پنجشنبه, 9 فروردین 1403
منو اصلی

 

 

تجربه رانندگی با لیفان ۸۲۰، جدیدترین سوغات چین به ایران

کرمان موتور بعد از عرضه خودروهای لیفان مدل ۵۲۰ و ۶۲۰ و شاسی بلند X60 و همچنین رونمایی از مدل ۷۲۰ سدان ، این بار می خواهد پنجمین لیفان را تحت عنوان مدل ۸۲۰ به بازار بفرستد.  

به گزارش اخبار خودرو ،کرمان موتور بعد از عرضه خودروهای لیفان مدل ۵۲۰ و ۶۲۰ و شاسی بلند X60 و همچنین رونمایی از مدل ۷۲۰ سدان ، این بار می خواهد پنجمین لیفان را تحت عنوان مدل ۸۲۰ به بازار بفرستد. این در حالی است که لیفان شاسی بلند X50 هم پیش فروش آن انجام شده و قرار است بزودی به بازار بیاید. همچنین کرمان موتور بعد از عرضه خودروهای JAC مدل J5 و S5 می خواهد جک S3 را نیز در ایران تولید و عرضه کند. در این شماره قصد داریم نتایج تست لیفان ۸۲۰ مجله دنیای خودرو را که در کشور چین انجام شده است را برایتان گزارش کنیم تا با پنجمین لیفان بازار بیشتر آشنا شوید.

چینی ها چند سالی است که بازار خودروی ایران را به تسخیر خود درآورده اند. مردمی که در ایران تا چندی پیش به خودروهای چینی اعتماد نمی کردند این روزها برای خرید این خودروها ثبت نام می کنند. شاید دلیل این اقبال زیاد از خودروهای چینی را بتوان تنوع مدل های عرضه شده در بازار ایران دانست. چینی ها برخلاف خودروسازان ایرانی بازی را خوب یاد گرفته اند. خودروسازی زمانی معنا پیدا میکند که در آن نوآوری باشد حتی اگر این نوآوری یک فیس لیفت ساده باشد. خودروسازانی که تا چندی پیش مهر کپی کاری بر پیشانیشان بود بالاخره رمز موفقیت را فرا گرفته و با استفاده از همان روش کپی کاری این روزها نوآوری های زیادی دارند. این همان راهی است که ژاپنی ها سه دهه پیش رفته اند و موفق هم شده اند. کپی کاری کردند تا به استقلال رسیدند و حالا به یکی از قطب های مهم خودروسازی جهان تبدل شده اند.چین هم از این روش بهره می برد و حالا به جایی رسیده است که توانسته به موفقیت های زیادی برسد. اولین برند چینی که توسط کرمان موتور پا به بازار ایران گذاشت لیفان بود. لیفان ۵۲۰ با ظاهری فاقد هرگونه جذابیت راهی بازار ایران شد و اتفاقاً این ورود با شکستی سنگین همراه بود. اما این پایان کار نبود مدل های مختلف لیفان یکی پس از دیگری روانه بازار ایران شدند و در نهایت کار به جایی رسید که توانست در بازار ایران پرفروش باشد. این روزها افراد زیادی سوار بر مدل های مختلف لیفان دیده می شوند اما لیفان در پی کامل کردن سبد محصولات خود در ایران و در دیگر کشورهاست.

از این رو در کلاس های مختلف اقدام به طراحی و تولید خودرو میکند. پس از مدل لوکس ۷۲۰ این بار خودرویی بزرگتر و البته لوکستر را در چرخه تولید خود دارد. مدل ۸۲۰ خودروی جدید این شرکت است که در حقیقت لوکس ترین محصول این شرکت لقب گرفته است. خودرویی که شباهت های فراوانی به خودروهای آمریکایی و اروپایی دارد. چندی پیش موفق شدیم تا در کشور چین ملاقاتی با این خودروی بزرگ سایز داشته باشیم که البته خواندن نتایج رانندگی با آن خالی از لطف نیست به خصوص اینکه بدانیم این خودرو قرار است به عنوان پنجمین لیفان به زودی پا به خیابان های ایران بگذارد. ما برای اولین بار آن را مورد بررسی قرار داده ایم.

نمای ظاهری 

اگر لوگوی لیفان را از روی خودرو بر داریم در نگاه اول تنها خودرویی که تداعی میشود دو مدل از فورد است. شاید به جرأت بتوان گفت که ۸۲۰ ظاهر خود را از فورد فیوژن و فورد تاروس به عاریت گرفته است و البته به واقع یک کپی با تغییراتی دلچسب محسوب میشود. طوری که میتوان آن را زیبا دانست. جلو پنجره بزرگ و چراغ های باریکی که در انتها پهن تر شده اند سپر کشیده با دیلایت های خطی همه و همه دست به دست هم داده اند تا از ۸۲۰ یک خودروی زیبا و البته با ابهت بسازند. نمای جانبی ۸۲۰ اما بدون هرگونه پیچیدگی طراحی شده است. خطی صاف و بدون هرگونه انحنا از چراغ های جلو تا لبه صندوق کشیده شده است که البته به بزرگتر جلوه دادن این خودرو کمک زیادی میکند. نمای عقب ۸۲۰ اما برخلاف نمای جانبی توانسته به خوبی طراحی زیبای جلو را کامل کند به خصوص اینکه نمای عقب شباهت فراوانی به ب ام و سری ۵ دارد. چراغ هایی از روی گلگیر تا روی درب صندوق کشیده شده اند و دو تکه هستند. شاید اگر در قسمت عقب خودرو یک اگزوز بزرگ داشت خودرو چهره ای عضلانی تر به خود می گرفت و البته نمای بهتری از یک خودروی لوکس را ارائه میداد. به طور کلی می توان گفت که ۸۲۰ خودرویی زیبا بوده و توانسته با توجه به طراحی آمریکایی –آلمانی خود خودرویی با چهره قابل قبول باشد.

تجربه راندن 

قبل از هر چیزی نباید فراموش کرد که این خودرو از پرقدرت ترین پیشرانه لیفان یعنی موتور ۲.۴ لیتری بهره میبرد. موتوری که قادر به تولید ۱۵۸ اسب بخار قدرت بوده و ۲۲۰ نیوتن متر گشتاور تولید می کند. اما موتور ۱.۸ لیتری نیز بر روی این خودرو قابل سفارش است که البته این موتور با گیربکس پنج سرعته دستی ارائه می شود در حقیقت موتور ۱.۸ لیتری لیفان همان نمونه هایی است که بر روی لیفان های ۶۲۰ و x60 قرار دارد. درون کابین خودرو قرار میگیریم. سوییچ این خودرو کمی متفاوت از دیگر محصولات چینی است به نوعی می توان طرح آن را متعلق به آلمانی هایی چون بنز دانست هر چند که دچار کمی تغییر شده است اما به هر حال متفاوت تر از دیگر خودروهای چینی است. به طوری که از کلید و یا سیستم بدون سوییچ استفاده نمی شود و همانند بنز با یک سوییچ با کاور پلاستیکی شکل که در جای خود قرار می گیرد و قفل می شود میتوان خودرو را روشن کرد. البته لیفان ۸۲۰ با سه نوع آپشن روانه بازار میشود در نوع دیگر سیستم روشن شدن خودرو بدون کلید وجود دارد که همانند دیگر خودروهای حال حاضر بازار ایران است سیستمی که در خودروهای جدید نصب می شود. کابین خودرو لوکس و کیفیت مواد به کار رفته نیز مناسب است. کابین خودرو با چرم مشکی پوشیده و در برخی از قسمتها نیز با رنگ نقره ای مزین شده است. کابین خودرو ساده و در عین حال زیباست. درون کابین همه چیز در دسترس بوده و ارگونومی کلیدها خوب است. کابین خودرو با توجه به داشتن ابعادی بزرگ از فضایی بزرگ و جادار برخوردار و برای خانواده های پر جمعیت مناسب است این در حالی است که صندلی ها راحت و جادارند و قسمت عقب خودرو نیز از فضای کافی برای سرنشینان برخوردار است.

پیشرانه خودرو را روشن میکنیم. موتور نمونه مورد آزمایش از موتور ۲.۴ لیتری بهره میبرد هر چند که در این میان تجربه راندن با موتور ۱.۸ لیتری آن راهم داشتیم که تفاوت های فاحشی با یکدیگر داشتند.

موتور ۲.۴ لیتری این خودرو به آرامی کار کرده و هیچگونه صدایی از آن شنیده نمی شود. گیربکس شش سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک را در حالت D قرار داده و حرکت را آغاز میکنیم. با فشردن بر پدال گاز متوجه شتابگیری باورنکردنی خودرو میشویم؛ این در حالی است که در دورهای باال صدای اگزوز نیز گوش نواز و زیبا میشود. گیربکس لیفان ۸۲۰ تعویض دنده ها را به خوبی و با کمترین تاخیر انجام میدهد. به رغم داشتن ۱۵۴۵ کیلوگرم وزن شتابگیری و سرعت گیری خودرو خوب بوده و کمبودی در آن احساس نمی شود. در مسیر تست جاده ای شرکت لیفان پیچ های تندی وجود دارد که ۸۲۰ به خوبی از پس آن برمی آید. فرمان پذیری خودرو نیز خوب بوده و فرمان به خوبی فرامین راننده را به چرخ ها انتقال میدهد. خودرو در مسیرهای ناهموار راحت و بدون کمترین لرزش حرکت میکند. سیستم تعلیق خودرو به خوبی از پس مسیرهای ناهموار برمی آید و کمترین
تنش را به اتاق منتقل می کند. به طور کلی میتوان سواری این خودرو را نرم و راحت دانست.

این در حالی است که ۸۲۰ با موتور ۱.۸ لیتری حرفی برای گفتن ندارد. حتی گیربکس دستی این خودرو نیز کمکی به بهتر شدن شتاب و سرعت این خودرو نمیکند و موتور ۱۳۴ اسب بخاری خودرو از پس ۱۴۳۳ کیلوگرم وزن نمونه دستی این خودرو برنمی آید. این خودرو از امکانات مناسبی بهره میبرد. شرکت لیفان سعی کرده تا بیشترین امکانات و آپشن ها را درون این خودرو قرار دهد. لیفان ۸۲۰ در سه مدل با آپشن های مختلف به بازار عرضه خواهد شد نمونه پایه یا DX، نمونه استاندارد یا LX و نمونه لوکس یا EX. در مدلهای مختلف این خودرو آپشنهایی چون پاور ویندوز یا بالابر شیشه ها، فرمان هیدرولیک، سیستم ترمز ABS به همراه EBD،ESP، هشدار هنگام خارج شدن از خطوط جاده، میزان فشار باد تایر از درون کابین، هفت عدد ایربگ و انبوهی از امکانات ایمنی و رفاهی دیگر که نمونه آن را کمتر در خودروهای چینی و بیشتر در خودروهای روز دنیا میبینیم.

این خودرو از نظر امکانات رفاهی به قدری پیشرفته است که حتی باز شدن درب صندوق نیز بدون فشردن هرگونه کلید تنها با نشان دادن پا به زیر سپر عقب انجام میگیرد این آپشن از آن دسته آپشن هایی است که به تازگی در برخی از خودروهای گران قیمت قرار دارد. لیفان ۸۲۰ به عنوان لوکس ترین محصول لیفان قادر به رقابت با دیگر خودروهای همکلاس است به خصوص اینکه این خودرو با توجه به امکانات فراوان و البته چهره زیبا میتواند در بازار ایران موفق باشد به خصوص اینکه شیوه قیمت گذاری کرمان موتور در سال های اخیر مناسب و منطقی بوده است. لیفان رقیبی جدید برای خودروهایی چون MG، جیلی و بسترن خواهد بود به خصوص اینکه خودروهای نام برده نتوانسته اند از لحاظ میزان فروش آنطور که باید در بازار ایران موفق باشند.

snfdkpid8432hx51bpo7.jpg

wcxanq4m17pq5r7tatj.jpg

xjobdgy6q9y41x3qugrh.jpg

zoqod390mjczlsn0hbmk.jpg

6tar811y8assr25owc6.jpg

gacsajxv5jkffaacuxs.jpg

6qbc239ve4z55s0i1wt.jpg

78ktrecga5eptkz6x3.jpg

crqzsmcmzrqbofiwue7d.jpg

9h35rshp6g0mzle0f0ag.jpg

zd301v7ez52wuok0sy1u.jpg

30zonpbiz7bs7usqc3fq.jpg

منبع:ایران جیب

منبع خبر: