جمعه, 10 فروردین 1403
منو اصلی

 

کدام کراس‌اوورهای چینی محبوب‌ترند؟

 

چانگان CS35 و جک S3 ؛ شاسی‌بلندهای پرطرفدار بازار

دو محصول این کشور را با قیمت نسبتا معقول با یکدیگر مقایسه کنیم و نقاط ضعف و قوتشان را نسبت به‌هم بسنجیم تا ببینیم هرکدام از این دو رقیب در چه‌پارامترهایی برتر از دیگری ظاهر می‌شود.  

مقایسه چانگان CS35 و جک S3 موضوعی است که «دنیای‌خودرو» قصد دارد با بررسی آن محبوبیت این دو کراس‌اوور چینی را در بازار محک بزند تا در بازاری که با ممنوعیت واردات، خودروهای چینی مرز یک‌میلیاردتومان را رد کرده و به‌قیمت خودروهای کره‌ای رسیده‌اند، دو محصول این کشور را با قیمت نسبتا معقول با یکدیگر مقایسه کنیم و نقاط ضعف و قوتشان را نسبت به‌هم بسنجیم تا ببینیم هرکدام از این دو رقیب در چه‌پارامترهایی برتر از دیگری ظاهر می‌شود.

معرفی چانگان CS35 و جک S3
چانگان CS35 نخستین‌بار در سال 2012 معرفی و به‌بازار عرضه شد و شرکت سایپا نخستین سری این خودرو را به‌صورت وارداتی و با مدل 2015 در بازار کشور ما عرضه کرد که به‌دلیل قیمت بالا، چندان مورد استقبال قرار نگرفت؛ اما در سال 1395 بود که چانگان CS35 روی خط مونتاژ سایپا آمد و به‌لطف قیمت رقابتی، ورق را به‌نفع خود برگرداند. چانگان CS35 تا سال 1398 روی خط مونتاژ سایپای کاشان بود؛ اما در این سال به‌دلیل تحریم و خروج اجباری چانگان از بازار ایران، تولید این خودرو نیز متوقف شد. چانگان‌های CS35 موجود در بازار کشور ما از نسخه قبل از فیس‌لیفت نسل اول این خودرو هستند و نسخه فیس‌لیفت نسل اول مدل 2017 و همچنین نسل دوم آن که با نام چانگان CS35 پلاس از سال 2018 تولید می‌شود، به‌رغم برنامه چانگان برای حضور گسترده در بازار ایران، راهی به‌کشور ما پیدا نکردند.در سمت دیگر جک S3 را داریم که نخستین‌بار درسال 2013 معرفی شد و از سال 1396 روی خط مونتاژ کرمان‌موتور آمد. موفقیت برادر بزرگ‌تر جک S3 یعنی جک S5 در بازار ایران، راه را برای این خودرو نیز هموار کرد و جک S3 در این مدت حدودا چهارساله حضور در ایران، یکی از کراس‌اوورهای نسبتا خوش‌فروش چینی بازار محسوب می‌شود. جک S3 تاکنون دو بار و در سال‌های 2017 و 2019 دست‌خوش فیس‌لیفت شده است؛ اما نسخه‌های فیس‌لیفت این خودرو نیز تاکنون راهی به‌بازار کشور ما نداشته‌اند.

مقایسه طراحی چانگان CS35 و جک S3
برای مقایسه چانگان CS35 و جک S3 از نظر طراحی ظاهری باید بگوییم که در چهره چانگان CS35 برخلاف بسیاری دیگر از خودروهای چینی، اثر چندانی از خطوط و حجم‌های اغراق‌آمیز دیده نمی‌شود و درمجموع، طرحی متناسب و با اصول کلاسیک کراس‌اوورها را در این خودرو شاهدیم. اما جک S3 دقیقا در نقطه مقابل قرار می‌گیرد. چراکه از یک طرف شاهد یک‌سری حجم‌های اغراق‌آمیز به‌خصوص درنمای جلو هستیم و از طرف دیگر، استایل کلی این خودرو شبیه به‌خودروهای سگمنت MPV (مینی‌ ون) است. این سبک از طراحی اگرچه مدرن است، اما بسیاری از افراد نیز آن را نمی‌پسندند؛ بنابراین ظاهر چانگان CS35 به‌طور کلی عامه‌پسندتر از جک S3 است.
برخلاف طراحی بیرونی، سبک طراحی داخلی چانگان CS35 و جک S3 شبیه به‌هم است و در هر دو خودرو، شاهد داشبوردی مدرن و نسبتا اسپرت هستیم که صفحه نشان‌دهنده‌ها، غربیلک‌فرمان و تزئینات نقره‌ای‌رنگ، نقشی محوری را در آن ایفا می‌کنند. البته در اینجا نیز چانگان CS35 عامیانه‌تر ظاهر شده است و جک S3 با وجود مواردی مثل طراحی خاص دریچه‌های تهویه یا فاصله نامتعارف شیشه جلو از داشبورد، فانتزی‌تر به‌چشم می‌آید.

مقایسه امکانات رفاهی چانگان CS35 و جک S3
چانگان CS35 و جک S3 درمقیاس یک خودرو چینی نه‌چندان گران‌قیمت، فهرست راضی‌کننده‌ای از امکانات رفاهی مثل کروزکنترل، سانروف، سنسور نور، دی‌لایت، روکش چرمی صندلی‌ها، فرمان با نیروی کمکی الکتریکی، مه‌شکن‌های جلو و عقب، کامپیوتر سفری، سنسور پارک عقب و… را به‌همراه دارند. در این میان تنها برتری چانگان CS35 نسبت به‌جک S3، وجود آینه‌های جانبی تاشو برقی است؛ اما نماینده کرمان‌موتور نیز ترسی به‌دل راه نمی‌دهد و به‌لطف تهویه‌مطبوع اتوماتیک، دوربین دید عقب و سنسور فشار باد لاستیک‌ها (TPMS)، سربلند از این بخش مقایسه بیرون می‌آید.

مقایسه ایمنی چانگان CS35 و جک S3
در بخش مقایسه چانگان CS35 و جک S3 از نظر امکانات ایمنی فعال، باز هم جک S3 است که سیستم کنترل پایداری الکترونیکی و سیستم کنترل شروع حرکت درسربالایی خود را به‌رخ رقیب می‌کشد؛ اما در بخش ایمنی غیرفعال، این چانگان CS35 است که با تجهیز به چهار ایربگ، برتر از رقیب مجهز به‌دو ایربگ خود ظاهر می‌شود. از نظر ایمنی کلی نیز جک S3 پنج‌ستاره ایمنی و چانگان CS35 چهار ستاره را از موسسه C-NCAP کسب کرده‌اند که از برتری نسبی فرزند جک حکایت می‌کند.
چانگان CS35 دارای امکانات ایمنی کمربندهای ایمنی سرنشینان جلو مجهز به‌سیستم پیش‌کشنده، راننده و سرنشین جلو، جانبی سرنشینان جلو درمجموع چهار عدد، ترمز ضدقفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) و ترمز کمکی (BAS) است و همچنین خودرو جک S3 نیز دارای امکانات ایمنی کمربندهای ایمنی سرنشینان جلو مجهز به‌سیستم پیش‌کشنده، کنترل شروع حرکت در سربالایی (HAC)، راننده و سرنشین جلو درمجموع دو عدد، ترمز ضدقفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، ترمز کمکی (HBA) و کنترل پایداری الکترونیکی (ESC) است.

مقایسه مشخصات فنی و تجربه رانندگی چانگان CS35 با جک S3
این روزها استفاده از پیشرانه‌های توربو در خودروهای چینی به‌یک مُد تبدیل شده است. اما خودروهای مورد نظر ما با توجه به‌اقتصادی‌ بودن و البته تکنولوژی نه‌چندان به‌روزشان، از پیشرانه‌های تنفس‌طبیعی بهره می‌گیرند که از نظر قدرت و گشتاور نسبت به‌پیشرانه‌های هم‌وطنان جدیدترشان درسطح پایین‌تری قرار می‌گیرند؛ اما از نظر استهلاک و دوام، دست بالا را دارند.
قلب تپنده چانگان CS35 یک نمونه 1.6 لیتری با حداکثر قدرت 113 اسب‌بخار و حداکثر گشتاور 160 نیوتون‌متر است که نیروی خود را از طریق یک گیربکس چهارسرعته اتوماتیک، روانه محور جلو این چینی خوش‌تیپ می‌کند. مصرف سوخت ترکیبی و شتاب صفر تا صد چانگان CS35 با این مشخصات فنی نیز به‌ترتیب برابر با هفت لیتر در صد کیلومتر و 15 ثانیه است. ناگفته نماند که سایپا در سال 1396، تعداد محدودی چانگان CS35 با گیربکس پنج‌سرعته دستی نیز تولید و روانه بازار کرد.
جک S3 نیز از پیشرانه‌ای هم‌حجم با رقیب خود بهره می‌برد که با حداکثر قدرت 107 اسب‌بخار و حداکثر گشتاور 155 نیوتون‌متر، روی کاغذ کمی ضعیف‌تر از چانگان CS35 به‌نظر می‌رسد. شرکت جک ترجیح داده است که مثل بسیاری از چینی‌های این رده، برای جک S3 از یک گیربکس اتوماتیک ضریب ‌متغیر (CVT) استفاده کند که نتیجه همکاری این گیربکس با پیشرانه مذکور، مصرف سوخت ترکیبی 7.5 لیتر در صد کیلومتر و شتاب صفر تا صد 13.3 ثانیه است.
از نظر فضای کابین تفاوت خاصی بین دو خودرو وجود ندارد و هر دو برای چهار سرنشین بزرگسال، فضای مناسبی را فراهم کرده‌اند اما در مسافرت‌های پنج‌نفره، سرنشینان عقب چندان راحت نخواهند بود. البته جک S3 فضای صندوق ‌بار بزرگ‌تری دارد و از این نظر، بیش‌تر با سلیقه ما ایرانی‌ها سازگار است. کیفیت سواری چانگان CS35 و جک S3 نیز خیلی نزدیک به‌هم است و خوشبختانه هر دو خودرو نسبت به‌سگمنت و رده قیمتی خود، سواری نرمی دارند.
خب با دیدن مشخصات فنی چانگان CS35 و جک S3 متوجه شدید که قرار نیست با دو خودرو سریع و جوان‌پسند طرف باشیم. جک S3 با استفاده‌ کردن از گیربکس CVT، تکلیف را از همین اول مشخص کرده و نشان داده که بیش‌تر از لذت رانندگی، به‌دنبال مصرف سوخت اقتصادی است. چانگان CS35 نیز وضعیت بهتری ندارد و گیربکس چهار سرعته آن به‌شدت اقتصادی عمل می‌کند. درمقام مقایسه نیز برخلاف انتظار، این جک S3 است که اندکی از چانگان CS35 پرشتاب‌تر ظاهر می‌شود؛ درواقع محصول جک مثل تمام خودروهای با گیربکس CVT، در شروع حرکت کُند عمل می‌کند و از چانگان CS35 عقب می‌ماند؛ اما در شتاب‌گیری‌های ثانویه، این عقب‌ماندگی را جبران می‌کند و بهتر از آن‌ چیزی که فکر می‌کنید راه می‌رود.
در یک کلام، هماهنگی بین پیشرانه و گیربکس جک S3 بهتر از چانگان CS35 است؛ اما نباید منکر این حقیقت شویم که محصول چانگان به‌دلیل بهره‌گیری از گیربکس AT، حس و حال بهتری را به‌راننده القا می‌کند.
از نظر هندلینگ نیز درشرایط عادی تفاوت خاصی بین دو خودرو حس نمی‌شود؛ اما اگر بخواهیم کمی شیطنت کنیم و پیچ‌ها را با سرعتی بیش از حد معمول پشت‌سر بگذاریم، جک S3 به‌لطف مجهز شدن به‌سیستم ESP، بهتر خود را جمع‌وجور می‌کند.

مقایسه شرایط بازار و جمع‌بندی نهایی
بین سال‌های 1396 تا 1398 که هر دو خودرو روی خط‌تولید بودند، چانگان CS35 به‌دلیل چهره عامه‌پسندتر، فروش بهتری را نسبت به‌جک S3 تجربه می‌کرد؛ اما الان حدود دو سال است که شرایط تغییر کرده و توقف تولید چانگان CS35 سبب شده است بازار فروش آن، رونق روزهای اول را نداشته باشد. بنابراین درشرایط فعلی، وضعیت بازار فروش جک S3 بهتر از رقیب است.
همچنین خوشنامی خودروهای جک نسبت به‌بسیاری دیگر از خودروسازان چینی حاضر در بازار ایران سبب شده است مالکان جک S3 نسبت به‌بازار فروش خودرو کارکرده خود نیز امیدوار باشند. درحالی ‌که آینده مبهم چانگان در ایران سبب می‌شود افراد درمورد خرید نسخه‌های کارکرده آن‌، دست به‌عصا حرکت کنند.
از نظر گستردگی خدمات پس از فروش و دسترسی به‌قطعات یدکی نیز می‌توانیم امتیاز تقریبا یکسانی را به‌هر دو خودرو بدهیم؛ اما قیمت قطعات چانگان CS35 کمی منطقی‌تر از قیمت قطعات جک S3 است.
به‌عنوان کلام آخر درمقایسه چانگان CS35 و جک S3 باید بگوییم که هر دو خودرو درمقام یک کراس‌اوور اقتصادی برای استفاده‌های روزمره، رضایت‌بخش هستند و قطعا اگر با چنین دیدی به‌سراغ هرکدام بروید، پشیمان نخواهید شد.
البته اگر به‌جذابیت‌های ظاهری و چهره هماهنگ اهمیت بیش‌تری می‌دهید، چانگان CS35 گزینه بهتری است؛ اما اگر خیلی ظاهربین نیستید و مسائلی مثل آپشن و بازار فروش برایتان مهم‌تر است، جک S3 را انتخاب کنید.

منبع خبر: