جمعه, 31 فروردین 1403
منو اصلی

 

خبرگوناگون .

 

معرفی سوزوکی ویتارا جدید مدل 2023 با پیشرانه هیبریدی جدید!

سوزوکی ویتارا در بازار ژاپن با نام اسکودو (Escudo) عرضه می‌شود. تولید این کراس‌اوور ژاپنی سال گذشته متوقف شد اما حالا سوزوکی خبر از بازگشت آن به ژاپن پس از وقفه‌ای کوتاه داده است.  

این کار با معرفی یک نسخه بروز شده انجام گرفته که هرچند شاید در ظاهر مشابه قبل به نظر برسد اما به قوای محرکه هیبریدی کاملاً جدیدی مجهز شده که کمک می‌کند بتواند تا پیش از معرفی نسل جدید، همچنان در بازار رقابت کند.

نسل کنونی و چهارم ویتارا از سال 2014 در بازار حضور دارد اما از آن زمان تاکنون به‌روزرسانی‌های مهمی را تجربه کرده است. فیس‌لیفت جزئی این خودرو در سال 2018 با ارائه پیشرانه‌های توربوشارژ مدرن همراه شد و سپس در سال 2020 نیز سوزوکی تکنولوژی هیبریدی خفیف 48 ولت را به ویتارا اضافه کرد. حالا نیز درنهایت این کراس‌اوور ژاپنی به پیشرانه هیبریدی کامل مجهز شده است. ویتارا در ژاپن فقط با همین یک پیشرانه عرضه خواهد شد اما در اروپا، قوای محرکه هیبریدی جدید در کنار موتورهای هیبریدی خفیف قبلی ارائه می‌شود.

این قوای محرکه جدید از یک پیشرانه 1.5 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی با 101 اسب بخار قدرت و 132 نیوتن متر گشتاور به همراه یک موتور الکتریکی با 33 اسب بخار قدرت و 60 نیوتن متر گشتاور تشکیل شده است. مجموع خروجی این سیستم 115 اسب بخار قدرت است که از قدرت 130 اسب بخاری موتور 1.4 لیتری توربوشارژ هیبریدی خفیف کمتر است. به همین دلیل، 12.7 ثانیه طول می‌کشد تا ویتارای هیبریدی جدید از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد درحالی‌که نسخه هیبریدی خفیف این کار را در 9.8 ثانیه انجام می‌دهد. حداکثر سرعت این دو مدل نیز به ترتیب 180 و 190 کیلومتر بر ساعت اعلام شده است.

نیروی قوای محرکه هیبریدی ویتارا از طریق یک گیربکس شش سرعته نیمه اتوماتیک ASG (همان AMT) و سامانه چهارچرخ محرک AllGrip سوزوکی به هر چهارچرخ منتقل می‌شود. این سامانه AWD از حالت‌های مختلفی شامل اتوماتیک، اسپرت، برفی و قفل برخوردار است که در عین بهبود عملکرد خودرو، توانایی‌های آفرود مناسبی را هم در این کلاس ارائه می‌کند. البته در برخی بازارهای اروپایی، ویتارای هیبریدی به‌صورت محرک جلو عرضه می‌شود و سیستم AWD برای آن قابل سفارش خواهد بود.

باطری این نسخه هیبریدی جدید از مدل هیبریدی خفیف بزرگ‌تر است و به همین دلیل حالا بجای زیر صندلی‌های جلو، در زیر صندوق بار نصب شده است. به لطف این باطری بزرگ‌تر، ویتارا می‌تواند در شرایط خاصی مثل کاهش سرعت و یا دنده‌عقب رفتن صرفاً از نیروی الکتریکی استفاده کند. به گفته سوزوکی، مصرف سوخت ترکیبی این خودرو تنها 5.1 لیتر در هر صد کیلومتر است.

سوزوکی ویتارا یا اسکودو هم‌اکنون با قیمت پایه 2.97 میلیون ین معادل 23 هزار دلار با تجهیزات استاندارد فراوان هم در بخش رفاهی و هم ایمنی (سیستم‌های کمک‌راننده) عرضه می‌شود. ویتارا هیبریدی در اروپا هم از اوایل امسال با قیمت 25,500 پوند در بریتانیا عرضه می‌شود که از نسخه هیبریدی خفیف گران‌تر است اما در عوض مصرف سوخت کمتری دارد.

ازآنجایی‌که نسل جدید سوزوکی S-Cross که پلت‌فرم مشترکی با ویتارا دارد، اخیراً با بازطراحی بزرگی نسبت به نسل قبلی معرفی شده است، انتظار می‌رود نسل بعدی ویتارا هم مسیر مشابهی را دنبال کند پیش از آنکه سوزوکی وارد دوران تمام الکتریکی شود. همچنین شایعاتی به عرضه یک کراس‌اوور هیبریدی دیگر در اروپا توسط این شرکت اشاره داشته‌اند که البته گفته شده بر اساس تویوتا یاریس کراس ساخته می‌شود.

منبع خبر: