شنبه, 1 اردیبهشت 1403
منو اصلی

 

عضو کمیسیون اصل 90 مجلس مطرح کرد:

 

ترمز واردات در صورت تصویب کشیده خواهد شد!

قطعه‌سازان نباید درخصوص واردات خودرو درخواستی داشته باشند. وارداتچی‌ها عِرق ملی ندارند و اگر در مورد واردات خودرو صحبت کنند، مشکلی نیست. اما از قطعه‌سازان انتظار این‌که درخواست واردات خودرو را داشته باشند، نداریم.  

،نشست سراسری قطعه‌سازان در حالی برگزار شد که این جلسه؛ محلی برای بیان اختلافات خودروسازان و مجلس بود. در این جلسه، یکی از مدیران شرکت‌های خودروسازی به انتقاد از نمایندگان مجلس و اظهارنظرهای گاه‌ و بی‌گاه آن‌ها در خصوص صنعت خودرو پرداخت. این موضوع واکنش رئیس کمیسیون صنایع مجلس را برانگیخت و او هم به انتقاد از سیاست‌های خودروسازان درخصوص پرداخت مطالبات قطعه‌سازان و همچنین به دفاع تمام‌قد از نمایندگان مجلس پرداخت. بحث واردات خودرو نیز موضوع دیگری بود که در این نشست مطرح شد. این مساله نیز با واکنش یکی دیگر از نمایندگان مجلس که از مدیران قدیمی خودروسازی‌هاست، مواجه شد. در این جلسه مازیار بیگلو، دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو نیز با رد این اتهام که قطعه‌سازان عامل گرانی خودرو هستند، گفت: «مواد اولیه نظیر فولاد و آلومینیوم برای قطعه‌سازان بالاتر از قیمت‌های جهانی تمام می‌شود، به‌طوری‌که با وجود نرخ کنونی ارز دولتی بر مبنای حدود 28هزار تومان، ماده اولیه فولاد با ارز 44هزار تومان محاسبه می‌شود. از این رو، امیدواریم با درایت و توانی که از مجلس انقلابی سراغ داریم، این مشکل رفع شود.»

تخصیص دلار ارزان به قطعه‌سازان به شرط کاهش ۲۰ درصدی قیمت-سیدمصطفی میرسلیم، عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس

قطعه‌سازان نباید درخصوص واردات خودرو درخواستی داشته باشند. وارداتچی‌ها عِرق ملی ندارند و اگر در مورد واردات خودرو صحبت کنند، مشکلی نیست. اما از قطعه‌سازان انتظار این‌که درخواست واردات خودرو را داشته باشند، نداریم. اگر بخواهیم در مجلس هم برای واردات مصوبه‌ای داشته‌ باشیم، این مصوبه در مراحل تایید متوقف می‌شود، چراکه سیاست‌های بالادستی در این خصوص ابلاغ شده است.
البته باید چندهزار دستگاه خودرو توسط خودروسازان وارد شود تا ببینیم فناوری جدید چیست. قطعه‌سازی کشور از سال‌های دور شروع شد، اما قطعه‌سازی نوین از ۲۰ سال گذشته آغاز شده است. از سال 55 یک صنعت قطعه‌سازی وابسته شکل گرفت، اما قطعه‌سازی نوین از سال ۷۵ به بعد متولد شد. طی سال‌های گذشته ما روی طراحی و ساخت داخل خودرو کار کردیم.
این روند باعث شد تحولی در صنعت خودرو و قطعه‌ ایجاد شود. این در حالی است که در گذشته ما طراحی نداشتیم و صرفا سرهم‌بندی می‌کردیم. در زمینه قوای محرکه نیز کار خیلی خوبی انجام شد. اگر کاری که روی قوای محرکه انجام دادیم، شکل نمی‌گرفت در همان تحریم‌های اول پژو ما را از بین می‌برد. اما ایستادیم و زنده ماندیم. متاسفانه خودرو در ایران به‌عنوان تنها کشور دنیا، سرمایه به حساب می‌آید. وقتی خودرو از کارخانه بیرون بیاید، طبیعتا باید با افت قیمت مواجه شود، اما در ایران سال به سال قیمت آن رشد می‌کند. وگرنه ما اصلا به تولید بیشتر خودرو نیاز نداریم، افزایش مستمر تولید خودرو شخصی بدون صادرات، مشکلاتی همچون ترافیک و آلودگی هوا و خسارات جانی و مالی ناشی از آن را تشدید می‌کند.
راهبرد ما چیز دیگری بود. یعنی باید حمل‌ونقل عمومی را گسترش می‌دادیم، این موضوع مصوب ۱۵سال پیش بود، اما تنها تولید خودرو شخصی را افزایش دادیم. استدعا و توقع ما این است که قطعه‌سازان در راستای تقویت خود، موضوع طراحی، ساخت و تولید را مدنظر قرار داشته باشند. اگر خودروساز جلو برود، قطعه‌سازی نمی‌تواند خود را در این مسیر قرار ندهد. قطعه‌سازان نیز باید بررسی و شناسایی کنند که خودروساز چه نیازهایی دارد. آموزش نیروی انسانی ماهر باید مدنظر قرار بگیرد تا جوابگوی طراحی امروز باشد. نمی‌توان با روش‌های ۳۰سال پیش کار کرد. شمارگان ما اجازه می‌دهد کیفیت را افزایش و قیمت را کاهش دهیم؛ تا جایی که می‌توانیم ۱۵ تا ۲۰درصد هزینه‌ها را کم کنیم. گرچه منابع ارز محدود شده است و باید صرف کالاهای اساسی شود، اما اگر برای تولید خودرو نیازمند ارز برای واردات مواد اولیه و برخی قطعات هستید، به شرط این‌که ضمانت دهید کالای خود را ۲۰درصد ارزان‌تر بدهید، ارز را به شما ۲۰درصد ارزان‌تر از بازار آزاد تخصیص خواهیم داد. توقع نداریم به ژاپن خودرو صادرات کنیم، اما به سنگال و عراق که می‌توانیم صادرات داشته باشیم. اما اکنون وضعیت به شکلی درآمده است که حتی آن‌ها را هم نمی‌توانیم راضی نگه داریم. ولی سال آینده وضع ما بهتر از امسال خواهد شد.

سهامداری ۶ درصدی و دخالت ۶۰۰ درصدی دولت در خودروسازی‌ها!-عزت اله اکبری‌تالارپشتی، رئیس کمیسیون صنایع مجلس

نمایندگان ملت پیگیر مطالبات مردم هستند و اگر خودروسازان قصد دارند نمایندگان مجلس را درخصوص موانع و مشکلات خودروسازان توجیه کنند، نیازی به اقدام ازسوی من نیست؛ بلکه کافی است موارد را به نمایندگانی که در حال تحقیق‌وتفحص از خودروسازان هستند، اعلام کنند و آن ها نیز به‌طور قطع به نمایندگان منتقل خواهند کرد. اگر نماینده‌ای از صنعت خودرو گلایه دارد، به‌دلیل کشته‌شدن مردم در تصادفات به‌واسطه ایمنی پایین خودروهای داخلی است.
در همین راستا، در جلسه مشترک با رئیس مجلس با محوریت خودرو، بر پیگیری رهبری درخصوص اقدام نمایندگان در صنعت خودرو نیز تاکید شد. اگر مدیر خودروسازی، خبره باشد، خواسته خود را از وزیر مطالبه می‌کند.
چرا دولت 6درصد در ایران‌خودرو سهام دارد، اما 600 درصد دخالت می‌کند و مدیران صنعت خودرو هیچ حرفی نمی‌زنند؟ زیرا از دست دادن صندلی خود می‌ترسند. چرا باید دو خودروساز بزرگ کشور حدود ۱۰۰هزار میلیارد تومان زیان انباشته داشته باشند؟ آیا این شیوه خودروسازی است؟ آیا این شرکت‌ها را می‌توان خودروساز اطلاق کرد؟ اگر قطعه‌ساز خوبی باشیم، خودروساز خوبی نیز خواهیم بود. اما نمایش‌ها و شوآف‌های خودروسازان نمی‌گذارد که این شرکت‌ها سر بلند کرده و پیشرفت کنند. خودروساز باید طرح و برنامه داشته باشد، اما وضع موجود نشان از وجود مشکل در ساختار خودروسازی‌هاست. چگونه است که برخی افراد در خودروسازی دولتی هیچ پیشرفتی ندارند، اما به محض ورود به یک شرکت خصوصی به‌خوبی می‌درخشند؟ تشکیل کنسرسیوم‌هایی توسط قطعه‌سازان که توان، مهارت و سرمایه و اراده دارند با همکاری خودروسازان می‌تواند موجب تولید خودروهای ایمن و باکیفیت و رقابتی شود.
ما نیز بر همین اساس، بحث کنسرسیوم توسط قطعه‌سازان را مطرح کردیم، اما آقایان مانع‌تراشی کردند و اجازه ندادند این روند شکل بگیرد. هر تولیدی برای زنده ماندن و ارتقا، باید صادرات داشته باشد و خودرو نیز از این موضوع مستثنا نیست. قطعه‌سازان نیز اگر می‌خواهند در رده و کلاس جهانی قرار بگیرند، باید صادرات داشته باشند و باید برای ادامه حیات از طریق صادرات با جهان ارتباط برقرار کنند. خودروسازی در ایران باید رقابتی شود. چرا شرکت‌های خودروساز تبدیل به حیاط خلوت دولت شدند و به فعالان و مهره‌های اصلی اجازه صحبت و اظهارنظر داده نمی‌شود؟ این روند ناشی از چیست؟ امروز برخی پول‌ها در مملکت گم می‌شود که یکی از آن‌ها در بخش خودروسازی‌هاست. خودروسازان در وهله نخست باید توانمندی‌های فرزندان این کشور را باور کنند و با این رویکرد، با قطعه‌سازانی که آن‌ها را قبول دارند، قرارداد تضمین خرید منعقد کنند؛ کاری که مشابه آن را در راه‌اندازی دوباره ایران‌خودرودیزل در سال گذشته به انجام رساندیم.

منبع خبر: