جمعه, 10 فروردین 1403
منو اصلی

 

i20 N ارزشمندتر از ولوستر N

 

بررسی فنی هیوندای i20 N مدل ۲۰۲۲

هیوندای مدتی است که با توسعه زیربرند پرفورمنس خود با نام «N»، توانسته تا توان خود را به همگان ثابت کند. نمونه‌های نظیر ولوستر N به‌خوبی گواه این مسئله‌اند. حال این شرکت با مدل i20 N قدم بعدی را در راستای پیشبرد اهداف خود برداشته است  

 بر اساس ادعای هیوندای، i20 N یک هاچبک جاده‌ای با الهام از مدل هیوندای رالی ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ است. رقیب اصلی این خودرو، فورد فیستا ST به شمار می‌آید؛ سوال اصلی اینجاست که با توانایی‌های خودروی جدید هیوندای، آیا باید آن را برتر از فیستا دانست؟!

i20 N ارزشمندتر از ولوستر N

سخت‌ترین مرحله محبوب ماندن یک خودروی این‌چنینی، تبدیل مدل پایه آن از یک هاجبک ساده و جمع‌وجور که به‌زور فروش می‌رفت به یک خودرو با عملکرد بالا است. در انگلستان، قیمت مدل پایه یک عدد i20 معمولی معادل ۲۲,۰۰۰ دلار است. برای تهیه مدل i20 N اما خریداران مجبور به پرداخت مبلغی معادل ۳۳,۰۰۰ دلار هستند. در ازای این نرخ بیشتر، خریدار به خودرویی جذاب‌تر از ولوستر N با ۲۷۵ اسب بخار قدرت می‌رسد. گفتنی است که شاسی i20 N نیز نسبت به مدل معمولی، هم‌اکنون ۳۸ میلی‌متر پایین‌تر آمده است.

خوشبختانه هیوندای i20 معمولی از نظر ظاهری یک خودروی زیبا و چابک به نظر می‌رسد؛ جراحی برند N هم تنها آن را جذاب‌تر از قبل کرده است. از تغییرات ظاهری این مدل که آن را بیش‌ازپیش به مدل رالی نزدیک‌تر کرده است، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: طراحی ظاهری جدید سپرهای جلو و عقب، گلگیرهای جانبی جدید، رینگ ۱۸ اینچی جدید، قطعات بهبودیافته آیرودینامیکی در جلو و عقب خودرو، دیفیوزر بزرگ عقب، اگزوزهای پهن‌تر و اسپویلر در صندوق عقب. موتور ۱.۶ لیتری توربوشارژ این خودرو نیز وظیفه نیرودهی به مجموع ۱۱۹۰ کیلوگرم وزن آن را دارد.

کابین

اگر یک فورد فیستا ST بخرید و سوارش شوید، جدا از کیفیت راندمان و سایر مولفه‌های موتوری خودرو، کیفیت کابینی را مشاهده می‌کنید که شما را ناامید خواهد کرد. فورد با استفاده گسترده از پلاستیک نسبتا بی‌کیفیت در سراسر کابین، به صرفه‌جویی در کابین پرداخته تا از حفظ کیفیت موتور و راندمان آن اطمینان حاصل کرده باشد.

داستان در i20 N هم تقریبا یکسان است. کیفیت این کابین در حدی نیست که بتوان آن را در برابر رقبای آلمانی قرار داد (به‌ویژه کیفیت ناامیدکننده دستگیر‌ه درها)؛ اما نکات مثبتی هم درباره آن وجود دارد. نمایشگر دیجیتال روبه‌روی راننده برای نمایش دور موتور و سرعت، سیستم اطلاعات سرگرمی و سیستم تهویه مطبوع، همه از خودروهای مدل‌بالاتر به عاریه گرفته شده‌اند. برای تکمیل این پکیج، هیوندای i20 N را به اپل کار پلی و اندروید اتو، شارژ بی‌سیم رایگان و درگاه‌های USB در جلو و عقب خودرو نیز مجهز کرده است.

باوجوداینکه I20 N از ولوستر N کوچک‌تر است، خودرویی کاربردی‌تر از آن به شمار می‌آید. صندلی‌ها در این مدل به‌صورت کامل تا می‌شوند، خودرو برخلاف برخی رقبا دارای درهای عقب است و به فضای بار مناسب و درخور توجهی مجهز شده. در نهایت اما همه می‌دانیم که با خرید یک خودروی هاچبک کوچک، خیلی نمی‌توان روی فضای بار آن حساب باز کرد. موقعیت قرارگیری صندلی راننده هم کاملا مناسب است. صندلی‌ها در i20 N راحتی مناسبی دارند و برخلاف تصور برخی، هیوندای برای این مدل از صندلی‌های سفت‌وسخت مدل‌های رالی استفاده نکرده است.

تلاش هیوندای برای بهبود همه‌جانبه بخش‌های مختلف

مدل بالارده تر این خانواده یعنی i30 N از همان ابتدا نظرها را به‌سوی خود جلب کرد؛ بنابراین، هیوندای برای i20 N نیز از همان دستور پخت استفاده کرد تا نتایج موردنظر را به دست بیاورد. پیش از آنکه به عملکرد این خودرو در رانندگی بپردازیم، بهتر است نگاهی به بهبودهای آن تحت برند N داشته باشیم:

هیوندای کار را با ۱۲ نقطه مختلف از ساختار پلتفرم آغاز کرده است تا سفتی شاسی آن را افزایش دهد. روی کاغذ، i20 N از همان سیستم تعلیق مک فرسون و میل‌های ضد پیچش مدل پایه استفاده می‌کند، اما در حقیقت هر دوی این امکانات مخصوصا برای مدل N بهبود یافته‌اند. این خودرو هم‌اکنون به میل ضدلغزش، ترمز‌های بزرگ‌تر، جعبه‌دنده ۶ سرعتی دستی و یک دیفرانسیل لغزش محدود مکانیکی پیچشی نیز مجهز شده است.

هیوندای برای ساخت قطعات جدید این خودرو وقت بسیاری صرف کرده است؛ چراکه تمامی آن‌ها را در کارخانه‌ها و مراکز توسعه و تحقیقات (R&D) خود در آلمان و کره توسعه داده و به مرحله تولید رسانده است. تنها تایرهای P Zero این خودرو هستند که از شرکت پیرلی خریداری شده‌اند.

راندمان همه چیز را اثبات می‌کند

هیوندای i20 N را به‌قصد تبدیل کردن آن به یکی از بهترین هاچبک‌ها در میان هم‌نسل‌های خود ساخته است؛ اما از همان ابتدا که سوار آن شوید، کمی احساس سردرگمی خواهید کرد. درعین‌حال خبر خوب این است عملکرد آن واقعا قابل‌تحسین است. بر اساس ادعای سازنده، موتور ۱.۶ لیتری توربو ۴ سیلندر این خودرو، قادر به تولید ۲۰۱ اسب بخار قدرت و ۲۷۵ نیوتن متر گشتاور (در دورهای بالاتر از ۱۷۵۰rpm) است. هیوندای اعلام کرده است که i20 N برای رسیدن به ۱۰ کیلومتر بر ساعت سرعت، تنها به ۶.۲ ثانیه زمان نیاز دارد اما در تجربه رانندگی ما از این خودرو، این زمان کمتر به چشم می‌آید. مسلما این ادعای هیوندای درباره شتاب i20 N، به لطف سیستم لانچ کنترل و بهبودهای جعبه‌دنده ۶ سرعتی دستی آن ممکن شده است.

باید بدانید که این موتور ۱.۶ لیتری توربو در کنار خوبی‌ها، بدی‌هایی مانند کم حال بودن هم دارد. نمی‌توان با آن به‌راحتی به خط قرمز دورسنج در ۶۸۰۰rpm رسید. پاسخگویی پیشرانه در حالت کلی کند است، مگر اینکه خودرو را در حالت‌های رانندگی سطح بالا مانند اسپرت برانید که در آن حالت هم با نقص دورگیری خطی موتور روبه‌رو می‌شوید.

دینامیک، نقطه قوت اصلی i20 N

خوشبختانه با وجود عدم شوق پیشرانه در حرکت، دینامیک هیوندای i20 N به‌خوبی مدیریت شده است. هرچند در ابتدا ممکن است به‌خاطر تعادل حساب‌شده‌تر و بالغ‌تر i20 N نسبت به فیستا ST، کمی ناامید شوید. چسبندگی این خودرو در مسیرهای خشک و حتی خیس بی‌نظیر است. محور جلوی به‌خوبی به مسیر تعیین‌شده می‌چسبد و به راننده اجازه می‌دهد تا بیش‌ازپیش سرعت بگیرد.

به لطف توانایی بالای دیفرانسیل i20 N در شرایط دشوار حتی زمانی که خودرو با هر چهارچرخ در حال دریفت کشیدن است، راننده می‌تواند با آن به رانندگی تهاجمی‌تر از رقبا بپردازد. عملکرد پدال‌های ترمز هم سفت و قابل‌اطمینان بوده و تعویض دنده‌ها هم مناسب است. دقت فرمان هم با وجود بی‌حس بودن آن قابل‌تقدیر است.

در گذشته ساخت یک خودروی هاچبک کوچک با ۶ حالت رانندگی مختلف چیز مرسومی نبود، اما امروز به لطف حضور خودروهایی نظیر i20 N، این مرزها جابه‌جا شده‌اند. برای لذت بیشتر، راننده می‌تواند سیستم پایداری خودرو (ESP) و سیستم rev-match را نیز خاموش کند.

انتخاب نهایی

برای سوارشدن به یک هاچبک با عملکرد بالا لزوما نیازی به پرداخت هزینه زیاد i20 N و فیستا ST نیست؛ برای نمونه مزدا mx-5 با قیمت ۲۶,۸۳۰ دلاری خود گزینه مناسبی به نظر می‌رسد؛ اما همان گونه که درباره آن بحث شد، شخصیت i20 جذاب‌تر و به‌مراتب سرحال‌تر از مزدا است. این خودرو در کنار عملکرد مناسب پیست، همراهی کاربردی برای مسیرهای جاده‌ای شما نیز هست. در انتها با وجود تماما مزایا نظیر چسبندگی خوب، حساسیت بالا و دیگر بهبودهای موجود در فورد فیستا ST، گمان می‎‌کنیم که i20 N نسبت به رقیب آمریکایی خود هم گزینه بهتری باشد.

i20 N ارزشمندتر از ولوستر N

سخت‌ترین مرحله محبوب ماندن یک خودروی این‌چنینی، تبدیل مدل پایه آن از یک هاجبک ساده و جمع‌وجور که به‌زور فروش می‌رفت به یک خودرو با عملکرد بالا است. در انگلستان، قیمت مدل پایه یک عدد i20 معمولی معادل ۲۲,۰۰۰ دلار است. برای تهیه مدل i20 N اما خریداران مجبور به پرداخت مبلغی معادل ۳۳,۰۰۰ دلار هستند. در ازای این نرخ بیشتر، خریدار به خودرویی جذاب‌تر از ولوستر N با ۲۷۵ اسب بخار قدرت می‌رسد. گفتنی است که شاسی i20 N نیز نسبت به مدل معمولی، هم‌اکنون ۳۸ میلی‌متر پایین‌تر آمده است.

خوشبختانه هیوندای i20 معمولی از نظر ظاهری یک خودروی زیبا و چابک به نظر می‌رسد؛ جراحی برند N هم تنها آن را جذاب‌تر از قبل کرده است. از تغییرات ظاهری این مدل که آن را بیش‌ازپیش به مدل رالی نزدیک‌تر کرده است، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: طراحی ظاهری جدید سپرهای جلو و عقب، گلگیرهای جانبی جدید، رینگ ۱۸ اینچی جدید، قطعات بهبودیافته آیرودینامیکی در جلو و عقب خودرو، دیفیوزر بزرگ عقب، اگزوزهای پهن‌تر و اسپویلر در صندوق عقب. موتور ۱.۶ لیتری توربوشارژ این خودرو نیز وظیفه نیرودهی به مجموع ۱۱۹۰ کیلوگرم وزن آن را دارد.

کابین

اگر یک فورد فیستا ST بخرید و سوارش شوید، جدا از کیفیت راندمان و سایر مولفه‌های موتوری خودرو، کیفیت کابینی را مشاهده می‌کنید که شما را ناامید خواهد کرد. فورد با استفاده گسترده از پلاستیک نسبتا بی‌کیفیت در سراسر کابین، به صرفه‌جویی در کابین پرداخته تا از حفظ کیفیت موتور و راندمان آن اطمینان حاصل کرده باشد.

داستان در i20 N هم تقریبا یکسان است. کیفیت این کابین در حدی نیست که بتوان آن را در برابر رقبای آلمانی قرار داد (به‌ویژه کیفیت ناامیدکننده دستگیر‌ه درها)؛ اما نکات مثبتی هم درباره آن وجود دارد. نمایشگر دیجیتال روبه‌روی راننده برای نمایش دور موتور و سرعت، سیستم اطلاعات سرگرمی و سیستم تهویه مطبوع، همه از خودروهای مدل‌بالاتر به عاریه گرفته شده‌اند. برای تکمیل این پکیج، هیوندای i20 N را به اپل کار پلی و اندروید اتو، شارژ بی‌سیم رایگان و درگاه‌های USB در جلو و عقب خودرو نیز مجهز کرده است.

باوجوداینکه I20 N از ولوستر N کوچک‌تر است، خودرویی کاربردی‌تر از آن به شمار می‌آید. صندلی‌ها در این مدل به‌صورت کامل تا می‌شوند، خودرو برخلاف برخی رقبا دارای درهای عقب است و به فضای بار مناسب و درخور توجهی مجهز شده. در نهایت اما همه می‌دانیم که با خرید یک خودروی هاچبک کوچک، خیلی نمی‌توان روی فضای بار آن حساب باز کرد. موقعیت قرارگیری صندلی راننده هم کاملا مناسب است. صندلی‌ها در i20 N راحتی مناسبی دارند و برخلاف تصور برخی، هیوندای برای این مدل از صندلی‌های سفت‌وسخت مدل‌های رالی استفاده نکرده است.

تلاش هیوندای برای بهبود همه‌جانبه بخش‌های مختلف

مدل بالارده تر این خانواده یعنی i30 N از همان ابتدا نظرها را به‌سوی خود جلب کرد؛ بنابراین، هیوندای برای i20 N نیز از همان دستور پخت استفاده کرد تا نتایج موردنظر را به دست بیاورد. پیش از آنکه به عملکرد این خودرو در رانندگی بپردازیم، بهتر است نگاهی به بهبودهای آن تحت برند N داشته باشیم:

هیوندای کار را با ۱۲ نقطه مختلف از ساختار پلتفرم آغاز کرده است تا سفتی شاسی آن را افزایش دهد. روی کاغذ، i20 N از همان سیستم تعلیق مک فرسون و میل‌های ضد پیچش مدل پایه استفاده می‌کند، اما در حقیقت هر دوی این امکانات مخصوصا برای مدل N بهبود یافته‌اند. این خودرو هم‌اکنون به میل ضدلغزش، ترمز‌های بزرگ‌تر، جعبه‌دنده ۶ سرعتی دستی و یک دیفرانسیل لغزش محدود مکانیکی پیچشی نیز مجهز شده است.

هیوندای برای ساخت قطعات جدید این خودرو وقت بسیاری صرف کرده است؛ چراکه تمامی آن‌ها را در کارخانه‌ها و مراکز توسعه و تحقیقات (R&D) خود در آلمان و کره توسعه داده و به مرحله تولید رسانده است. تنها تایرهای P Zero این خودرو هستند که از شرکت پیرلی خریداری شده‌اند.

راندمان همه چیز را اثبات می‌کند

هیوندای i20 N را به‌قصد تبدیل کردن آن به یکی از بهترین هاچبک‌ها در میان هم‌نسل‌های خود ساخته است؛ اما از همان ابتدا که سوار آن شوید، کمی احساس سردرگمی خواهید کرد. درعین‌حال خبر خوب این است عملکرد آن واقعا قابل‌تحسین است. بر اساس ادعای سازنده، موتور ۱.۶ لیتری توربو ۴ سیلندر این خودرو، قادر به تولید ۲۰۱ اسب بخار قدرت و ۲۷۵ نیوتن متر گشتاور (در دورهای بالاتر از ۱۷۵۰rpm) است. هیوندای اعلام کرده است که i20 N برای رسیدن به ۱۰ کیلومتر بر ساعت سرعت، تنها به ۶.۲ ثانیه زمان نیاز دارد اما در تجربه رانندگی ما از این خودرو، این زمان کمتر به چشم می‌آید. مسلما این ادعای هیوندای درباره شتاب i20 N، به لطف سیستم لانچ کنترل و بهبودهای جعبه‌دنده ۶ سرعتی دستی آن ممکن شده است.

باید بدانید که این موتور ۱.۶ لیتری توربو در کنار خوبی‌ها، بدی‌هایی مانند کم حال بودن هم دارد. نمی‌توان با آن به‌راحتی به خط قرمز دورسنج در ۶۸۰۰rpm رسید. پاسخگویی پیشرانه در حالت کلی کند است، مگر اینکه خودرو را در حالت‌های رانندگی سطح بالا مانند اسپرت برانید که در آن حالت هم با نقص دورگیری خطی موتور روبه‌رو می‌شوید.

دینامیک، نقطه قوت اصلی i20 N

خوشبختانه با وجود عدم شوق پیشرانه در حرکت، دینامیک هیوندای i20 N به‌خوبی مدیریت شده است. هرچند در ابتدا ممکن است به‌خاطر تعادل حساب‌شده‌تر و بالغ‌تر i20 N نسبت به فیستا ST، کمی ناامید شوید. چسبندگی این خودرو در مسیرهای خشک و حتی خیس بی‌نظیر است. محور جلوی به‌خوبی به مسیر تعیین‌شده می‌چسبد و به راننده اجازه می‌دهد تا بیش‌ازپیش سرعت بگیرد.

به لطف توانایی بالای دیفرانسیل i20 N در شرایط دشوار حتی زمانی که خودرو با هر چهارچرخ در حال دریفت کشیدن است، راننده می‌تواند با آن به رانندگی تهاجمی‌تر از رقبا بپردازد. عملکرد پدال‌های ترمز هم سفت و قابل‌اطمینان بوده و تعویض دنده‌ها هم مناسب است. دقت فرمان هم با وجود بی‌حس بودن آن قابل‌تقدیر است.

در گذشته ساخت یک خودروی هاچبک کوچک با ۶ حالت رانندگی مختلف چیز مرسومی نبود، اما امروز به لطف حضور خودروهایی نظیر i20 N، این مرزها جابه‌جا شده‌اند. برای لذت بیشتر، راننده می‌تواند سیستم پایداری خودرو (ESP) و سیستم rev-match را نیز خاموش کند.

انتخاب نهایی

برای سوارشدن به یک هاچبک با عملکرد بالا لزوما نیازی به پرداخت هزینه زیاد i20 N و فیستا ST نیست؛ برای نمونه مزدا mx-5 با قیمت ۲۶,۸۳۰ دلاری خود گزینه مناسبی به نظر می‌رسد؛ اما همان گونه که درباره آن بحث شد، شخصیت i20 جذاب‌تر و به‌مراتب سرحال‌تر از مزدا است. این خودرو در کنار عملکرد مناسب پیست، همراهی کاربردی برای مسیرهای جاده‌ای شما نیز هست. در انتها با وجود تماما مزایا نظیر چسبندگی خوب، حساسیت بالا و دیگر بهبودهای موجود در فورد فیستا ST، گمان می‎‌کنیم که i20 N نسبت به رقیب آمریکایی خود هم گزینه بهتری باشد.

منبع خبر: