شنبه, 1 اردیبهشت 1403
منو اصلی

 

خودروی بومی j4 در راه است.

 

صنعت خودرو در منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید و مزیتهای آن در توسعه شهرستان بم

در آستانه هجدهمین سالگرد زلزله بم و بنا به دعوت فرمانداری، سمینار یکروزه مزیتهای سرمایه گذاری در شهرستان بم به منظور ترغیب و تشویق سرمایه گذاران با حضور و سخنرانی برخی فعالان اقتصادی شرق استان کرمان در ارگ جدید بم برگزار شد. مهندس شه بخش مدیرعامل صنایع خودروسازی کرمان یکی از سخنرانان بود که با تبیین ظرفیتها و استعدادهای منطقه به مقایسه مزیتها و اولویتها در هر بخش پرداخته است.  

مدیرعامل صنایع خودروسازی کرمان ضمن خیر مقدم به مدعوین و گرامیداشت یاد و خاطره جان باختگان زلزله بم بر ضرورت عزم همگانی و همکاری مسئولین برای توسعه صنعت در استان کرمان به ویژه شهرستان بم تصریح کرد.

ایشان گفت در استان کرمان برای سرمایه گذاری مزیت های صنعت، معدن، بازرگانی ، گردشگری و کشاورزی قابل تعریف است. البته در هر نقطه از استان مزیت های متفاوتی وجود دارد، برخی همانند معادن مس در رفسنجان، سنگ آهن در سیرجان و ذغال سنگ در زرند نعمتی خدادادی است و هنر ما استفاده مطلوب از این ظرفیت ها برای توسعه استان است. منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید در شهرستان بم و توسعه صنعت خودرو سازی در آن مدل موفقی از این بهره وری است.

وی با بیان اینکه در بخش صنعت به جز صنایع وابسته به معادن و کارخانجات بارز، صنعت بزرگی در مجموعه استان کرمان مشاهده نمی کنیم، تصریح نمود البته در بخش کشاورزی نیز در استان مزیت های مختلفی وجود دارد لیکن به دلیل محدودیت جدی استان در زمینه آب و لزوم بازنگری در نحوه برداشت و نگهداشت آن، امکان توسعه کشاورزی در این بخش مطابق انتظارات پیش نرفته است.

مهندس شه بخش با اشاره به اینکه ارزش ذاتی آب برای ما در استان کرمان بسیار بالاست و باید از آن بهتر استفاده کنیم، گفت آمار چاه های دارای مجوز در شرق استان کرمان و میزان برداشت از آن این پرسش را مطرح می کند که خروجی ما از این آب چیست ؟وی گفت میزان بهره وری و تولید بخش کشاورزی از آب باید به قدری باشد که ارزش سرمایه گذاری داشته باشد.

به گفته شه بخش سالیانه در شهرستان بم 13000 هکتار اراضی باغی و سطوح ،زیرکشت بخش کشاورزی است که از این میزان 10.500 هکتار مربوط به نخلستان های خرما و2.500 هکتار مربوط به مرکبات است. محصول قابل برداشت کشاورزی شهرستان از این سطح زیر کشت 250 هزاز تن خرما و 80 هزار تن مرکبات است که اگر درآمد ناخالص شهرستانهای شرقی را بر مبنای هر کیلو خرما 25 هزار تومان و هر کیلو مرکبات 10 هزار تومان فرض کنیم با این میزان برداشت فقط 7 هزار میلیارد تومان نصیب 70.000 کشاورز شاغل در این صنعت خواهد شد که رقم بسیار ناچیزی است. وی با بیان اینکه در منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید مزیت معدنی، کشاورزی یا بازرگانی وجود نداشته است، به همین دلیل تصمیم سازان در آن مقطع متاثر از یک برنامه جامع و بلند مدت بر آن شدند صنعت خودروسازی را در ارگ جدید بم ایجاد کنند و پس از 20 سال تلاش و گذر از ناکامی های داخلی و خارجی موفق به احداث7 مجموعه خودروسازی در ارگ جدید بم شدند لیکن به دلیل مشکلات ناشی از تحریم و کمبود منابع ونقدینگی در حال حاضر تعدادی از این کارخانجات تعطیل و در تعدادی نیز بسیار کمتر از ظرفیت موجود خودرو تولید می شود.

ایشان خاطر نشان کرد قرار بود طبق برنامه تا سال 1400 به ظرفیت تولید500 هزار دستگاه خودرو برسیم اما امروزه با وجود بد عهدی آمریکا در موضوع برجام ناگزیر به توقف سرمایه گذاری شده ایم و ظرفیت بالقوه گروه 300 هزار دستگاه خودرو در سال است. وی تصریح کرد در استان کرمان به جز بم هیچ نقطه ای مزیت تولید خودرو را ندارد و باید خرسند باشیم که این دستاورد بزرگ تنها به همت کارگران، کارمندان و مدیران بومی منطقه به دست آمده است به گونه ای که اگر تصمیم داشته باشیم یک کارخانه جدید با محصولات و قطعاتی از خودرو تولید کنیم هیچ محدودیتی در بعد نیروی بومی متخصص و فنی نداریم.

مهندس شه بخش در تبیین مزیت صنعت خودروسازی افزود اشتغال مستقیم موجود در بخش کشاورزی شهرستان بم با مصرف یک میلیارد متر مکعب آب و درآمد 7000 میلیارد تومان تنها حدود 70 هزار نفر بوده است، اما چنانچه در ارگ جدید طی 18 ماه آینده به ظرفیت تولید 500.000 دستگاه خودرو برسیم با مصرف فقط 12میلیون متر مکعب آب در صنعت خودرو برای همین 70.000 نفر شغل ایجاد خواهد شد. وی گفت قیمت خودروهای تولیدی گروه از 400 میلیون تومان تا 1میلیارد و 200 میلیون تومان است و چنانچه آورده فروش 500.000 دستگاه خودرو با حداقل ارزش 400 میلیون تومان را در نظر بگیریم حداقل درآمد حاصله سالیانه 200 هزار میلیارد تومان می شود که به هیچ وجه قابل مقایسه با مصارف و درآمد بخش کشاورزی نیست. بنابراین اطمینان داریم توسعه بم از این مسیر سرعت بیشتری خواهد داشت و برای تحقق آن نیاز به پشتیبانی و همراهی همه مسئولین و سرمایه گذاران است.

مهندس شه بخش از اجرای طرح خودکفایی و تولید خودروی بومی جک j4 توسط شرکت کرمان موتور خبر داد و گفت خودروی j4 در دو مدل بنزینی و برقی داخلی سازی خواهد شد. مدل برقی با مشارکت شرکت مپنا تولید میشود. خودرو بنزینی در بخش بدنه 100% داخلی سازی و دانش و تجهیزات آن خریداری شده است. در بخش موتور نیز مهندسی معکوس شده و در آینده ای نزدیک به خودکفایی 100درصد می رسیم. بر اساس برنامه تا پایان خرداد ماه 1401 حداقل به 85% داخلی سازی در تولید خودروی j4 بنزینی خواهیم رسید. در خصوص مدل برقی هم بدنه 100% داخلی سازی است و بخش برقی هم 100درصد توسط شرکت مپنا که یک شرکت ایرانی است ساخته می شود. البته برای استفاده از مدل برقی نیاز به همراهی و مساعدت فرمانداران محترم داریم تا زیرساختهای مورد نیاز بهره برداری  ایجادشود. وی تاکید کرد به همت متخصصان و مدیران بومی قالبهای جدید این خودرو نیز ساخته خواهد شد که با اجرای این طرح بزرگ تا پایان سال 1401 قادر به عرضه خودرو بومی جدید جک j4 فیس لیفت خواهیم بود.

منبع خبر: روابط عمومی صنایع خودرو سازی کرمان