جمعه, 31 فروردین 1403
منو اصلی

 

مهندس محمد رضا شه بخش در گفتگو با خبرگزاری ایرنا.

 

انتظارات قطب سوم خودروسازی کشور از دولت.

مدیرعامل صنایع خودروسازی کرمان معتقد است ، در شرایط کنونی بهتر است با احیای ارتباطات بین‌المللی و تحقق سایر مولفه‌های موردنیاز،عقب ماندگیهای صنعت خودرو کشور با تمرکز بر صنعت خودرو برقی و تولید تجاری آن جبران شود.  

 

مهندس محمدرضاشه بخش مدیرعامل صنایع خودروسازی کرمان درآستانه سفر رئیس جمهوربه استان کرمان به برخی مسائل کلان صنعت پرداخته و پیشنهادهایی نیز به دولت ارائه کرد. وی گفت طی چندسال اخیر چند واحد خودروسازی مستقر در منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم در جریان قطع ارتباطات بین المللی و تشدید تحریم ها راکد و غیرفعال شده است.

ایشان توسعه ارتباطات بین المللی را از ابعاد مختلف بویژه بهره گیری از فناوری های روز دنیا مهم و مفید دانسته و تاکید می کند که البته این نافی توانمندی ها و ظرفیتهای خودمان در داخل یا ضرورت های توسعه علمی درون‌زا نیست.

وی معتقد است: باهمین نگاه، صنایع خودروسازی کرمان در موضوع تولیدخودرو برقی و با اتکا به فناوری‌های بومی و کاملا داخلی موفقیت هایی داشته و تنها حدود ۱۵ درصد ، آن هم در برخی قطعات بخش برقی خودرو یا باطری از فناوری های دنیا کمک گرفته شده است.

مدیرعامل صنایع خودروسازی کرمان تاکید کرد: چنانچه ارتباطات بین المللی برقرارشود بخش هایی از مشکل صنعت نیز حل می شود و فرصت خوبی فراهم می آید تا به سمت توسعه خودرو برقی نیز برویم.

وی تشریح کرد: باتوجه به اینکه صنعت خودرو در دنیا به سمت برقی شدن می رود و صنعت خودرو بنزینی نیزدر حال حذف شدن از چرخه تولید است،و از آنجا که طی سال های اخیر در صنعت خودرو بنزینی هم نتوانستیم خودمان رابا تکنولوژی روز دنیا همسطح با سایر کشورها کنیم، اینک بهترین فرصت بوجود آمده تا در خلال ایجاد ارتباطات بین المللی و توسعه سرمایه گذاری در این صنعت، عقب ماندگی موجود در تولید صنعتی و ارتقای صنعت خودرو را جبران و مشکلات را اصلاح کنیم.

ایشان افزود: بارفتن به سمت تولید خوردوهای برقی این ظرفیت وجود دارد که عقب‌ماندگی طولانی گذشته  این صنعت در بخش خودورهای بنزینی را نیز جبران و خودمان را در بخش خودروهای برقی با دنیا  همراه کنیم.

برنامه تولید تجاری خودرو برقی

مهندس شه بخش در خصوص برنامه صنایع خودرو سازی کرمان پیرامون  تولید تجاری خودرو برقی گفت: ما یک برنامه ویژه با تکیه بر پلتفرم کاملا داخلی در تولید خودرو برقی داریم که درمرحله نهایی است.

وی تاکید کرد: تلاش داریم تا آخر امسال نمونه های تولیدی خودرو برقی برای اخذ تاییدیه ها نهایی شوند و تولید تجاری نیز در سال آینده کلید بخورد.

ظرفیت های شرق استان کرمان و مطالبات از دولت

مدیرعامل صنایع خودروسازی کرمان با تشریح ظرفیت های صنعتی در بم تاکید کرد: منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم تنها منطقه ویژه ای است که اختصاصا برای تولید خودرو و قطعه سازی در کشور ایجاد شده است.

ایشان تصریح کرد. منطقه ویژه اقتصادی بم، مزیت خلق شده برای تولید و کار صنعتی آن هم در بخش خودرو است تا این ظرفیت نیز به کمک ظرفیت های موجود کشاورزی منطقه بیاید.

مهندس شه‌بخش توضیح داد: این منطقه ویژه اقتصادی صرفا با سرمایه گذاری بخش خصوصی همه امکانات زیربنایی موردنیاز فعالیت های صنعتی را ایجاد کرده ، بدون اینکه در۲۰ سال گذشته دولت بخواهد در آن سرمایه‌گذاری کند.

وی با بیان اینکه کلیه تاسیسات آب، برق، گاز، شبکه مخابراتی ،بناهای اداری ، تجاری ،فرهنگی، ورزشی ،انبارها ، فرودگاه ، پایانه راه آهن و گمرک  را در منطقه صزفا با سرمایه بخش خصوصی ایجاد  کرده ایم افزود: ظرفیت تولید خودرو به تعداد سالیانه بیش از ۳۵۰ هزار دستگاه در این منطقه وجود دارد.

ایشان گفت: ارگ جدید بم تنها منطقه ای در کشور است که موفق شده سرمایه گذار مستقیم خارجی با بیش از ۵۰ درصد سرمایه گذاری در منطقه ویژه را جذب نماید و در حال حاظر بیش از ۶ کارخانه تولید خودرو در آن وجود دارد که متاسفانه بدلیل تحریم و بدعهدی آمریکا در خروج از برجام سه کارخانه آن فعلا  راکد و تعطیل هستند.

اوتاکید کرد: اما سایر کارخانجات  تولید خودرو با تلاش درحال تولید هستند و پیش بینی میکنم، بتوانیم امسال حداقل ۱۰۰ هزاردستگاه خودرو را به بازار عرضه کنیم.

مهندس شه بخش معتقد است:  در ارگ جدید برای مجموعه استان کرمان بویژه شرق استان (شهرستان بم ) ظرفیت صنعتی مناسبی بوجود آمده که مزیت های متعددی دارد برای مثال،دیگر اتکای تولید و اشتغال منطقه تنها بر بخش کشاورزی و تولید خرما و مرکبات متمرکزنیست؛ بلکه ظرفیت تولید خودرو نیز به استعدادمنطقه اضافه شده است.

وی افزود: قطب سوم خودروسازی کشور در بم بدون تبلیغات و شعار و تنها با اتکا بر عملکردبخش خصوصی راه اندازی شده و توانسته این ظرفیت را به استان و کشور به عنوان بزرگترین قطب غیر دولتی تولید خودرو عرضه کند.

فواید احیای مراودات بین المللی

مدیرعامل صنایع خودروسازی کرمان در بخش مطالبات از دولت می گوید: هرچقدر فعالیت های تولیدی در بخش صنایع توسعه یابد، فواید بیشتری عاید کشور می شود؛ لذا از دولت تقاضا داریم هرچه سریع تر اقدامات لازم را برای توسعه ارتباطات بین المللی با احیای برجام یا هر امکان دیگر فراهم آورد زیرا مراودات جهانی سبب انتقال فناوری روز دنیا و نیز ورود اثرگذار ما به بازارهای جهانی می شود.

نیاز به سرمایه خارجی

مهندس شه بخش می گوید: نیاز به منابع و سرمایه های خارجی برای توسعه فعالیت های اقتصادی و تولیدی در شرایطی که امکان رقابت مناسب ما را در دنیا فراهم کند ضرورت دارد، لذا چنانچه این مشکلات حل شود شرایط بهتری برای توسعه فعالیت های تولیدی خواهیم داشت.

ایشان در ادامه به مشکل بزرگ کاهش میزان تسهیلات پرداختی بانک ها به واحدهای صنعتی اشاره نمود و گفت: یکی دیگر از مشکلات فعلی صنعت کشور این است که به دلیل افزایش نرخ ارز و عدم تطبیق سرمایه بانک ها، تسهیلات آنها به واحدهای صنعتی بسیار محدود و کم شده است.

وی توضیح داد: ضروری است بانک ها افزایش یا تجدید سرمایه داشته باشند تا بتوانند کفایت سرمایه خود را اصلاح و پاسخگوی واحدهای صنعتی باشند.

او می گوید: در شرایطی که بدلیل تحریم و محدودیت های بین المللی امکان استفاده از منابع خارجی نیز میسر نیست ، وضع موجود سبب فشار بیشتر به بانک های داخلی شده و آنها را به وضعیتی رسانده که نتوانند پاسخگوی صنعت باشند؛ در این موقعیت ظرفیت های تولیدی صنایع وکارخانه ها به علت کمبود نقدینگی رو به کاهش می گذارد.

مدیرعامل صنایع خودروسازی کرمان همچنین خواستار حذف امضاهای طلایی در دستگاه های دولتی بویژه وزارت صمت شد و گفت: امضاهای طلایی و بوروکراسی موجود موجب کندی فعالیت های صنعتگران می شود.

تقاضای منطقه آزاد در بم

مهندس شه بخش در ادامه با اشاره به مزیت های منطقه آزاد در مقایسه با منطقه ویژه گفت: از چند سال قبل درخواست و مطالبه جدی برای تبدیل منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم به منطقه آزاد وجود دارد که اگر دولت در این زمینه مساعدت کند به نفع منطقه و کشور خواهد بود.

ایشان تصریح کرد. مناطق ویژه و آزاد در بخش تولید از قوانین  و مقررات یکسان برخوردارند اما در دو بخش ایجاد زمینه سرمایه گذاری خارجی و نیز معافیت مالیاتی در مناطق آزاد، تفاوت هایی وجود دارد که می تواند برای سرمایه گذار خارجی ایجاد انگیزه کند.

او معتقد است : درصورتی که اجازه فعالیت بانک های بین المللی و استفاده از منابع خارجی در قالب منطقه آزاد به ارگ جدید نیز داده شود، مزیت های زیادی ایجاد خواهد کرد و به توسعه سرمایه گذاری کمک می کند.

ایشان با بیان اینکه برخی افراد، ورود کالای همراه مسافر به مناطق آزاد را از نکات منفی این مناطق اعلام می کنند، اظهارداشت: مزیت های مناطق آزاد بسیار بیشتر از این نوع ویژگی ها هستند و در هر نقطه دنیا که این مناطق ایجاد شده اند عامل توسعه بیشتر بوده اند زیرا همواره بخش پیشران فعالیت های توسعه ای و انتقال سرمایه های خارجی به شمار می روند.

 

 

 

منبع خبر: روابط عمومی صنایع خودروسازی کرمان