چهارشنبه, 5 اردیبهشت 1403
منو اصلی

 

رقابت کراس اوورهای محبوب چینی بازار

 

مقایسه جک s5 با تیگو 5 –

امروز به سراغ خودروهایی آمده‌ایم که در ظاهر شباهت‌های بسیاری بهم دارند. مثلاً هر دو کراس‌اوور چینی هستند، با توجه به تک‌دیفرانسیل بودن قابلیت آفرود خاصی از خود نشان نمی‌دهند و از نظر جذابیت‌های ظاهری، ابعاد و ایمنی نیز به یکدیگر نزدیکند. از همه مهم‌تر اینکه تقریباً در یک رده قیمتی ارزش‌گذاری می‌شوند و این یعنی مشتریانشان از تمکن مالی مشابهی برخوردارند.  

 اما بر روی دیگر سکه شاهد اختلاف‌های بسیار زیادی هستیم که نشان دهنده بازار هدف متفاوت این دو است. به عنوان مثال ساختار موتور توربوشارژر و گیربکس‌ دوکلاچه جک S5 هیچ ارتباطی با پیشرانه اتمسفریک و گیربکس ضریب پیوسته و اقتصادی تیگو 5 ندارند و تفاوت‌های پرشمار دیگر در آپشن، سواری، فرمان‌پذیری و ... ممکن است شما را برای انتخاب نهایی دچار سردرگمی کند. پس لطفاً با خودروبانک همراه باشید تا در کنار هم نگاهی نزدیک‌تر به این دو رقیب هموطن بیندازیم، با این امید که در پایان متن پاسخ بخش اعظم سوالات خود را گرفته باشید و بتوانید خودرو مناسب خودتان را برگزینید.

معرفی کلی

جک S5 یک کراس‌اوور جمع و جور است که در سال 1393 توسط کرمان‌موتور به بازار کشورمان معرفی شد و توانست بواسطه طراحی مناسب و شتاب بسیار خوب، سر و صدای زیادی به پا کند. در واقع جک S5 جزو اولین خودروهای چینی بود که از پرخوران توربو برای تقویت قوای محرکه خود استفاده می‌کرد و ترکیب این قضیه با گیربکس دنده‌ای، این محصول را به یکی از چالاک‌ترین شاسی‌بلندهای کشور (البته در رده خودش) بدل کرده بود. با این حال مشکلاتی مثل کمبود امکانات جانبی در کنار سختی کار با کلاچ در شهرهای شلوغ، بسیاری از مشتریان را از خرید منصرف می‌کرد و همین باعث شد کرمان‌موتور کم‌کم به فکر عرضه نسخه اتومات فرزندش بیفتد. تقریباً دو سال بعد، جک S5 جدید با گیربکس 6 سرعته دوکلاچه و امکانات بیشتر به عنوان خودرویی کامل‌تر قدم بر خیابان‌های کشورمان گذاشت و توانست موفقیت‌های برادرش را حتی با شدت بیشتر ادامه دهد؛ البته در نسخه اتومات دیگر از آن شور و حال دنده‌کشی و شتاب اولیه عالی خبری نبود و رفتار ماشین کمی آرام‌تر شده بود اما با این حال هنوز هم می‌توان از جک S5 به عنوان یکی از قوی‌ترین و سریع‌ترین کراس‌اوورهای این رده قیمتی یاد نمود که حتی در نسخه اتوماتیک هم توان رقابتی مناسبی از خود نشان می‌دهد.

در سمت دیگر میدان چری تیگو 5 ایستاده. خودرویی با ذات کاملاً متفاوت که بیش از آنکه به مباحث سرعت و شتاب و هیجان علاقه داشته باشد سعی کرده روی آرامش و خصلت‌های خانوادگی خود مانور دهد. نماینده مدیران‌خودرو در ابتدا با چهره‌ای معمولی‌تر و امکانات کمتر به بازار ارائه شد اما بعد از آن انجام یک فیس‌لیفت موفق، مجبوبیت این کراس چینی را دوچندان نمود و سپس اضافه شدن سطح آپشن‌ها، فضای مدرن‌تری به کابین ماشین بخشید. تنها مشکل مهم و اصلی چری تیگو 5 ضعف پیشرانه به نسبت جثه و وزن خودرو است که آن هم جدیداً با عرضه نسخه توربوشارژر برطرف شده است. البته ما امروز مدل تنفس‌طبیعی را برای بررسی فرا خوانده‌ایم؛ محصولی که امیدوار است باتکیه بر مزیت‌هایی مثل استهلاک و هزینه نگهدای پایین‌تر بتواند در مقابل توانایی‌های حرکتی به مراتب بهتر جک S5 مقاومت کند و نظر افراد با ریسک‌پذیری کمتر را به خود جلب نماید؛ اما سعی میکنیم در آینده نزدیک پای نسخه TE را نیز به میدان رقابت باز کنیم.

هر دو ماشین توسط خودروسازان خصوصی اما خوشنام کشور عرضه می‌گردند و بواسطه حضور طولانی در بازار از گستردگی نمایندگی‌ها و فراوانی قطعات یدکی کافی برخوردار می‌باشند، هرچند از نظر کیفیت خدمات، هنوز فاصله زیادی تا سطح ایده‌آل وجود دارد.

طراحی ظاهری

یک سری معیارهای کلی وجود دارند که ما انسان‌ها بواسطه آن‌ها زیبایی را در ذهنمان تعریف می‌کنیم. مثلاً نسبت‌های خاصی از تقارن، تناسب و هارمونی باید رعایت شوند تا نتیجه کار از دیدگاه ما جذاب به نظر برسد. نکته جالب اینجاست که این الگوها تقریباً در میان تمامی مردم مشترک هستند و به همین دلیل همه 8 میلیارد جمعیت جهان، مرسدس بنز CLS را زیباتر از پراید 141 می‌بینند! حالا سوال این است که پس تکلیف سلیقه فردی چه میشود؟! در پاسخ باید بگویم که ما فقط در مورد کلیات هم‌نظر هستیم اما در خصوص جزئیات به شدت با یکدیگر اختلاف داریم که این همان سلیقه فردی است. مثلاً اگر بجای پراید، ب‌ام‌و سری 6 را در مقابل CLS قرار میدادیم متوجه می‌شوید که با نیمی از جمعیت کره‌زمین تفاهم ندارید! همه این‌ها را گفتم تا به میهمانان امروزمان برسم. جک S5 و چری تیگو 5 نیز دقیقاً همین حالت را (البته در سطحی پایین‌تر از مثال فوق) دارند و در نتیجه به سختی می‌شود یکی از آن‌ها را زیباتر از دیگری توصیف نمود. هر دو جذاب و تقریباً شیک به نظر می‌رسند و فقط در جزئیات طراحی با هم متفاوتند.

 

مقایسه جک S5 و چری تیگو 5

مهندسان جک، مدل S5 را با الهام‌گیری از روی محصولات هیوندای و آئودی طراحی کرده‌اند و سعی داشته‌اند با حفظ سادگی به عنصر زیبایی دست یابند. نتیجه کار هم که خودتان می‌بینید، انصافاً خوب از آب درآمده و علیرغم سادگی خطوط، شاهد هماهنگی و تناسب قابل‌قبولی هستیم. در واقع جک S5 به لطف همین فرم اصولی بدنه موفق شده برای سال‌های طولانی روی خط تولید باقی بماند و هنوز هم آنقدرها از مدافتاده و کهنه به نظر نرسد. در طرف مقابل طراحان چری زرق و برق بیشتری را چاشنی کار نموده‌اند و با شلوغ‌کاری بیشتر جذابیت را به تصویر کشیده‌اند که ماحصل این کار به ظاهری خشن و تقریباً اسپرت منتهی شده است. البته اگر از من بپرسید شخصاً طراحی جک S5 را بدلیل تناسب بهتر میان عرض و ارتفاع ماشین ترجیح می‌دهم ولی نماینده چری نیز ظاهر مدرن‌ و نسبتاً اصیلی دارد که قطعاً طرفداران خاص خودش را خواهد داشت. همین دیگر، خودتان میدانید و سلیقه شخصی خودتان!

فضای کابین

داخل کابین هر دو خودرو با فضایی مناسب برای استفاده‌های خانوادگی مواجه می‌شویم که ضمن ارائه جای کافی، آپشن‌های خوبی هم در اختیارمان قرار می‌دهند. ارتفاع سقف تیگو مقداری بلندتر است و همین باعث شده افراد بلندقامت اینجا حس نسبتاً بهتری داشته باشند اما در عوض فاصله میان محورهای جلو و عقب و همچنین صندوق جک S5 بهتر از نماینده چری است. کیفیت متریال مورد استفاده در هیچ‌کدامشان تعریفی ندارد اما می‌توان گفت که چری تیگو 5 حداقل در ظاهر کابین خوش‌ساخت‌تری را مهیا ساخته است.

 

کابین چری تیگو 5

 

کابین جک S5 اتوماتیک

ضمناً خطوط نرم بکار رفته داخل اتاق محصول مدیران‌خودرو، حالت ظریف‌تر و مدرن‌تری را پدید آورده که با سلیقه شخصی من بیشتر جور در می‌آید. تازه در نسخه‌های جدیدتر یک نمایشگر عمودی بزرگ (10 اینچی) جای مدل ساده فعلی را گرفته تا کابین حتی از نسخه مورد بررسی هم جذاب‌تر بشود. از لحاظ ارگونومی نیز شرایط هر دو میهمان امروزمان مناسب ارزیابی شد و به غیر از محدودیت دید در برخی قسمت‌ها، که آن هم برای خودروهایی در این کلاس تا حدودی طبیعی است، مشکل خاص دیگری وجود ندارد که بخواهید نگرانش باشد. به طور خلاصه میتوان اینطور بیان کرد که حالت کابین جک S5 با القا حس قدرت طراحی شده اما کابین تیگو 5 حالت لوکس‌تر و فانتزی‌تری دارد که هر کدام میتواند هوادار خودش را داشته باشد.

آپشن‌های رفاهی و ایمنی

چری تیگو 5 تاکنون با سطح آپشن‌های گوناگون به بازار عرضه شده اما داخل فول‌ترین نسخه (IE) گزینه‌های مناسبی نظیر: کیسه هوا جلو و جانبی، ترمزهای 4 چرخ دیسکی مجهز به سیستم‌های کمکیABS, EBD, EBA, TCS, HAC، سنسورهای پارک و دوربین داینامیک عقب، سیستم TPMS، ورود و استارت بدون کلید، تهویه مطبوع الکتریکی، کروزکنترل، سانروف برقی، بلوتوث، سنسور باران، نمایشگر مرکزی با قابلیت Mirror-Link، تنظیمات برقی صندلی راننده، چراغ‌های رانندگی در روز، گرمکن صندلی‌های جلو، آینه‌های جانبی تاشوبرقی، کامپیوتر سفری و.. به چشم میخورند که در مجموع راضی‌کننده است.

جک S5 هم امکانات خوبی مثل: 4 عدد کیسه هوا (جلو و جانبی)، سیستم‌های کمکی ترمز و پایداری از قبیل: ABS, EBD, ESC, HAC, HDC, HBA، ترمز پارک برقی، سامانه پایش فشار باد تایرها، سنسورهای پارک و دوربین دنده عقب، کیلس و استارتر دکمه‌ای، صندلی برقی راننده مجهز به حافظه، چراغ‌های اتوماتیک، برف‌پاک‌کن هوشمند، تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه، بلوتوث و سانروف برقی و مواردی از این دست را در اختیار قرار میدهد که در این بین فقط نبود کروزکنترل مقداری آزاردهنده است؛ هرچند این مشکل نیز در نسخه فیس‌لیفت برطرف شده است.

در مقام مقایسه با تیگو 5 باید گفت درست است که جک S5 کروزکنترل و دیلایت و چند آپشن دیگر را ندارد اما در عوض با حافظه صندلی و ترمز پارک برقی و موارد اینچنینی، کمبودهایش را جبران نموده و در نتیجه میتوانیم امتیاز مشابهی به سطح آپشن‌های هر دو خودرو بدهیم. در بحث ایمنی هم اوضاع به همین شکل است زیرا هر دو رقیب موفق شده‌اند 5 ستاره ایمنی موسسه تست تصادف چین (CNCAP) را بدست آورند.

مشخصات فنی

با گشودن درب موتور چری تیگو 5 با یک پیشرانه 4 سیلندر 2 لیتری 16 سوپاپ روبرو میشویم که در بهترین حالت فقط 139 اسب‌بخار قدرت و 182 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. این اعداد و ارقام نه تنها در قیاس با موتورهای مجهز به پرخوران جالب نیستند بلکه حتی در برابر سایر ماشین‌های اتمسفریک نیز عالی به نظر نمی‌رسند. مثلاً سراتو سایپا از حجم مشابه 15 اسب قدرت و 12 نیوتن‌متر گشتاور بیشتر استخراج کرده که نشان از راندمان پایین موتور تیگو 5 دارد. جعبه‌دنده هم از نوع اقتصادی CVT است که اندکی بر وخامت اوضاع افزوده و ترکیب تمامی اینها با وزن نسبتاً سنگین خودرو، تیگو 5 را به محصولی کاملاً رام و بدور از هیجان تبدیل نموده. البته همانطور که قبلاً اشاره کردیم جدیداً نسخه توربو با قدرت بیشتر و گشتاور بالاتر و گیربکس ارتقاء یافته به بازار معرفی شده که شرایطی به مراتب بهتر از نسخه مورد آزمایش دارد.

 

موتور چری تیگو 5

 

موتور جک S5 اتوماتیک

حال نگاهی هم به نماینده جک داشته باشیم. نسخه اتوماتیک جک S5 نیز از یک پیشرانه 4 سیلندر با حجم مشابه رقیبش استفاده می‌کند اما اینجا یک توربوشارژر به کمک آمده تا تفاوت‌ قدرتی به میزان 35 اسب بخار و از آن مهم‌تر اختلاف گشتاوری در حدود 83 نیوتن‌متر را رقم بزند. گیربکس هم از نوع 6 سرعته اتوماتیک با مکانیزم دوکلاچه است که هرچند به خوبی سیستم منوال قبلی قدرت را منتقل نمی‌کند اما باز هم از انواع ضریب‌پیوسته جذاب‌تر ظاهر میشود. ناگفته نماند که از سال 1400 نمونه فیس‌لیفت جک S5 با موتوری متفاوت و مدرن‌تر به حجم 1.5 لیتر و تکنولوژی GDI به بازار عرضه میشود که برای شلوغ نشدن متن، مشخصات آن را در کنار سایر اطلاعات فنی مورد نیاز در یک جدول گرد آورده‌ایم.

راستی در مورد مصرف سوخت، خیلی به این ارقام اعلامی کمپانی‌ها توجه نکنید چون در عمل به سختی میشود مصرف (ترکیبی) میهمانان امروزمان را به زیر 10 لیتر در هر صد کیلومتر رساند؛ مگر اینکه مسیر پیش رویتان خلوت و کیفیت بنزین بالا و ارتفاع از سطح دریا کم باشد و خلاصه ابر و باد مه و خوشید و فلک به یاری‌تان بشتابند تا این اعداد را تجربه نمایید.

تجربه رانندگی

با اینکه کراس‌اوورهای امروز ما از نوع جمع و جور و تک‌دیفرانسیل هستند اما بواسطه قد بلندشان در پشت فرمان حسی تقریباً مشابه شاسی‌بلندهای واقعی را به انسان منتقل می‌کنند. هر دو از نظر ارگونومی، دید پیرامونی و راحتی صندلی‌ها شرایطی تقریباً نزدیک بهم دارند اما با اولین فشار به پدال گاز تفاوت‌هایشان مشخص میشود. تیگو 5 اتمسفریک نه از نظر قدرت و گشتاور یارای رقابت با جک S5 را دارد و نه در زمینه چالاکی گیربکس میتواند کمبودهایش را جبران کند و نتیجه اینکه با اختلاف معناداری از نماینده کرمان‌موتور عقب می‌افتد. اگر خاطرتان باشد قبلاً هم یک درگ سه جانبه میان جک S5، چری تیگو 5 و هایما S7 توربو برگزار کرده بودیم که می‌توانید از اینجا آن را دوباره مشاهد کنید:

حال ممکن است بگوئید همه که عشق کورس و شتاب ندارند و همین رانندگی توام با آرامش هم برایمان کافی خواهد بود، اما نکته اینجاست که هرچقدر هم به این چیزها اهمیت ندهید باز هم تاخیرهای اولیه گیربکس ضریب‌پیوسته تیگو 5، گاه روی اعصابتان میرود و در سفرهای جاده‌ای ضعف کشش ماشین میتواند سبقت‌گیری را در برخی شرایط خاص برایتان دشوار ‌سازد. در واقع این مهم‌ترین و اصلی‌ترین نقطه ضعف نماینده چری است که خوشبختانه در نسخه توربو برطرف شده اما در هر صورت با خرید نمونه تنفس‌طبیعی باید با آن کنار بیائید. البته ناگفته نماند که شتاب ثانویه تیگو به مراتب بهتر از شتاب اولیه است اما باز هم حس کندی و سنگینی در سربالایی‌های شدید احساس می‌گردد و فقط در مسیرهای مسطح میتوانید از فشردن پدال گاز لذت ببرید. ضمناً در هنگام رانندگی بصورت تخت‌گاز صدای زیادی هم به داخل کابین نفوذ می‌کند که مقداری آزاردهنده است.

 

جک S5 یا تیگو 5

حال سری هم به آن سوی میدان بزنیم. جک S5 اتوماتیک در قیاس با نسخه دنده‌ای افت شتاب محسوسی را تجربه کرده اما همچنان قادر است با اشاره پدال گاز رقیب امروزش را پشت سر بگذارد. در بحث هندلینگ هم برتری با جک S5 می‌باشد چراکه به لطف ارتفاع اندکی کمتر (مرکز ثقل پایین‌تر) و سیستم تعلیق مقداری خشک‌تر، عبور از پیچ‌های تند با جک مقداری ساده‌تر شده. راستی جک S5 نیز مثل رقیبش عایق‌بندی ایده‌آلی ندارد اما در اکثر مواقع نیازی نداریم دور موتور را خیلی بالا نگاه داریم و از این رو مثلاً در سربالایی‌ها، سکوت بهتری در داخل اتاق حکم‌فرما خواهد بود.

خوب پس تا اینجای کار که تیگو 5 دو گل از حریفش دریافت کرده و با بهت و نگرانی از ادامه مسابقه ناامید شده است؛ اما عجله نکنید رقابت هنوز به پایان نرسیده. فرزند چری هم مزیت‌های خاص خودش را دارد. اولین و مهم‌ترین مورد اینکه پیشرانه تیگو از بنزین سوپر بی‌نیاز است و با هر سوخت بی‌کیفیتی سازگار نشان میدهد. یعنی اگر در مسافرت‌ها یک S5 قدرتمند از شما سبقت گرفت، خیلی هم ناراحت نشوید چون کمی بعد وقتی راننده جک دربه‌در به‌دنبال بنزین سوپر میگردد شما میتوانید در اولین جایگاه سوخت، ماشینان را سیراب کنید و چه بسا مثل مسابقه معروف خرگوش و لاک‌پشت، زودتر از حریف چالاکتان به مقصد برسید! تازه در طول مسیر هم بواسطه سیستم تعلیق نرم‌تر، سواری‌ راحت‌تری تجربه کرده‌اید و خستگی کمتری به بدنتان راه پیدا کرده.

اما مهم‌ترین برگ برنده تیگو 5 اتمسفریک در بحث استهلاک و هزینه‌های نگهداری پایین‌تر مطرح میشود، یعنی جایی که S5 بواسطه استفاده از پرخوران و همچنین گیربکس دوکلاچه در معرض حرارت و فشار بالاتری قرار دارد و درنتیجه نگهداری دقیق‌تری از مالکش طلب میکند، تیگو 5 با ساختار اقتصادی موتور و جعبه‌دنده، در طولانی مدت، کمتر دردسرساز خواهد شد. بخصوص که گیربکس اتوماتیک S5 (فیس قدیم) هم با ضعف سیستم خنک‌کننده روبرو است و حتی گاه به همین دلیل دچار افت عملکرد می‌گردد.

در سایر پارامترها شرایط دو ماشین تقریباً نزدیک بهم ارزیابی شد. مثلاً ترمزهایشان رفتاری معقول و منطقی دارند و حداقل به نسبت توانایی‌های حرکتی ماشین، قابل اعتماد نشان میدهند.

نتیجه گیری پایانی

کاملاً مشخص است که این دو محصول برای دو دیدگاه و سلیقه متفاوت ساخته شده‌اند. جک S5 ظاهر ساده‌‌ای دارد اما در عمل خیلی سرحال‌ نشان می‌دهد و با شتاب و کشش برتر و هندلینگ تاحدودی بهتر، حس خوبی از لذت رانندگی و هیجان را به شما منتقل خواهد نمود که حداقل در نسخه تنفس‌طبیعی تیگو 5 خبری از این چیزها یافت نشد. با این حال نمی‌توانیم نماینده جک را به عنوان برنده قطعی رقابت معرفی نماییم. درست است که تیگو 5 تنفس‌طبیعی در بحث توانایی‌های حرکتی قافیه را به رقیب واگذار کرده اما در پارامترهایی نظیر: طراحی، آپشن، ایمنی و ارگونومی چیزی از جک S5 کم ندارد و تازه در مواردی مثل کیفیت سواری و استهلاک و هزینه نگهداری برتر هم ظاهر میشود. جدا از تمامی اینها نماینده چری مقداری ارزان‌تر است و شرایط فروش متنوع‌تری دارد، هرچند در هنگام فروش نسخه‌های دست‌دوم، اوضاع تغییر میکند و این بار نماینده کرمان‌موتور راحت‌تر به پول نقد تبدیل خواهد شد. حال شما باید ببینید چه نکاتی برایتان مهم‌تر است تا بر اساس آن خودرو مناسب خودتان را انتخاب نمایید.

اما یک بررسی هم طلب شما ماند که امیدواریم بتوانیم در اولین فرصت انجامش دهیم و آن رقابت میان جک S5 نیوفیس با تیگو 5 توربو است. در آن رقابت نماینده جک بواسطه پیشرانه مدرن‌تر (مشابه با KMC K7) و آپشن‌های تکمیلی حرف‌های زیادی برای گفتن خواهد داشت و تیگو 5 TE نیز با اضافه شدن پرخوران توربو و گیربکس ارتقاء یافته دیگر نقطه ضعف‌های امروز را از خودش بروز نمی‌دهد و بنابراین شاهد رقابتی نزدیک‌تر و داغ‌تر خواهیم بود.

منبع خبر: