پنجشنبه, 6 اردیبهشت 1403
منو اصلی

 

تعرفه واردات خودرو، حجم موتور و سقف قیمت دلاری مشخص شد؛

 

کدام خودروها با چه قیمتی وارد می‌شوند؟

براساس جدیدترین اطلاعات منتشر شده، تعرفه واردات مشابه سال‌های قبل خواهد بود و مدل‌های برقی یا هیبریدی، کمترین مالیات و عوارض را خواهند داشت. به این ترتیب در سال ۱۴۰۱ نیز تعرفه واردات خودرو از ۴۰‌درصد تا مرز ۷۵‌درصد بر اساس حجم موتور اعمال می‌شود. سقف قیمت نیز ۲۵ هزار دلار تعیین شده است.  

خودورهای تمام بنزینی (غیر برقی و غیر هیبریدی) در چهار دسته ۱۰۰۰ سی‌‌‌سی، ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ سی‌‌‌سی، ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی‌‌‌سی و ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سی‌‌‌سی، تعرفه‌‌‌گذاری خواهند شد. با این شرایط می‌توان اطمینان داشت که خودروهای وارداتی مثل سال‌های قبل، گران‌تر از تولیدات سایپا و ایران خودرو باشند؛ مگر اینکه مدل‌های اقتصادی ساخت چین، مجوز واردات بگیرند که البته بنابر حداقل استانداردهای مورد نیاز برای ورود به ایران، بعید خواهد بود.

از سویی دیگر، واردات خودروهای هیبرید یا برقی با تعرفه ۴۰ تا ۵۰ درصد، تاثیری چشم‌گیر بر قیمت مدل‌های دست دوم خارجی در بازار ایران خواهد داشت؛ اما به زحمت می‌توان خودرو برقی با قیمت کمتر از ۲۵ هزار دلار پیدا کرد. مثلا نیسان لیف و تویوتا پریوس مدل ۲۰۲۲ هم‌اکنون با قیمتی کمتر از ۳۰ هزار دلار تولید می‌شوند و می‌توانند برای ورود به ایران، یک میلیارد تا ۱/۲ میلیارد تومان قیمت داشته باشند.

در بخش خودروهای هیبریدی، مدل‌های محبوب بازار ایران، مثل تویوتا کمری و هیوندای سوناتا مجهز به پیشرانه‌ی هیبرید با آستانه قیمت ۳۰ تا ۳۲ هزار دلار در خارج کشور فروخته می‌شوند. این مدل‌ها نیز چنانچه با تعرفه‌ی مشابه سال‌های قبل وارد شوند؛ کمتر از ۱/۵ میلیارد تومان قیمت خواهند شد. همچنین، شاسی‌بلندهای اندازه متوسط هیبرید مثل تویوتا راو۴ ، کیا اسپورتیج، هیوندای توسان و نیسان X تریل نیز می‌توانند با قیمتی در حدود ۱/۵ میلیارد تومان و رعایت تعرفه‌های سال ۱۳۹۷ وارد شوند.

نیسان ورسا

با شرایط موجود، ضمن رعایت سقف قیمت ۲۵ هزار دلار و حجم موتور پایین، خودروهای اقتصادی برندهای معتبر، مثل تویوتا کرولا و C-HR، نیسان جوک و ورسا یا هوندا سیویک و HR-V می‌توانند وارد ایران شوند و همراه آپشن‌های پایه، قیمتی حدود یک میلیارد تومان داشته باشند.

تنوع خودروهای هاچبک با پیشرانه‌ی کم‌حجم در بازار جهانی بالا است. نسخه‌ی پایه از فولکس پولو، کیا ریو، هیوندای i20، رنو کلیو، تویوتا یاریس، پژو ۲۰۰۸، همراه موتور هزار تا ۱۲۰۰ سی‌سی تولید می‌شوند. این خودروها احتمالا باتوجه به ارزش دلاری، در بازار ایران قیمتی حدود ۸۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان خواهند داشت.

خودروسازی سایپا کارخانه

موضوع استانداردها، چالشی جدی برای واردات خودرو به کشور است. از یک سو، مدل‌های ساخت سایپا و ایران خودرو، نه‌تنها کیفیت فنی نزدیک به استانداردهای اروپا ندارند؛ بلکه در بازار آزاد به قیمت دلاری نزدیک به تولیدات برندهای مطرح جهان فروخته می‌شوند. از سویی دیگر، به دلیل حمایت از ضوایط مرتبط با ایمنی که توسط نهادها مختلف از جمله سازمان استاندارد تعیین شده است؛ خودروهای پرفروش و ارزان‌قیمت ساخت چین و هند به ایران وارد نمی‌شوند.

منبع خبر: