جمعه, 10 فروردین 1403
منو اصلی

 

تازه های خبر.

 

کیا سراتو مدل 2023 در راه بازار خودرو ایران

حدود 5 سال از ورود آخرین سری کیا سراتو در قالب واردات به بازار خودرو ایران می گذرد و این در حالی است که سراتو در اواخر همان سال پوست اندازی کرد و نسل چهارمش به بازار های جهانی معرفی شد و از بازار خودرو ایران بازماند  

آخرین سری سراتو های وارداتی به کشور از سری YD و آخرین فیس لیفت این خودرو در سال 2017 میلادی بودند که نمونه های کم کارکرد آن از 1.5 تا 2 میلیارد تومان این روزها در بازار قیمت می خورد. حال با آغاز زمزمه های بازگشایی مجدد واردات خودرو و انتشار نامه ای مبنی بر پذیرش نمایندگی واردات خودروهای کیا به کشور توسط کوشا خودرو، به نظر می رسد سراتو یکی از اصلی ترین گزینه های نام آشنا برای مشتریان بازار ایران باشد که در دو مدل مجهز به پیشرانه 1.6لیتری تنفس طبیعی یا 2 لیتری می تواند در زمره جدی ترین گزینه های رقابتی واردات قرار بگیرد. مهمترین سوالی که در این بین پیش می آید آن است که پس از 5 سال غیبت سراتو از بازار ایران، این خورو در نسل جدید چه تازه هایی را به بازار ایران معرفی خواهد کرد؟

 

نمای عقب کیا سراتو مدل 2023

 

سراتو در نسل جدید که با کد BD شناخته می شود از نظر طراحی کاملا نسبت به آخرین مدل این خودرو در کشور متحول شده و الگوهای ظاهری متعددی را از برادر لوکسش یعنی کیا استینگر به ارث برده است. مهمترین تغییر ظاهری این خورو تغییر فرم بدنه و کوتاه شدن در صندوق و شباهت ظاهری آن به یک خودرو فست‌بک است که هویت آن را برای مشتریان بازار ایران کاملا متمایز خواهد کرد. آخرین نسخه فیس لیفت این خودرو با تغییرات ظاهری در آوریل سال 2021 میلادی معرفی شد. کیا ضمن حفظ هویت دماغه ببر مانند دو نسل قبل این خودرو از چراغ های جدید با دو ردیف LED و چراغ روشنایی روز در نمای جلو استفاده کرده و لوگو جدید این خودروساز نیز از جمله تحولات آخرین فیس لیفت سراتو به حساب می آید. چرغ های عقب از LED هایی با نمای سه بعدی بهره می برند و سپر عقب و جلو نیز دستخوش تغییراتی شده تا به هویت طراحی جدید بال جنگجوی کیا نزدیک تر شود. در داخل کابین یک نمایشگر 10.25 اینچی در میانه کنسول، مدیریت سیستم مولتی مدیا را بر عهده دارد و یک نمایشگر دیجیتال 10.25 اینچی در پشت فرمان نیز اطلاعات مورد نیاز راننده را در اختیارش قرار می دهد. البته این نمایشگر ها در تیپ فول و بالاترین رده سراتو عرضه خواهد شد و نسخه پایه در پشت فرمان به نمایشگر 4.2 اینچی و در میانه کنسول به نمایشگر 8 اینچی مجهز شده است.

 

فضای داخلی کیا سراتو 2023

 

در قلب سراتو های وارداتی احتمالا دو گزینه 1.6 لیتری و 2 لیتری تنفس طبیعی قرار خواهد گرفت. پیشرانه 2 لیتری MPi از سری Nu تفاوت زیادی به آخرین قوای محرکه سراتو های بازار ایران نخواهد داشت و حداکثر توان آن به 152 اسب بخار و حداکثر گشتاورش به 192 نیوتون متر می رسد که از طریق یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک به محور جلو منتقل می شود. همچنین نسخه 1.6 لیتری این خودرو با حداکثر توان 126 اسب بخار و حداکثر گشتاور 154 نیوتون متر با گیربکس 6 سرعته اتوماتیک مشابه نسخه 2لیتری قابل عرضه خواهد بود. شتاب سراتو در این دو مدل به ترتیب 10.5 و 12 ثانیه و مصرف سوخت آن در سیکل ترکیبی 7.7 و 6.9 لیتر در 100 کیلومتر خواهد بود.

جدیدترین نسل سراتو در آستانه ورود مجدد به بازار ایران در ظاهری از نظر ابعاد تفاوت چندانی با نسخه قبلی ندارد و تنها طول آن حدود 7 سانتیمتر افزایش پیدا کرده که البته تاثیری در فاصله 2.7 متری بین دو محور این خودرو نداشته است. از جمله مهم‌ترین امکانات ایمنی در این نسل جدید در نسخه پایه می توان به ترمز ضد قفل ABS، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD و کنترل پایداری خودرو VSC در کنار کنترل فشار باد تایرها، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی، دوربین عقب و کنترل کشش اشاره کرد و مجموعه ایربگ های جلو، جانبی و پرده ای روی این خودرو قرار دارد. فراتر از امکانات یمنی پایه، سراتو 2023، تکنولوژی های نوینی همچون درب فعال موتور( این درب از سرعت 25 تا 50 درصد صورت برخورد با عابر پیاده، از بخش انتها حدود 10 سانتیمتر بالاتر می آید تا از شدت ضربه به سر عابر پیاده بکاهد)، کروز کنترل تطبیق پذیر هوشمند و سیستم حفظ خودرو بین خطوط، سنسور تشخیص ترافیک جانبی، هشدار نقاط کور و ... بهره می برد که با توجه به محدودیت 20 هزار دلاری واردات، مشخص نیست که آیا این تکنولوژی ها نیز در سراتو های وارداتی عرضه خواهد شد یا خیر؟

سراتو همچنین فهرست قابل قبولی از امکانات رفاهی را در مدل 2023 ارائه می کند که از مهمترین آن ها می توان به امکان انتخاب حالت رانندگی، دریچه هوا برای ردیف دوم صندلی ها، تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه، پدل شیفتر تعویض دنده پشت فرمان، فضای بار حدود 502 لیتری، سنسور های عقب و جلو، ساسنروف، حافظه صندلی جلو، صندوق عقب هوشمند، گرم کن و تهویه صندلی های جلو، شارژر وایرلس و ... اشاره کرد که بسته به مدل های مد نظر کوشاخودرو، وجود یا عدم وجود این آپشن ها در نسخه نهایی هنوز مشخص نیست.

.

 
 
منبع خبر: