سه‌شنبه, 28 فروردین 1403
منو اصلی

 

برنامه های آینده رنو، نیسان و میتسوبیشی موتورز

 

افزایش سه برابری سرمایه‌گذاری تولید خودروهای برقی

انتظار می‌رود رنو و شرکای هم‌پیمانش، یعنی نیسان و میتسوبیشی، برنامه‌‌ی ۲۳ میلیارد دلاری خود برای توسعه خودروهای برقی تا سال ۲۰۳۰ را اعلام کنند.  

دو منبع آگاه به رویترز گفتند رنو، نیسان و میتسوبیشی موتورز قصد دارند سرمایه‌گذاری خود برای توسعه مشترک خودروهای الکتریکی را سه برابر کنند. ازآنجاکه خودروسازان قدیمی‌تر با فشار رقبای جدید و افزایش تقاضا برای خودروهای برقی مواجه هستند، اتحاد فرانسه و ژاپن به‌منظور عمیق‌تر شدن همکاری میان آن‌ها برای کنار زدن مسائل ذکر شده است.

به گزارش autonews و با استناد به گفته‌‌ی منابع آگاه، انتظار می‌رود این سه کشور روز پنجشنبه برنامه‌‌ی خود را برای سرمایه‌گذاری بیش از ۲۰ میلیارد یورو (۲۳ میلیارد دلار) طی پنج سال آینده در توسعه‌ی خودروهای برقی، اعلام کنند. انتظار می‌رود در‌‌ نتیجه‌ی این اتحاد، تا سال ۲۰۳۰ بیش از ۳۰ خودروی برقی جدید با پنج پلتفرم مشترک تولید شوند. مبلغ اعلام‌شده جدای از ۱۰ میلیارد یورویی است که گروه مذکور پیش‌تر برای الکتریکی‌‌ کردن خودروها هزینه کرده است.

یکی از منابع گفت طرح «اتحاد تا ۲۰۳۰» با هدف نشان دادن «همکاری بیشتر» بین خودروسازان و برجسته کردن «دیدگاه مشترک در ‌مورد برق‌رسانی و تحرک متصل» است. به گفته‌ی این منابع، انتظار می‌رود پنج پلتفرم رایج ۹۰ درصد از خودروهای الکتریکی که شرکت‌ها تا سال ۲۰۳۰ توسعه و راه‌اندازی می‌کنند، پوشش دهند.

۵ پلتفرم متداول EV

اتحاد سه‌شرکتی (three-firm alliance) چهار پلتفرم مشترک EV را توسعه داده و تا حدی مستقر کرده است. یکی به نام CMF-EV زیربنای خودروهایی مانند رنو مگان E-Tech کامپت و نیسان آریا آینده است و دیگری از خودروهای مقرون‌به‌صرفه‌ای که شامل داچیا اسپرینگ و مدل‌های مشابه نیسان هستند، پشتیبانی می‌کند. دو مورد دیگر، پلتفرم‌هایی برای خودروهای مینی‌ کوچک هستند که در ژاپن «ماشین‌های کی» (kei cars) نامیده می‌شوند و در دسته‌ی خودروهای تجاری سبک قرار می‌گیرند. گفته می‌شود سه شرکت مذکور قصد دارند تا اواسط دهه‌ی جاری، پنجمین پلتفرم مشترک را برای خودروهای برقی کامپکت طراحی‌شده توسط رنو ایجاد کنند.

رنو قصد دارد تا سال ۲۰۲۴ خودروی تمام برقی رنو ۵ را روانه‌ی بازار کند و اعلام کرده که خودروی کوچک دیگری (احتمالاً شاسی بلند) با الهام از رنو 4L کلاسیک خواهد ساخت.

خودروهای برقی مقرون‌به‌صرفه

گفته می‌شود خودروسازان امیدوار هستند خودروهای برقی کامپکت را به اندازه خودروهای بنزینی مشابه مقرون‌به‌صرفه تولید کنند تا افراد بیشتری توانایی خرید آن‌ها را داشته باشند. انتظار می‌رود رنو، نیسان و میتسوبیشی موتورز از باتری‌های مشترک و سایر اجزای کلیدی در محصولات خود استفاده کنند. این ائتلاف با استانداردسازی و اشتراک‌گذاری باتری‌ها، انتظار دارد هزینه‌های تولید این قطعه را به نصف کاهش‌دهد. همچنین انتظار می‌رود سه شرکت مذکور فناوری باتری‌های لیتیوم‌یون حالت جامد را که نیسان در حال توسعه‌ی آن است، با یکدیگر به اشتراک بگذارند.

قرار بود رهبران رنو، نیسان و میتسوبیشی برنامه‌ی ۲۰۳۰ را پاییز گذشته در رویدادی در ژاپن معرفی کنند، اما به دلیل افزایش شیوع کووید-۱۹ در ژاپن، اعلام این خبر به این هفته موکول شد. هر سه خودروساز دارای فناوری‌های هیبریدی خاص خود با قطعات و سیستم‌های کلیدی مشترک هستند. نیسان در نوامبر اعلام کرد قصد دارد در طول پنج سال حدود ۱۸ میلیارد دلار برای تسریع برقی‌سازی خودروهای خود هزینه کند و تا سال آینده‌ی میلادی، ۲۳ خودروی برقی را به بازار عرضه کند. رنو نیز گفته است برند رنو آن تا سال ۲۰۳۰ به‌طور کامل در اروپا برقی خواهد شد، اما مقامات این شرکت به رویترز گفتند چنین سیاستی برای بازارهای خارج از اروپا و سایر برندهای گروه مانند داچیا اعمال نمی‌شود.

منبع خبر: