پنجشنبه, 9 فروردین 1403
منو اصلی

 

تازه های خودرویی.

 

نگاهی به EQC، تمام الکتریکی مرسدس‌بنز

وقتی کلمه خودروی الکتریکی را می‌شنویم اولین خودرویی که به ذهن ما می‌رسد تسلا است. این موضوع کاملا عادلانه به‌نظر می‌رسد، زیرا تسلا سالهاست که بر فضای خودروهای الکتریکی حاکم است. با این‌حال، شرایط، در‌حال تغییر است و تولید‌کنندگان دیگری، در حال ورود به این بازار پر‌سود هستند. یکی از آنها مرسدس‌بنز است. می‌خواهیم به بررسی EQC محصول تمام الکتریکی این کمپانی مشهور، بپردازیم  

مشخصات ظاهری:

EQC در نمای ظاهری، کمی چاق به‌نظر می‌رسد و هین موضوع بر جذابیتش افزوده است و چیزی که در مورد این خودرو صادق است این است که هنوز هم فورا به‌عنوان یک مرسدس‌بنز، قابل تشخیص است. طراحی آن به گونه‌ای است که ضریب درگ آن فقط ۰.۲۷ است که آن‌را به یکی از آیرودینامیک‌ترین خودروهای کلاس خود تبدیل می‌کند.

از دید عقب، EQC شباهت زیادی به پورشه کاین دارد (به‌خصوص در شب) و این موضوع، به شکل چراغ‌ها و نوار LED تمام قد، که این چراغ‌ها را به‌هم متصل می‌کند، مربوط است که در‌هر‌صورت بسیار زیبا و جذاب است. فضای صندوق‌بار، ۵۰۰ لیتر است که برای خودروهایی با این ابعاد، مناسب است اما متاسفانه چرخ‌یدکی فول‌سایز و دو کابل شارژ، مقدار زیادی از این فضا را اشغال می‌کند.

خط جانبی بر‌روی درب‌ها و رکاب در‌نظر‌گرفته‌شده برای خودرو و رینگ‌های بسیار زیبا، نشان دهنده حاکم بودن روح طراحی مرسدس‌بنز بر نمای‌ظاهری این خودرو است.

نمای داخلی:

وقتی صحبت از نمای داخلی می‌شود، طراحان در‌هیچ قسمتی کوتاهی نکرده‌اند و مانند هر مرسدس دیگری، کاملا خوب به‌نظر می‌رسد و برای سرنشینان و به‌خصوص راننده، حس خوبی دارد. EQC مبتنی بر GLC است. اما این به مفهوم تکرار تمام قسمتها نیست. به‌عنوان مثال، دریچه‌های AC با آن‌چه در GLC می‌بینیم بسیار متفاوت است و دارای پوشش مسی بسیار منحصر‌به‌فردی است.

فضای پشتی ،بهتر از حد انتظار است و کنترل‌های AC مجزا از جلو، جا‌لیوان‌ها و یک جعبه ذخیره‌سازی مرکزی، حداکثر راحتی را تضمین کرده است و اندازه کافی هم برای سر و پاها وجود دارد.

مشخصات فنی:

در مورد مشخصات فنی باید گفت، EQC مجهز به یک باطری لیتیوم‌یونی ۸۰ کیلو‌وات ساعتی و دو موتور الکتریکی( در هر محور یکی) برای تولید ۴۰۸ اسب‌بخار قدرت و ۷۶۵ نیوتن‌متر گشتاور مجهز شده است.

وقتی پا را بر روی پدال گاز فشار می‌دهید، تکنولوژی بنز، شما را شگفت‌زده خواهد کرد. زیرا تنها در ۵.۱ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر‌در‌ساعت، خواهید رسید. با چهار حالت رانندگی، از جمله اسپورت، EQC علی‌رغم وزن دو‌‌و‌نیم تنی‌اش چیزهای زیادی را برای شرمسار کردن خودروهای اسپورت، عرضه خواهد کرد.

با توجه به برقی بودن این خودرو، سکوت خوبی در فضای داخل کابین وجود دارد. تقریبا هیچ‌گونه صدای باد یا جاده، به‌داخل نفوذ نمی‌کند. دقیقا به‌همان اندازه‌ای که از یک شاسی‌بلند لوکس انتظار دارید.

EQC مجهز به فناوری ترمز احیا کننده هم هست که می‌توان آن‌را از طریق پدال‌های پشت فرمان کنترل کرد. به‌این‌معنی که انرژی جنبشی که در هنگام ترمز گرفتن و کاهش سرعت، به‌طور سنتی از بین ‌می‌رفت، با این تکنولوژی، به برق تبدیل می‌شود تا بعدا مجددا استفاده گردد.

بر طبق ادعای سازنده، این خودرو با یک‌بار شارژ توانایی پیمودن ۴۵۰ کیلومتر مسافت را دارد که رقم قابل توجهی است. اما ظاهرا در عمل و بر طبق تجربیات، EQC با یک‌بار شارژ کامل، برای طی مسیر بیشتر از ۳۰۰ کیلومتر، مشکل دارد. شاید عواملی چون، آب و هوا و استفاده از تمام دوربین‌ها، رادارها، سنسورها، سیستم تهویه، سیستم صوتی و … تاثیر زیادی داشته باشد ولی آن‌چه که مشخص است تخلیه باطری،‌ در دنیای واقعی، کمی سریع‌تر صورت می‌گیرد.

امکانات:

از نظر امکانات، همان‌طور که انتظار می‌رود EQC چیزهای زیادی برای عرضه دارد. از‌جمله دوربین‌های ۳۶۰ درجه، سانروف، سیستم صوتی Burmester با ۱۳ بلندگو، صندلی‌های گرم‌شونده و خنک‌شونده، شارژبی‌سیم و غیره. همچنین دارای چند ویژگی جالب، مانند سیستم پارک خودکار و سیستم ناوبری با امکانات اضافی است. اما اگر به‌دنبال چیزهای انقلابی هستید که شما را شگفت‌زده کند، متاسفانه در این خودرو خبری از آن‌ها نیست با این‌که ویژگیهایی از این دست، توسط رقبایش، ارائه می شود.

نتیجه‌گیری:

مرسدس‌بنز EQC با قیمت پایه ۲۹۰۰۰۰ درهم، بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر از‌ آن چیزی است که ما انتظار داریم. از یک‌طرف راحت، مجلل و با ظاهری زیبا و از‌طرف دیگر، خودرویی ساخت شرکت مرسدس بنز. شرکتی که موتور خودرویش را ساخته است. البته اولین خودروی الکتریکی‌اش باید یک محصول انقلابی می‌بود که چراغ راه بقیه خودروسازان باشد، اما متاسفانه این‌گونه نیست.

 
منبع خبر: