جمعه, 31 فروردین 1403
منو اصلی

 

 

اولین ملاقات با لیفان X50

کراس اوور سایز کوچک را باید کلاس تازه ای در خودروهای موجود در کشور دانست که در واقع می تواند حد فاصل هاچ بک های درون شهری و کراس اوور های سایز متوسط و عموما دیفرانسیل جلوی موجود در بازار را به خوبی پر کند، چنین خودرویی از یک سو می تواند در نقش یک وسیله نقلیه جمع و جور و اقتصادی درون شهری ظاهر شود و از طرف دیگر منطبق بر خواسته اکثر مصرف کنندگان،ویژگی های نسبی خودروهای کراس اوور و شبه SUV را با خود به همراه داشته باشد.  

لیفان X50 با چنین مشخصاتی قرار است به زودی در بازار کشورمان عرضه شود و با همکاری کرمان موتور فرصتی دست داد تا برای نخستین بار رانندگی با این مدل را تجربه کنیم.

طراحی ظاهری و داخلی

X50 خودرو بزرگی نیست و تقریبا هم سایز هاچ بکی چون آلفارومئو جولیتا به چشم می آید،جالب تر آنکه طراحی خودرو در نمای عقب هم شباهت کاملی به جولیتا دارد و در نمای جلو نیز ناخودآگاه به یاد محصولات سال های اخیر اپل خواهید افتاد اما با این وجود می توان گفت که طراحی خودرو در مجموع جذاب است و نکات جالبی همچون خط شانه ای سرتا سری با یک مقطع میانی را نیز با خود به همراه دارد که مانع سادگی بیش از حد طرح بدنه می شود.در نمای داخلی شرایط تا حدودی تغییر می کند و شاهد طرحی هستیم که مشابه با سایر محصولات لیفان همچون 620 ، X60 و یا حتی 720 و 820 شکل گرفته است.

هماهنگی اجزای تشکیل دهنده داشبورد نظیر دریچه های هوا،دکمه های مربوط به تنظیم ادوات داخلی و مجموعه پشت آمپر با یکدیگر چشم نواز به نظر می رسد اما جنس کلی کابین با توجه به قیمت نه چندان بالای خودرو از پلاستیک خشک ساخته شده است.شاید جالب ترین نکته در فضای کابین، دور سنج موتور باشد که با پس زمینه قرمز رنگ و ابعاد بزرگ خود حسابی جلب توجه می کند و جالب تر آنکه سرعت سنج به صورت دیجیتالی در مرکز این دور سنج آنالوگ قرار گرفته و گویی که نسبت به دور سنج از اهمیت کمتری برخوردار بوده است.

 

فضای کابین

بعد از نشستن پشت فرمان لیفان X50 فضای مناسبی را تجربه خواهید کرد، دید کلی با توجه به ابعاد آینه های جانبی و عقب مناسب است اما به مانند سایر خودروهای جدید، تسلط چندانی بر درب موتور و دماغه خودرو وجود ندارد، در فضای عقب کمی محدودیت در رابطه با فضای سر سرنشین محسوس به نظر می رسد که البته اگر قدی بیش از 180 سانتی متر نداشته باشید، به هیچ وجه مشکل ساز نمی شود.

جالب آنکه بر خلاف تصور اولیه فضای صندوق عقب واقعا بزرگ و کارساز به نظر می رسد و این مورد می تواند برای انجام خرید های هفتگی منزل (در مقام یک خودرو شهری ، بسیار کارساز باشد) به خصوص که با توجه به ارتفاع کلی خودرو، دسترسی به درب صندوق نیز به آسانی انجام می شود و ارتفاع کف صندوق از زمین مناسب به نظر می رسد.

رانندگی

لیفان X50 با یک پیشرانه 1.5 لیتری چهار سیلندر 102 اسب بخاری عرضه می شود و خریداران می توانند از میان دو گیربکس اتوماتیک CVT یا نمونه پنج سرعته دستی،یکی را انتخاب کنند.نخست به سراغ نمونه اتوماتیک می رویم،پیشرانه با چرخاندن سوئیچ با صدای آرامی روشن می شود.

برای گیربکس علاوه بر حالت درایو یک حالت با مشخصه S نیز در نظر گرفته شده است که ظاهرا عملکرد اسپرتی تری را برای خودرو به ارمغان می آورد.با توجه به مشخصات موتور و وزن تقریبا 1.2 تنی خودرو، شتاب گیری قابل قبول به نظر می رسد و مهمتر آنکه بر خلاف بسیاری دیگر خودروهای چینی،صدای چندانی نیز به درون کابین راه نمیابد،البته عجیب است که اگزوز صدایی متفاوت و نسبتا اسپرت را منتشر می کند که در فیلم ضمیمه مطلب به خوبی قابل تشخیص است.فرمان عملکرد نرمی دارد اما بر خلاف برخی دیگر خودروهای چینی چندان هم سبک نیست و چنین ویژگی ای باعث می شود که در سرعت های بالا احساس بهتری از تسلط و کنترل بر خودرو را داشته باشید.

در هنگام رانندگی با چنین خودرویی شاید مهمترین مسئله به واکنش های سیستم فنربندی مربوط باشد که با توجه به ارتفاع خودرو ممکن است بسیار خشک و آزار دهنده یا بیش از حد نرم و خسته کننده تنظیم شده باشد اما خوشبختانه در مسیر مورد آزمایش، امکان تست عملکرد فنربندی با انواع و اقسام سرعت گیر ، دست انداز و ناهمواری وجود داشت و باید اعتراف کرد که لیفان X50 در این زمینه کاملا سربلند ظاهر می شود.این ویژگی به خصوص در مقایسه با سایر خودروهای درون شهری موجود در کشورمان که عموما فنربندی یا هندلینگ ضعیفی دارند، می تواند به عنوان یکی از مهمترین ویژگی های عملکردی لیفان X50 مطرح باشد و موجب رضایت خاطر مالکین شود.

در همان لحظه استارت، نرم بودن کلاچ در نمونه دنده دستی جلب توجه می کند و در ادامه حرکت هم شتاب گیری بهتر نسبت به نمونه CVT و واکنش بهتر پیشرانه نسبت به پدال گاز است که چاشنی هیجان را به تجربه رانندگی با لیفان X50 می افزاید.

کرمان موتور هنوز قیمت رسمی هیچ یک از دو نمونه دستی یا اتوماتیک را اعلام نکرده است اما به نظر می رسد که قیمت نهایی نمونه دستی به شکل ملموسی کمتر از لیفان X60 باشد و برای افراد جویای سرعت و هیجان که معمولا در مسیرهای پر ترافیک نیز رفت و آمد ندارند،انتخاب نمونه های دنده دستی می تواند،لذت بالاتری را به ارمغان آورد.

فهرست تجهیزات رفاهی و ایمنی لیفان X50

سانروف،ایربگ راننده و سرنشین،سیستم های کمک ترمزی ABS ، EBD و BAS،سامانه ISO FIX، صندلی های چرمی،شیشه های برقی،آینه های برقی،دی لایت،تنظیم ارتفاع نور چراغ جلو،سیستم صوتی مجهز به چهار بلندگو با قابلیت تنظیم از روی فرمان،رینگ آلومینومی 15 اینچی و سنسور دنده عقب

 مشخصات فنی لیفان X50

پیشرانه 1.5 لیتری چهار سیلندر مجهز به سیستم زمان بندی متغییر سوپاپ ها VVT با استاندارد آلایندگی یورو 5 با حداکثر قدرت 102 اسب بخار در 6000 RPM و حداکثر گشتاور 133 نیوتن متر در دور 3500 الی 4500 دور بر دقیقه،گیربکس اتوماتیک CVT یا پنج سرعته دستی،فرمان مجهز به کمک برقی EPS،ترمزهای چهار چرخ دیسک با سیستم های کمکی،سیستم فنربندی جلو مک فرسون و عقب نیمه دنباله ای،حداکثر سرعت نمونه اتوماتیک 160 کیلومتر بر ساعت و نمونه دنده دستی 170 کیلومتر در ساعت،وزن خالص 1175 کیلوگرم در نمونه اتوماتیک و 1150 کیلوگرم در نمونه دستی،فاصله محوری برابر با 2.55 متر، طول : 4.1 متر،عرض : 1.722 متر و ارتفاع : 1.54 متر

 

منبع خبر: