پنجشنبه, 6 اردیبهشت 1403
منو اصلی

 

تجملات؛ کمرنگ‌تر از همیشه!

 

درخشش خودروهای الکتریکی در نمایشگاه نیویورک

در نمایشگاه‌های تجاری تمرکز بر انواع خودروها به‌جز مدل‌های لوکس و لاکچری است. بر این اساس آستون‌مارتین، آئودی، بنتلی، کادیلاک، فراری، مازراتی، پورشه، رولزرویس و ولوو از هیچ محصول جدیدی رونمایی نخواهند کرد.  

پس از گذشت دو سال از لغو و تعطیلی نمایشگاه‌های متعدد، سرانجام نمایشگاه‌های خودرو علائم حیاتی از خود نشان می‌دهند. هرچند این علائم مانند گذشته چشمگیر نیست، اما می‌توان به ‌نبض نمایشگاه بین‌المللی خودرو نیویورک 2022 اشاره کرد که بعد از مدتی نسبتا طولانی دوباره می‌زند. پس از نمایشگاه پرجنب‌وجوش مونیخ در پاییز، نمایشگاه سالانه بین‌المللی خودرو نیویورک روز جمعه 15 آوریل (۲۶ فروردین) در مرکز جاوتیس منهتن آغاز به‌کار کرد که تا 24 آوریل (چهارم اردیبهشت) ادامه خواهد داشت.
درنمایشگاه بین‌المللی نیویورک خودروهای الکتریکی درمرکز توجه قرار دارند؛ به‌طوری که یک سالن سرپوشیده مختص نمایش خودروهای برقی در این نمایشگاه لحاظ شده که 250 هزار فوت‌مربع مساحت دارد. با این اوصاف بی‌تردید خودروهای الکتریکی بخش اصلی مدل‌های به‌ نمایش ‌درآمده در نمایشگاه خودرو امسال را به‌خود اختصاص می‌دهند.
البته میزان اعلان‌های خبری و رونمایی‌ها درچنین نمایشگاه‌هایی مانند گذشته و حتی پیش از قرنطینه نیست؛ به‌ویژه این‌که این مساله حتی درمورد برندهای لوکس نیز صدق می‌کند. زیرا در نمایشگاه‌های تجاری تمرکز بر انواع خودروها به‌جز مدل‌های لوکس و لاکچری است. بر این اساس آستون‌مارتین، آئودی، بنتلی، کادیلاک، فراری، مازراتی، پورشه، رولزرویس و ولوو از هیچ محصول جدیدی رونمایی نخواهند کرد.
تقریبا هر خودروسازی که درنمایشگاه بین‌المللی خودرو نیویورک شرکت کرده بود، یک مدل برقی یا پلاگین-هیبرید را به‌نمایش گذاشت. بسیاری از این برقی‌ها را قبلا دیده‌ایم؛ از جمله مرسدس‌بنز EQXX و فورد F-150 لایتنینگ شرکت فوردموتورز را که تقریبا یک ‌سال پیش به‌صورت ویدئویی از آن رونمایی و چندهفته قبل نخستین نسخه از آن به‌ مشتری تحویل داده شد. دیگر مدل‌ها عبارتند ‌از فورد موستانگ Mach-E، شورولت بولت EV و شورولت بولت .EUV جنرال‌موتورز نیز شورولت سیلورادو را نمایش داد. این پیکاپ الکتریکی که برای نخستین‌بار درنمایشگاه لوازم‌الکترونیکی مصرفی در ژانویه از آن رونمایی شد، مهره کلیدی جنرال‌موتورز است تا توجه علاقه‌مندان کامیون‌های الکتریکی را به‌خود جلب کند. از دیگر خودروها می‌توان به‌کیا EV6 و فولکس‌واگن ID4 اشاره ‌کرد که موفق به‌دریافت جوایز جهانی شدند. هیوندای آ-یونیک5 نیز به‌عنوان خودرو الکتریکی سال 2022 انتخاب شده است. همچنین درمیان مدل‌ها و کانسپت‌های هیبرید برقی و پلاگین، مدل‌هایی همراه با باتری نیز به‌نمایش گذاشته شده که البته انگشت‌شمار هستند و در این گزارش به‌بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

درخشش خودروهای الکتریکی در نمایشگاه نیویورک


آلفارومئو

نخستین کراس‌اوور کامپکت آلفارومئو، «آلفارومئو توناله 2023» است که در ماه فوریه به‌طور رسمی معرفی و عرضه شد. Tonale یک مدل پلاگین-هیبرید دارای پیشرانه هیبرید 272 اسب‌بخاری است که می‌تواند 30 مایل را با یک باتری کاملا شارژشده (قبل از تعویض به‌موتور گازی) طی کند . فضای داخلی Tonale از جمله در صندلی عقب بسیار جادار است و شامل کنترل‌های صوتی که مورد استقبال قرار گرفته است، می شود. نسخه گازی این SUV با یک موتور 256 اسب‌بخاری توربو چهارسیلندر عرضه می‌شود.

درخشش خودروهای الکتریکی در نمایشگاه نیویورک

استلانتیس

کرایسلر با «Airflow Graphite Concept»که در اصل در نمایشگاه فناوری CES در ژانویه 2022 به‌نمایش گذاشته شد می‌تواند مسیر سرمایه‌گذاری 35 میلیارددلاری شرکت مادر، یعنی Stellantis را برای عرضه خودروهای الکتریکی جدید به‌بازار تعیین و هموار کند. این کراس‌اوور تمام‌الکتریکی، چرخ‌های 22 اینچی، رینگ مسی، ظاهری شیک با طرح تودوزی سفید و مشکی و برد 400 مایلی دارد. همچنین دارای سیستم STLA AutoDrive Stellantis با قابلیت رانندگی خودکار سطح 3 است. انتظار می‌رود فروش کرایسلر Airflow در سال 2025 آغاز شود.

درخشش خودروهای الکتریکی در نمایشگاه نیویورک

جیپ
برند جیپ نیز مدل‌های 4xe خود را از جمله «گرندچروکی High Altitude 4xe » تازه‌وارد را به‌نمایش گذاشته و جدیدترین مدل پلاگین - هیبرید 4xe که برای نخستین‌بار با رنگ بدنه آبی اطلسی رونمایی شد، در نیمه دوم سال قابل سفارش خواهد بود. بُرد گرندچروکی 4xe،25 مایل به‌صورت تمام‌الکتریکی و 56 مایل در هر گالن است. به‌گفته شرکت، سیستم پیشرانه 4xe ترکیبی از دو موتور الکتریکی، یک بسته باتری 400 ولتی، موتور دو لیتری توربوشارژ، چهار سیلندر و یک گیربکس هشت‌سرعته اتوماتیک تشکیل شده است.

درخشش خودروهای الکتریکی در نمایشگاه نیویورک

Indi EV
این استارت‌آپ مستقر در کالیفرنیا «Indi One»، یک کراس‌اوور تمام‌برقی با ظرفیت پنج سرنشین با برد 300 مایل را عرضه می‌کند. این کراس‌اوور با شعار «تمرکز بر سبک زندگی» که به‌عنوان رقیب تسلا مدل Y شناخته می‌شود، از طریق رایانه یکپارچه خودرو (VIC)، یک سیستم رایانه بازی داخلی را به‌خود اختصاص می‌دهد. واحد اطلاعات-سرگرمی توسط نرم‌افزارِ منبع باز پشتیبانی می‌شود که طیف وسیعی از سفارشی‌سازی‌ها از صدای بوق گرفته تا دستیار مجازی تخصصی را دربرمی‌گیرد. Indi One با قیمت پایه 45 هزاردلار در بهار 2023 تحویل داده خواهد شد.

درخشش خودروهای الکتریکی در نمایشگاه نیویورک

Deus Automobiles
خودروساز اتریشی از هایپرکار Vayanne EV خود که یک رودستر خمیده با چراغ‌های جلو باریک و ورودی‌های هوای بزرگ است، رونمایی کرد. Deus ادعا می‌کند Vayanne دو هزار و 200 اسب‌بخاری می‌تواند در 1.99 ثانیه از حالت سکون به 60 مایل برساعت برسد و حداکثر سرعت آن 250 مایل برساعت باشد. این ارقام عملکرد Vayanne را نزدیک به‌برترین‌های هایپراسپرت با قیمت یک‌میلیون دلار قرار می‌دهد. البته بهای آن هنوز اعلام نشده است.
کیا نیرو
کیا از نمایشگاه نیویورک به‌عنوان سکوی پرتاب برای نسل بعدی شاسی‌بلند ساب کامپکت «نیرو» خود بهره گرفته است. نیرو 2023 با پیشرانه هیبرید، PHEV یا EV عرضه خواهد شد. نیرو با داشتن Aero Blades جدید و کاربردی خود جزو نزدیکترین نمونه‌ها به‌آئودی R8 است. مدل جدید عناصر طراحی آینده‌نگرانه‌تر مانند چراغ‌های عقب بومرنگ‌شکل و جلوپنجره تهاجمی‌تر را به‌نمایش می‌گذارد. همچنین این مدل در برابر برد 239 مایلی ‌نسل گذشته، از برد بهتر 253 مایلی برخوردار است.

درخشش خودروهای الکتریکی در نمایشگاه نیویورک

کیا EV9
از سوی ‌دیگر این خودروساز کانسپت EV9 خود را که نخستین‌بار درسال 2021 در نمایشگاه خودرو لس‌آنجلس معرفی شده بود، به‌نمایش گذاشته است. این شاسی‌بلند جعبه‌ای‌شکل از همان پلت‌فرم خودرو الکتریکی E-GMP مانندِ EV6 (که کوچک‌تر است) و هیوندای Ioniq 5 که هم‌اکنون درحال تولید است، استفاده می‌کند. کیا همچنین به‌برد رانندگی 300 مایل (483 کیلومتر) اشاره کرده است. باتری EV9 می‌تواند درعرض 20 تا 30 دقیقه از 10 تا 80 درصد شارژ شود. ظرفیت بسته باتری فاش نشده است؛ اما احتمالا بزرگ‌تر از بسته 73 کیلووات-ساعتی EV6 است؛ زیرا باید در یک وسیله‌نقلیه سنگین‌تر و جادارتر نصب شود. کیا درنمایشگاه خودرو نیویورک تایید کرد EV9 در نیمه ‌دوم سال 2023 راهی ‌بازار ایالات‌متحده خواهد شد.

درخشش خودروهای الکتریکی در نمایشگاه نیویورک

جنسیس

برند مجلل هم‌پای کیا، کانسپت کاملا الکتریکی Genesis X Speedium خود را به‌عنوان نمونه‌ای از آنچه در آینده عرضه خواهد کرد را ارائه داد. زیرا جنسیس محصولات EV خود را تا سال 2030 به‌صورت تمام‌الکتریکی عرضه می‌کند.
این کوپه طراحی جسورانه جنسیس را به‌رخ می‌کشد: بدنه کم‌ارتفاع و مرتفع با چراغ‌های جلو پیچیده و جلوپنجره مثلثی‌شکل که درمحصولات مجهز به‌پیشرانه گازسوز این خودروساز استفاده می‌شود. این طراحی برگرفته از X Concept Genesis است که سال گذشته رونمایی شد و نام آن از پیست مسابقه Inje Speedium کره‌جنوبی که در آن توسعه یافته، گرفته شده است.

درخشش خودروهای الکتریکی در نمایشگاه نیویورک

وینفَست

Vinfast (نخستین‌خودروساز داخلی ویتنام) نیز شاسی‌بلندهای VF8 و VF9 تمام‌الکتریکی خود را به‌نمایشگاه نیویورک آورده است. این خودروساز برای ایالات‌متحده با هدف فروش مدل‌های ارائه‌شده VF8 و VF9 در پاییز و ایجاد یک کارخانه مونتاژ در کارولینای شمالی برنامه‌های بزرگی دارد. وینفَست همچنین در این نمایشگاه اعلام کرد که قصد دارد باتری‌ها را به‌طور جداگانه اجاره دهد و براساس میزان مصرف باتری، به‌صورت ماهانه هزینه‌ای را دریافت کند. قیمت شاسی‌بلندهای پنج‌سرنشین VF8 و VF9 با هفت‌سرنشین (بدون باتری) به‌ترتیب از 40 هزار و 700 و 55 هزار و 500 دلار آغاز می‌شود.

درخشش خودروهای الکتریکی در نمایشگاه نیویورک

فولکس‌واگن ID.Buzz
طرفداران میکروباس اصلی T1 فولکس‌واگن، نسخه الکتریکی‌شده این ون نمادین را در نیویورک پیدا خواهند کرد. Buzz برای اروپا در نظر گرفته شده است. انتظار می‌رود یک ون مسافربری با فاصله محوری بلندتر با سه ردیف در سال 2024 وارد بازار ایالات‌متحده شود. ID. Buzz برخی عناصر آشنای Microbus را با برآمدگی‌های کوتاه جلو و عقب، دو رنگ بودن بدنه و لوگوی بزرگ فولکس‌واگن بین چراغ‌های جلو حفظ کرده است. با این حال، موتور گازسوز ون اصلی به‌یک موتور الکتریکی 201 اسب‌بخاری و باتری 82 کیلووات-ساعتی درمدل اروپایی تبدیل شده است. مشخصات مدل ارائه‌شده به‌بازار ایالات‌متحده هنوز در دسترس نیست.

منبع خبر: