پنجشنبه, 9 فروردین 1403
منو اصلی

 

 

اولین تجربهٔ رانندگی با نسل جدید آئودی RS3، همه چیز تمام!

نسل جدید آئودی RS3 جذاب‌تر و توانمندتر از همیشه به بازار آمده است. این ماشین از یک سو وزن کمتری دارد و از سوی دیگر گشتاور بیشتر که کنترل این گشتاور هم بهتر صورت می‌گیرد.  

زیر کاپوت RS3 گشتاور پیشرانهٔ ۲.۵ لیتری پنج سیلندر آئودی ۲۰ نیوتن متر و قدرت آن یک اسب کوچک بیشتر شده و حالا به ۴۰۱ اسب بخار و ۵۰۰ نیوتن متر رسیده است. این افزایش توان به‌سختی قابل احساس است اما نسل قبلی RS3 مشکلی از بابت کمبود قدرت نداشت.

چیزی که در نسل قبلی این خودرو مشکل‌ساز بود عدم بهره‌برداری ایده‌آل از قدرت بود. البته دیفرانسل‌های هالدکس RS3 قدیمی و سیستم کنترل گشتاور بُرداری مبتنی بر ترمز آن تمام تلاش خود را انجام می‌دادند و خودرو را کمی سرگرم‌کننده می‌کردند اما این راه‌حل‌ها کافی نبودند. این بار در نسل جدید RS3 اما آئودی اسپرت کار را تکمیل کرده و اکسل عقب متناسبی با سیستم کنترل گشتاور بُرداری طراحی کرده است. این سیستم که اسپلیتر گشتاور نامیده می‌شود، کلاچ‌های قفل شوندهٔ متغیری را به هرکدام از نیم شافت‌های محور عقب اضافه می‌کند تا کامپیوتر خودرو بتواند میزان نیرویی که به هر چرخ منتقل می‌شود را به‌طور کامل تنظیم کند.

RS3 جدید می‌تواند تا ۵۰ درصد از قدرت پیشرانهٔ خود را از طریق دیفرانسیل مرکزی به محور عقب منتقل کند و تا ۱۰۰ درصد از این نیرو را به یکی از چرخ‌های عقب بفرستد. از این طریق، کامپیوتر می‌تواند هر زمان که نیاز باشد تمام نیرو را به هر طرفی که مناسب است بفرستد تا از هرزگردی چرخ‌ها جلوگیری شود. برای تقویت بیشتر توانایی‌های این سیستم جدید، تیم RS یک حالت رانندگی قابل انتخاب بنام «گشتاور عقب RS» را هم به خودرو اضافه کرده‌اند که حداکثر قدرت ممکن را به چرخ بیرونی عقب می‌فرستد؛ به‌عبارت‌دیگر، RS3 جدید حالت دریفت دارد.

به لطف این حالت، می‌توان لاستیک‌های عقب خودرو را در کمتر از پنج دقیقه نابود کرد. اگر پای خود را محکم روی پدال گاز نگه دارید، با کمی چرخش فرمان می‌توانید دریفت‌های پُردود و خشنی بکشید تا زمانی که لاستیک‌ها را از روی رینگ‌ها جدا کنید؛ اما سیستم جدید اسپلیتر گشتاور فقط برای از بین بردن لاستیک‌های گران‌قیمت نیست زیرا با قرار دادن خودرو در یکی دیگر از حالت‌های جدیدش بنام RS پرفورمنس، با ارسال قدرت بیش‌ازحد نیاز به عقب و غیرفعال کردن سیستم کنترل پایداری به‌طور هم‌زمان، RS3 را در هنگام خروج از پیچ وادار به چرخش سخت‌تر می‌کند تا روزهای شما در پیست بسیار شادتر شوند.

در این حالت چون سیستم کنترل پایداری غیرفعال است، مدیریت خودرو کاملاً بر عهدهٔ راننده خواهد بود. وی هنگام رسیدن به پیچ باید زود ترمز کند، سریعاً خودرو را به ای‌پکس (Apex) برساند و سپس پدال گاز را تا انتها فشار داده و اجازه دهد عقب خودرو از پیچ خارج شود. تنها راه ایجاد کم‌فرمانی در این خودرو ورود پرسرعت به پیچ‌ها است زیرا به نظر نمی‌رسد توزیع وزن ۵۸ درصدی نسل قبلی روی محور جلو در این نسل تغییر زیادی کرده باشد. به همین دلیل، حتی هنگام فعال کردن حالت RS پرفورمنس هم باید با RS3 مثل یک خودروی محرک جلو رفتار کرد و پیش از رسیدن پیچ ترمز کرد.

همین شیوهٔ رانندگی به‌اندازهٔ پیست برای جاده هم مناسب است. البته روی جاده حالت رانندگی پویا مناسب‌تر است که با تنظیم اسپرت سیستم کنترل پایداری همراه می‌شود. البته بهتر است کنترل پایداری به‌طور کامل روشن گذاشته نشود زیرا با کوچک‌ترین لغزش در عقب خودرو، ارسال گشتاور به محور عقب را کاهش می‌دهد؛ اما اگر کنترل پایداری در حالت اسپرت باشد، اجازه می‌دهد جاده‌ای پرپیچ‌وخم را بدون هیچ‌گونه دخالتی طی کنید. این کار به RS3 جذابیت بسیار بیشتری نسبت به قبل بخشیده است و حالا می‌توان بازیگوشی این ماشین را تحریک کرد.

تکمیل‌کنندهٔ این ویژگی‌ها، یک محور جلوی قدرتمند است که همیشه چسبندگی دارد. فرمان هم فوراً به درخواست‌های راننده پاسخ می‌دهد هرچند که آئودی می‌توانست ضریب فرمان را برای پیچ‌های تنگ سریع‌تر کند بدون اینکه لطمهٔ زیادی به رانندگی‌های روزمره وارد سازد. فرمان RS3 اما بازخورد کافی به راننده می‌دهد تا همیشه درک خوبی از عملکرد هرکدام از چرخ‌های جلو داشته باشد. ترمزهای RS3 نیز در جلو بسیار قدرتمند هستند. آئودی برای این خودرو ترمزهای کربن سرامیکی را ارائه می‌کند اما ترمزهای فولادی استاندارد برای رانندگی در جاده بسیار خوب هستند و پس از چند جلسه رانندگی وحشیانه در پیست هم تعویض آن‌ها ارزان‌تر تمام می‌شود.

ورودی‌های هوا در طرفین سپر جلو هوای خنک کافی را به این ترمزها می‌رساند و در رانندگی‌های جاده‌ای بسیار طولانی هم ذره‌ای از قدرت آن‌ها کاسته نمی‌شود. در پیست هم ترمزهای کربنی حتی زمانی که شروع به دود کردن کنند قدرت توقف خود را حفظ می‌کنند هرچند که در هنگام دود کردن ترمزها، پدال کمی اسفنجی می‌شود. این ترمزهای قوی را با فرمان پذیری کاملاً پاسخگو و توانایی رانندگی‌های تهاجمی ترکیب کنید تا یک سدان کوچک قاتل داشته باشید.

کمک‌فنرهای مغناطیسی تطبیقی RS3 برای استفاده‌های روزمره کمی سفت هستند اما می‌توان با آن‌ها کنار آمد خصوصاً وقتی در نظر بگیریم که در رانندگی‌های تهاجمی و پیست چقدر خوب عمل می‌کنند. اگر خودرو در حالت رانندگی راحت قرار گیرد، پیشرانه بسیار خطی و روان‌تر عمل می‌کند. البته پیشرانه مقداری تأخیر توربوی اولیه از خود نشان می‌دهد اما بین دورهای ۲,۵۰۰ تا ۳ هزار rpm اوضاع بهتر می‌شود. بااین‌حال، تا زمانی که دور موتور را به ۴ هزار rpm نرسانید و تمام صدا و خشم پنج سیلندر فوق‌العادهٔ آئودی را تجربه نکنید، خیلی جالب نخواهد بود. البته در حالت‌های پویا و RS پرفورمنس باید دور موتور را بالا نگه دارید اما در حالت راحت نیازی به این کار نیست زیرا در این حالت پاسخ پدال گاز به حدی می‌رسد که می‌توانید با RS3 مثل یک خودروی معمولی رانندگی کنید.

همچنین میدانیم که RS3 بر اساس A3 ساخته شده که این یعنی می‌تواند همهٔ وظایف خودروهای معمولی را هم به‌خوبی انجام دهد. به‌عنوان‌مثال، در این ماشین به‌صورت استاندارد از جدیدترین سیستم اطلاعاتی-سرگرمی آئودی، صفحه آمپر دیجیتالی موسوم به کابین مجازی و مجموعهٔ کاملی از سیستم‌های ایمنی فعال و غیرفعال بهره‌مند خواهید بود. صندلی‌های اسپرت خودرو هم ترکیب مناسبی از پشتیبانی مناسب از بدن در پیست و راحتی برای استفاده‌های روزمره را ارائه می‌کنند.

اما همهٔ این ویژگی‌ها هزینه دارد و آئودی هنوز این هزینه را اعلام نکرده است. به‌احتمال‌زیاد قیمت پایهٔ RS3 جدید نسبت به قبل کمی افزایش پیدا خواهد تا این همه بهبود و پیشرفت جبران شود اما بااین‌وجود قیمت آن هنوز هم کمتر از ۶۰ هزار دلار خواهد بود. همچنین با وجود اضافه شدن حالت رانندگی جدیدی بنام راندمان، انتظار می‌رود تغییر در مصرف سوخت خودرو از این هم کمتر باشد؛ بنابراین هرچند EPA هنوز مصرف RS3 جدید را اعلام نکرده اما بعید است در این خودرو شاهد مصرف سوخت کمتری از ۱۲.۴ لیتر در شهر، ۸.۴ لیتر در جاده و ۱۰.۷ لیتر ترکیبی نسل قبلی باشیم.

بسته به چگونگی شرایط بحران کمبود چیپ در صنعت خودروسازی، انتظار می‌رود فروش نسل جدید RS3 در ماه می یا ژوئن ۲۰۲۲ آغاز شود و کمی زودتر نیز اعداد دقیق قیمت و مصرف سوخت آن مشخص می‌شود. همچنین زمانی که این آئودی خشمگین وارد بازار شود، پرفورمنس آن‌را به‌طور دقیق با ابزارآلات خود خواهیم سنجید. البته از همین حالا انتظار داریم RS3 جدید در شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت به‌راحتی از ۳.۸ ثانیهٔ اعلامی آئودی سریع‌تر باشد زیرا نسل قبلی در آزمایش ما این کار را ظرف ۳.۶ ثانیه انجام داد؛ اما تا آن زمان فقط بدانید که نسل جدید آئودی RS3 ارزش صبر کردن دارد زیرا این خودرو به لطف چندین ارتقاء مختلف، از همیشه وحشی‌تر شده و حالا جذابیت بسیار بیشتری برای رانندگی دارد.

مشخصات فنی

Audi RS3 2022

پیشرانه ۲.۵ لیتری I5 توربو
قدرت ۴۰۱ اسب بخار
گشتاور ۵۰۰ نیوتن متر
گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه
محور محرک چهارچرخ
وزن ۱۵۷۵ کیلوگرم
طول ۴,۵۴۱ میلی‌متر
عرض ۱,۸۵۱ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۴۱۲ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری ۲,۶۳۱ میلی‌متر
شتاب صفر تا ۹۶ حدود ۳.۸ ثانیه
مصرف سوخت حدود ۱۰.۷ لیتر ترکیبی
قیمت حدود ۵۸ هزار دلار

 

منبع خبر: