه، برقی‌سازی راه‌آهن تهران – مشهد با مشارکت چینی‌ها منعقد شده بود. در قرارداد چهارم رنوی فرانسه و شرکای داخلی، 660 میلیون یورو برای تولید خودرو در ایران سرمایه‌گذاری می‌کنند. شرکت فرانسوی رنو از 10 سال پیش تاکنون با اجرای قرارداد پلت‌فرم مشترک x90 حضور فعالی در بازار خودروی ایران دارد. اما با امضای این قرارداد برای اولین بار یک شرکت خارجی به صورت مستقل به تولید خودرو در ایران خواهد پرداخت. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که حضور متفاوت رنو می‌تواند قطب دیگری از خودروسازی کشور را تشکیل دهد و این صنعت را از دوقطبی بودن برهاند. طبق قراردادی که روز گذشته منعقد شد، رنو سهمی 60 درصدی خواهد داشت و سهم سازمان گسترش 20 درصد و سهم شرکت بخش خصوصی حاضر در این قرارداد نیز 20 درصد خواهد بود. در فاز اول، دو محصول جدید رنو یعنی نیو داستر و نیوسیمبول با تیراژ 150 هزار دستگاه در سایت خودروسازی بن‌رو تولید خواهند شد که محصولات تولیدی از اواخر سال آینده وارد بازار می‌شوند. پیش‌بینی می‌شود قیمت محصولات نیز زیر 100 میلیون تومان باشد.
بیشتر ...
 

قرارداد سه جانبه رنو ، ایدرو و نگین خودرو
 تولید ۱۵۰ هزار دستگاه خودرو در فاز اول با ۶۶۰ میلیون یورو سرمایه گذاری
رئیس سازمان گسترش و نوسازی گفت: اولین تولید این قرارداد ، با دو محصول نیو داستر و نیو سیمبول اواخر سال ۹۷ وارد بازار می شود .
بیشتر ...
 

 تیراژ خودروسازان خصوصی رشد کرد
خودروسازان خصوصی کشور اگرچه هنوز هم در مقایسه با غول‌های جاده مخصوص سهم زیادی در بازار داخل نداشته و رقابتی نزدیک میان آنها برقرار نیست، با این حال تیراژشان در مدار صعود قرار گرفته و این موضوع در آمار تولید چهار ماهه امسال مشهود است.
بیشتر ...
 

 راه اندازی پیشرفته ترین خط تولید ترمز ABS در ایران توسط رنو
شرکت رنو پارس با مشارکت یک شرکت داخلی و یک تأمین کننده مطرح اروپایی، به زودی پیشرفته ترین خط تولید سیستم ترمز ضد قفل (ABS) را در ایران راه اندازی خواهد کرد.
بیشتر ...
 

/بررسی آمار 4 ماهه واردات به کشور نشان داد؛
 نقش خودرو در منفی شدن آمار تجارت خارجی
طبق آمار منتشره از سوی گمرک، واردات خودرو و قطعه نقش اساسی در تغییر معادلات تجارت خارجی طی چهارماهه امسال داشته است؛ به‌طوری‌که واردات خودرو و قطعات منفصله در کنار دیگر کالاهای مصرفی منجر به رشد 24 درصدی کل واردات به کشور در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته شده است.بنابراین به صراحت می‌توان گفت که برای اولین بار خودرو و قطعات منفصله نقش مهم و عمده‌ای در تجارت خارجی ایران ایفا کرده و روند صعودی واردات به کشور را منجر شده است.
بیشتر ...
 

 چالش الزام استاندارد یورو5 در ایران
بنا به گفته رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست، از سال 98 خودروهای داخلی با استاندارد یورو5 به تولید خواهند رسید تا از این راه آلودگی کلانشهرهای کشور کاهش یابد. اجرای این طرح اگرچه قطعا می‌تواند علاوه‌بر کاهش آلایندگی، مصرف سوخت را نیز پایین بیاورد، با این حال اجرایی شدن آن منوط به ایجاد زیرساخت لازم است.
بیشتر ...
 

 خودروسازی ایران و بازیگران جهانی
اقدامات و تلاش‌های مستمر دولت برای رفع تحریم‌ها و توسعه مبادلات و ارتباطات تجاری و اقتصادی با جهان، منجر به اقداماتی در زمینه جلب مشارکت بنگاه‌های خارجی در حوزه‌هایی از قبیل نفت و گاز، معادن، پتروشیمی و خودرو شده است.
بیشتر ...
 

 "زد و بند" دلیل بی کیفیتی برخی خودروها
یک کارشناس صنعت خودرو درباره تولید خودروهایی با سطح کیفی تک ستاره از سوی شرکتهای داخلی اظهار کرد که یکی از دلایل پایین بودن کیفیت برخی خودروهای داخلی رانت و زد و بند بین برخی خودروسازان و قطعه سازان است.
بیشتر ...
 

 ثبات در بازار خودروهای وارداتی
هفته جاری قیمت خودروهای وارداتی در بازار تغییر خاصی نسبت به نرخ این محصولات در هفته گذشته نداشته است.
بیشتر ...
 

«دنیای‌اقتصاد» به مقایسه چالش‌های خودرویی ایران و جهان پرداخت
 مسیر ناهموار جهانی شدن خودروسازی ایران
برخی کارشناسان پیش فروش اولین خودرو پسابرجامی را گامی موثر در راستای جهانی شدن صنعت خودرو کشور می‌خوانند و این در شرایطی است که به‌نظر می‌رسد خودروسازی ایران با الزامات جهانی فاصله طولانی دارد. هرچند قراردادهای خارجی و به تبعیت از آن حضور خودروسازان معتبر می‌تواند روند جهانی شدن خودروسازی ایران را تسریع کند، اما چالش‌های ساختاری مانع از دستیابی به اهداف متمرکز در این زمینه شده است. بر این اساس پیش‌بینی می‌شود که اگر صنعت خودرو در سال‌های آتی نتواند به رفع چالش‌هایی همچون دولتی بودن، انحصار و عدم رقابت‌پذیری و همگرایی پایان دهد، با وجود سرمایه‌گذاران خارجی هم به‌طور حتم از گردونه رقابت‌های بین‌المللی حذف خواهد شد. در حال حاضر خودروسازان جهانی با گذر از چالش‌هایی که بر امور تولید متمرکز است، بیشتر توجه خود را بر نوآوری با تکیه بر ارتقای تکنولوژی، مشتری گرایی و پیروزی بر رقبا معطوف کرده‌اند و این در شرایطی است که خودروسازی ایران پس از گذشت نیم قرن از فعالیت خود هنوز درگیر موضوعات پیش پا افتاده‌ای در امور تولید است.
بیشتر ...
 

 چالش رقابت در بازار خودروهای وارداتی
افزایش قیمت خودروهای وارداتی از ابتدای سال‌جاری در حالی رقم خورده که وزارت صنعت، معدن و تجارت معتقد است اجرای مقررات این وزارتخانه در پساتحریم نه تنها منجر به ایجاد رقابت شده، بلکه به متعادل شدن قیمت‌ها نیز کمک کرده است؛ حال این پرسش مطرح می‌شود که آیا توامان ایجاد رقابت و تعادل‌سازی قیمت‌ها در بازار وارداتی‌ها عملا اتفاق افتاده است؟
بیشتر ...
 

 حذف بند «صادرات» از ضوابط واردات خودرو
طرح پیشنهادی «دستورالعمل و ضوابط واردات خودرو و نحوه همکاری با شرکت‌های خودروساز خارجی» در حالی مراحل نهایی تصویب خود را در کمیسیون زیربنایی دولت می‌گذراند که به پیشنهاد برخی از اعضای این کمیسیون، تصویب نهایی این طرح به تعیین تکلیف تفکیک وزارت صنعت و بازرگانی موکول شد.با این حال، کمیسیون زیربنایی دولت، بند «واردات به میزان 40 درصد ارزش صادرات خودرو و قطعات تولید داخل» را از دستورالعمل مربوطه حذف کرده است. اما وزارت صنعت، معدن و تجارت پاییز سال گذشته دستورالعمل جدیدی درخصوص ضوابط واردات خودرو را به شورای اقتصاد ارسال کرد تا پس از بررسی، به‌منظور تصویب به هیات دولت ارسال شود.
بیشتر ...
 

 آسیب‌شناسی شراکت خارجی در خودروسازی ایران
خودروسازی ایران در حالی پس از توافق هسته‌ای و برجام، دور جدیدی از مشارکت‌های خارجی خود را آغاز کرده که قراردادهای جدید در بوته نقد قرار گرفته و اقشار مختلفی نسبت به آنها واکنش (چه مثبت و چه منفی) نشان داده‌اند.
بیشتر ...
 

 شرط ماندگاری خودروها در خطوط تولید
معاون امور صنایع وزارت صنعت روز گذشته در نشستی خبری در حالی یکی از شروط از رده خارج کردن خودروها را عدم مقبولیت آن بین مشتریان عنوان کرد که به عقیده کارشناسان، سیاست‌گذار صنعتی باید مشخص کند که این مقبولیت تابع چه موضوعاتی است.
بیشتر ...
 

 تولید خودروهای بی کیفیت را متوقف کنید
یک کارشناس صنعت خودرو از شرکتهای ایران خودرو، سایپا، مدیران خودرو و کرمان خودرو خواست تولید خودروهای با کیفیت پایین را متوقف کنند.
بیشتر ...
 

 تعدد واردکنندگان خودرو، قیمت‌ها در بازار جهانی را بالا می برد
انحصار در خرید خودرو از منابع خارجی به نفع مملکت ما است چراکه با مراجعه افراد متعدد از ایران برای یک خودروی مشابه، شاهد رقابت در بالا بردن قیمت در مراکز خرید هستیم.
بیشتر ...
 

ابهام‌زدایی از بازار وارداتی‌ها؛
 سه چالش پیش‌روی دولت درخصوص واردات خودرو
واردات هر کالایی در چارچوب مقررات و دستورالعمل‌های ابلاغی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت می‌گیرد، این در شرایطی است که هیچ کالایی به اندازه خودرو طی سه سال گذشته با تغییرات در مقررات و دستورالعمل‌های اجرایی روبه‌رو نبوده است. در این زمینه برخی کارشناسان با اشاره به تجارت پرسود واردات خودرو، بی‌برنامگی در تدوین مقررات را متوجه عملکرد مسوولان تجاری و صنعتی کشور می‌خوانند و معتقدند که مقررات تدوین شده مسیر مشخصی را طی نمی‌کند؛ به‌طوری‌که چرخش مقررات در سال‌هایی با حمایت از تولید صورت گرفته یا در سال‌هایی برای جلوگیری از خروج ارز از سوی مسوولان تجاری کشور انجام می‌شود.
بیشتر ...
 

بخشنامه جدید مالیاتی صاحبان مشاغل خودرویی
 صاحبان دو خودرو چقدر باید مالیات دهند؟
طبق بخشنامه جدید مالیاتی سازمان امور مالیاتی درباره مشاغل خودرویی افرادی که دو خودرو یا بیشتر داشته باشند اگر که خودروی آنها تاکسی یا وانت نباشد، با توجه به این که فعالیت اصلی مودی مربوط به خودروی اول است و برای خودروی دوم معافیت در نظر گرفته نمی شود، لذا مالیات خودروهای بعدی به صورت مقطوع به میزان ۲۵ درصد یا بیشتر محاسبه می شود.
بیشتر ...
 

 سایه سنگین بهره های بانکی بر صنعت خودروسازی
پرداخت سود و بهره های سنگین از سوی خودروسازان به بانک ها یکی از معضلاتی است که بیش از پیش، اصلاح و بازبینی لازم را می طلبد و امید است دولت دوازدهم با ورود جدی و قاطع برای تغییر وضعیت مذکور، اقدامات موثر و سازنده لازم را در این خصوص عملیاتی کند.
بیشتر ...
 

 پیدا و پنهان مشارکت خودروسازان دنیا با ایران
اگرچه کارشناسان معتقدند با ورود خودروسازان بین المللی رقابت در صنعت ایران شکل می گیرد اما هنوز فاصله زیادی تا داخلی سازی خودروها باقی مانده است. به گزارش کارپرس، برگشت خودروسازان جهانی به ایران از حدود دو سال پیش آغاز شد. خودروسازان خارجی از کشورهایی چون فرانسه، آلمان، ایتالیا، چین و کره به ایران آمدند تا بتوانند تولید مشترک را با خودروسازان ایرانی شروع کنند. اما قبل از جدی شدن مذاکرات وزارت صنعت، معدن و تجارت سه شرط را برای آنها لحاظ کرد؛ اول صادرات 30درصد محصولات مشترک، دوم سرمایه گذاری خودروساز خارجی و سوم شروع داخلی سازی خودروها با سهم 40 درصد از سوی ایران. طرف خارجی موقع امضای قرارداد موارد یاد شده را پذیرفت و بنا شد قطعه سازان ایرانی هم همپا با خودروسازان حرکت کنند تا روند داخلی سازی خودروها سرعت بگیرد. ولی شروطی که از مدت ها پیش لحاظ شده بود هنوز در بدنه خودروسازی ها جدی گرفته نشده و داخلی سازی معنا و مفهوم پیدا نکرده است.
بیشتر ...
 

 رشد ۱۲۸ درصدی واردات در نخستین ماه سال
جزئیات روند واردات در فروردین ماه از واردات ۳ هزار و ۸۶۶ دستگاه خودرو حکایت دارد که با توجه به رقم یک هزار و ۶۹۴ خودرویی که در نخستین ماه سال ۹۵ به کشور وارد شد، شاهد رشد ۱۲۸ درصدی در فروردین ماه ۹۶ نسبت به سال گذشته هستیم.
بیشتر ...
 

دارایی‌های خارجی عربستان به کمتر از 500 میلیارد دلار رسید
 جهنم اقتصادی در ریاض
جدیدترین آمار منتشر شده نشان می‌دهد به‌رغم درآمد 9میلیارد دلاری عربستان از نخستین فروش بین‌المللی اوراق قرضه اسلامی، دارایی‌های خالص خارجی این کشور در ماه آوریل به کمتر از 500 میلیارد دلار کاهش یافته است.
بیشتر ...
 

 تعرفه؛ محک واقعى خودروسازان براى رقابت با آسیایى ها
تعرفه واردات در حالى به عنوان یکى از مصادیق انحصارى بودن صنعت خودروی ایران تعیین شــده که نگاهى به اعداد و ارقام نشــان می دهد که این میزان تعرفه نه تنها با احتســاب سایر مالیات هاى اضافــه بر آن در ایران نســبت به میانگین ســایر کشــورهاى آســیایى بالا نیســت، حتى در برخى موارد کمتر از سایر کشورهاست.
بیشتر ...
 

 جایگاه ایران در آینده بازار جهانی خودرو کجاست؟
«خودروهای آینده مشابه خودروهای امروزی نخواهند بود.» این جمله پیش بینی بسیاری از مدیران غول های خودروساز جهان از آینده صنعت خودرو است.
بیشتر ...
 

 تشدید رکود بازار خودرو در صورت افزایش قیمت ها
رئیس اتحادیه نمایشگاه داران اتومبیل گفت: در صورت افزایش قیمت کارخانه ای خودروها، رکود بازار بیشتر خواهد شد و تقاضایی برای خرید خودرو نخواهیم داشت.
بیشتر ...
 

 پیام انتخابات ایران و فرانسه به بازار خودرو
پس از دوازدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری کشور، سران بسیاری از کشورها به رسم مالوف و دیپلماتیک در پیام‌هایی به منتخب ملت دکتر حسن روحانی رئیس‌جمهور تبریک گفتند. اما در این میان پیام رئیس‌جمهور فرانسه و درخواست تقویت روابط اقتصادی، علمی و فرهنگی با کشورمان از چند بُعد در بازار سرمایه حائز اهمیت است
بیشتر ...
 

کارشناسان بر لزوم تغییر الگوی حمایت دولتی از خودروسازان در برجام تاکید کردند
 تیغ دولبه حمایت از خودروسازی در پساتحریم
: آیا دولت از صنعت خودرو حمایت می‌کند؟ این پرسش چالش‌برانگیز در حالی مطرح است که دست‌اندرکاران صنعت خودرو اعتقادی به حمایت‌های دولتی از این صنعت ندارند، اما در عوض بسیاری از کارشناسان به‌واسطه قوانین جاری و همچنین انحصار بازار خودرو معتقد به حمایت صدرصدی دولت از خودروسازان هستند. این کارشناسان حمایت دولت از خودروسازان را جزو بدیهیات این صنعت می‌خوانند و آن را عامل بازدارنده‌ای در توسعه زنجیره خودروسازی کشور عنوان می‌کنند. حال در شرایطی که دولت قصدی برای واگذاری سهام خود در خودروسازی‌ها ندارد و همچنان پیگیر آزادسازی قیمت خودرو است به‌نظر می‌رسد که این موضوع در فضای پساتحریم با چالش‌هایی همراه باشد. چالش‌هایی که تداوم حضور دولت در خودروسازی‌ها را برنمی‌تابد.
بیشتر ...
 

کارشناسان به دلایل رشد هزینه تولید در شرکت‌های خودروساز پرداختند
 چالش هزینه‌های بالاسری در خودروسازی
: بالا بودن هزینه‌های تولید در خودروسازی ایران در حالی همواره به‌عنوان یک چالش بزرگ مطرح بوده که این موضوع از مسائل مختلفی از جمله ضعف بهره‌وری، سود زیاد تسهیلات بانکی و همچنین وجود هزینه‌های مازاد در این صنعت سرچشمه می‌گیرد.در کنار این موضوعات اما مساله مهمی که از آن به‌عنوان اصلی‌ترین عامل اثرگذار بر بالا رفتن هزینه‌های تولید یاد می‌شود، دولتی بودن صنعت خودرو در ایران است. در واقع ریشه مشکلاتی مانند پایین‌بودن بهره‌وری و هزینه‌های مازاد و امثال اینها نیز در ساختار دولتی صنعت خودرو کشور نهفته بوده و این موضوع در نهایت از بالا بودن قیمت خودروها و ضعف شدید در صادرات انجامیده است. اگر مقایسه‌ای کلی میان قیمت خودروهای داخلی و خارجی انجام شود، کاملا واضح است که قیمت‌ها در خودروسازی کشور و با در نظر گرفتن سطح کیفی و تکنولوژی آنها، بسیار بالاتر از همتایان خارجی شان است و این موضوع به‌طور مستقیم با هزینه‌های تولید ارتباط دارد.
بیشتر ...
 

راه‌حل‌های مرسوم رکود تورمی
 علاج درد دوم اقتصاد ایران
تجارب جهانی نشان می‌دهد که راه‌حل‌های مرسوم مقابله با رکود تورمی عموما در گام اول بر کاهش دامنه تورم متمرکز بوده‌اند. دولت‌ها پس از ایجاد ثبات نسبی در اقتصاد، درد دوم را که همان رکود اقتصادی است، علاج کرده‌اند. این علاج درد با ملاحظه‌ای چون حساسیت اقتصاد نسبت به نرخ بهره، نوع مبادله بین بیکاری و تورم، ساختار اقتصادی و میزان کسری بودجه انجام شده است
بیشتر ...
 

 صنعت خودرو روبه بین‌المللی شدن
: وزارت صنعت، معدن و تجارت راهکارهایی را برای پیوستن صنعت خودروی ایران به خودروسازان خارجی و بین‌المللی شدن این صنعت پیش‌بینی کرده است.
بیشتر ...
 

 پیام اقتصادی رای به روحانی
دکتر روحانی در چهار سال اول دولت خود برای بهبود اقتصاد ایران دو کار بزرگ انجام داد؛ یکی مهار تورم بود که آن را از حدود 40‌درصد به زیر 10‌درصد رساند که این یک دستاورد بسیار بزرگ بوده است
بیشتر ...
 

 همراهان همیشگی صنعت خودرو
در حالی صنعت خودرو توانست در چهار سال دولت یازدهم به واسطه استفاده از ظرفیت‌های برجام، مشارکت با خودروسازان خارجی را کلید بزند و خودروسازی کشور را در جاده توسعه قرار دهد که بررسی تحولات آینده صنعت خودرو نشان می‌دهد، دولت آینده با چالش‌های دیگری در تحقق مسیر توسعه مواجه است.
بیشتر ...
 

 بیمه فرسودگی خودرو تصویب شد
: لایحه هوای پاک پس از سه سال تلاش و بررسی دولت و مجلس شورای اسلامی سرانجام در اردیبهشت‌ماه سال جاری تصویب شد.
بیشتر ...
 

 برجام صنعت خودرو را زنده کرد
به گفته کارشناسان دریافت غرامت از پژو، سرمایه گذاری مستقیم این شرکت فرانسوی در ایران و آغاز تولید انبوه پژو ۲۰۰۸ از دستاوردهای برجام در صنعت خودروی ایران است.
بیشتر ...
 

 خودروسازان به مشتری احترام نمی گذارند
رئیس کمیسیون صنعت اتاق تهران، با تاکید بر ضرورت ارائه هدفمند تسهیلات به واحدهای تولیدی و مشتریان معتقد است که خودروسازان داخلی، به مشتری احترام نمی گذارند. بحث تمایل مشتریان به کالاهای خارجی همواره در صنایع پوشاک، لوازم خانگی و خودروسازی مورد توجه اقتصاددانان و تحلیلگران بوده است.
بیشتر ...
 

 گردش مالی ۲۶ میلیارد دلاری صنعت خودرو در ایران
: معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران گفت: بازار ایران با توان تولید سالانه دو میلیون خودرو و دسترسی به بازار بزرگ کشورهای همسایه و منطقه، فرصت خوبی برای مشارکت شرکت‌ها و قطعه‌سازان برزیلی به‌شمار می‌رود. منصور معظمی در نشست انجمن قطعات خودرو برزیل در سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) افزود: ایران از توان تولید سالانه 2 میلیون دستگاه خودرو برخوردار است؛ پارسال نزدیک به یک میلیون و 400 هزار دستگاه خودرو در کشور تولید شد و امسال برای تولید یک میلیون و 600 هزار دستگاه برنامه‌ریزی شده است.
بیشتر ...
 

 خودروسازی در دولت قبل سکته کرد
محبی نژاد با تشریح وضعیت قطعه سازان مهم‌ترین ضربه به این صنعت را تصمیم های خلق الساعه ای دانست که در دولت قبل برای تعرفه واردات کالا گرفته شد.
بیشتر ...
 

 صنعت خودرو، ستون فقرات اقتصاد ملی است
وزارت صنعت، معدن و تجارت که به تازگی از دومین نسخه راهبردی خود تا افق 1404 رونمایی کرد، «صنعت خودرو» را به عنوان یک صنعت مادر و پیش برنده توسعه صنعتی کشور معرفی کرد؛ صنعتی که کارشناسان از آن به عنوان ستون فقرات اقتصاد ملی نام می برند و تأکید می کنند در روزهایی که بحث استقلال از اقتصاد نفتی مطرح می شود، صنعت خودرو جایگزین خوبی برای تولید ناخالص ملی است؛ صنعتی استراتژیک و مهم که در زمره صنایع اولویت دار و منتخب در بخش تولید و تجارت نیز به شمار می رود.
بیشتر ...
 

 قاچاق، آفت جدی صنعت قطعه سازی خودرو
دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور گفت: قاچاق توان تولید قطعه سازان داخلی را به شماره انداخته است و واحدهای قطعه سازی خودرو روز به روز بی رمق تر از گذشته می شوند. آرش محبی نژاد در برنامه از حرف تا عمل رادیو اقتصاد از وجود یک هزار و ۲۰۰ قطعه ساز رسمی در کشور خبر داد و افزود: در حال حاضر ۶۰۰ واحد قطعه سازی در مملکت فعال است.
بیشتر ...
 

دنیای‌اقتصاد» با نگاه به اقتصاد مقاومتی اثر واردات خودرو بر تولید را بررسی کرد
 واردات خودرو محرک یا مخرب تولید؟
: سال 96 در حالی به‌عنوان «سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» نامگذاری شده که به‌نظر می‌رسد برداشت‌های متفاوت از این شعار، محدود شدن واردات خودرو به کشور را به بهانه حمایت از تولید، به‌دنبال داشته است.مبحث واردات همواره طی سال‌های گذشته به‌عنوان یک چالش اقتصادی و عامل تهدیدکننده در برابر تولید داخل مطرح شده، این در شرایطی است که واردات خودرو نیز در دو سه سال اخیر در تیررس انتقادها قرار گرفته و منتقدان از تقابل آن با تولید داخل صحبت به میان آورده‌اند.در این بین، خودروسازان نیز هیچ‌گاه روی خوش به واردات نشان نداده و تاکید کرده و می‌کنند که باید از آنها و محصولات شان در برابر سیل واردات حفاظت کرد. در واقع خودروسازان داخلی به‌عنوان بازیگران اصلی بازار خودرو کشور، همواره از ناحیه واردات احساس خطر کرده و خواستار مقابله با آن شده‌اند.در این شرایط، ابزار اصلی برای کنترل واردات و دور نگه داشتن صنعت خودرو کشور از آسیب‌های کمرشکن، وضع تعرفه بوده و دولت همچنان با این اسلحه قوی در برابر هجوم خودروهای خارجی محافظت می‌کند.
بیشتر ...
 

 سهم خواهی واردکنندگان متفرقه از بازار خودرو
به‌رغم آنکه وزارت صنعت، معدن و تجارت در اوایل زمستان سال گذشته واردات خودروهای متفرقه و غیررسمی را ممنوع اعلام کرد، اما این دو دسته از واردکنندگان با استفاده از روش‌هایی جدید در حال زنده کردن سهم بازاری خود هستند.
بیشتر ...
 

 ماموریت ناممکن در صنعت قطعه سازی ایران!
برخی از دست‌اندرکاران صنعت قطعه کشور این روزها به صف مخالفین سیاست‌های اقتصادی دولت پیوستند و از رکود این صنعت در شرایط کنونی سخن می‌گویند. در این بین برخی دیگر نیز با هجمه به قراردادهای خارجی خودروسازان و توهم عدم مشارکت قطعه‌سازان در قراردادهای یادشده، سعی در بی‌اعتبار کردن آن دارند.
بیشتر ...
 

جان برجام و جان خودروسازی؛
 صنعت خودرو در دولت بعد چه سرنوشتی خواهد داشت؟
احتمالا کمتر از دو هفته دیگر، رئیس‌جمهور دوازدهم ایران با رای ملت مشخص خواهد شد، این در حالی است که نگاه میهمان بعدی پاستور به برجام، اثری مستقیم بر سرنوشت خودروسازی کشور خواهد داشت.
بیشتر ...
 

یک عضو کمیسیون عمران مجلس:
 اجازه دهیم که بخش خصوصی واردصنعت خودروسازی شود
: یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: صنعت خودروسازی از حمایت یک‌طرفه دولت باید خارج شود.
بیشتر ...
 

 پارازیت‌های خودرویی، تغییر دیدگاه سرمایه‌گذاران خارجی
انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم، حدود دو هفته دیگر برگزار خواهد شد و این در شرایطی است که خودروسازی و حواشی آن به‌نوعی دستاویز تبلیغات رسانه‌ای برخی کاندیداها شده و این موضوع می‌تواند سبب تغییر دیدگاه سرمایه‌گذاران خارجی در صنعت خودرو کشور شود.
بیشتر ...
 

 یک میلیون شغل چقدر سرمایه گذاری لازم دارد
افزایش اشتغال در شرایط کنونی کشور، با توجه به ترکیب سنی جمعیت که بخش مهمی از آن را جوانان تشکیل می دهند، ضرورتی انکارناپذیر است. به گزارش خبرآنلاین، اقتصاد امری زمینی است. روش ها، مدل ها و فرمول های حقیقی و علمی خود را دارد و با نادیده گرفتن آنها نمی توان به مقصود رسید.
بیشتر ...
 

روحانی در مراسم بهره‌‌برداری از دو خط تولید خودرو:
 امروز در صنعت خودروسازی سرمان را بالا می‌گیریم/ شاهد چرخیدن توامان چرخ تولید و چرخش سانترفیوژها هستیم
حجت‌الاسلام حسن روحانی در مراسم افتتاح و بهره برداری دو خط خودرو گروه صنعتی ایران خودرو، با تبریک روز میلاد با سعادت امام سجاد (ع) و روز تکریم و پاسداشت از مقام معلم گفت: اگر افتخار حضور در جشن شما را دارم و شما گام جدیدی برای پیشرفت کشور بردارشته‌اید، از برکت درس معلمان است. همه تحولات فناورانه و صنعت و سایر بخش‌های تولید به زحمات معلمان سختکوش ما برمی‌گردد. ما نباید کلاس درس و اساتیدمان را که راه زندگی را به ما آموختند و علم و مهارت را به ما یاد دادند، فراموش کنیم.
بیشتر ...
 

 عبور از الزام داخلی‌سازی خودروهای خارجی
داخلی‌سازی خودروهای پسابرجامی در حالی هنوز به‌عنوان یک چالش و پرسش بزرگ در صنعت خودرو کشور مطرح است که بخشنامه جدید دولت حکایت از آن دارد که وزارت صنعت، معدن و تجارت با فاصله گرفتن از الزام قبلی خود (داخلی‌سازی ۴۰ درصدی) ساخت داخل را به نوعی در اختیار خودروسازان خارجی قرار داده است.
بیشتر ...
 

 تغییر الگوی مشارکت خارجی خودروسازان
وزارت صنعت، معدن و تجارت در حالی به‌تازگی برنامه راهبردی جدید خود را در حوزه صنایع مختلف با ویرایش دوم اعلام کرده که در آن به خودروسازی نیز پرداخته و بر لزوم «مشارکت‌های خارجی» برای توسعه این صنعت، تاکید شده است.
بیشتر ...
 

 : در حالی ابزارهای تامین مالی شرکت‌های خودروساز طی سال‌های گذشته محدود به تسهیلات بانکی، منابع حاصل از فروش خودرو و افزایش قیمت بوده است که
از آنجا که صنعت خودرو طی سال‌های گذشته به‌منظور تامین منابع برای تولید با مشکلات عدیده‌‌ای مواجه بوده؛ بنابراین یکی از تاکیدات نهادهای بالادستی به مدیران شرکت‌های خودروساز تنوع‌بخشی به روش‌های تامین مالی آنها بوده است؛ اهمیت این موضوع از آن رو است که تولیدکنندگان خودرو مشتری درجه یک تسهیلات بانکی هستند؛ این در شرایطی است که نرخ بالای سود بانکی و همچنین معوقات ایجاد شده تا حدودی تولیدکنندگان را با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو کرده است. در هر صورت چالش خودروسازان در عدم پرداخت به موقع موجب خط خوردن نام آنها از لیست مشتریان دریافت تسهیلات بانکی شد. براین اساس در خلأ نبود تسهیلات بانکی و عدم حمایت دولت از آنها، در سال 1392 برنامه فروش اموال مازاد خودروسازان کلید خورد. اما این موضوع نیز مُسکن مقطعی برای درد کمبود نقدینگی در شرکت‌های خودروساز بود. در ادامه خودروسازان به‌منظور حل مشکل نقدینگی مورد نیاز به روش‌های متفاوت فروش روی آوردند؛ به‌طوری‌که آنها طی سال گذشته با در نظر گرفتن نرخ سودهای مشارکت و انصراف بالاتر از مصوبات شورای پول و اعتبار به جذب منابع در این زمینه پرداختند. موضوعی که اعتراض نظام بانکی را به‌دنبال داشت. حال در شرایطی که به‌نظر می‌رسد، تولیدکنندگان خودرو همچنان با چالش چگونگی جذب نقدینگی مواجه هستند، در ویرایش جدید سند راهبردی صنعت خودرو، وزارت صنعت روش‌های تامین مالی در این مورد را تشریح کرده است. در این برنامه علاوه‌بر دریافت تسهیلات بانکی بر 9 روش دیگر به‌منظور جذب منابع مورد نیاز تولید خودرو تاکید شده است، که در این زمینه می‌توان به اعتبار خرید به سازندگان برای خرید تجهیزات، اعمال بخشودگی‌های مالیاتی به میزان هزینه‌هایی که در فعالیت پژوهشی و نوآوری صورت می‌گیرد، انتشار اوراق مشارکت یا صکوک، پذیرش و تسهیل ضمانت انواع دارایی‌ها، اختصاص سهم تولید از منابع حاصل از هدفمندی یارانه‌ها، ایجاد صندوق حمایت از توسعه صنایع خودرو، اعطای تسهیلات بانکی برای خرید خودرو به‌منظور جایگزینی خودروهای فرسوده و حمایت از سرمایه‌گذار خارجی اشاره کرد.
بیشتر ...
 

عضو کمیسیون عمران مجلس:
 حمایت دولت از خودرو باید قطع شود
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: صنعت خودروسازی از حمایت یک‌طرفه دولت خارج شود.
بیشتر ...
 

 اگر مدیران سابق مفهوم کاغذپاره را بهتر درک می‌کردند
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در " چهارمین همایش تجاری و بانکی ایران و اروپا " در محل سالن همایش های بین المللی صدا و سیما شرکت و سخنرانی کرد.
بیشتر ...
 

 بومی سازی تجهیزات هوشمندسازی خودرو
ساخت تجهیزات هوشمندسازی خودرو و صوتی و تصویری خودرو با صرفه جویی سالانه 20 میلیون دلاری در منطقه ویژه اقتصادی پیام در زیرمجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بومی سازی شد.
بیشتر ...
 

 هدف‌ جدید چین برای فروش خودرو
چین هدف فروش 35 میلیون دستگاه خودرو تا سال 2025 را تعیین و اعلام کرده است حداقل یک پنجم از این میزان باید فروش خودروهای دارای سوخت غیرفسیلی باشد
بیشتر ...
 

 
« 1 2 3 4 ... 5 8 » صفحه: