پنجشنبه, 30 فروردین 1403
منو اصلی

 

خبرگوناگون

 

اولین محصول مشترک مرسدس بنز و جیلی معرفی شد!

سمارت برندی متعلق به مرسدس بنز است که چند وقت پیش 50 درصد از سهام آن به جیلی واگذار شد. حال این شرکت اولین محصول دوران جدید خود را با نام شماره یک معرفی کرده است. این یک کراس‌اوور الکتریکی کوچک است که قصد رقابت با خودروهایی مثل هیوندای کُنا EV را دارد  

 تأثیر مرسدس بنز در ظاهر اسمارت شماره یک آشکار است ولی بااین‌حال، این کراس‌اوور الکتریکی از طراحی ساده با جزئیات دوست‌داشتنی مثل دستگیره‌های در مخفی و رینگ‌های 19 اینچی پیچیده بهره می‌برد.

هرچند اسمارت همیشه به ساخت خودروهای بسیار کوچک شهرت داشته است اما شماره یک با 4,292 میلی‌متر طول و 1,821 میلی‌متر ارتفاع، خودروی چندان کوچکی نیست. همچنین ازآنجایی‌که این یک خودروی الکتریکی با باطری‌های بزرگ است، با وزن 1820 کیلوگرم، نسبتاً سنگین است. همان‌طور که در ابتدا اشاره شد، هم‌اکنون جیلی 50 درصد از سهام اسمارت را در اختیار دارد و شماره یک اولین محصول این شرکت است که روی پلت‌فرم تمام الکتریکی SEA جیلی ساخته شده است.

شماره یک فعلاً با یک قوای محرکه معرفی شده که شامل یک موتور الکتریکی در عقب با 268 اسب بخار قدرت و 343 نیوتن متر گشتاور به همراه یک پکیج باطری 66 کیلووات ساعتی می‌شود. حداکثر سرعت این نسخه تنها 180 کیلومتر بر ساعت است اما به ادعای اسمارت می‌تواند با هر بار شارژ کامل بین 420 تا 440 کیلومتر را طی کند. با استفاده از شارژرهای معمولی AC، شارژ باطری‌ها از 10 تا 80 درصد سه ساعت طول می‌کشد اما شارژرهای سریع DC این زمان را به تنها 30 دقیقه کاهش می‌دهند. احتمالاً در آینده اسمارت نسخه‌های قوی‌تری را هم برای این خودرو ارائه خواهد کرد.

ویژگی برجسته شماره یک کابین آن است که به گفته اسمارت، بسیار جادار بوده و با خودروهای بزرگی مثل مرسدس بنز E کلاس قابل‌مقایسه خواهد بود. به لطف فاصله محوری 2,743 میلی‌متری، سرنشینان عقب نیز از فضای پای شگفت‌انگیزی برخوردار خواهند بود. در طراحی کابین نیز تأثیر مرسدس بنز دیده می‌شود و به‌عنوان‌مثال، دریچه‌های تهویه بی‌شباهت به S کلاس نیستند. یک نمایشگر بزرگ 12.8 اینچی هم در میانه داشبورد جای گرفته که کنترل اکثر ویژگی‌ها از ناوبری و سیستم تهویه گرفته تا سیستم صوتی و نورپردازی داخلی از طریق آن صورت می‌گیرد.

یک صفحه آمپر دیجیتالی 9.2 اینچی و نمایشگر سربالای 10 اینچی هم این صفحه‌نمایش را همراهی می‌کنند. علاوه بر این، خریداران شماره یک از تکنولوژی‌های دیگری مثل کنترل صوتی مبتنی بر هوش مصنوعی هم بهره می‌برند. این کراس‌اوور برقی همچنین از قابلیت به‌روزرسانی از راه دور هم برخوردار است که امکان به‌روزرسانی مداوم 75 درصد از تمام داده‌های ECU را فراهم می‌کند.

شماره یک احتمالاً در ابتدا در چین و سپس در اروپا عرضه خواهد شد اما اسمارت هنوز حرفی در مورد عرضه آن در ایالات‌متحده نزده است. این شرکت در سال 2019 به دلیل فروش پایین محصولات خود، بازار آمریکا را ترک کرد ولی ازآنجایی‌که این روزها کراس‌اوورهای الکتریکی در این کشور محبوب شده‌اند ممکن است اسمارت با شماره یک دوباره به ایالات‌متحده بازگردد. اسمارت هنوز قیمت این محصول جدید خود را اعلام نکرده است.

منبع خبر: