شنبه, 1 اردیبهشت 1403
منو اصلی

 

 

نیسان با انتشار فیلم کوتاه، فناوری سیستم چهارچرخ آریا را نمایش داد

سیستم چهارچرخ محرک خودروهای امروزی بسیار مفید هستند؛ برای نمونه این سیستم‌ها به حفظ چسبندگی، شتاب و پایداری کمک می‌کنند. این سیستم که در خودروی نیسان آریا ۲۰۲۳ با نام «e-4ORCE» شناخته می‌شود، به راحتی راندمان نیز یاری می‌رساند؛ سازنده نیز برای توضیح این مسئله به روشی جالب دست زده است.  

نیسان با استفاده از یک ربات تمام برقی نشان می‌دهد این دستگاه چگونه از ریخته‌شدن نودل‌ها برروی زمین جلوگیری کرده و سرانجام آن‌ها را سرو می‌کند. کلیپ کوتاهی که این خودرساز ژاپنی در تبلیغات این سیستم منتشر کرده به‌خوبی نحوه عملکرد سیستم e-4ORCE را در این ربات نشان می‌دهد که مشابه عملکرد آن در کراس‌اوور تمام برقی نیسان آریا است.

سازنده توضیح می‌دهد که سیستم e-4ORCE طراحی شده است تا با استفاده از دو موتور برقی، راحتی سواری خودرو را افزایش دهد. «ریوزو هیراکو»، متخصص در بخش موتوری و مهندسی برقی شرکت نیسان، می‌گوید که نیروی بازیابی‌شده از ترمزگیری در هر چرخ توسط محور کنترل می‌شود و به آن اجازه می‌دهد تا شدت پست‌وبلندی‌ها را کاهش دهد. هیراکو می‌گوید:

پاسخ موتور برقی می‌تواند منجر به شتابی عالی گردد اما این تمام هدف ما نبود. با استفاده از ظرفیت پاسخگویی دقیق سیستم e-4ORCE در کنترل موتور، ما می‌توانیم حرکات خودرو را به محض فعال‌سازی ترمز کنترل کنیم. این باعث می‌شود تا قادر باشیم برای تمام سرنشینان یک سواری نرم و یکنواخت ایجاد کنیم.

این همان چیزی است که نیسان در ویدئوی خود در ربات چهارچرخ استفاده کرده است و خریداران آریا برقی می‌توانند انتظار بهره‌وری از این سیستم را از خودروی خود داشته باشند.

نیسان آریا ۲۰۲۳ هم‌اکنون در ایالات‌متحده قابل‌سفارش است. قیمت آن نیز از ۴۵,۹۵۰ دلار برای نسخه تک موتوری آن آغاز می‌شود. آریا پلاتینیوم پلاس e-4ORCE تنها نسخه این خودروی برقی است که به سیستم چهارچرخ محرک یادشده مجهز شده و به قیمتی برابر ۵۸,۹۵۰ دلار به فروش می‌رسد. نیسان وعده داده است تا نسخه‌های دیگری را نیز از این کراس‌اوور عرضه کند؛ با این وجود نامشخص است که آیا این خودروساز ژاپنی نمونه‌های جدید را به سیستم e-4ORCE مجهز می‌کند یا خیر؟!

آریا ۲۰۲۳ به دو موتور برقی ۸۷ کیلووات ساعتی مجهز است که مقدار ۳۸۹ اسب بخار قدرت و ۶۰۰ نیوتن متر گشتاور را برای آن تولید می‌کنند. گستره مسافت قابل‌پیمایش این خودرو نیز حدودا ۴۲۴ کیلومتر (۲۶۵ مایل) است.

منبع خبر: