پنجشنبه, 6 اردیبهشت 1403
منو اصلی

 

 

ماجرای مالیات جدید در فروش خودروسازان چیست؟

بر اساس قانون جدید مالیات ارزش افزوده، مالیات و عوارض شماره گذاری خودروها براساس رتبه بندی انرژی که به تایید سازمان ملی استاندارد ایران رسیده مشمول مالیات و عوارض سبز شده است.  

این نرخ از مالیات براساس رتبه انرژی محصولات از صفر تا پنج درصد برای خودروهای سواری و وانت دو کابین محاسبه و اعمال می‌شود. همچنین، بر اساس ماده 30 قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده، انتقال سند خودرو از کارخانه تولیدکننده به خریداران مشمول مالیات می‌شود. البته هرچند این مالیات توسط خودروساز وصول میشود، مبالغ دریافتی از مشتریان مرتبط با قوانین ابلاغی سازمان امور مالیاتی است و در نهایت به خزانه دولت واریز خواهد شد.

پیگیریها نشان میدهد، بحث مالیات سبز که از 13 دی ماه سال جاری مطرح شده و به عنوان عوارض اخذ می‌شود، در واقع مالیات بر آلایندگی خودروها است. این آلایندگی نیز توسط سازمان ملی استاندارد تعیین می‌شود. نکته‌ای که در اینجا وجود دارد این است که این مالیات را خودروسازها ابتدا دریافت کرده و پس از آن به حساب دولت واریز می‌کنند.

به عنوان مثال در یکی از برنامه های فروش فوق العاده اخیر شرکت خودروساز برای خودرویی مثل پارس سال، حدود 4 میلیون تومان مالیات جدید لحاظ شده است. این مالیات پیش از این وصول نمی‌شد.

منبع خبر: