جمعه, 31 فروردین 1403
منو اصلی

 

اخبار گوناگون

 

رشد فروش خیره کننده خودروهای الکتریکی در بازار چین

درحالی‌که فروش خودروهای الکتریکی در بازار بریتانیا رشد ۷۴ درصدی را در سال ۲۰۲۱ ثبت کرده است، فروش این خودروها در بزرگ‌ترین بازار خودروی دنیا یعنی چین بیش از دو برابر این میزان بوده است.  

 آمار رسمی صنعت خودروی چین نشان می‌دهد فروش خودروهای پلاگین هیبریدی و الکتریکی در این کشور رشد خیره کننده ۱۵۸ درصدی را نسبت به سال ۲۰۲۰ ثبت کرده است؛ اما جدای از این آمار، برنده‌ها و بازنده‌های اصلی بازار چه کسانی هستند؟ اول بیایید نگاهی به داده‌ها داشته باشیم.

  • در چین فروش کلی خودروهایی با انرژی‌های جدید NEVs (خودروهای الکتریکی و پلاگین هیبریدی) به ۳.۵۲ میلیون دستگاه رسیده است که حدود نیمی از کل فروش این خودروها در جهان است.
  • خودروی وولینگ مینی الکتریکی حدود ۱۲ درصد از فروش یاد شده را به خود اختصاص داده است.
  • BYD پیشروی بازار خودروهای الکتریکی است و بیش از ۶۰۰ هزار خودرو با انرژی‌های جدید فروخته است.
  • سهم خودروهای با انرژی‌های جدید از کل بازار چین به ۱۳.۴ درصد رسیده است.

سهم ۱۳.۴ درصدی این خودروها از بازار اهمیت زیادی برای مقامات چینی دارد زیرا آن‌ها می‌خواهند خودروهای با انرژی‌های جدید سهم ۲۰ درصدی از کل بازار را تا سال ۲۰۲۵ به دست آورند. اگر این اتفاق در سال جاری بیفتد اهداف چینی‌ها سه سال زودتر به دست آمده است. در واقع سنگ بنای موفقیت اهداف چینی‌ها در سال ۲۰۲۱ گذاشته شده است. البته این موفقیت نتیجه بیش از یک دهه سرمایه‌گذاری و ارائه مشوق‌هاست که منجر به توسعه برندهای داخلی شده است.

اما نقش یارانه‌ها در موفقیت خودروهای الکتریکی کاهش یافته است زیرا اگرچه دولت چین حذف مشوق این خودروها را به تعویق انداخته است اما ۳۰ درصد از آن‌ها را کاسته است. در عوض دلیل اصلی استقبال از خودروهای با انرژی‌های جدید در چین را می‌توان منع تردد خودروهای درون‌سوز در شهرهای بزرگ، تولید محصولات جذاب، توسعه برندهای داخلی قابل‌رقابت با نمونه‌های خارجی و… دانست.

اشلی ساتکلیف که جزو مدیران گروه جیلی است می‌گوید:

مشتریان چینی استقبال بیشتری از خودروهای با انرژی‌های جدید به عمل می‌آورند. دلیل این کار نه ‌تنها تکنولوژی مدرن و قابلیت رقابت با نمونه‌های درون‌سوز است بلکه تأسیس برندهای الکتریکی جدید هم نقش مهمی در این میان‌ دارند

زیکر تنها یکی از چندین برند الکتریکی پرتعداد در کشور چین است. یکی دیگر از برندهای تازه‌نفس اورا است که در سال جاری وارد بازار بریتانیا می‌شود. چینی‌ها فقط به بازار داخلی خود محدود نیستند و برندهای Nio و Xpeng امسال وارد نروژ می‌شوند و به دنبال گسترش حضور خود در اروپا هستند. شاسی‌بلند میان سایز Nio ES6 رتبه نوزدهم پرفروش‌ترین خودروی سال ۲۰۱۹ را در اختیار دارد و رشد فروش ۱۰۹.۱ درصدی را ثبت کرده است. سدان Xpeng P7 هم رتبه سیزدهم را در اختیار دارد و رشد فروش ۲۶۳ درصدی را ثبت کرده است.

رئیس Xpeng گفته است:

آنچه باعث چنین رشد فروشی شده است تولید محصولات بسیار خوب و هوشمند است که بین مشتریان مقبولیت بالایی دارند. همچنین رفتارهای مشتریان چینی باعث می‌شود محصولات جدید و مدرنی تولید شود

شایان ذکر است بخش تحقیق و توسعه بیش از ۴۰ درصد نیروی کاری Xpeng را به خود اختصاص داده است. مدیر این شرکت مدعی شده Xpeng به غیر از تسلا تنها برندی است که تکنولوژی نرم‌افزار کلیدی‌اش را به تنهایی توسعه داده است. یکی از کارمندان اسبق تسلا گفته بود:

تسلا یک خودروساز نیست بلکه کمپانی تکنولوژی است که خودرو می‌سازد

این تمرکز روی تکنولوژی بین سایر برندهای الکتریکی هم به چشم می‌خورد و مشتریان چینی هم دیگر مثل سال‌های قبل به فکر خرید خودروهای خارجی نیستند.

یکی از تحلیلگران صنعت خودرو می‌گوید:

۱۵ سال پیش لوگو بود که محصول را می‌فروخت اما بسیاری از مردم حالا به خرید Nio یا Xpeng افتخار می‌کنند. نسل دیجیتال بیشتر از والدین خود به برندهای داخلی اهمیت می‌دهند

اما با وجود این همه خبرسازی درباره برندهای چینی باید گفت تسلا پس از وولینگ مینی الکتریکی رتبه‌های دوم و سوم پرفروش‌ترین خودروهای الکتریکی را در اختیار دارد. دو خودروی تسلا مدل Y و مدل ۳ بیش از ۱۲۰ هزار دستگاه فروش را ثبت کرده‌اند؛ اما اگرچه تسلا پرچم شرکت‌های خارجی در چین را بالا نگه داشته است اما علاقه کمتری به محصولات ID فولکس‌واگن وجود دارد.

فولکس آمار فروش محافظه‌کارانه ۸۰ تا ۱۰۰ هزار دستگاهی را برای محصولات ID در سال ۲۰۲۱ اعلام کرده بود اما آمار رسمی نشان دهنده فروش حدود ۷۰ هزار دستگاهی بوده‌اند. به این موارد باید افت فروش مدل‌های تولیدی توسط جوینت ونچرها را هم اضافه کنیم که از ۲۶۴۴۹۵ دستگاه تولیدی در ماه (نیمه دوم سال ۲۰۲۰) به ۱۷۴۳۸۴ دستگاه در ۵ ماه منتهی به دسامبر ۲۰۲۱ رسیده است. سال جاری برای برندهای الکتریکی بازار چین اهمیت زیادی دارد مخصوصاً اینکه محصولات جدیدی از فورد و کادیلاک نیز روانه بازار می‌شوند.

هیچ تحلیلی از بازار چین بدون اشاره به وولینگ مینی الکتریکی کامل نخواهد بود. این خودرو اواسط سال ۲۰۲۰ عرضه شده است و مشتریان جوان توانسته‌اند پس از سال‌ها پشت فرمان محصولی ارزان‌قیمت بنشینند. این خودرو قیمت معادل حدود ۴ هزار پوندی داشته است و در سال قبل به خانه حدود ۴۰۰ هزار نفر راه یافته است. وولینگ الکتریکی به محبوبیت بسیار زیادی بین بانوانی با سن زیر ۳۵ سال دست یافته است. آپشن های متنوع، نسخه کابریو، قیمت ارزان و… جزو دلایل موفقیت این خودرو هستند.

تحلیلگران معتقدند تقاضا برای خودروهای الکتریکی در سال ۲۰۲۲ همچنان افزایش خواهد یافت. گفته می‌شود احتمال رسیدن فروش این خودروها به رقم حدود ۶ میلیون دستگاه وجود دارد اما انجمن خودروسازان چینی هشدار داده است خطر کمبود قطعات کلیدی همچنان شرکت‌ها را تهدید می‌کند. این انجمن گفته است:

کمبود چیپ ها روی رشد بازار تأثیر می‌گذارد. پرفروش‌ترین خودروها نیازمند چیپ ها هستند تا جایگاه خود را تقویت کنند

 
منبع خبر: