پنجشنبه, 9 فروردین 1403
منو اصلی

 

دیگه چه خبر.

 

خودروهای فیات با پارسیان موتور به ایران می آیند

برند ایتالیایی فیات یکی از بزرگترین تولیدکنندگان خودروهای اقتصادی و پرفروش در بازار اروپا است که مدل‌های متنوعی را در قالب سبد محصولات خود به مشتریان ارائه می‌دهد. با وجود گستردگی فعالیت فیات در کشورهای همسایه ایران همچون ترکیه، خودروهای این برند تاکنون حضور پررنگی در ایران نداشته‌اند. حال پارسیان موتور تصمیم دارد تا دو مدل از خودروهای فیات شامل فیات 500 و فیات تیپو را به بازار ایران وارد کند.  

خودروهای وارداتی فیات با همکاری پارسیان موتور به بازار ایران عرضه خواهند شد. پارسیان موتور پیش از این نیز به تولید و عرضه خودروهای تجاری فیات اشتغال داشته است. محصول شاخص این برند، فیات دوکاتو است که در قالب ون‌ تجاری به بازار ایران عرضه می‌شود.

فیات 500

فیات 500 یکی از مشهورترین هاچ‌بک‌های جذاب بازار اروپا است که از سال 1957 میلادی تاکنون در قالب نسل‌های مختلف به تولید می‌رسد. نسخه جدید این خودرو از سال 2007 روی خط تولید فیات قرار گرفت و تا به امروز تولید و عرضه آن به بازار ادامه دارد. این خودرو طی مدت کوتاهی در فاصله سال‌های 2014 تا 2015 موفق شد به بازار ایران راه پیدا کند. با این حال تعدد نسخه‌های فیات 500 در ایران چندان زیاد نیست و همین مساله سبب شده است تا یکی از جذاب‌ترین هاچ‌بک‌های جهان، برای ایرانیان ناشناخته باقی بماند.

 

فیات 500

فیات 500 در سال 2016 میلادی مورد فیس لیفت قرار گرفت و نسخه‌های وارد شده از آن به بازار ایران نیز مربوط به خودروهای فیس لیفت هستند. این خودرو با طیف وسیعی از موتورهای بنزینی،‌دیزلی و هیبریدی به بازار جهانی عرضه شده است و هنوز مشخص نیست نسخه‌های وارد شده به ایران مجهز به چه نوع موتوری هستند. با این حال قوی‌ترین پیشرانه بنزینی فیات 500 موتور 1.4 لیتری تنفس طبیعی است که حدود 100 اسب بخار قدرت تولید می‌کند. نسخه‌های وارد شده پیشین از فیات 500 به ایران، مجهز به موتور 1.2 لیتری تنفس طبیعی با 69 اسب بخار قدرت بودند.

فیات تیپو

فیات تیپو یکی از خودروهای اقتصادی برند ایتالیایی است که از سال 2015 تاکنون به تولید می‌رسد. خط تولید اصلی این مدل در بورسا ترکیه قرار دارد و در واقع مدل‌های وارداتی فیات تیپو از ترکیه خواهند آمد. فیات تیپو همانند رنو لوگان یا همان ال 90، یک خودرو اقتصادی با دوام بالا است و به همین دلیل در ناوگان خودروهای پلیس و تاکسیرانی ترکیه به کار گرفته شده است.

 

فیات تیپو

پیش از این یکبار زمزمه‌هایی مبنی بر مونتاژ فیات تیپو در خط تولید ایران خودرو به گوش می‌رسید با این حال چنین اتفاقی هیچ‌گاه رخ نداد. همانند فیات 500، فیات تیپو نیز با طیف گسترده‌ای از موتورهای دیزلی و بنزینی به بازار عرضه شده است. موتور بنزینی شاخص این خودرو در حال حاضر، پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژر به همراه سیستم هیبریدی خفیف است که حداکثر 128 اسب بخار قدرت و 240 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. گیربکس هفت سرعته اتوماتیک دوکلاچه نیز وظیفه انتقال قدرت را در این نسخه از فیات تیپو بر عهده دارد.

 

 
منبع خبر: