جمعه, 10 فروردین 1403
منو اصلی

 

تازه های خودرو

 

تویوتا با استفاده از تکنولوژی بی وای دی یک سدان الکتریکی می‌سازد

تویوتا با همکاری بی‌وای‌دی در حال توسعه یک سدان تمام الکتریکی جدید برای بازار چین است. به گزارش رویترز، انتظار می‌رود این خودرو اواخر سال 2022 با قیمتی رقابتی، کابین جادار و شکل سدان که هنوز در بین خریداران چینی محبوب است به بازار عرضه شود.  

 این سدان الکتریکی کمی بزرگ‌تر از کرولا خواهد بود و فضای بیشتری را برای سرنشینان عقب فراهم می‌کند. انتظار می‌رود در این خودرو از جدیدترین تکنولوژی باطری‌های لیتیوم-آهن-فسفات بی‌وای‌دی استفاده شود تا از این طریق قیمت آن نسبت به محصولات الکتریکی خود تویوتا کمتر درآید.

به گفته منابعی، قیمت پایه این سدان الکتریکی تویوتا زیر 200 هزار ین معادل 31 هزار دلار خواهد بود که آن‌را به رقیب مستقیمی برای محصولات ارزان‌قیمت آیند تسلا تبدیل خواهد کرد. این خودرو پس از کراس‌اوور الکتریکی bZ4X که بر اساس پلت‌فرم eTNGA تویوتا ساخته و به‌تازگی نسخه تولیدی آن معرفی شده است، دومین محصول تمام الکتریکی تویوتا محسوب می‌شود. به گفته رویترز، تویوتا سال‌ها تلاش کرده تا یک خودروی الکتریکی کوچک تولید کند که هم از لحاظ قیمت در چین قابلیت رقابت داشته باشد و هم راحتی را قربانی نکند. استفاده از تکنولوژی بی‌وای‌دی، تویوتا را از استراتژی کاهش هزینه‌های چینی‌ها بهره‌مند خواهد کرد. این همان روشی است که خودروهای چینی را ارزان‌تر و رقابتی‌تر می‌کند و این در حالی است که این خودروها برخلاف گذشته دیگر از لحاظ طراحی و کیفیت خیلی با خودروسازان معتبر اروپایی، آمریکایی، ژاپنی و کره‌ای فاصله ندارند.

مهم‌ترین عاملی که قیمت خودروی الکتریکی تویوتا را پایین می‌آورد، استفاده از باطری‌های لیتیوم فسفات بی‌وای‌دی است. این باطری‌ها که مشابه نمونه‌های مورداستفاده از تسلاهای مخصوص بازار چین هستند، هرچند چگالی انرژی پایین‌تری نسبت به باطری‌های لیتیوم یونی دارند اما ارزان‌تر بوده و ارتفاع کمتری دارند. یکی دیگر از دلایل قیمت ارزان‌تر محصولات بی‌وای‌دی نسبت به تویوتا نیز تفاوت استراتژی توسعه بین این دو شرکت است. تویوتا برای آزمایش هر قطعه زمان و سرمایه بسیار بیشتری صرف می‌کند و از هر خودروی جدید پیش از رسیدن به خط تولید سه پروتوتایپ می‌سازد درحالی‌که بی‌وای‌دی در طول این فرایند فقط دو پروتوتایپ می‌سازد. این موضوع نشان‌دهنده تعهد تویوتا به کیفیت محصولات خود است.

اما بااین‌وجود، واضح است که بی‌وای‌دی از زمانی که در سال 2005 مدل F3 را با کپی‌برداری از کرولا تولید می‌کرد تا حالا که به شریک تویوتا برای تولیدی سدان الکتریکی جدیدی تبدیل شده راه زیادی را طی کرده است. مهندسان تویوتا در گذشته خودروهای بی‌وای‌دی را آزمایش کردند و پیشرفت‌های این شرکت چینی را از نظر کیفیت، طراحی و پرفورمنس در کنار قیمتی بسیار کمتر نسبت به محصولات تویوتا تأیید کردند. به همین دلیل، پس از سبک‌سنگین کردن این ایده از سال 2018، در سال 2020 یک جوینت ونچر تحقیق و توسعه را با بی‌وای‌دی آغاز کردند. امروز،21 مهندس از تویوتا در کنار 100 مهندس از بی‌وای‌دی در شنزن کار می‌کنند.

انتظار می‌رود این سدان الکتریکی که هنوز نام آن مشخص نیست، در قالب یک کانسپت در آوریل سال آینده در نمایشگاه خودروی پکن رونمایی شود و نسخه تولیدی آن اواخر همان سال راهی بازار گردد. این خودرو اما فعلاً فقط برای عرضه در چین در نظر گرفته شده و مقامات دو شرکت تویوتا و بی‌وای‌دی حرفی از عرضه آن در دیگر کشورها نزده‌اند.

منبع خبر: