سه‌شنبه, 4 اردیبهشت 1403
منو اصلی

 

 

تیگو7 پرو، محصول جدید مدیران خودرو مورد تست و بررسی قرار گرفت!

سال 1395 بود که در نمایشگاه بین‌المللی خودرو تهران، برای اولین‌بار خودرویی چینی اما به نسبت متفاوت با نام تیگو7 به نمایش درآمد. خودرویی که پس از گذشت یک‌سال، وارد کشورمان شد و خط و نشانی جدید برای رقبای هم قیمتی غیرچینی خود کشید.  

 پس از عرضه دو نسخه از تیگو7، شرکت مدیران خودرو تصمیم گرفته تا نسل دوم این خودرو را وارد بازار کند؛ دقت کنید، فیس لیفت خیر؛ نسل دوم! امروزه برندهای چینی به جایی رسیده اند که نسل خودروهایشان را عوض می‌کنند و به جرأت می‌توان گفت تهدیدی جدی برای بسیاری از بزرگان صنعت خودرو در چند سال آینده خواهند بود!اما صبح امروز بود که با دعوت قبلی شرکت مدیران خودرو، وارد پیست آزادی تهران شدیم تا نگاهی به نسل دوم تیگو7 بیاندازیم که قرار است با پسوند پرو در ایران به فروش برسد.

واقعیت این است که تیگو7 پرو، علی‌رغم عوض شدن چهره و تغییراتی که به خود دیده، از نظر طراحی بسیار پخته‌تر از نسل گذشته خود شده است. اما در رابطه با بخش های فنی و حتی آپشن‌ها، ما را دچار تردید نموده است.

پس با ما همراه باشید تا نگاهی به جدیدترین نسخه تیگو7 بیاندازیم…

طراجی ظاهری

1- خارجی

از قسمت جلو شروع کنیم. بیش‌ترین سهمی که در این نما اشغال شده، جلوپنجره تیگو7 پرو است. باتوجه به سبک طراحی اختصاصی و جدید چری، در اکثر محصولات این برند، دیگر جلوپنجره با جزئیات کهکشانی را خواهیم دید. در ضمن، بدلیل اینکه بزودی محصولات به اصطلاح لوکس مدیران خودرو با لوگو و برندی متفاوت عرضه خواهند شد، لوگو چری از روی خودرو برداشته شده است.

تیگو 7 پرو
ظاهر تیگو 7 پرو

طراحی خاص چراغ‌های جلو، این نما از تیگو7 پرو را خشن جلوه می‌دهد. در این خودرو دیگر خبری از مه‌شکن ها نبوده و دو نوار LED که مسئولیت دی‌لایت ها را برعهده دارند، بجای مه‌شکن‌ها جا خوش کرده‌اند. نکته ای که در قسمت زیرین سپر وجود دارد، این است که خودرو مذکور در برخی بازارهای جهانی به سامانه ADAS هم مجهز است که متاسفانه سفارش گذاری مدیران خودرو برای بازار ایران، نمونه نیمه فول بوده و بسیاری از آپشن‌های ایمنی را ندارد.

اگر بخواهیم در این قسمت به چیزی انتقاد کنیم، باید به لبه کاپوت جلو اشاره نمود؛ طوری که گویا طول کاپوت بیشتر از استاندارد بوده و اصلا فیت نبود!

پس از قسمت جلو، به نمای جانبی می‌رسیم. خطوط استفاده شده در این بخش، ما را یاد سایر برادرهای تیگو7 پرو می‌اندازد؛ از ام وی ام ایکس55 گرفته تا تیگو8 پرو در قسمت جانبی، خطوطی مشابه هم دارند. رینگ‌های استفاده شده برای نمونه بازار ایران 18 اینچی بوده و ما را یاد رینگ برخی خودروهای چینی دیگر انداخت.

اما مسئله‌ای که سبب جذاب‌تر شدن بیشتر نمای جانبی تیگو7 پرو شده، طراحی شیشه های لچکی آن بوده که به شیشه اصلی عقب متصل شده است. موضوع دیگری که وجود دارد، این است که دستگیره‌ها به کل تغییر کرده و به جای دکمه فیزیکی سامانه ورود بدون کلید، این کلیدها لمسی شده‌اند.

خب زمان آن فرا رسیده که به نمای عقب تیگو7 پرو هم نگاهی بیاندازیم. چراغ های عقب خودرو به هم متصل بوده؛ اما گرافیک و روشنایی آن به یک‌دیگر متصل نیستند. با اینکه طراحی چراغ ها خوب است، اما باید گفت که دیگر سبک طراحی بروز چری این‌گونه نیست.

تیگو 7 پرو
نمای پشت

نکته ای که در روشنایی و گرافیک چراغ های عقب تیگو7 پرو وجود دارد، این است که در شب شاید فکر کنید خودرو مقابلتان رنو کولئوس باشد!موضوع بعدی که در قسمت عقب وجود دارد و می‌توان گفت که خروجی خوبی هم نداشته، ادامه ندادن طول کروم کاری زیر شیشه هاست. انگار به یک دفعه کروم کارخانه در لچکی تمام شده و به قسمت شیشه عقب نرسیده است.

2- داخلی

در نهایت به داخل خودرو می‌رسیم. طراحی داشبورد و اجزای آن، بدون اغراق چشم نواز است (در مقایسه با رقبا). لازم به ذکر است که به لوگو MVM فرمان توجه نکنید؛ زیرا با یک لوگو دیگر به فروش خواهد رسید.

اما چیزی که هنگام وارد شدن به کابین باعث تعجب ما شد، استفاده از دوخت دو رنگ قرمز و سفید برروی فوقانی ترین قسمت داشبورد که مشکی رنگ است بود.تقریبا می‌توان گفت که همه ادوات در دسترس راننده قرار داشته و جای گیری خوبی دارند. جایگزینی و استفاده از کلاستر ام وی ام ایکس55 پرو سبب گردیده تا کل این قسمت، دیجیتالی شود.

تیگو 7 پرو
کابین تیگو 7 پرو

البته بهتر است بدانید که خوش‌بختانه زبان فارسی هم به خودروهای چری افزوده شده و تیگو7 پرو از این قاعده مستثنی نیست. هم‌چنین جای خوشحالی دارد که سیستم ویس کامند در نسخه های مورد تست اصحاب رسانه موجود بود؛ فقط معلوم نیست که در نسخه تحویلی هم این آپشن هم‌چنان باقی بماند یا خیر؟!مانند برخی خودروهای چری، تیگو7 پرو هم از کنترلرهای لمسی تهویه مطبوع بهره‌مند است. واقعیت این است که باید به این‌ها عادت کنیم، زیرا کار کردن با آنها هنگام رانندگی چندان آسان نیست. سر دنده خودرو هم الکتریکی شده و با اینکه حالت بروزی پیدا کرده است، اما لذت تعویض دنده در حالت منوآل را مانند قبل ندارد.

شارژر وایرلس، از جمله آپشن های جدیدی بوده که به این نسل از تیگو7 افزوده گردیده است. باز باید گفت که متاسفانه کلیدهای فعال و عدم فعال‌سازی برخی آپشن‌ها از کنسول میانی حذف گردیده و ما شاهد برخی امکانات در ایران نخواهیم بود.

اما در حالت کلی، از آپشن‌های تیگو7 پرو در ایران می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • دوربین 360 درجه
  • سقف پانورامیک
  • 6 ایربگ ایمنی
  • سامانه کنترل پایداری
  • سنسورهای نور و باران
  • آینه ها تاشو برقی
  • مانیتور 10 اینچی
  • فرمان دی کات
  • سامانه ورود بدون کلید و استارت دکمه ای
  • سامانه کنترل خودرو در سراشیبی (HDC)
  • ترمز دستی برقی و اتوهولد
  • جک برقی صندوق عقب
  • سنسور هشدار موانع در عقب و جلو خودرو
  • تنظیم صندلی های راننده و سرنشین جلو برقی به همراه گرمکن
  • تهویه مطبوع دو کاناله به همراه دریچه مخصوص ردیف دوم
  • لمسی بودن بخش تنظیم تهویه مطبوع
  • سر دنده الکتریکی
  • آمپر دیجیتالی
  • شارژر وایرلس
  • تریم چرمی صندلی ها
  • و…

پس می‌توان گفت که آپشن‌هایی چون تنظیم برقی صندلی سرنشین جلو، جک برقی صندوق عقب، شارژر وایرلس، آمپر دیجیتالی، سیستم ویس کامند، سر دنده الکتریکی، کول باکس نسبت به تیگو7 افزوده گردیده است. متاسفانه باید گفت که تیگو7 پرو بازار ایران در حالی قرار است که در محدوده قیمتی فراتر از یک میلیارد و اندی وارد بازار شود که حتی رادار نقطه کور و رادار هشدار خروج از خط را ندارد. البته باید گفت که مشکل در سفارش گذاری شرکت مدیران خودرو بوده است…

تجربه رانندگی

با فرا رسیدن نوبت‌مان، وارد کابین تیگو7 پرو شده و در جایگاه راننده قرار گرفتیم. با فشردن دکمه استارت، پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژ خودرو روشن میشود. متاسفانه و یا خوشبختانه گیربکس نسخه پرو به 9 سرعته CVT تغییر کرده است.

از این جهت می‌گوئیم متاسفانه، که دیگر تعویض دنده‌ها و شتاب خودرو مانند نسل قبل نیست. از جهت دیگر می‌گوئیم خوشبختانه، زیرا دیگر صداهای اضافی و مخصوصا دردسرهای گیربکس 6 سرعته DCT خشک را ندارد.

لازم به ذکر بوده که بالاخره شرکت مدیران خودرو نسخه آپدیت شده پیشرانه 1.5 لیتری را وارد ایران کرده است. بطوریکه اکنون موتور مذکور می‌تواند 156 اسب بخار، قدرت و 230 نیوتن متر، گشتاور را تولید کند. جهت اطلاع، دقیقا همان موتور استفاده شده برروی خودرویی چون فیدلیتی است.اما به هرحال پدال گاز را فشار داده و متوجه تأخیر اولیه کوتاهی می‌شویم. همان‌طور که در بندهای فوق گفته شد، با الکتریکی شدن سر دنده و بروز شدن آن، در حالت منوآل، دیگر لذت تعویض دنده مانند قبل نیست؛ البته باید گفت که جای شیفترهای پشت فرمان، به شدت خالیست.

شتاب ثانویه تیگو7 پرو باوجود وزن 1440 کیلوگرمی آن مناسب بوده و براساس تست‌های میدانی انجام شده، شتاب صفر تا صد این خودرو چیزی میان 11 الی 12 ثانیه است. از لحاظ پایداری خودرو در پیچ ها هم باید گفت نسخه سالمی که مورد تست ما قرار گرفت، از پایداری مناسبی بهره مند بود…

در رابطه با بحث ترمزگیری هم عملکرد بسیار مناسبی داشته و می‌توان گفت که در این زمینه، واقعا ارتقاء یافته است. تعلیق تیگو7 پرو هم باتوجه به اینکه در قسمت جلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع مولتی لینک بهره می‌برد، از نرمی قابل قبولی برخوردار است. البته که باید گفت دز زمینه نرمی تعلیق، شباهت‌های بسیاری در مقایسه با رقبا چینی خود دارد؛ گاهی نه کمتر و گاهی نه بیشتر…

سیستم صوتی این خودرو، مانند تیگو8 پرو که ساخت شرکت سونی بود، نیست. عملکرد بلندگوها عالی عالی نیست. ولی بد هم نبوده و چیزی بالاتر از متوسط هستند. اما شما را راضی خواهد نمود.

و اما نتیجه…

واقعیتش براساس سفارش گذاری و نوع تیپی که قرار است تا تیگو8 پرو عرضه شود، انتظار داشتیم که تیگو7 پرو هم با سطح آپشنی بالاتر عرضه شود؛ اما این‌گونه نشده است.

این‌طور که برخی شایعات وجود دارد، گویا قرار است تا احتمالا قیمت تیگو7 پرو بیش از یک میلیارد و صد و پنجاه میلیون تومان باشد. رک و پوست کنده میگوییم که اگر ما در جایگاه خریدار قرار بگیریم، با بودجه‌ای کمتر، سراغ ام وی ام ایکس55 پرو خواهیم رفت. ایکس55 پرو هم قرار است تا بزودی توسط شرکت مدیران خودرو عرضه گردد؛ اما با قیمتی زیر یک میلیارد تومان. اگر هم بخواهیم بیشتر پول بدهیم، خب تیگو 8 پرو گزینه بهتری است!

منبع خبر: