سه‌شنبه, 4 اردیبهشت 1403
منو اصلی

 

ایراد سخنرانی جناب مهندس رزم حسینی استاندار محترم کرمان

 

در جشن سالروز تاسیس صنایع خودروسازی کرمان

به عنوان نماینده دولت در استان کرمان، این روز را که روز بزرگی برای مردم خوب و نجیب بم و استان کرمان است خدمت مدیران ارشد کرمان خودرو تبریک گفته و همچنین برای مرحوم سجادی که با تلاش مجدانه سالها چراغ این مجموعه را روشن نگاه داشت از محضر ایزد منان طلب مغفرت می‌نمایم.  

از خاطرم نمی‌رود در سال‌های بعد از جنگ که جناب مرعشی استاندار کرمان بودند و بنده افتخار ریاست ستاد سپاه هفتم را داشتم، روزی نبود که از گوشه و کنار استان کرمان و شهر بم خبر ناامنی و گروگانگیری دریافت نکنیم. به علت نبود شغل و اقتصاد فعال، همیشه در آن منطقه دغدغه امنیت وجود داشت. اما کارآفرین بزرگ و استاندار آن زمان کرمان جناب مرعشی، با شناخت حلقه واسط بین امنیت و اقتصاد، پایه‌گذار الگویی نو در کشور شدند. هرجا امنیت ایجاد شود، اقتصاد خودبخود شکوفا می‌گردد و هرجا شکوفایی اقتصادی به وجود آید، امنیت نیز حاکم خواهد شد. امروز می‌بینیم به واسطه اقتصاد فعالی که در مجموعه ارگ جدید به وجود آمده، در شهر بم و چهار شهرستان دیگر شرق استان کرمان امنیت بسیار پایداری برقرار است. جا دارد از همه عزیزانی که تا به امروز در این راه تلاش کرده و آن مجموعه را تا به این نقطه رهنمون کرده‌اند تقدیر و تشکر کنم.

اما مقایسه شرایط این روزهای کشور با سال‌های گذشته نشان می‌دهد رای مردم در انتخاب دولت‌ها تا چه حد در شرایط عمومی کشور تاثیرگذار است. رایی که ملت در 24 خرداد به جناب آقای روحانی دادند حرکت در مسیر رونق اقتصادی را آغاز کرد و می‌بینیم با وجود آنکه هنوز اتفاق خاصی در حوزه تحریم‌ها نیفتاده، رشد اقتصادی در کشور روز به روز در حال افزایش است. تورم از 40 درصد به زیر 19 درصد رسیده و امیدواریم تا پایان سال این روند نزولی ادامه داشته باشد.

بارها اعلام کرده‌ایم استان کرمان در بخش اقتصاد برای کارآفرینان و سرمایه‌گذاران فرش قرمز پهن می‌کند و ثمرات آن را هم دیده‌ایم. امروز حضور ائمه جمعه و نقش‌آفرینی آنها در امر توسعه استان بی‌بدیل است. در سالی که از جانب مقام معظم رهبری سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی نامیده شده، در استان کرمان شاهد یک تحول عظیم در حوزه اقتصاد فرهنگی هستیم. امروزه ائمه جمعه و روحانیون که امین و مورد اعتماد مردم هستند به کمک شرکت‌های صنعتی و مجموعه‌های همچون کرمان خودرو آمده‌اند. این حضور باید پایدار بوده و نهادینه شود. نباید بگذاریم از خلاء ایجاد شده میان اقتصاد و فرهنگ، فضایی به وجود آید که نتیجه‌اش را در سنوات گذشته دیده‌ایم.

اما از جناب مرعشی که به حضور ایشان در استان کرمان افتخار کرده و همواره از نظراتشان در بهبود شرایط استان استفاده کرده‌ایم دعوت می‌کنم کار جدیدی را در منطقه شرق استان کرمان که شامل بم و چند شهرستان دیگر می‌شود آغاز کنیم. بدون شک گردش مالی شرکت‌های خودرو رقم قابل ملاحظه‌ای است. به این رقم، 200 هزار تن خرمایی که در سال جاری در بم تولید شده را اضافه کنید که با متوسط قیمت 3000 تومان، رقمی حدود 600 میلیارد تومان فقط از فروش خرمای بم به دست می‌آید.  از طرفی دولت سالانه 150 میلیارد تومان به مردم بم یارانه پرداخت می‌کند. بیش از 15 درصد مردم این منطقه تحت پوشش کمیته امداد هستند. نزدیک به 5 درصد این مردم تحت پوشش بهزیستی استان کرمان هستند. به اضافه، هستند کسانی که در صف دریافت این خدمات قرار دارند. چطور با وجود همه فعالیت‌های اقتصادی که در این منطقه صورت می‌گیرد، مردم هنوز فقیرند و توان تامین معاش خود را ندارند؟ تصمیم داریم در منطقه شرق استان، در حوزه اشتغال‌های خرد واقعی، نه مشابه چیزی که در سنوات قبل با پرداخت 3 میلیون تومان به هر فرد انجام شد و در نهایت سرمایه‌ها به هدر رفت، بلکه اشتغال‌های خرد واقعی بر اساس یک برنامه زمان‌بندی شده حرکت کنیم. با پرداخت حداکثر 30 میلیون تومان و دریافت ضمانت‌های کافی به اشخاصی که کارآفرین بوده و توانایی ایجاد شغل خانگی را دارند کمک کنیم. با بانک‌ها هماهنگی‌های لازم را انجام دهیم که در صورتی که به طور مثال گردش مالی منطقه پنج هزار میلیارد تومان است، برای اشتغال‌زایی دو تا سه هزار جوانی که مراجعه می‌کنند تامین اعتبار کنند. در کنار کمک‌های مادی، منطقه ویژه بم را به محلی برای آموزش کارآفرینی جوانان تبدیل کنیم تا هر کس علاقه‌مند به شروع کسب و کار است ابتدا به صورت مستقیم جلساتی با چند تن از کارآفرینان موفق داشته و بعد با کسب تجربه کافی فعالیت خود را آغاز کند. شرایط فراهم است که در منطقه بم و شهرستان‌های اطراف این کار را انجام دهیم و دولت هم با تمام وجود به این کار کمک خواهد کرد و به رغم تمام فشارها کار خود را با درایت و دقت دنبال خواهد کرد.

 

منبع خبر: