پنجشنبه, 9 فروردین 1403
منو اصلی

 

 

خودروسازان باید ١00هزار دستگاه خودرو تولید کنند

روز گذشته وزیر صنعت، معدن و تجارت از خودروسازان خواست کاهش آلایندگی، کاهش مصرف سوخت و رعایت استانداردهای جهانی را در اولویت قرار دهند.به گزارش روابط عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت، محمدرضا نعمت‌زاده با بیان اینکه باید به کیفیت محصولات، کاهش آلایندگی و کاهش مصرف سوخت، رعایت استانداردهای جهانی و در راس آنها، رضایت‌مندی مشتریان، توجه ویژه داشت، اظهارکرد: تولید محصول غیرکیفی باید ممنوع شود و نباید تجربه‌ها و خطاهای گذشته را فراموش کنیم.  
وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر تفکر یکپارچه، دوری از بخشی نگری، هماهنگی بین تمام ذینفعان و توجه به مقیاس اقتصادی از همه فعالان در این صنعت خواست تا با همکاری در تولید خودرو مطابق با استانداردهای روز جهانی همراهی کنند. بنابراین گزارش در نشست شورای سیاستگذاری خودرو که با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، مدیران عامل گروه‌های خودروسازی، قطعه‌ساز و انجمن‌های خودروساز و قطعه‌ساز، اساتید، نمایندگانی از سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و مدیران ایدرو برگزار شد، افزود: برای رقابت‌پذیری صنعت خودرو باید مسیرهای گذشته را اصلاح کنیم. وی با اشاره به اینکه باید یک نگرش یکپارچه به صنعت خودرو داشته باشیم، تصریح کرد: این درحالی‌ است که درحال حاضر شرایط این‌گونه نیست و به‌جای همکاری در فضای رقابتی، به تقابل منفی می‌پردازیم که این موضوع باید برطرف شود.
 تولید 100هزار دستگاه خودرو
وزیر صنعت، معدن و تجارت توجه به موضوع مقیاس اقتصادی را حائز اهمیت خواند و گفت: واحدهای تولیدخودروساز برای اینکه اقتصادی باشند باید حداقل ١٠٠ هزار دستگاه خودرو تولید کنند.نعمت‌زاده در ادامه با بیان اینکه باید به کیفیت محصولات، کاهش آلایندگی و کاهش مصرف سوخت، رعایت استانداردهای جهانی و در راس آنها، رضایت‌مندی مشتریان، توجه ویژه داشت اظهارکرد: تولید محصول غیرکیفی باید ممنوع شود و نباید تجربه‌ها و خطاهای گذشته را فراموش کنیم. وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه پذیرش اشتباه خود یک امتیاز مثبت است خاطرنشان کرد: نباید در پذیرش اشتباهات تعصب داشته باشیم چرا که ماندن در اشتباه، موفقیت آینده ما را هم محدود خواهد کرد. وی با اشاره به ضرورت ایجاد برند در تولید گفت: هر خودروساز داخلی باید یک برند را برای خودش داشته باشد و هر چند سال برند خودروی جدیدی را تولید کند. وزیر صنعت در ادامه سخنان خود با اشاره به سرمایه‌گذاری خارجی در همکاری با شرکت‌های خودروساز داخلی افزود: سرمایه‌گذارهای خارجی می‌توانند با بیش از ٥١ درصد مدیریت واحدهای خودروسازی را هم برعهده بگیرند که از این طریق هم دانش فنی لازم به کشور منتقل می‌شود، ضمن اینکه از نیرو و کارشناسی داخلی استفاده و درنتیجه تجربه ارزشمندی در داخل کشور برای تولیدخودروهای با کیفیت ایجاد می‌شود. نعمت‌زاده افزود: در این شرایط حداقل ساخت داخل می‌تواند ٤٠ درصد باشد به شرط این‌که صادرات را در برنامه خودش قرار بدهد. به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت زنجیره تولید خودرو از طراحی تا فروش، صادرات، بازاریابی و... باید در دستور کار خودروسازان قرار گیرد البته بخشی از این فرایند نیاز است که از طریق برون‌سپاری انجام شود.
 ضرورت وجود ابر قطعه‌سازها
نعمت زاده در ادامه همچنین وجود مجموعه‌سازان بزرگ یا ابرقطعه‌سازها(TIER) را ضروری دانست و گفت: برای افزایش توان رقابتی می‌توان تشکیل گروه‌های بزرگ را در دستور کار قرار داد تا شاهد افزایش کیفیت و ارتقای صرفه اقتصادی در بازار رقابت جهانی باشیم. وی همچنین از خودروسازان خواست تا با جدیت موضوع تحقیق و توسعه را دنبال کنند و دراین‌باره اظهارکرد: شرکت‌های خودروسازی و قطعه‌سازی، درصدی از فروش خود را به توسعه واحدهای R&D اختصاص داده و درصد آن را افزایش دهند تا با استانداردهای جهانی در این حوزه همراه شویم و باید تلاش شود هرسال سهم بیشتری از فروش در بخش R&D هزینه شود. نعمت‌زاده در این رابطه همکاری با دانشگاهها را مورد اشاره قرارداد و گفت: افزایش تعاملات دراین خصوص ما را در ارتقای توانمندی‌ها یاری می‌کند. وی با بیان اینکه برای توسعه صنعتی نباید درها را به روی خودمان ببندیم افزود: همکاری با بهترین‌های دنیا را باید در این عرصه از صنعت مدنظر قرار دهیم چراکه صنعت در تعامل با صاحبان فناوری رشد پیدا می‌کند و داشتن یک شریک خارجی توانمند بهترین فرصت برای رشد و توسعه صنعت خودرو و درنتیجه رضایتمندی مشتریان خواهد بود. همچنین در ابتدای این جلسه، گزارشی از روند تولید شرکت‌های خودروسازی کشور ارائه شد و براساس آن درمجموع، صنعت خودرو کشور نسبت به زمان مشابه در سال گذشته حدود ٧٢درصد رشد داشته که از روند قابل قبولی برخوردار بوده است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال این مسیر رشد، تداوم داشته باشد. براین اساس، آمار ارائه شده حاکی از تحقق حدود ٩٥ درصدی برنامه تدوین شده در صنعت خودروست که وزیر صنعت، معدن و تجارت بر استمرار تلاش‌ها و عقب‌نیفتادن از برنامه تدوین شده اصرار کرد.
 تولید خودرو کاهش یافت
درهمین حال خبر‌ها حکایت از کاهش تولید خودرو در ماه گذشته دارد، به نحوی که تولید انواع خودرو در کشور طی مهرماه امسال به ۱۰۳هزار و ۲۳۸ دستگاه رسید که در مقایسه با ماه قبل از آن، ۱۱ هزار و ۷۳۵ دستگاه افت را نشان می‌دهد. فارس نوشت؛ تولید خودروهای سواری در کشور طی مهرماه امسال به 87 هزار و 666 دستگاه رسید که نسبت به شهریور امسال با افت 9 هزار و 589 دستگاهی همراه بوده است.همچنین در مهرماه 93، تولید وانت در کشور به حدود 14هزار دستگاه رسید که در مقایسه با ماه قبل از آن، 2 هزار و 263 دستگاه کاهش داشته است. در نخستین ماه پاییز نیز در کشور هزار و 570 دستگاه کامیونت، کامیون و کشنده تولید شد که 115 دستگاه کمتر از شهریور 93 بوده است. بر اساس این گزارش، تولید انواع خودرو توسط ایران‌خودرو در مهرماه 55 هزار و 908 دستگاه بود که در مقایسه با تولید شهریور امسال، افت 6 هزار و 830 دستگاهی را نشان می‌دهد.تولید سواری این شرکت نیز در مهرماه با افت 5 هزار و 644 دستگاهی نسبت به شهریورماه، به 47 هزار و 344 دستگاه رسید.تولید انواع خودرو در مهرماه توسط گروه خودروسازی سایپا نیز 36 هزار و 582 دستگاه بود که در مقایسه با شهریورماه، 5 هزار و 671 دستگاه کاهش داشته است.تولید سواری توسط سایپا نیز در شهریورماه با افت 5 هزار دستگاهی، به 31 هزار و 194 دستگاه رسید. تولید انواع خودرو در کشور طی هفت ماهه امسال 625 هزار و 540 دستگاه بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل 4/71 درصد رشد نشان می‌دهد. همچنین تولید انواع سواری طی هفت ماهه امسال 530 هزار و 313 دستگاه بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 8/70 درصد رشد را نشان می‌دهد. تولید انواع خودرو در مهرماه امسال درحالی نسبت به شهریورماه کاهش یافته که رشد آمار تولید خودرو در ماه‌های ابتدایی سال نسبت به مدت مشابه سال قبل، یکی از دلایل اصلی رشد بخش صنعت و نرخ رشد اقتصادی کشور بیان شده است.
 شماره‌گذاری وانت پیکان از سرگرفته شد
همچنین روز گذشته پلاک‌گذاری وانت پیکان که از 7 آبان‌ماه توسط پلیس متوقف شده بود، دوباره از سر گرفته شد. عبدا... بابایی، معاون فروش ایران‌خودرو در این‌باره به فارس گفت: با وجود اینکه تولید وانت پیکان تنها تا پایان سال جاری انجام خواهد شد و این موضوع قبلاً مصوب شده است، پلیس شماره‌گذاری این خودرو را متوقف کرده بود که دیروز این مشکل برطرف شد. وی ادامه داد: پلیس خواستار دریافت تأییدیه‌های سازمان محیط زیست برای تولید وانت پیکان بود و به همین دلیل شماره‌گذاری وانت پیکان متوقف شده بود.به گفته بابایی، شماره‌گذاری بیش از 5 هزار دستگاه وانت پیکان متوقف شده بود که این کار از دیروز مجدداً از سر گرفته شد. وی تصریح کرد: بخشی از این خودروها دیروز شماره‌گذاری شدند و باقی‌مانده خودروها نیز امروز پلاک خواهند شد.
 عرضه 13 محصول جدید به بازار خودرو تا سال 95
روز جمعه گذشته نیز مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا از تولید و عرضه 13 محصول جدید به بازار خودرو تا سال 95 خبر داد و گفت: 70 درصد این محصولات با برند سایپا و با بهره‌گیری از افزون بر 90 درصد تولیدات داخل به بازار عرضه خواهند شد. ایرنانوشت؛ سعید مدنی با بیان اینکه این محصولات روی پلتفرم ایکس 100، ایکس 200 و SP100 تولید خواهند شد، افزود: سایر محصولات با همکاری شرکای خارجی و براساس همکاری متقابل تولید و عرضه خواهد شد. وی این تنوع تولید خودرو را در تاریخ خودروسازی کشور بی‌سابقه دانست و اظهار کرد: تعدادی از این محصولات در ابتدای تولید به صورت مونتاژ و با حدود 30 درصد ساخت داخل به بازار عرضه می‌شوند که به‌تدریج میزان ساخت داخل آنها به 60 درصد افزایش خواهد یافت.مدنی خاطرنشان کرد: حدود 20 درصد محصولات جدید، خودروهایی هستند که با همکاری با خودروسازان بنام دنیا همچون نیسان، رنو و کیا تولید خواهند شد که در ابتدا با 40 درصد ساخت داخل و پس از سال اول با 60 درصد ساخت داخل تولید و به بازار عرضه می‌شوند.
 حضور 36 کشور در دومین همایش بین‌المللی صنعت خودرو
از سوی دیگر دومین همایش بین‌المللی صنعت خودروی ایران، دهم آذرماه (یکم دسامبر 2014) در محل همایش‌های بین‌المللی برج میلاد برگزار می‌شود. دبیر این همایش پیش‌بینی کرد با توجه به استقبال و اعلام حضور شرکت‌های معتبر خودروسازی و قطعه‌سازی خارجی برای حضور در این همایش، جمع میهمانان خارجی به بیش از 300 نفر از 36 کشور جهان برسد.به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی تولید و تجارت ایران، ساسان قربانی با اشاره با روند اقدامات اجرایی برای هرچه پربارتر برگزارشدن این همایش، افزود: تاکنون استقبال مناسبی از سوی کشورها و شرکت‌های خارجی خودروسازی و قطعه‌سازی صورت گرفته است. وی تصریح کرد: از 36 کشور دنیا در این همایش شرکت خواهند داشت که بیشترین شرکت کننده‌ها مربوط به فرانسه با پیش‌بینی حضور حدود 60 میهمان خارجی خواهد بود. قربانی اضافه کرد: چین با 40 میهمان، ژاپن با 20 میهمان و کره با 18 میهمان کشورهای بعدی محسوب می‌شوند که تاکنون بیشترین تعداد شرکت‌کننده را در این همایش به خود اختصاص داده‌اند. به گفته وی؛ همچنین شرکت‌های خودروسازی و قطعه‌سازی از سایر کشورها شامل هندوستان، سوئیس، ترکیه، سوئد، کانادا و... نیز در این همایش حضور خواهند داشت.قربانی با اشاره به اینکه جلب همکاری‌های بین‌المللی و جذب مشارکت‌های تکنولوژیک و ارائه برنامه‌ها برای توسعه صنعت خودرو در داخل کشور مهم‌ترین هدف برگزاری این همایش خواهد بود، خاطرنشان کرد: علاوه بر این موارد برگزاری این همایش بین‌المللی فرصت مناسبی را برای انجام مذاکرات مستقیم شرکت‌های خودروسازی داخلی و خارجی فراهم می‌کند تا زمینه تعاملات و همکاری‌های خود را گسترش دهند.
منبع خبر: