چهارشنبه, 16 آذر 1401
منو اصلی

 

آنچه باید بدانید.

 

علت روشن نشدن خودرو در هوای سرد

بررسی علت روشن نشدن خودرو در هوای سرد: هوای سرد و ماشین ها لزوماً دشمنان قسم خورده نیستند، اما هرگز بهترین دوستان نخواهند بود. صبح‌ های تاریک سرد به زندگی روزمره ما بازگشته ‌اند و بار دیگر، اتومبیل‌ های ما بار سنگین هوای یخبندان را تحمل می ‌کنند و با رفتن به اعماق زمستان، تنبل می ‌شوند. در این مطلب تمامی دلایل روشن نشدن ماشین در هوای سرد و زمستان توسط مجتمع آموزش برق توضیح داده می شود، با ما همراه باشید…  

 

علت روشن نشدن ماشین در فصل زمستان چیست؟ شما باید در راه رسیدن به یک جلسه حیاتی باشید، اما با تماس با یک تعمیر کار خودرو، سفارش تاکسی و برقراری تماس های تلفنی سخت برای عذرخواهی و تلاش برای تنظیم مجدد همه قرار های مهم خود مواجه هستید. روشن نشدن خودرو در روز های سرد سال یک اتفاق رایج است. دلایل روشن نشدن ماشین در فصل زمستان عبارتند از:

  1. خرابی باتری
  2. معیوب بودن دینام
  3. ایراد داشتن موتور استارت
  4. ورود آب به سیستم سوخت خودرو
  5. استفاده از روغن موتور نا مناسب
  6. غلیظ شدن مایعات خودرو
  7. یخ زدن کاربراتور
  8. سنسورهای موتور معیوب
  9. فرسودگی شمع خودرو
  10. یخ زدن درب ماشین

خرابی باتری

حتی یک باتری در شرایط خوب، نیمی از توان بالقوه خود را در دمای ۰ درجه فارنهایت از دست می دهد. در همان زمان، روغن موتور و سایر مایعات غلیظ می شوند و برای روشن شدن وسیله نقلیه شما نسبت به روز های گرم به نیروی باتری بیشتری نیاز دارند. به همین دلیل است که خرابی باتری یکی از رایج ترین دلایلی است که ماشین در سرما روشن نمی شود.

هرگز سعی نکنید یک باتری یخ زده را شارژ کنید زیرا ممکن است منفجر شود. باتری خودرو حاوی اسید سولفوریک است که می تواند باعث سوختگی جدی شود. همیشه هنگام کار با باتری یا پرش در هنگام استارت زدن ماشین از دستکش و محافظ چشم استفاده کنید. اگر با اسید باتری تماس پیدا کردید، آن را با آب بشویید و فورا تحت مراقبت های پزشکی قرار بگیرید.

معیوب بودن دینام

اگر باتری جدیدی دارید و همچنان خالی می ماند، می تواند دینام ماشین موجب روشن نشدن خودرو در فصل زمستان باشد. دینام معیوب به درستی شارژ نمی شود و شما را با باتری ضعیفی مواجه می کند. معیوب بودن دینام یکی از دلایل رایج روشن نشدن خودرو در روز های سرد و به خصوص صبح ها می باشد. دینام ضعیف یا فرسوده یا تسمه درایو در حال لغزش، باتری را تخلیه می کند. به خصوص اگر از چراغ های جلو یا سایر لوازم جانبی با جریان بالا استفاده می کنید. در یک روز سرد فصل زمستان، برس‌های موتور استارت فرسوده نمی‌ توانند نیروی کافی را از باتری ضعیف شده برای چرخاندن موتور عبور دهند، بنابراین خودرو روشن نمی‌شود.

ایراد داشتن موتور استارت

موتور استارت از الکتریسیته باتری استفاده می کند تا موتور ماشین را راه اندازی کند. بسیاری از خودرو های مدرن اکنون دارای سیستم های استاپ – استارت با موتور های استارت قوی تر هستند تا با نیاز های چرخه های روشن/خاموش مکرر موتور در ترافیک مقابله کنند. اغلب اوقات، یک ماشین به دلیل استارت موتور بد روشن نمی شود. هنگامی که یک رله استارت معیوب وجود دارد، صدای کلیک هنگام چرخاندن سوئیچ استارت شنیده شده و به دنبال آن موتور از چرخاندن و استارت خودداری می کند.

ورود آب به سیستم سوخت خودرو

ورود آب به سیستم سوخت خودرو یکی از اصلی ترین دلایل عدم کارکرد خودرو در روز های سرد است. سیستم سوخت شامل یک انژکتور سوخت، یک پمپ سوخت، یک رله پمپ سوخت و چندین خط سوخت است که مقادیر ثابتی سوخت را از یک نقطه به نقطه دیگر منتقل می کند. سوخت موجود در مخزن قبل از این که بسوزد ابتدا باید تبخیر شود. هنگامی که سطح گاز در مخزن سوخت شما کاهش می یابد، فضای بیشتری برای تراکم ایجاد می شود. این تراکم از مخزن گاز به خط سوخت حرکت می کند. هنگامی که دما کاهش می یابد، یخ می زند و از رسیدن گاز به موتور خودروی شما جلوگیری می کند.

استفاده از روغن موتور نامناسب

استفاده از روغن موتور نا مناسب می تواند کارکرد موتور ماشین شما را در شرایط دمای پایین سخت کند. در روز های سرد فصل زمستان که روغن موتور زود تر یخ می زند لازم است از روغن موتور های با ویسکوزیته کمتر استفاده نمایید تا از روند یخ زدن آن جلوگیری شود.

استفاده از روغن موتور نامناسب

غلیظ شدن مایعات خودرو

با کاهش دما، روغن موتور غلیظ ‌تر می ‌شود و عبور آن از موتور سخت ‌تر می ‌شود. آلاینده ها و تجمع گرد و غبار نیز روغن را غلیظ می کند. همیشه روغنی با درجه ویسکوزیته توصیه شده توسط سازنده خودرو انتخاب کنید. دو ویسکوزیته رایج SAE 5W-30 و SAE 10W-30 هستند. هرچه این عدد کمتر باشد، روغن نازک تر است، بنابراین در دما های پایین بهتر جریان می یابد. W به این معنی است که روغن برای رانندگی در زمستان مناسب است.

یخ زدن کاربراتور

دمای پایین تر، بخار شدن بنزین را سخت تر می کند و با نوسان دما، میعان آب می تواند در مخزن گاز ایجاد شود. از آن جایی که آب سنگین تر از بنزین است، در کف باک جمع می شود و در نهایت به خطوط سوخت راه می یابد. هنگامی که دما به زیر ۳۲ درجه فارنهایت می رسد، آب می تواند یخ بزند و خطوط سوخت یا پمپ بنزین را مسدود کند.

از دیگر علل روشن نشدن ماشین در روز های سرد می توان به یخ زدن کاربراتور اشاره کرد. کاربراتور سوخت باک بنزین را با هوا مخلوط می کند تا در بلوک موتور قابل احتراق باشد. نازل های کوچک روی کاربراتورها به شدت در برابر افت دما حساس هستند و به راحتی می توانند با یخ مسدود شوند و از روشن شدن موتور جلوگیری کنند.

این مورد بیشتر در خودرو های قدیمی رخ می دهد. خودرو های کاربراتوری قدیمی با دو مشکل روبرو هستند. یکی یخ زدن کاربراتور به دلیل یخ زدن بخار آب روی دریچه گاز است که مانع از تبخیر بنزین می شود. دیگری یک شیر پروانه ای بسته منجمد است که از ورود هوا به محفظه احتراق جلوگیری می کند.

سنسورهای موتور معیوب

هنگام روشن کردن موتور خودرو در دما های سرد نیاز به مخلوط سوخت غنی تری دارید. معیوب بودن دمای مایع خنک‌ کننده یا عملکرد نا درست سنسور دمای ورودی هوا می‌ تواند باعث ایجاد مخلوط هوا/سوخت بدون چربی شود و روشن شدن موتور را در هوای سرد دشوار کند.

فرسودگی شمع خودرو

شمع در ماشین شما مخلوط هوا و سوخت را در سیستم سوخت مشتعل می کند که به موتور شما کمک می کند تا نیرو تولید کند. اگر شمع شما کهنه شده باشد یا سیم های آن فرسوده شده باشد، ممکن است عملکرد خود را به درستی انجام ندهد. در حالت ایده آل، باید دوشاخه مربوط به شمع را هر ۳۰۰۰۰ تا ۹۰۰۰۰ مایل بازرسی یا تعویض کنید.

یخ زدن درب ماشین

از دلایلی که قبل از استارت زدن خودرو مانع از روشن شدن آن می شود، یخ زدن درب ماشین است. این اتفاق به ندرت و در مناطق خیلی سرد اتفاق می افتد. استفاده از اسپری ضد یخ و گرم کردن کلید می تواند مشکل را حل کند.

 

علت روشن نشدن ماشین در فصل زمستان چیست؟ شما باید در راه رسیدن به یک جلسه حیاتی باشید، اما با تماس با یک تعمیر کار خودرو، سفارش تاکسی و برقراری تماس های تلفنی سخت برای عذرخواهی و تلاش برای تنظیم مجدد همه قرار های مهم خود مواجه هستید. روشن نشدن خودرو در روز های سرد سال یک اتفاق رایج است. دلایل روشن نشدن ماشین در فصل زمستان عبارتند از:

  1. خرابی باتری
  2. معیوب بودن دینام
  3. ایراد داشتن موتور استارت
  4. ورود آب به سیستم سوخت خودرو
  5. استفاده از روغن موتور نا مناسب
  6. غلیظ شدن مایعات خودرو
  7. یخ زدن کاربراتور
  8. سنسورهای موتور معیوب
  9. فرسودگی شمع خودرو
  10. یخ زدن درب ماشین

خرابی باتری

حتی یک باتری در شرایط خوب، نیمی از توان بالقوه خود را در دمای ۰ درجه فارنهایت از دست می دهد. در همان زمان، روغن موتور و سایر مایعات غلیظ می شوند و برای روشن شدن وسیله نقلیه شما نسبت به روز های گرم به نیروی باتری بیشتری نیاز دارند. به همین دلیل است که خرابی باتری یکی از رایج ترین دلایلی است که ماشین در سرما روشن نمی شود.

هرگز سعی نکنید یک باتری یخ زده را شارژ کنید زیرا ممکن است منفجر شود. باتری خودرو حاوی اسید سولفوریک است که می تواند باعث سوختگی جدی شود. همیشه هنگام کار با باتری یا پرش در هنگام استارت زدن ماشین از دستکش و محافظ چشم استفاده کنید. اگر با اسید باتری تماس پیدا کردید، آن را با آب بشویید و فورا تحت مراقبت های پزشکی قرار بگیرید.

به منظور آشنایی با روش های حل کردن مشکل روشن نشدن ماشین در فصول سرد سال و دیگر مشکلات مربوط به انواع خودرو می توانید در دوره آموزش مکانیک خودرو مجتمع آموزش برق شرکت کنید.

مجتمع آموزش برق یکی از برترین آموزشگاه در زمینه برگزاری دوره های آموزشی مکانیکی و تعمیراتی خودرو می باشد

معیوب بودن دینام

اگر باتری جدیدی دارید و همچنان خالی می ماند، می تواند دینام ماشین موجب روشن نشدن خودرو در فصل زمستان باشد. دینام معیوب به درستی شارژ نمی شود و شما را با باتری ضعیفی مواجه می کند. معیوب بودن دینام یکی از دلایل رایج روشن نشدن خودرو در روز های سرد و به خصوص صبح ها می باشد. دینام ضعیف یا فرسوده یا تسمه درایو در حال لغزش، باتری را تخلیه می کند. به خصوص اگر از چراغ های جلو یا سایر لوازم جانبی با جریان بالا استفاده می کنید. در یک روز سرد فصل زمستان، برس‌های موتور استارت فرسوده نمی‌ توانند نیروی کافی را از باتری ضعیف شده برای چرخاندن موتور عبور دهند، بنابراین خودرو روشن نمی‌شود.

ایراد داشتن موتور استارت

موتور استارت از الکتریسیته باتری استفاده می کند تا موتور ماشین را راه اندازی کند. بسیاری از خودرو های مدرن اکنون دارای سیستم های استاپ – استارت با موتور های استارت قوی تر هستند تا با نیاز های چرخه های روشن/خاموش مکرر موتور در ترافیک مقابله کنند. اغلب اوقات، یک ماشین به دلیل استارت موتور بد روشن نمی شود. هنگامی که یک رله استارت معیوب وجود دارد، صدای کلیک هنگام چرخاندن سوئیچ استارت شنیده شده و به دنبال آن موتور از چرخاندن و استارت خودداری می کند.

ورود آب به سیستم سوخت خودرو

ورود آب به سیستم سوخت خودرو یکی از اصلی ترین دلایل عدم کارکرد خودرو در روز های سرد است. سیستم سوخت شامل یک انژکتور سوخت، یک پمپ سوخت، یک رله پمپ سوخت و چندین خط سوخت است که مقادیر ثابتی سوخت را از یک نقطه به نقطه دیگر منتقل می کند. سوخت موجود در مخزن قبل از این که بسوزد ابتدا باید تبخیر شود. هنگامی که سطح گاز در مخزن سوخت شما کاهش می یابد، فضای بیشتری برای تراکم ایجاد می شود. این تراکم از مخزن گاز به خط سوخت حرکت می کند. هنگامی که دما کاهش می یابد، یخ می زند و از رسیدن گاز به موتور خودروی شما جلوگیری می کند.

استفاده از روغن موتور نامناسب

استفاده از روغن موتور نا مناسب می تواند کارکرد موتور ماشین شما را در شرایط دمای پایین سخت کند. در روز های سرد فصل زمستان که روغن موتور زود تر یخ می زند لازم است از روغن موتور های با ویسکوزیته کمتر استفاده نمایید تا از روند یخ زدن آن جلوگیری شود.

استفاده از روغن موتور نامناسب

غلیظ شدن مایعات خودرو

با کاهش دما، روغن موتور غلیظ ‌تر می ‌شود و عبور آن از موتور سخت ‌تر می ‌شود. آلاینده ها و تجمع گرد و غبار نیز روغن را غلیظ می کند. همیشه روغنی با درجه ویسکوزیته توصیه شده توسط سازنده خودرو انتخاب کنید. دو ویسکوزیته رایج SAE 5W-30 و SAE 10W-30 هستند. هرچه این عدد کمتر باشد، روغن نازک تر است، بنابراین در دما های پایین بهتر جریان می یابد. W به این معنی است که روغن برای رانندگی در زمستان مناسب است.

یخ زدن کاربراتور

دمای پایین تر، بخار شدن بنزین را سخت تر می کند و با نوسان دما، میعان آب می تواند در مخزن گاز ایجاد شود. از آن جایی که آب سنگین تر از بنزین است، در کف باک جمع می شود و در نهایت به خطوط سوخت راه می یابد. هنگامی که دما به زیر ۳۲ درجه فارنهایت می رسد، آب می تواند یخ بزند و خطوط سوخت یا پمپ بنزین را مسدود کند.

از دیگر علل روشن نشدن ماشین در روز های سرد می توان به یخ زدن کاربراتور اشاره کرد. کاربراتور سوخت باک بنزین را با هوا مخلوط می کند تا در بلوک موتور قابل احتراق باشد. نازل های کوچک روی کاربراتورها به شدت در برابر افت دما حساس هستند و به راحتی می توانند با یخ مسدود شوند و از روشن شدن موتور جلوگیری کنند.

این مورد بیشتر در خودرو های قدیمی رخ می دهد. خودرو های کاربراتوری قدیمی با دو مشکل روبرو هستند. یکی یخ زدن کاربراتور به دلیل یخ زدن بخار آب روی دریچه گاز است که مانع از تبخیر بنزین می شود. دیگری یک شیر پروانه ای بسته منجمد است که از ورود هوا به محفظه احتراق جلوگیری می کند.

سنسورهای موتور معیوب

هنگام روشن کردن موتور خودرو در دما های سرد نیاز به مخلوط سوخت غنی تری دارید. معیوب بودن دمای مایع خنک‌ کننده یا عملکرد نا درست سنسور دمای ورودی هوا می‌ تواند باعث ایجاد مخلوط هوا/سوخت بدون چربی شود و روشن شدن موتور را در هوای سرد دشوار کند.

فرسودگی شمع خودرو

شمع در ماشین شما مخلوط هوا و سوخت را در سیستم سوخت مشتعل می کند که به موتور شما کمک می کند تا نیرو تولید کند. اگر شمع شما کهنه شده باشد یا سیم های آن فرسوده شده باشد، ممکن است عملکرد خود را به درستی انجام ندهد. در حالت ایده آل، باید دوشاخه مربوط به شمع را هر ۳۰۰۰۰ تا ۹۰۰۰۰ مایل بازرسی یا تعویض کنید.

یخ زدن درب ماشین

از دلایلی که قبل از استارت زدن خودرو مانع از روشن شدن آن می شود، یخ زدن درب ماشین است. این اتفاق به ندرت و در مناطق خیلی سرد اتفاق می افتد. استفاده از اسپری ضد یخ و گرم کردن کلید می تواند مشکل را حل کند.

 

منبع خبر: