سه‌شنبه, 4 اردیبهشت 1403
منو اصلی

 

کرمانی ها موتورسیکلت خواهند ساخت.

 

اولین ورود کرمان موتوربه بازار موتورسیکلت.

اگر این روزها سری به شوروم مرکزی شرکت کرمان موتور واقع در کیلومتر شانزده جاده مخصوص بزنید، دو موتورسیکلت به رنگ قرمز و آبی توجه شما را به خود جلب خواهند کرد؛ موتورسیکلت هایی که قرار است به زودی توسط شرکت کرمان باتری تولید شوند. موتور سیکلت k10 کپی برقی کاوازاکی Z1000 واسکوتر برقی B2 که به بررسی هر دو محصول خواهیم پرداخت.  

موتور سیکلت k10 

قریب به یک سال است که طراحی بدنه کاوازاکی Z1000 بصورت کپی شده به بازار ما هم وارد شده است. برای خریداران این موتور کپی، مهم نیست که پیشرانه آن دقیقا چقدر حجم دارد، هرچند همه نسخه های کپی Z1000 در حال حاضر با حجم 250 سی سی عرضه می شوند. برای عاشقان این طراحی خشن و اسپرت، مهم نیست که عملکرد پیشرانه به چه میزان بهینه هست و چند اسب بخار تولید می کند. مهم این است که با Z1000 مو نمی زند (از دور) و صدای اگزوز آن هم از بنللی دو سیلندر بهتر است. اما واقعیت این است که این موتورسیکلت های کپی شده که حتی مشخص نیست از کدام برند شناخته شده یا ناشناخته چینی سربرآورده اند، تا چه زمانی زیر بار این فشارهای زیاد به سیلندر در راستای شنیدن غرش پیشرانه و خروجی اگزوز، دوام می آورند.حال اما کرمان باتری، با استفاده از آن بدنه کپی شده‌ی جذاب، یک موتورسیکلت برقی تولید کرده با رخ کاوازاکی Z1000، و نام آن موتورسیکلت k10 انتخاب شده وظاهر این موتورسیکلت گویای جزییات بسیاری است.هرچند میدانیم پیشرانه ای که روی Z1000 اصلی است، قابل قیاس با پیشرانه های نسخه های کپی نیست، اما ناچاریم زبان به تمجید از این طراحی فوق العاده باز کنیم، حتی اگر بدانیم این موتور خشن، قرار است صدای ماکروفر بدهد.

قاب چراغ منحصر بفرد این موتورسیکلت به گونه ایست که گویی یک فرد عصبانی زیرچشمی به شما نگاه میکند. پشت این چشمان خشمگین، یک باکحجیم که آماده حمله است و یک زین دو تکه. همه المان ها برای درخشان تر شدن این طراحی به هم پیوسته اند.فلاپ های عضلانی و زیبای موتور هم سرجای خود هستند و جزییات دیگر طراحی چشم نواز این موتور مطابق انتظار، شبیه کاوازاکی است، اما جای برخی چیزها هم خالی است. در موتور اصلی Z1000دو لوله قطور اگزوز از زیر رادیاتور از دو سمت موتور به انتها رفته و تبدیل به دو خروجی دوبل اگزوز شده اند؛ اما این موتور پیش روی ما، یک موتور برقی است، اگزوز می خواهد چه کار؟ پس به سادگی از طراحی حذف شده است.

مشخصات فنی k10 

پیشرانه برقی این موتورسیکلت، 5000 وات 72 ولت است. پیشرانه ای قدرتمند که مطابق انتظار ما، سرعت بالایی را می تواند رقم بزند، و 125 کیلومتر بر ساعت، سرعتی است که ادعا شده این موتور برقی به آن می رسد. تحمل وزن 200 کیلوگرم راکب نیز از مشخصه های این موتور است. باتری لیتیومی این موتورسیکلت برقی، 80 آمپرساعت است که می توان با یکبار شارژ و در حداکثر سرعت خود یعنی 125 کیلومتر بر ساعت، 100 الی 120 کیلومتر را طی کند. تصور کنید ابتدای جاده تهران – قم هستید، شارژ موتور کامل است و با سرعت 120 کیلومتر ظرف یک ساعت به شهر مقدس قم می رسید. البته این صرفا یک تصور ساده است، چون فارغ از بحث ممنوعیت تردد موتور سیکلت در آزادراه بین شهری، این اعداد و ارقام، در شرایط ایده آل و آزمایشگاهی بدست می آیند و باید ببینیم در عمل این موتور چه عملکردی دارد.

ترمز جلو و عقب این موتور دیسکی هستند، اما بهتر بود با این توان پیشرانه، سیستم ABS هم روی این موتورسیکلت نصب شود. رینگ جلو و عقب هردو 17 اینچی هستند و شارژر یو اس بی، سیستک کروز کنترل، جک بغل و بلوتوث نیز از دیگر آپشن های این موتور سیکلت هستند.اما نکته ای جالب که در مورد این موتور باید به آن اشاره کرد و تاکنون اطلاعاتی درباره آن منتشر نشده، دسته سمت چپ فرمان این موتور است که روی آن میتوان اهرمی را روی حروف S، P، D و R حرکت داد. این حروف ما را یاد گیربکس های اتوماتیکی که روی خودرو نصب می شوند می اندازد. بهرحال باید صبر کنیم و منتظر انتشار اطلاعات دقیق تری از این دو موتورسیکلت برقی باشیم.

اسکوتر برقی B2 

از لحاظ ظاهری، اسکوتر برقی B2 نه سادگی اسکوترهای قدیمی را دارد، و نه به جذابیت بصری اسکوترهای مدرن مانند یاماها آروکس می رسد. قسمت جلوی بدنه این اسکوتر از خطوط طراحی شکسته بهره برده و چراغ جلو در محل مناسبی قرار دارد. اما شکل فرمان و طراحی بالایی موتور چنگی به دل نمی زند. طراحی قاب چراغ جلو هم قدیمی و از مد افتاده است. اما بهرحال دورنگ بودن فلاپ و بدنه، کمی از این طراحی ساده کاسته است. البته این اسکوتر، با عنوان موتور سیکلت برقی "اقتصادی" معرفی شده است. هرچند در کل مفهوم اقتصادی با وسیله نقلیه برقی عجین شده، اما دقیقا مشخص نیست که این لفظ اقتصادی بخاطر متریال و طراحی این موتور است یا سوخت غیر فسیلی و اقتصادی آن.

نکته ای که در این اسکوتر رعایت شده، فضای پای مناسب آن به نسبت ابعاد موتور است. در نگاه اول مشخص است که فضای پای راکب در این موتورسیکلت کمی نسبت به اسکوتری مانند کلیک بهتر است.به عقب موتور که نگاه می کنیم، جای پای ترک نشین جلب توجه میکند. با توجه به اینکه در این موتور نیازی به طراحی و جای‌گذاری باک نبوده، قسمت زیر زین طوری طراحی شده که ترک نشین، پای خود را روی بدنه موتور بگذارد و جاپایی جداگانه و بازشونده برای ترک نشین نصب نشده است. کاری که در دیگر اسکوترهای بازار مانند وسپا پریماورا هم شاهد آن هستیم.

زین اسکوتر B2، برای اکثر افراد مناسب است و فقط افرادی که بین نسبت جثه خود و زین این موتور تردید دارند، باید قبل از خرید حتما نشستن روی زین را تجربه کنند. اما نکته قابل توجه این اسکوتر جمع و جور، قرار گرفتن یک پشتی برای ترک نشین است. اکثرا این پشتی را روی باکس عقب اسکوترها دیدیم. اما اینجا در حالت بدون باکس هم پشتی جالبی برای ترک نشین دیده شده است. البته کیفیت و استحکام این پشتی بسیار مهم است، چرا که وزن ترک نشین می تواند با فشارهای حرکت به جلو موتورسیکلت، باعث شکستن آن شود.

مشخصات فنی اسکوتر B2

یشرانه برقی که روی این اسکوتر نصب شده، 800 وات 60 ولت است. شاید همینجا هم صفت "اقتصادی" این موتورسیکلت خودنمایی کند. چرا که با این توان، آن طور که ادعا شده حداکثر می تواند با سرعت 60 کیلومتر بر ساعت حرکت کند.باتری لیتیومی این اسکوتر 20 آمپرساعت است که می تواند مسافتی معادل 80 کیلومتر را طی کند و در زمانی بین 4 الی 6 ساعت بطور کامل شارژ شود. حداکثر وزنی هم که این اسکوتر می تواند حمل کند 180 کیلوگرم عنوان شده که قطع به یقین در حداکثر سرعت این اسکوتر نخواهد بود.

آپشن هایی که روی این اسکوتر قرار گرفته اما تناسبی با اقتصادی بودن آن ندارد. کروز کنترل، جک بغل الکترونیک، شارژر USB و سیستم بلوتوث، امکاناتی است که روی هر موتور سیکلتی نیست و از نقاط برتری این اسکوتر اقتصادی به حساب می آید. همچنین ترمز دیسکی چرخ جلو، ویژگی قابل توجه برای این اسکوتر به حساب می آید.در مجموع باید ببینیم که عملکرد باتری این اسکوتر در عمل و در شرایط استفاده شهری چگونه است. چرا که مهمترین فاکتور موتور برقی، بی شک باتری آن است که پس از هربار شارژ و دشارژ کامل، از عمر آن کاسته می شود و معمولا برای شفاف سازی مشخصات موتور برقی، تعداد سیکل شارژ باتری را هم برای آن عنوان می کنند. همچنین قیمت این اسکوتر نیز می تواند عامل موثری برای جلب توجه مخاطب باشد.

 

 

 

 

منبع خبر: روابط عمومی صنایع خودروسازی کرمان