شنبه, 1 اردیبهشت 1403
منو اصلی

 

 

نگاهی گذرا به سدان چینی جیلی GC6

بر اساس اطلاعات مندرج در برخی از وب‌سایت‌ها، قرار است که چند صباحی دیگر، خودروی جیلی GC6 در یکی از مجموعه‌های مستقر در شهر کرمان تولید شود. از همین رو، قصد نمودیم که به طور مختصر آن را بررسی نماییم.  

جیلی GC6 سدان کوچکی است که توسط شاخه انگلون (ENGLON) این شرکت تکوین یافت و در ماه سپتامبر سال 2012 میلادی هم به بازار عرضه شد. همان‌طور که پیش‌تر نیز گفته شد، شاخه امگرند (EMGRAND) کمپانی جیلی، خودروهای لوکس این کمپانی را تولید می‌کند که برخی از مدل‌های آن به کشورمان نیز راه یافته است. البته این نام‌ها و مرزبندی‌ها، بیش از همه، در بازار چین است که نمود می‌یابد و در بازارهای صادراتی، این خودرو با نام جیلی و بدون ذکر پسوند انگلون عرضه می‌شود.

طراحی بدنه جیلی GC6، برخلاف سدان امگرند EC7، کمتر از استانداردهای نوین اروپایی سود می‌برد و به ساخته‌های شرقی نزدیک‌تر است. قسمت جلوی آن از نمایی ساده و تا حدی زمخت بهره می‌برد که از ظرایف و دقائق به کار رفته در امگرند، چندان اثری در آن دیده نمی‌شود. جلوپنجره‌ای مشکی‌رنگ در تلفیق با چراغ‌هایی نسبتاً تیره، نمایی خاص را برای آن مهیا نموده و آرمی دایره‌ای شکل و متفاوت از آنچه که در امگرند دیده‌ایم، در میانه آن جای گرفته است. در کل، طراحی این قسمت، بیشتر یادآور خودروهای متأخر ساخت چین است تا مدل‌های مدرن و به‌اصطلاح تراش‌خورده آن.در بخش عقب آن هم، نواری ضخیم از جنس کروم در پایین لبه صندوق جای گرفته که چراغ‌های پشتی را به یکدیگر وصل می‌نماید. ترکیب و طراحی این بخش از خودرو، آدمی را تا حد زیادی به یاد هم‌وطن چینی آن یعنی لیفان 520 می‌اندازد و بی‌تعارف، نمایی نه‌چندان زیبا را برایش فراهم آورده است؛ تنها با این تفاوت که از جلوه مناسب‌تر و نیز کیفیت مونتاژ بهتری نسبت به لیفان بهره می‌برد. بخش کناری آن نیز از سطوحی تخت و صاف و بدون هیچ خط و خطوط اضافه‌ای بهره می‌برد که نمایانگر خودرویی کاملاً ارزان و معمولی است. درمجموع، طراحی کلی این خودرو را می‌توان محتاطانه و محافظه‌کارانه قلمداد نمود که کمتر از ته‌مایه‌های هیجان و جوان‌پسندی برخوردار است و بیش از همه بازتاب‌دهنده خودرویی اقتصادی است که وظیفه اصلی آن تنها ترابری صرف است نه بیشتر!

علیرغم طراحی خارجی نه‌چندان پرشور و دل‌انگیز، طرح داخلی آن از ظاهر و نمای درخوری برخوردار است و در پی‌ریزی و تکوین آن هم از مشاوره‌های شرکت ولو استفاده شده است. سطوح متعدد کابین این خودرو از تریم دوگانه کرم و مشکی بهره می‌برند و در میانه داشبورد هم، یک صفحه نمایشگر لمسی نصب شده که از طرح هندسی مناسبی برخوردار است. در گوشه و کنار کابین نیز از قطعات پلاستیکی سخت و ارزان‌قیمت استفاده شده است که با توجه به بهای این خودرو امری دور از انتظار نیست؛ فرمان نیز از طرحی چهارشاخه برخوردار است و کنترلرهای مربوط به سیستم صوتی بر روی گوشه چپ آن جای گرفته‌اند. ارگونومی مناسب و دسترسی راحت به ابزارها هم از دیگر موارد شایان توجه در این کابین است.در حال حاضر، این خودرو تنها با یک پیشرانه 4 سیلندر بنزینی عرضه می‌شود که از توانی معادل 105 اسب بخار و گشتاوری معادل 136 نیوتن متر برخوردار است. پیشرانه مذکور قادر است که ماکزیمم سرعتی معادل 172 کیلومتر را برای این خودرو مهیا نماید. این پیشرانه در چین و برخی از بازارهای صادراتی به همراه یک گیربکس 5 سرعته دستی عرضه می‌شود. اما گویا قرار است که در ایران گیربکس خودکار نیز ارائه شود.به لحاظ ایمنی، این خودرو توانسته است 5 ستاره را از موسسه ایمنی C-NCAP کسب نماید که از ساختار مستحکم آن حکایت می‌کند. تیپ‌های متعدد این خودرو از دو ایربگ به طور استاندارد بهره می‌برند و سامانه‌های ایمنی همچون سیستم ضد بلوکه ترمز (ABS) و سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) نیز به‌صورت استاندارد در آن‌ها نصب شده است. مضاف بر آن، سیستم ترمزهای جلو و عقب آن هم از نوع دیسکی است. در بالاترین تیپ این خودرو که در بازار چین عرضه می‌شود دوربین دید عقب به طور استاندارد وجود دارد.

بنا به گفته‌های نماینده ایرانی، جیلی GC6 قرار است با بهایی بین 30 الی 40 میلیون تومان در دنده دستی و همچنین 40 الی 50 میلیون تومان در گیربکس اتوماتیک عرضه شود که دراین‌باره باید منتظر ماند و دید. در حال حاضر عمده بازار صادراتی این خودرو شامل ممالکی همچون روسیه، امارات، عربستان و…. می‌گردد.

مشخصات فنی جیلی GC6

حجم موتور: 1498 سی‌سی

توان: 105 اسب بخار در 5800 دور در دقیقه

گشتاور: 136 نیوتن متر در 2800 الی 3400 دور در دقیقه

شتاب صفر تا صد: 13 الی 13.5 ثانیه

حداکثر سرعت: 172 کیلومتر بر ساعت (در برخی منابع 165 کیلومتر ذکر شد)

مصرف سوخت ترکیبی: 7.1 لیتر در هر صد کیلومتر مسافت

سیستم فنربندی جلو: مک فرسون استرات

سیستم فنربندی عقب: محور پیچشی

سیستم ترمز جلو و عقب: دیسکی

استاندارد آلایندگی: یورو 4

ابعاد

طول/عرض/ارتفاع: 4342/1692/1435 میلی‌متر

فاصله بین دو محور: 2502 میلی‌متر

وزن خالص: 1103 کیلوگرم

اندازه تایرهای جلو و عقب: 185/60 R 15

حجم باک: 45 لیتر

گنجایش صندوق بار: 468 لیتر

ایمنی

دو عدد کیسه هوا (راننده، سرنشین جلو)

سیستم ضدبلوکه ترمز ABS

سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD

ستون جمع شونده فرمان

کمربندهای ایمنی سه‌نقطه‌ای

قفل ایمنی کودک

تجهیزات رفاهی

در حال حاضر، این خودرو در سه تیپ متفاوت در بازار چین عرضه می‌شود که به تفکیک، از تجهیزات ذیل بهره می‌برند:

تیپ 1: فرمان الکتریکی – آینه‌های جانبی گرم شونده – چراغ‌های مه شکن جلو – شیشه‌های برقی – قفل مرکزی با ریموت – 6 عدد بلندگو – رادیو با پورت AUX – ایرکاندیشن دستی – سیستم دزدگیر ایموبلایزر- سیستم روشنایی FOLLOW ME HOME

تیپ 2: علاوه بر تجهیزات فوق به اقلام ذیل نیز مجهز است:

رینگ‌های آلومینیمی – فرمان با کنترلرهای چندگانه – سامانه ناوبری GPS به همراه اتصالات بلوتوث- صفحه نمایشگر رنگی – سنسور پارک عقب

تیپ 3: علاوه بر تجهیزات موجود در تپپ 1 و 2، به اقلام ذیل نیز مجهز است:

سانروف برقی – سیستم هوشمند KEYLESS START – صندلی‌های چرمی – سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک – سیستم نمایشگر فشار باد لاستیک‌ها TPMS – دوربین دید عقب

قیمت

در ایران: هنوز به طور رسمی اعلام نشده است.

در چین: بهای تیپ‌های گوناگون این خودرو به شرح ذیل است:

تیپ 1: 53,800 یوآن یا حدود 30.4 میلیون تومان

تیپ 2: 56,800 یوآن یا حدود 32.1 میلیون تومان

تیپ 3: 60,800 یوآن یا حدود 34.3 میلیون تومان

در امارات: 26,000 الی 29,000 درهم (24.6 الی 27.4 میلیون تومان)

منبع خبر: