پنجشنبه, 6 اردیبهشت 1403
منو اصلی

 

اخبار گوناگون

 

چری آریزو ۵ برقی؛ مشخصات فنی، امکانات و قیمت احتمالی در ایران

شنیده‌هایی مبنی بر عرضه‌ی چری آریزو ۵ برقی در ایران شنیده می‌شود. این مدل احتمالا توسط مدیران خودرو طی هفته‌های آتی رونمایی خواهد شد.  

چری A۱۵ اولین خودروی چینی بازار ایران محسوب می‌شود. با این اوصاف، چری قدیمی‌ترین برند عرضه‌کننده‌ی خودروهای ساخت چین در کشور ما است. سدان A۱۵ در ایران با نام چری ویانا توسط سناباد خودرو مونتاژ می‌شد. این مدل، پلت‌فرم عاریت گرفته از فولکس‌واگن داشت و سال ۲۰۰۳ در چین رونمایی شده بود. جالب است بدانید چری A۱۵ بعدها با مدل A۱۳ که در ایران با نام ام‌وی‌ام ۳۱۵ شناخته می‌شود؛ جای‌گزین شد.

نگاهی به A۱۵ و محصولات مدرن چری، مثل آریزو ۵؛ پیشرفت خودروسازی چین را به وضوح نشان می‌دهد و البته در نقطه‌ی مقابل آن، جای افسوس برای خودروسازان وطنی است.

چری ویانا A15

چری، در شرق چین و شهر ووهو استان آنهوی (Wuhu, Anhui Province) فعالیت می‌کند. این برند در سال ۱۹۹۹ شکل گرفت و از سال ۲۰۰۳ با تولید انواع خودروهای سواری آغاز به کار کرد. چری از آن دسته گروه‌های صنعتی چین محسوب می‌شود که با هدف صادرات و فروش در بازار جهانی تأسیس شد و البته با سرعت غیر قابل تصوری رشد کرد. چری علاوه بر تولید با برند اختصاصی، برای شرکت‌های مطرح دنیا، خصوصا جگوار و لندروور، خودرو مونتاژ می‌کند و در مجموع نزدیک به یک‌چهارم کل تولیدات این شرکت، به خارج از چین صادر می‌شود. محصولات چری علاوه بر ایران، در کشورهای ترکیه، مراکش، مصر، برزیل، شیلی و آفریقای جنوبی عرضه می‌شوند، درحالی‌که حضور محدودی هم در روسیه دارند. لازم به توضیح است، خودروهای برند MVM که در ایران با مدل‌هایی مثل X۵۵ و ۳۱۵ حضور دارد هم، زیرمجموعه‌ی چری محسوب می‌شود.

خودروهای سواری (غیر کراس‌اوور) چری، عمدتا با نام آریزو به کشورهای مختلف صادر می‌شوند. سه محصول اصلی از این گروه، آریزو ۳، آریزو ۵ و آریزو ۵ پلاس (آریزو ۶) هستند. آریزو ۵، سال ۲۰۱۶ رونمایی شد و همچنان یکی از خودروهای پرفروش چری است. نسخه‌های بنزینی آریزو ۵ با پیشرانه‌های ۱/۵ لیتر تنفس طبیعی و ۱/۵ لیتر توربوشارژ، در بازار ایران نیز حضور دارند. مدل برقی با نام آریزو ۵e  سال ۲۰۱۷ معرفی شد و علاوه‌بر چری با برند کوین (Cowin) نیز تولید می‌شود.

طراحی ظاهری و نمای بدنه چری آریزو ۵ برقی

به زحمت می‌توان تفاوت ظاهری مدل برقی و بنزینی آریزو ۵ را تشخیص داد. نسخه‌ی الکتریکی، سپرهای بزرگ‌تر و رکاب‌های پهن‌تر دارد. چرخ‌های استفاده شده برای آریزو ۵e هم متفاوت از مدل بنزینی است. خودروی عرضه‌ شده با برند کوین، مشابه بعضی مدل‌های الکتریکی، جلوپنجره‌ی بسته دارد.

چری آریزو 5 برقی

در نمای پشت، ظاهرا فقط یک قطعه‌ی باریک شبیه به اسپویلر، روی درپوش صندوق اضافه شده و باقی اجزا شامل چراغ و سپر، کاملا مشابه آریزو ۵ بنزینی هستند.

در مجموع حتی با گذشت چند سال از رونمایی، می‌توان نمره‌ی خوبی به طراحی چری آریزو ۵ داد و ظاهر آنرا، عامه پسند و جذاب توصیف کرد. ابعاد این خودرو شامل طول ۴۵۷۲ میلی‌متر با عرض ۱۸۲۵ میلی‌متر و ارتفاع ۱۴۸۲ میلی‌متر است که فاصله محورهای ۲۶۷۰ فراهم می‌کند.

طراحی داخلی و نمای کابین چری آریزو ۵e

برخلاف بدنه، تغییرات متعددی برای داشبورد و ادوات داخل اتاق مدل برقی اعمال شده است. آریزو ۵e با نمایشگر ۹ اینچ لمسی و پنل دیجیتال ۸ اینچ پشت فرمان دارد، تفاوت مهمی با نسخه‌ی بنزینی دارد و مدرن‌تر به نظر می‌رسد.

چری آریزو 5 برقی

مشابه بسیاری دیگر خودروهای چینی چری آریزو ۵ برقی هم از صندلی‌های چرم مصنوعی با طراحی ارگونومیک استفاده می‌کند. براساس تجربه‌ی نگارنده از بازدید مدل بنزینی، می‌توان اطمینان داشت سطح کیفی قابل قبول برای صندلی‌ و داشبورد نسخه‌ی الکتریکی ادامه داشته باشد و این محصول چینی، همچنان از مواد بهتر نسبت به خودروهای ساخت سایپا و ایران خودرو بهره‌مند باشد.

برای چری آریزو ۵e، ترمز دستی سنتی به مدل دکمه‌ای و برقی تبدیل شده است. این خودرو  دسته‌دنده‌ ندارد و همراه جوی‌استیک برای انتخاب حالت‌های رانندگی تولید می‌شود. در قسمت بین صندلی‌ها به تبعیت از مد روز؛ جالیوانی پلاستیکی و محفظه‌ی وسط همراه‌با استراحتگاه بازو از جنس پوشش صندلی‌ها قرار دارد.

چری آریزو 5 برقی

نمی‌توان آریزو ۵ را خودرویی جادار به حساب آورد، چرا که برای افرادی با قد بلندتر از ۱۸۰ سانتی‌متر، هم در ردیف جلو و هم روی صندلی‌های عقب؛ با کمبود فضای سر مواجه است. از سویی دیگر، کشیدگی اتاق و عرض خودرو، قابل قبول به‌نظر می‌رسد که درنتیجه‌ی آن، فضای مقابل زانو و اطراف شانه‌ها برای چهار سرنشین بالغ، کافی خواهد بود. داخل صندوق بار آریزو ۵، می‌توان از ۴۳۰ لیتر فضای مفید استفاده کرد که البته چندان زیاد نیست و در مقایسه با تندر ۹۰ با صندوق ۵۱۰ لیتری، کاملا معمولی است. از سویی دیگر، امکان خواباندن صندلی‌های عقب؛ کمک زیادی به افزایش فضای حمل بار می‌کند.

پیشرانه و قوای فنی چری آریزو ۵ برقی

پیش‌تر گفته شد که مدل‌های بنزینی با پیشرانه‌های ۱/۵ لیتر تنفس طبیعی و توربوشارژ در ایران وجود دارند. این خودروها به‌ترتیب، قدرت ۱۱۶ و ۱۴۵ اسب بخار  ارائه می‌کنند و در زمان‌های ۱۳ و ۱۰ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسند.

موتور چری آریزو 5 برقی

چری آریزو ۵e دارای یک موتور برقی روی محور جلو است. این مدل، ۱۲۰ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن‌متر گشتاور دارد. باتوجه به قدرت مشابه مدل بنزینی و توانایی تولید گشتاور بیشتر، احتمالا نسخه‌ الکتریکی سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۱۱ ثانیه خواهد داشت.

آریزو ۵e، باتری لیتیومی ۵۳/۶ کیلووات ساعتی دارد. این خودرو با شارژ کامل، توان پیمایش ۴۰۰ کیلومتر و نهایت سرعت ۱۵۰ کیلومتر برساعت ارائه می‌کند. شارژ باتری‌های آریزو ۵e با برق شهری، حدود ۹ ساعت زمان می‌برد. این خودرو، جعبه‌دنده‌ی تک سرعته دارد.

تجهیزات ایمنی و امکانات رفاهی چری آریزو ۵ برقی

مهم‌ترین تفاوت در آپشن‌های مدل برقی و بنزینی به نمایشگر لمسی ۹ اینچ با ساختار عمودی و پنل پشت فرمان دیجیتال مربوط است. دیگر امکانات آریزو ۵e چندان تفاوت با نسخه‌ی توربو نیست.

پنل فرمان چری آریزو 5 برقی

از مهم‌ترین امکانات فنی چری آریزو ۵ می‌توان به تهویه اتوماتیک؛ ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، قفل مرکزی، شیشه‌بالابر برقی چهار طرف، چراغ‌های ترمز و روشنایی روز LED ، خاموش شدن چراغ‌ها پس از خروج از خودرو (روشنایی بدرقه)، تنظیمات دستی صندلی راننده در چهار جهت و کروز کنترل در همه‌ی مدل‌های آریزو ۵ وجود دارند.

امکانات اضافی این خودرو غربیلک چرمی فرمان، سانروف برقی و رینگ‌های اسپرت ۱۶ اینچ، دوربین پارک و حسگر عقب، سیستم پخش چندرسانه‌ای دارای ۶ بلندگو، رابط بلوتوث با امکات برقراری تماس تلفنی، درگاه‌های USB و AUX  و شارژ ۱۲ ولت هستند.

امکانات ایمنی آریزو ۵ در تیپ‌های مختلف تفاوت دارد. در ارزان‌ترین نسخه (تیپ MT دنده دستی)، تنها دو کیسه‌ی هوا برای سرنشینان جلو وجود دارد، ضمن اینکه با سیستم ضد سرقت الکترونیکی (ایموبلایزر)، کمربندهای ایمنی سه نقطه‌ای پیش‌کشنده چهار صندلی، ترمز ضد قفل (ABS) و توزیع الکترونیک قدرت ترمز (EBD) ارائه می‌شود. امکانات ارزشمندی، مثل فناوری کنترل لغزش (TCS)، سیستم کمکی ترمز (BA)، فناوری حفظ پایداری و تعادل (ESP)، چهار کیسه‌های هوای پرده‌ای جانبی و سیستم کمکی حفظ خودرو در شیب (HHC)، تنها در نسخه‌ی فول‌آپشن (تیپ اکسلنت) ارائه می‌شوند.

قیمت چری آریزو ۵ برقی در ایران

هنوز تایید رسمی شرکت مدیران خودرو برای عرضه‌ی چری آریزو ۵e اعلام نشده است. این مدل در بازارهای خارج چین، حدود ۱۸ هزار دلار قیمت دارد. اگر چری آریزو ۵ برقی، مشابه خودروهای بنزینی مالیات و عوارض داشته باشد؛ به قیمت یک میلیارد تومن در ایران عرضه خواهد شد.

با توجه به قیمت فعلی چری آریزو ۵ توربو که در محدوده‌ی ۶۵۰ میلیون تومان فروخته می‌شود؛ می‌توان مطمئن بود چری آریزو ۵e  با قیمت یک میلیارد تومانی و قدرت پیشرانه‌ی کمتر نسبت به مدل توربو، خریدار چندانی نداشته باشد.

از سویی دیگر، احتمالا در سال ۱۴۰۱ با مساعدت دولمتردان و قانون‌گذاران، عوارض و مالیات دریافتی برای خودروهای برقی کمتر از مدل‌های بنزینی خواهد بود. این شرایط، می‌تواند قیمت چری آریزو ۵e را در محدوده‌ی ۶۰۰ میلیون تومان نگه‌دارد.

 
منبع خبر: