جمعه, 10 فروردین 1403
منو اصلی

 

آنچه باید بدانید.

 

هفت دلیل برای اینکه بجای شاسی‌بلند؛ سدان بخریم!

طبق گزارش‌های اخیر، در اولین ماه سال 2021 حدود 80 درصد از کل فروش خودرو در ایالات‌متحده، در اختیار شاسی‌بلندها و پیکاپ‌ها بوده است. این یعنی با توجه به روند کنونی، چشم‌انداز آینده برای سدان‌های سنتی بسیار تاریک است؛ اما آیا آن 20 درصد از خریداران، چیزی را می‌دانند که اکثر خریداران نمی‌دانند؟ پاسخ مثبت است زیرا دلایل متعددی برای خرید یک سدان سنتی بجای شاسی‌بلند وجود دارد.  

برای بیان بهتر این موضوع، در اینجا ب‌ام‌و سری 3 را با همتای شاسی‌بلند خود یعنی X3 و تویوتا کرولا سدان را با کرولا کراس مقایسه می‌کنیم. هردو محصول مذکور ب‌ام‌و و تویوتا از پلت‌فرم و قوای محرکه یکسانی استفاده می‌کنند و پس از خواندن این مطلب خواهید فهمید برای کسانی که از علاقه‌مندان جدی آفرود نیستند یا هرازگاهی چیزی جز یک تریلر سبک را یدک نمی‌کشند، خرید یک سدان انتخاب هوشمندانه‌ای خواهد بود.

1-مصرف سوخت کمتر

به‌طور متوسط، یک سدان سبک‌تر و آئرودینامیک‌تر از یک شاسی‌بلند هم‌قیمت و هم‌اندازه است. بدون نیاز به توانایی برای بالا رفتن از کوه‌ها، می‌توان یک سدان را طوری طراحی کرد که روی آسفالت تا حد امکان کم‌مصرف باشد. هردو مدل ب‌ام‌و 330i و X3 sDrive30i از یک پیشرانه 2 لیتری چهار سیلندر توربو استفاده می‌کنند اما درحالی‌که مصرف سوخت اولی به‌صورت ترکیبی در هر صد کیلومتر 7.8 لیتر است، همتای بلندقامت به 9.4 لیتر سوخت نیاز دارد.

به همین دلیل، طبق گزارش سازمان EPA آمریکا، هزینه سوخت سالانه 330i حدود 400 دلار کمتر خواهد بود. همین موضوع در مورد کرولا سدان و کراس هم صدق می‌کند. این دو خودرو هردو یک پیشرانه 2 لیتری دارند اما مصرف سوخت سدان به‌صورت ترکیبی در هر صد کیلومتر 6.9 لیتر و کراس 7.3 لیتر است.

2-پویایی رانندگی بهتر

شاسی‌بلندها ارتفاع بسیار بیشتری نسبت به همتایان سدان خود دارند. بله این ویژگی فضای داخلی خودرو را افزایش می‌دهد اما از سوی دیگر، مرکز ثقل خودرو را بالا می‌برد و این احساس را ایجاد می‌کند که بجای داخل خودرو، روی آن نشسته‌اید. موقعیت رانندگی پایین‌تر در سدان‌ها به همراه در دسترس‌تر بودن کنترل‌های اصلی در کابین، آن‌ها را به انتخاب بهتری برای علاقه‌مندان به رانندگی تبدیل می‌کند.

البته در طول سال‌ها، پویایی رانندگی شاسی‌بلندها بسیار بهبود پیدا کرده و فاصله خود را با سدان‌ها کمتر کرده‌اند اما هنوز هم به‌ندرت پشت فرمان یک شاسی‌بلند بیشتر از یک سدان سنتی لذت خواهید برد. سدان‌ها معمولاً در پیچ‌های تند بادی‌رول (حرکات گهواره‌ای بدنه) کمتری نسبت به شاسی‌بلندها دارند و وزن کمتر نیز به افزایش چابکی آن‌ها کمک می‌کند. مثلاً ب‌ام‌و 330i محرک عقب بیش از 200 کیلوگرم از X3 sDrive30i سبک‌تر است و هرچند هردو خودرو برای رانندگی عالی هستند اما برای تردد در جاده‌های پرپیچ‌وخم، تعداد کمی X3 را بجای سری 3 انتخاب می‌کنند.

3-سرعت و شتاب بیشتر

این موضوع کاملاً واضح است زیرا وزن کمتر باعث می‌شود یک سدان از یک شاسی‌بلند با قدرت مشابه سریع‌تر باشد. علاوه بر این، آئرودینامیک بهتر هم در اینجا نقش دارد. به همین دلیل، درحالی‌که 330i و X3 sDrive30i هردو به یک پیشرانه 2 لیتری چهار سیلندر توربو با قدرتی در حدود 250 اسب بخار مجهز هستند، سدان ب‌ام‌و حدود نیم ثانیه زودتر از X3 از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

کرولا سدان نیز با همان پیشرانه 2 لیتری 170 اسب بخاری و گیربکس CVT بیش از یک ثانیه زودتر از همتای کراس خود به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت می‌رسد. واقعاً چه کسی خودرویی سریع‌تر، کم‌مصرف‌تر و ارزان‌تر را نمی‌خواهد؟

4-سدان‌ها جذاب‌تر هستند

بله قطعاً این یک امر سلیقه‌ای است اما در اکثر موارد، یک سدان شیک‌تر و زیباتر از یک شاسی‌بلند است. در سدان‌ها فضای خالی کمتری در دهانه گلگیرها وجود دارد و از آن روکش‌های پلاستیکی زشت یا دماغه‌ای مشابه دیوار آجری خبری نیست. وقتی لازم نیست نگران فضای بار یا توانایی‌های آفرود باشید، برای ارائه یک طراحی جذاب دست بازتری خواهید داشت. مثلاً به کرولا سدان در کنار کراس نگاه کنید که نسخه سدان به‌مراتب زیباتر است.

یا درحالی‌که مرسدس بنز GLS خودروی جذابی است اما زیبایی S کلاس را ندارد. نمونه دیگر برای این موضوع فولکس‌واگن آرتئون است که هیچ‌کدام از کراس‌اوورهای فولکس‌واگن به زیبایی آن نیستند؛ و در آخر، آیا ترجیح می‌دهید هرروز بجای یک کیا استینگر جذاب و اسپرت با تلوراید به محل کار بروید؟

5-سدان‌ها ایمن‌تر هستند

تصویر غلطی وجود دارد که چون شاسی‌بلندها بزرگ‌تر و بلندتر هستند، پس طبیعتاً از سدان‌ها ایمن‌تر خواهند بود. این تصور اما لزوماً درست نیست خصوصاً زمانی که عمیق‌تر به تمام جنبه‌های ایمنی یک خودرو بپردازید. البته اکثر سدان‌ها و شاسی‌بلندهای مدرن در آزمایش‌های سخت‌گیرانه تصادف بالاترین امتیاز را می‌گیرند اما سدان‌ها در بخش چپ کردن بهتر از همتایان بلندقامت خود عمل می‌کنند زیرا بازهم ارتفاع و وزن بیشتر یک شاسی‌بلند، مرکز ثقل آن را افزایش می‌دهد و بنابراین این خودروها در هنگام تغییر جهت‌های ناگهانی در شرایط اضطراری بیشتر مستعد ناپایداری خواهند بود.

به‌عنوان‌مثال، ب‌ام‌و سری 3 از NHTSA در بخش واژگونی پنج ستاره ایمنی گرفته و خطر واژگونی آن 9.2 درصد است درحالی‌که X3 موفق به کسب چهار ستاره با خطر واژگونی 17.2 درصد شده است. شاسی‌بلندهای بزرگ‌تر حتی از این هم بدتر هستند و مثلاً کادیلاک اسکالید با خطر واژگونی 21.2 درصد تنها سه ستاره در این بخش گرفته است درحالی‌که یک سدان قدیمی مثل کرایسلر 300 تنها 11.3 درصد خطر واژگونی دارد.

شاسی‌بلندها و پیکاپ‌ها همچنین برای عابرین پیاده هم خطر بیشتری دارند. طبق آمارها، از 931 تصادف از جلوی منجر به مرگ که بین سال‌های 1990 تا 2019 ثبت شده است، 80 درصد مربوط به خودروهای شاسی‌بلند، پیکاپ و یا ون بوده است. ترکیبی از کاپوت‌های بزرگ و بلند این خودروها با نقاط کور بیشتر در جلو دلیل این موضوع است.

یکی دیگر از جنبه‌های ایمنی خودروها نیز مربوط به دید رو به بیرون می‌شود و سدان‌ها معمولاً دید بهتری نسبت به شاسی‌بلندها دارند. شاید بگویید یک شاسی‌بلند به خاطر ارتفاع بیشتر باید دید بهتری داشته باشد اما بدنه‌های بزرگ‌تر و ستون‌های بیشتر در عقب باعث کاهش دید راننده می‌شوند. البته در این زمینه استثنائایی هم وجود دارد اما به‌طورکلی دید سدان‌ها نسبت به شاسی‌بلندها بهتر است.

6-امنیت بیشتر بار

امنیت بار و اشیاء در سدان‌ها نسبت به شاسی‌بلندها بیشتر است زیرا دسترسی به صندوق بار سدان‌ها دشوارتر است اما در شاسی‌بلندها سارقین به‌راحتی می‌توانند به صندوق بار که درواقع پشت صندلی‌های عقب قرار دارد دسترسی داشته باشند.

همچنین بدون روکش قسمت بار، وسایل شما کاملاً در معرض دید هرکسی خواهد بود که از کنار خودرو رد شود؛ بنابراین، وقتی در کشورمان سرقت بسیار زیاد صورت می‌گیرد، انتخاب خودرویی که کمتر سارقان را وسوسه کند انتخاب هوشمندانه‌ای خواهد بود.

7-قیمت کمتر

اختلاف وزن بیش از 200 کیلوگرمی بین ب‌ام‌و 330i و X3 sDrive30i را به یاد دارید؟ این یعنی در X3 به 200 کیلوگرم فلز و همین‌طور استحکام بیشتری نیاز است تا توانایی‌های آفرود جزئی را فراهم کند که احتمالاً هرگز از آن استفاده نخواهید کرد. طبیعتاً این ویژگی‌ها هزینهٔ بیشتری به دنبال دارد و به همین دلیل، قیمت پایه سری 3 از 41,450 دلار و X3 از 43,700 دلار و همین‌طور کرولا سدان از 20,175 دلار و کرولا کراس از 22,195 دلار آغاز می‌شود.

علاوه بر این، همان‌طور که در بالا گفته شد، هزینه سوخت شاسی‌بلندها هم بیشتر است. به همین دلیل، تحقیقات نشان داده است که هزینه کلی مالکیت یک شاسی‌بلند 10 تا 12 درصد از یک سدان هم‌کلاس بیشتر خواهد بود.

نتیجه: اعداد دروغ نمی‌گویند

اعداد و ارقام نشان می‌دهند که در سال 2022 هنوز هم دلایل زیادی برای خرید یک سدان سنتی بجای شاسی‌بلند وجود دارد. با خرید یک سدان، خودرویی سریع‌تر، کم‌مصرف‌تر، ایمن‌تر و ارزان‌تر خواهید داشت که رانندگی لذت‌بخش‌تری دارد.

البته استثنائایی هم وجود دارد و همیشه خرید یک شاسی‌بلند اشتباه نیست. برای کسانی که به فضای بار بیشتر، توانایی یدک کشی بیشتر و توانایی‌های آفرود نیاز دارند شاسی‌بلند انتخاب بهتری خواهد بود ولی قطعاً بخش بزرگی از آن 80 درصد خریدارانی که شاسی‌بلند انتخاب کرده‌اند، هیچ‌گاه از این توانایی‌های خودروی خود استفاده نخواهند کرد.

 
منبع خبر: