پنجشنبه, 6 اردیبهشت 1403
منو اصلی

 

آنچه باید بدانید.

 

بی‌خبری رانندگان از ویژگی‌های امنیتی خودروهایشان.

با افزایش سطح مهندسی و فناوری در دهه اخیر، روز‌به‌روز شاهد رونمایی ویژگی‌های متنوعی در خودروهای جدید هستیم. «موسسه بیمه ایمنی بزرگراه‌های آمریکا» موسوم به «IIHS»، به‌تازگی متوجه شده است که بسیاری از دارندگان خودرو، از وجود ویژگی‌های امنیتی گوناگون در خودروی خود بی‌خبر بوده‌اند. آن‌هایی هم که از وجود سیستم‌های خودروی خود آگاه بودند، استفاده چندانی از آن نمی‌کردند.  

سطح آگاهی پایین شماری از دارندگان

موسسه یادشده، مسئول انتخاب ایمن‌ترین خودروهای سال است. این سازمان غیرانتفاعی در مطالعات خود سعی دارد تا به درک درستی از نحوه بهره‌وری خریداران از ویژگی‌های امنیتی خودرو دست یابد. قاعدتا گام نخست بهره‌وری رانندگان از این تکنولوژی‌ها، آگاهی آن‌ها از وجود این سیستم‌ها است. به این ترتیب، مالک با دانش بیشتری می‌تواند به آن فناوری اطمینان کند.

از جمله فناوری‌های ایمنی روز می‌توان به بررسی وضعیت نقاط کور راننده، ترمز اضطراری خودکار و هشدار خروج از خطکشی جاده اشاره کرد. براساس گزارش‌های IIHS، تقریبا ۸۴ درصد خریداران از حضور این تکنولوژی‌ها در خودروی جدید خود باخبر بوده‌اند. نکته جالب توجه اینجاست طبق نظرسنجی کوچکی که صورت گرفته، تنها ۷۵ درصد از افرادی که هم‌اکنون مالک خودرو هستند از وجود این سیستم‌ها آگاهی دارند. در آخر اگر از دیدی آماری به این داستان نگاه کنیم، خواهیم دید که از هر ۴ راننده، یک نفر از وجود این ویژگی‌ها بی‌خبر بوده است.

موسسه یادشده برای سنجش سطح درک مالکان از فناوری‌های ایمنی، از آن‌ها درباره تکنولوژی‌های مذکور سوال پرسیده است. IIHS می‌گوید که ۷۷ درصد خریداران می‌توانستند نحوه عملکرد سیستم هشدار خروج از خطکشی جاده را توضیح دهند. این رقم برای افرادی که پیش از آن مالک خودرو بوده‌اند به ۶۶ درصد کاهش می‌یابد.

اطلاعات بیشتر، ضامن حفظ امنیت رانندگان

این موسسه متقعد است رانندگان و مالکان خودروها، باید هم از وجود آن‌ها و هم از نحوه عملکردشان اطلاعات درست داشته باشند. کمی دقیق‌تر شوید، اگر کسی در چندین خودرو از فناوری کروزکنترل تطبیقی استفاده کرده باشد، قادر خواهد بود تا به‌خوبی تفاوت عملکرد این سیستم را در خودروهای مختلف توضیح دهد. شاید بهتر باشد شما هم نگاهی دوباره به خودروهای نو و حتی کارکرده خود داشته باشید. شاید یک ویژگی ایمنی در آن وجود داشته باشد که از آن بی‌اطلاع هستید…

 
منبع خبر: