جمعه, 31 فروردین 1403
منو اصلی

 

 

شبیه‌سازی سیستم بینایی خودروهای بدون راننده

محققان دانشگاه کمبریج برای اولین ‌بار موفق به شبیه‌سازی سیستم بینایی خودروهای خودکار یا بدون ‌راننده شدند.  

به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» به نقل از ایسنا، محققان با طراحی سیستم جدید به کاربران اجازه می‌دهند تا تصاویر خود را در نرم‌افزار گرافیکی تحت‌ شبکه بارگذاری کنند که سیستم به طور خودکار تصاویر را دسته‌بندی و تبدیل به نمونه دیجیتالی می‌کند.

خودروهای بدون راننده از مکانیزمی هوشمند جهت شناسایی و دسته‌بندی اجسام موجود در مسیر استفاده می‌کنند. در برنامه‌ریزی سیستم تشخیص و برخورد خودروهای بدون راننده، تمامی اجسام موجود در مسیر به 12 گروه مختلف شامل ساختمان‌ها، پیاده‌روها و دوچرخه‌ها تقسیم می‌شوند.

محققان دانشگاه کمبریج برای اولین ‌بار یک نرم‌افزار تحت شبکه و رایگان را در اختیار کاربران قرار داده‌اند که به کمک آن می‌توان با بارگذاری تصاویر وب‌سایت مربوطه، نحوه تصویرسازی خودروهای هوشمند از دنیای واقعی را مشاهده کرد.

نخستین نرم‌افزار رایگان در وب‌سایت اینترنتی SegNet هم‌اکنون در اختیار کاربران است. این نرم‌افزار قادر است تا تصاویر معمولی گرفته شده توسط گوشی‌های هوشمند یا دوربین‌های معمولی را دسته‌بندی کرده و پس از پردازش در موتور گرافیکی خود، به تصاویر چشمان دیجیتالی خودروهای بدون ‌راننده تبدیل کند.

دکتر الکس کندال، دانشجوی رشته مهندسی رایانه از دانشگاه کمبریج اظهار کرد: برای برنامه‌نویسی این نرم‌افزار از 5000 تصویر استفاده شده است. به طور میانگین تبدیل هر تصویر به نمونه دیجیتالی خودروهای هوشمند حدود 30 دقیقه زمان نیاز دارد.

منبع خبر: