جمعه, 31 فروردین 1403
منو اصلی

 

فرآیند هوشمند شدن خودروها .

 

خودروهایی که هر روز باهوش‌تر از دیروز می‌شوند!

قدرت‌نمایی محصولات دیجیتال غول‌های فناوری در تمام امور رسوخ کرده؛ این نفوذ تا حدی است که درحقیقت خودروهای امروزی بیشتر شبیه یک وسیله جانبی برای تلفن‌های هوشمند هستند. رشد شرکت‌های فعال در زمینه خودرو و الکترونیک به تدریج تولید سامانه‌هایی با نمایشگرهای لمسی و قابلیت صحبت و نوشتن از طریق داشبورد خودرو را افزایش می‌دهد.  

از زمان تولید نخستین خودروها بیش‌از یک‌ونیم قرن می‌گذرد و در تمام این سال‌ها شاهد ساخت انواع مدل‌ها و برندهای گوناگون خودرو بوده‌ایم. خودروهایی که در گذشته‌های دور تولید می‌شدند با خودروهای امروز تفاوت‌های چشمگیری داشتند زیرا غیر از حرکت به‌جلو قابلیت دیگری نداشتند و حتی با هندل روشن می‌شدند. به مرور زمان فناوری‌های متعددی در ساخت خودرو به کار گرفته شد تاجایی‌که استفاده از نرم‌افزارهای رایانه‌ای برای کنترل، امنیت و هدایت خودروها ازسوی کمپانی‌های خودروسازی به یکی از زیرشاخه‌های اصلی و اجتناب‌ناپذیر این صنعت تبدیل شد. گسترش فناوری‌های مخابراتی و نفوذ دامنه خدمات اینترنتی به خانه‌ها و گوشی‌های هوشمند موجب بروز و پیدایش نوع منحصربه‌فردی از فناوری‌های های‌تک شده است که در دسترس عموم قرار می‌گیرند و به سهولت قابل استفاده‌اند.

خودرویی در گوشی تلفن‌همراه شما!
این روزها تکنولوژی با سرعت وصف‌ناپذیری رشد می‌کند تا جایی‌که مرزهای بین محصولات و ابزارهای کاربردی هر روز جابه‌جا می‌شود. به‌عنوان‌مثال در دهه 1930 میلادی خودروها به گیرنده رادیو مجهز شدند. پس از رادیو، ضبط‌صوت‌ها آمدند و به‌دنبال آن پخش‌کننده‌های سی‌دی. این روزها نیز پخش‌کننده‌های سی‌دی مسیر زوال را در پیش گرفته‌اند (البته هنوز در خودروهای تولید داخل حضور دارند!) و جای خود را به تلفن‌های هوشمند و سیستم‌های پخش استریم موزیک داده‌اند. در مقایسه با چند سال پیش خودروهای امروزی بسیار بیشتر به محیط بیرون متصل هستند و روند پیش‌رونده فناوری‌های دیجیتال و تجهیزات الکترونیک و گسترش استفاده از تلفن‌های هوشمند، کنترل و راهبری سیستم‌های عامل خودروها را هم دستخوش تغییر و تحول کرده است.
قدرت‌نمایی محصولات دیجیتال غول‌های فناوری در تمام امور رسوخ کرده؛ این نفوذ تا حدی است که درحقیقت خودروهای امروزی بیشتر شبیه یک وسیله جانبی برای تلفن‌های هوشمند هستند. رشد شرکت‌های فعال در زمینه خودرو و الکترونیک به تدریج تولید سامانه‌هایی با نمایشگرهای لمسی و قابلیت صحبت و نوشتن از طریق داشبورد خودرو را افزایش می‌دهد. در آینده نزدیک انتظار می‌رود درصد قابل‌توجهی از خودروها در جاده مجهز به قابلیت به‌روز کردن نوشته‌های شبکه اجتماعی فیسبوک یا توئیتر از طریق صدای راننده و حتی گشت‌وگذار اینترنتی باشند.
امروزه طیف وسیعی از تکنولوژی‌ها در خودروها استفاده می‌شوند. این تکنولوژی‌ها در سه حوزه مختلف طبقه‌بندی می‌شوند: 1- ایمنی و امنیت 2- مصرف سوخت 3- سرگرمی و وب‌گردی.
اشیای هوشمند!
حمل‌ونقل هوشمند شامل وسایل نقلیه‌ مجهز به Wi-Fi یا سنسورهای دیگر برای اتصال به اینترنت است. به‌عنوان‌مثال شرکت تسلا خودروهایی را طراحی کرده که یک سیم‌کارت داخل آنها تعبیه شده است و اینترنت رایگان و نامحدود را برای مشتریان خود در نظر می‌گیرد. تقریبا هیچ دکمه‌ای در این خودروها دیده نمی‌شود اما تمامی جزئیات از طریق مانیتور خودرو کنترل می‌شوند. اینترنت اشیاء در حمل‌ونقل کاربردهای زیادی دارد. به‌گفته کارشناسان تا سال۲۰۳۰ خودروها از طریق فناوری آی‌اوتی کنترل و پایش می‌شوند. با این حال خودرو می‌تواند پلت‌فرم بهتری برای درک مفهوم اینترنت اشیاء باشد. در داخل خودرو افراد و داده‌ها می‌توانند در فرآیند یکپارچه‌ای با دیگر خودروها تعامل کنند. خودروهای یکپارچه از طریق سنسورهای پیشرفته و شبکه دوربین ها قادر خواهند بود تمام علائم جاده‌ای و نشانه‌گذاری‌ها را شناسایی و با آنها ارتباط برقرار کنند. این سامانه دیجیتال که به‌راحتی قابل‌نصب و استفاده در گوشی‌های هوشمند است، خودروها را به سیستم بازیابی وسایل نقلیه سرقت‌شده مجهز کرده است. این سیستم پس از سرقت خودرو فعال شده و سیگنال مربوطه را به واحدهای پلیس گزارش می‌دهد. همچنین می‌توان از این سامانه برای ایمن‌سازی جاده‌ها استفاده کرد. به این ترتیب که تصادفات جاده‌ای و رانندگی پرخطر را هشدار و گزارش می‌دهد. حتی این امکان وجود خواهد داشت به طور خودکار حوادث را تشخیص داده و بلافاصله با اورژانس تماس بگیرد. خودروهای هوشمند می‌توانند به ایمنی یکدیگر کمک می‌کنند. این خودروها می‌توانند اطلاعات مربوط به شرایط جاده‌ای و ترافیکی و سایر موانع پیش رو را در اختیار هم قرار بدهند.
سنسورهای هوشمند تعبیه‌شده در خودروها به شناسایی محیط اطراف خودرو، اتصال به اینترنت و موقعیت‌یابی کمک می‌کنند. در مقیاس کلان، اینترنت خودرو می‌تواند پیش‌بینی و مدیریت ترافیک را از طریق یک شبکه ارتباطی برای وسایل نقلیه ارائه بدهد، این امر می‌تواند منجر به جاده‌های امن‌تر و تراکم ترافیک کمتر شود.

منبع خبر: