سه‌شنبه, 28 فروردین 1403
منو اصلی

 

تازه های خودرویی.

 

هیوندای آیونیک ۶ به زودی معرفی خواهد شد.

هیوندای در چند ماه آینده از یک خودروی برقی رونمایی خواهد کرد.  

مدیر طراحی هیوندای، «سانگ یوپ لی»، تاکید کرده است که آیونیک ۶ به‌زودی به‌عنوان یک خودروی سدان برقی رونمایی خواهد شد. آیونیک ۶ که دومین خودروی برقی خاص برند هیوندای با نام آیونیک است، تا چند ماه آینده رونمایی خواهد شد.

طراحی این سدان برقی جدید پیشتر در جریان نمایشگاه بین‌المللی مونیخ و با معرفی مدل مفهومی «پیش‌گویی» (Prophecy) در دید عموم قرار گذاشته شده بود. رئیس طراحی این شرکت کره‌ای تاکید کرده است که این خودرو درحال گذراندن مراحل بازطراحی نهایی است. آقای لی به گزارش‌های موجود چیزی اضافه نکرده است اما خاطرنشان کرده است که:

آیونیک ۶ روح مدل پیش‌گویی را با خود به همراه دارد. این خودرو به‌خاطر پلتفرم تخته اسکیتی بلندتر خواهد شد.

طراحی به‌گونه دستخوش تغییر خواهد گشت که فضای داخلی به حداکثر برسد. بهبودهای آیرودینامیکی بسیاری نیز برروی این مدل اعمال شده است. خیلی وقت است که این کارها را انجام داده‌ایم.

«گزارش روزانه اقتصاد کره» در ماه سپتامبر سال گذشته میلادی گفته بود که تولید آیونیک ۶ تا میانه سال ۲۰۲۲ به تعویق افتاده است؛ این تاخیر در ساخت به سازنده اجازه می‌دهد تا بدنه خودرو را تا ۲۰ میلی‌متر بلندتر کرده و سپرها و چراغ‌ها را بازطراحی کند. هیوندای قصد دارد تا گنجایش باتری این خودرو را از ۷۲.۶ کیلووات ساعت تعیین شده به ۷۷.۴ کیلووات ساعت برساند.

تاخیر یادشده دلیل دیگری نیز داشته است؛ کارخانه محل تولید آیونیک ۶ به نام «آسان» درحال بازسازی بوده است. این مجموعه تولید هم‌اکنون میزبان خط تولید مدل‌های نامداری چون سدان سوناتا است و برای ساخت خودروهای برقی برپایه پلتفرم E-GMP نیاز به بازسازی و بهینه‌سازی دارد.

عکاسان موفق شده‌اند تاکنون تصاویر مختلفی از آیونیک ۶ درحال گذراندن تست‌های مختلف ثبت کنند. نمونه اولیه این خودرو نسبت‌به مدل مفهومی به خطوط سقف و بدنه و چراغ‌هایی متداول‌تر مجهز شده است. با این همه، بخش‌های پوشانده نشده خودروی تست هیوندای نشان می‌دهند که چراغ‌های پشتی آیونیک همان فرم‌پردازی پیکسلی مدل پیش‌گویی را دارند.

آیونیک ۶ از لحاظ فنی شباهت‌های بسیاری به آیونیک ۵ خواهد داشت. یکی از اصلی‌ترین وجوه شباهت این دو خودرو نیز همان پلتفرم E-GMP خواهد بود. بهره‌وری آیونیک ۶ از این پلتفرم به آن معنا است که این خودرو از سخت‌افزار شارژ ۸۰۰V پشتیبانی خواهد کرد و هیوندای احتمالا آن را در دو نسخه تک و دو موتوری عرضه خواهد کرد.

همان‌گونه که گفته شد، آیونیک ۶ از باتری ۷۷.۴ کیلووات ساعتی استفاده خواهد کرد که تنها کمی بیشتر از باتری ۷۳ کیلووات ساعتی آیونیک ۵ است. اگر ظرفیت بیشتر را در کنار آیرودینامیک بهینه‌تر آیونیک ۶ قرار دهیم، احتملا گستره مسافت قابل‌پیمایش این خودرو به چیزی حدود ۴۸۰ کیلومتر (۳۰۰ مایل) برسد. هیوندای هنوز اعلام نکرده است که آیا باتری کوچک‌تر ۵۷ کیلووات ساعتی آیونیک ۵ را به‌عنوان یک آپشن برای آیونیک ۶ درنظر خواهد گرفت یا خیر؟!

رقیب اصلی آیونیک ۶، کیا EV6، هم‌اکنون از یک باتری ۷۷ کیلووات ساعتی استفاده می‌کند. با توجه به رابطه نزدیک این دو خودروساز کره‌ای احتمال می‌رود که آیونیک ۶ مشخصاتی و عملکردی مشابه EV6 داشته باشد. با توجه به این استناد، احتمالا مدل دیفرانسیل عقب آیونیک ۶ از موتوری ۲۲۶ اسب بخاری و مدل چهارچرخ محرک آن از موتور ۳۲۱ اسب بخاری سود ببرد. از آنجایی که هیوندای به‌رسم همیشه‌اش برای محصولات خود یک نسخه عملکرد بالا با پسوند N نیز رونمایی می‌کند، احتمالا این نسخه برابر با کیا EV6 GT یعنی ۵۷۷ اسب بخار قدرت داشته باشد.

 

 

منبع خبر: