چهارشنبه, 5 اردیبهشت 1403
منو اصلی

 

آنچه باید بدانید.

 

فشار باد لاستیک خودروهای مختلف چقدر باید باشد؟

تنظیم باد لاستیک، یکی از مهم‌ترین مسائلی است که معمولا رانندگان توجه کمتری به آن می‌کنند. میزان باد لاستیک روی عملکرد خودرو و همین‌طور عمر لاستیک تأثیر می‌گذارد.  

یکی از نکات مهمی که حتی دانش آموزان مدرسه‌ای نیز از آن آگاه هستند، بیشتر بودن باد لاستیک در فصول سرد سال است. احتمالا بسیاری از ما برای تنظیم باد لاستیک به سراغ آپاراتی‌ها می‌رویم. ولی به طور کلی بد نیست اطلاعات خود درباره میزان مناسب باد لاستیک را افزایش دهیم.

باد لاستیک باید به طور منظم تنظیم شود. معمولا توصیه می‌شود که رانندگان ماهی یک‌بار به سراغ تنظیم باد لاستیک خودروهای خود روند. با این وجود، تغییر دما به اندازه 10 درجه نیز می‌تواند توجیهی برای تنظیم باد لاستیک به حساب آید.

فشار باد کم در لاستیک

تنظیم باد لاستیک بهتر است یا در حالت سکون خودرو (آن‌هم به مدت حداقل سه ساعت) انجام شود، یا در صورتی که ماشین بیش از 2 کیلومتر حرکت نکرده باشد.

فشار باد لاستیک معمولا برحسب psi اندازه‌گیری می‌شود. دستگاه فشارسنج در تعمیرگاه‌ها و آپاراتی‌ها نیز با همین یکا عمل می‌کند.

زمانی که خودرو حرکت می‌کند، لاستیک‌ها گرم شده و باد موجود در لاستیک متراکم می‌شود، یعنی فشار باد کاهش می‌یابد. پس برای تنظیم باد لاستیک خودرویی که بیش از 2 کیلومتر را پیموده است، فشار باد حدود 3 تا 5 psi بیشتر از میزان توصیه‌شده تنظیم می‌شود تا بدین‌وسیله کاهش فشار باد، جبران شود.

جدول فشار باد لاستیک توصیه‌شده برای خودروهای مختلف را در ادامه مشاهده می‌کنید.

خودرو میزان باد لاستیک جلو میزان باد لاستیک عقب
پراید 29 (دوگانه سوز 32) 29 (دوگانه سوز 35)
پژو 405 29 31
دنا 29 29
دنا توربو 32 31
پژو پارس 29 31
آریو 32 32
رانا 33 33
پژو 206 33 33
ال 90 29 32
تیبا 33 33
سمند 29 31

گرما و سرما روی میزان فشار باد لاستیک تأثیر می‌گذارد. در خودروهای دوگانه‌سوز و خودروهایی که حامل بار در صندوق‌عقب هستند، فشار باد لاستیک می‌تواند بین 2 تا 3 واحد psi افزایش یابد. برای تردد بین‌شهری نیز بهتر است فشار باد لاستیک را 1 تا 2 واحد psi بیشتر ‌از حد استاندارد تنظیم کنید.

منبع خبر: