جمعه, 31 فروردین 1403
منو اصلی

 

هنر محمدحسین امینی یکتا در قالب یک کراس‌اوور برقی

 

اسمارت هشتگ 1 به بازار آمد؛

برند اسمارت از یک خودروی جدید رونمایی کرد. این خودرو در واقع نسخه تولیدی کانسپت #1 (بخوانید هشتگ وان) بوده و در کلاس کراس‌اوور‌های کوچک برقی قرار می‌گیرد. نکته جالب توجه اینکه اسمارت هشتگ 1 توسط محمدحسین امینی یکتا، طراح ایرانی گروه دایملر خلق شده است.  
اسمارت هشتگ ۱
 
نسخه تولیدی

از نظر طراحی باید گفت محصول جدید اسمارت تا حد زیادی به مدل مفهومی سال قبل وفادار باقی مانده است. این امر در رابطه با فضای داخلی نیز صدق می‌کند.

https://digiato.com/wp-content/uploads/2021/09/Smart-Concept-1-designer.jpg
محمد حسین امینی یکتا

این کراس‌اوور دورگه آلمانی چینی طولی برابر با ۴.۲۷ متر دارد. عرض، ارتفاع و فاصله محوری آن نیز به ترتیب ۱.۸۲، ۱.۶۴ و ۲.۷۵ متر اعلام شده است. این خودرو به علت تجهیز به پیشرانه تمام الکتریکی کمی سنگین بوده و ۱۸۲۰ کیلوگرم وزن دارد.

 
 
اسمارت هشتگ 1
 

در نمای بیرونی، پنل های صاف و یکدست بدنه اسمارت هشتگ 1 بیش از هر چیز دیگر جلب توجه می‌‌کند.

چراغ‌های این خودرو هم در جلو و هم در عقب، از طریق یک نوار باریک نورانی به هم متصل شده‌اند. مثل خودروهای برقی جدید، دستگیره‌های این کراس‌اوور نیز کشویی هستند. سقف پانورامیک و شیشه‌های بدون فریم از دیگر ویژگی‌های هشتگ 1 به شمار می روند.

https://digiato.com/wp-content/uploads/2021/09/Smart-Concept-1-10.jpg
مدل کانسپت

در داخل کابین نمایشگر بزرگ و ایستاده ۱۲.۸ اینچی نصب شده در قسمت میانی داشبورد، شاخص‌ترین المان است.

این نمایشگر به رابط کاربری سه بعدی و هوش مصنوعی مجهز بوده و از فرمان‌های صوتی پشتیبانی می‌کند. اطلاعات مورد نیاز راننده هم از طریق یک نمایشگر ۹.۲ اینچی در اختیار وی قرار می‌گیرد.

https://digiato.com/wp-content/uploads/2021/09/Smart-Concept-1-7.jpg
مدل کانسپت
اسمارت هشتگ 1
 
مدل تولیدی

همانگونه که در بالا نیز اشاره کردیم، نیروبخش اسمارت هشتگ 1 یک پیشرانه تمام الکتریکی است. این پیشرانه شامل فقط یک موتور برقی روی محور عقب است و ۲۶۸ اسب بخار قدرت و ۳۴۳ نیوتن متر گشتاور دارد‌. با اتکا به این موتور، هشتگ 1 قادر است به نهایت سرعت ۱۸۰ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند. در رابطه با شتاب اطلاعاتی در دست نیست.

اسمارت هشتگ 1
 

وظیفه تامین انرژی در این کراس اوور به یک باتری ۶۶ کیلووات ساعتی نیکل کبالت منگنز محول شده است. این باتری بر اساس استاندارد WLTP برای پیمایش مسافتی بین ۴۲۰ الی ۴۴۰ کیلومتر کفایت می‌کند.

به گفته اسمارت باتری هشتگ 1 از فناوری شارژ سریع ۱۵۰ کیلوواتی پشتیبانی نموده و در عرض ۳۰ دقیقه ظرفیت آن تا ۸۰ درصد پر می‌شود. در صورت استفاده از شارژر ۲۲ کیلوواتی این رقم به ۳.۵ ساعت افزایش می‌یابد. ناگفته نماند این خودرو از آپدیت‌های نرم افزاری از راه دور هم پشتیبانی می‌کند و امکان بروزآوری بیش از ۷۵ درصد از قابلیت‌های ECU آن وجود دارد.

 

در رابطه با زمان عرضه و قیمت اسمارت هشتگ 1 حرفی به میان نیامده، اما پیش‌بینی می‌شود ابتدا بازار چین و سپس اروپا میزبان آن باشد.

منبع خبر: