جمعه, 10 فروردین 1403
منو اصلی

 

مهمان جدید بازار کشور!

 

سانگ‌یانگ رکستون 2021،

چند ماهی است که زمزمه‌های عرضه سانگ‌یانگ رکستون جدید مدل 2021 در کشورمان شنیده می‌شود و چند دستگاه از آن تحت نام رکستون امپرور وارد کشور شده‌اند. به همین دلیل، قصد داریم تجربه رانندگی با این شاسی‌بلند کره‌ای را هم به‌طور اختصاصی در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.  

طراحی بیرونی رکستون 2021

نسل دوم رکستون که در سال 2017 به بازار آمد، به‌تازگی به‌منظور افزایش جذابیت و حفظ توان رقابت با رقبا، فیس‌لیفت میان‌دوره‌ای خود را تجربه کرده است. با نگاه به رکستون مدل 2021 بلافاصله متوجه تغییرات آن خواهید شد زیرا قسمت جلویی آن که تحت سلطه یک جلوپنجره بسیار بزرگ، طراحی کاملاً جدیدی پیدا کرده است. چراغ‌های جلو که تیزتر و مربعی‌تر از قبل شده‌اند، بالای این جلوپنجره خودنمایی می‌کنند درحالی‌که کمی پایین‌تر، سپر هم بازطراحی شده است. تغییرات قسمت عقبی خودرو اما بسیار کمتر بوده و صرفاً به اصلاحاتی در سپر و تجهیز چراغ‌ها به تکنولوژی LED محدود می‌شود.

قوای محرکه رکستون 2021

زیر کاپوت رکستون تغییری صورت نگرفته و در اینجا همچنان همان پیشرانه‌های 2 لیتری چهار سیلندر توربوی بنزینی و 2.2 لیتری توربوی دیزلی قرار می‌گیرد اما حالا قدرت موتور دیزلی با 20 اسب بخار افزایش به 200 اسب بخار و گشتاور آن با 20 نیوتن متر افزایش به 440 نیوتن متر رسیده است که از دور تنها 1,600 rpm در دسترس است. همچنین قبلاً نیروی این موتور دیزلی توسط یک گیربکس هفت سرعته ساخت مرسدس بنز انتقال پیدا می‌کرد اما حالا این کار توسط یک نمونه هشت سرعته مدرن‌تر انجام می‌شود که از گروه هیوندای گرفته شده است. رکستون در ایران اما با موتور بنزینی 222 اسب بخاری ارائه میشود که به گیربکس شش سرعته ساخت آیسین متصل است.

سواری و رانندگی رکستون 2021

رکستون از لحاظ فنی بسیار شبیه به پیکاپ موسو با شاسی مستقل نردبانی؛ بنابراین، پیش از آغاز حرکت باید ریشه‌های کاری و کشاورزی رکستون را به خاطر بسپارید. انتظار رفتاری مشابه کراس‌اوورها از شاسی‌بلندی مثل این کمی دور از ذهن است و هنگامی‌که پشت آن بنشینید قطعاً این موضوع را تأیید خواهید کرد. به همین دلیل، افرادی که به رانندگی با کراس‌اوورهای مدرن عادت کرده‌اند، رکستون را خودرویی کُند و زمخت احساس خواهند کرد. بدنه این شاسی‌بلند کره‌ای در پیچ‌ها حرکات گهواره‌ای دارد، هنگام ترمز گیری دماغه آن تا حد زیادی به سمت پایین متمایل می‌شود، فرمان آن کُند و سنگین است و سطح چسبندگی آن در حد متوسط است.

البته سیستم تعلیق در نسخه فیس‌لیفت رکستون مجدداً تنظیم شده که هرچند سواری را بهبود بخشیده اما هنوز هم چه در سرعت‌های پایین شهری و چه در سرعت‌های بزرگراهی تکان دارد. بااین‌حال، به دلیل استفاده از دسته‌موتورهای هیدرولیکی و عایق‌های صدای بهتر، پالایش کلی خودرو کمی بهبود یافته است. گیربکس جدید نیز نسبت به نمونه قبلی بهبود پیدا کرده به‌گونه‌ای که در سرعت‌های پایین رفتار خوبی دارد و در سرعت‌های بالاتر دنده‌ها را به نرمی تعویض می‌کند. همچنین حالا می‌توان از طریق پدال‌های پشت غربیلک فرمان به‌صورت دستی اقدام به تعویض دنده کرده که این ویژگی در هنگام بکسل کردن یا آفرود می‌تواند مفید باشد.

اگر فقط رفتارهای جاده‌ای را در نظر بگیریم، رکستون امتیازات زیادی را از دست می‌دهد و توانایی رقابت با خودروهای هم‌قیمتی مثل کیا سورنتو را نخواهد داشت اما شاسی‌بلند سانگ‌یانگ در آفرود حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. رکستون به سامانه چهارچرخ محرک با ضریب سبک و سنگین به‌علاوه حالت محرک عقب برای رانندگی‌های جاده‌ای مجهز است. این خودرو همچنین در ظرفیت یدک کشی هم برتری آشکاری دارد و درحالی‌که اکثر کراس‌اوورهای معمول بازار ظرفیت بکسلی در حدود 2300 کیلوگرم دارند، رکستون می‌تواند تا 3500 کیلوگرم را یدک بکشد. همچنین در نسخه فیس‌لیفت این خودرو سیستم کنترل تریلر هم ارائه شده که برای ثابت نگه‌داشتن تریلر به‌طور خودکار اصلاحاتی را انجام می‌دهد.

داخل رکستون 2021

هرچند رکستون همچنان به‌عنوان یک شاسی‌بلند خشن و آفرودی باقیمانده اما سانگ‌یانگ تکنولوژی‌های قابل‌توجهی را به کابین آن اضافه کرده است. یکی از این تکنولوژی‌ها، صفحه آمپر دیجیتالی 12.3 اینچی در مقابل راننده است. این صفحه آمپر قابلیت تنظیم زیادی دارد و می‌توان آن‌را با طرح‌هایی از آمپرهای گرد آشنا گرفته تا طرح C شکل مشابه ب‌ام‌و یا ناوبری تمام صفحه تنظیم کرد که همه آن‌ها خوب به نظر می‌رسند. نمایشگر 9.2 اینچی سیستم اطلاعاتی-سرگرمی هم به ناوبری، قابلیت اتصال به گوشی‌های هوشمند و سیستم دید فراگیر اطراف مجهز است. در این سیستم، منوها به شکلی مرتب تنظیم شده و استفاده از آن‌ها آسان است.

از نمایشگرها که بگذریم، در کابین رکستون مدل 2021 کنسول میانی جدیدی هم جلب‌توجه می‌کند که حالا انتخاب‌گر دنده الکترونیکی جدیدی روی آن جای گرفته است. هرچند بیشتر سطوح کابین این خودرو با پلاستیک خشک پوشیده شده اما همه این پلاستیک‌ها نسبتاً باکیفیت و قرص و محکم به نظر می‌رسند. کابین رکستون همچنین بسیار جادار است که هرچند شاید این موضوع با توجه به طول 4.8 متری و ارتفاع 1.8 متری آن عجیب به نظر نرسد اما این یک شاسی‌بلند هفت‌نفره واقعی است. هنگامی‌که به صندلی‌های ردیف سوم نیازی نیست هم می‌توان آن‌ها را تا کرد تا فضای صندوق بار به عدد چشمگیر 820 لیتر افزایش پیدا کند.

قیمت رکستون 2021

قیمت سانگ‌یانگ رکستون مدل 2021 در بریتانیا از 39,895 پوند آغاز می‌شود و نزدیک‌ترین رقیب برای آن از لحاظ ظرفیت یدک کشی و سرنشین و همین‌طور توانایی‌های آفرود، لندروور دیسکاوری است. البته لندروور قوی‌تر و راحت‌تر است اما قیمت آن از 53,150 پوند آغاز می‌شود و اگر چند آپشن برای آن سفارش داده شود، این اختلاف بیشتر هم می‌شود. این در حالی است که رکستون حتی در تیپ پایه هم تجهیزات سخاوتمندانه‌ای مثل رینگ‌های 18 اینچی، نمایشگر دیجیتال راننده، صفحه‌نمایش لمسی 8 اینچی، گرم‌کن غربیلک فرمان، گرم‌کن و تهویه صندلی‌های جلو، 9 ایربگ و سنسورهای پارک در همه جای خودرو را ارائه می‌کند.

در ایران اما داستان کاملاً متفاوت است زیرا قیمت رکستون جدید حدود 4 میلیارد تومان اعلام شده است! بله درست خواندید، 4 میلیارد تومان برای یک شاسی‌بلند کاملاً معمولی کره‌ای که در بازار بریتانیا قیمت بالاترین تیپ آن با تجهیزات کاملی مثل نورپردازی داخلی، صندلی‌های تمام چرمی و درب صندوق بار برقی، تنها حدود 41 هزار پوند است و یک خودروی اقتصادی معمولی محسوب می‌شود؛ بنابراین، در بریتانیا رکستون جدید با توانایی‌های آفرود واقعی، ظرفیت حمل هفت نفر، توانایی یدک کشی بالا، گارانتی طولانی هفت‌ساله، لیست بلندبالای آپشن‌ها، تکنولوژی‌های هوشمند داخلی و قیمتی که 13 هزار پوند از نزدیک‌ترین رقیبش کمتر است، گزینه قابل‌توجهی محسوب می‌شود اما در ایران ..................ممکن است.

منبع خبر: