جمعه, 10 فروردین 1403
منو اصلی

 

 

طبیعت زیبای بم مرا می خواند

شهرستان بم با اقلیمی پر رمز و راز، مرا می خواند و برای دیدنم لحظه شماری می کند.  

طبیعت بکر بم و چشم اندازهای اطراف آن هر بازدید کننده ای را به تفکر در عجایب خلقت خداوند وا می دارد.
اولین بار که برای تعمیر یک دستگاه چاپ به شهرستان بم سفر کردم را که به یاد می آورم به این نتیجه می رسم ذهنیات هیچ گاه جای واقعیات را نمی گیرند آن هم ذهنیتی از یک شهر زلزله زده که بیابانی داغ و خانه های خشتی پراکنده ای را برایم تداعی می کرد.
وقتی هواپیما روی آسمان بم دور می زد که فرود بیاید، صحنه عجیبی دیدم؛ اصلا اثری از آن خانه های خشتی نبود و تا چشم کار می کرد سبزی درختان نخل تنها چشم اندازی بود که خودنمایی می کرد، باد شاخه های نخل ها را جوری به هم می زد که انگار نخل ها برایم کف می زنند.
دوستی قدیمی که مدت ها مشتری دستگاه های چاپ شرکت ما و اهل بم بود به استقبالم آمد. 
وقتی با خودرو از بلواری که در میان نخلستان ها کشیده شده بود می گذشتیم، این دوست قدیمی گفت: اینجا بروات است و بومی های منطقه 'برا' می گویندش، این شهر با جمعیتی بالغ بر 15 هزار نفر همجوار بم و از لحاظ قدمت می توان این شهر را همزاد بم دانست.
از زیبایی های این شهر می توان به نخلستان های زیبا و همیشه سرسبز آن اشاره کرد که به گونه ای یادگاری از زلزله و نمادی از استقامت مردم پرتلاشش را به رخ می کشند و سالیانه بیش از 60 هزار تن خرمای مرغوب و مقدار زیادی مرکبات را به بازارهای داخلی و خارجی صادر می کنند.
او ادامه داد: شهرستان بم در گذشته بواسطه قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم و قلعه بزرگ و مستحکمش میزبان مردمان و تجار زیادی از کشورهای مختلف بود و یکی از مراکز بزرگ تولید ابریشم نیز بشمار می رفت. 
تابلویی در کنار جاده که مسیر ارگ جدید را نشان می داد توجهم را جلب کرد و دوست بمی ام در پاسخ به سئوالاتم گفت: مجموعه توریستی ارگ جدید بم که در کیلومتر 10 جاده بم - زاهدان واقع شده، یکی از مجهزترین مناطق توریستی صنعتی ایران محسوب می شود.
وی افزود: شهرک ارگ جدید با برخورداری از پیشرفته ترین تجهیزات دارای دهکده توریستی مدرن، تاسیسات رفاهی و فضاهای گردشگری متعدد، واحدهای مسکونی که به شکل سنتی منطقه احداث شده و همچنین وجود چند باغ ایرانی بر جذابیت آن افزوده است.
وی اظهار کرد: در این منطقه هتل هایی با استانداردهای ممتاز اقامت، فضای سبزی جذاب، و علاوه برآن مکانهای پذیرایی شامل رستوران، چایخانه، کافی شاپ، پیست اسب سواری، دوچرخه سواری، استخر شنا، دریاچه و تعداد زیادی آلاچیق از امکانات این مجتمع تفریحی و گردشگری محسوب می شود.
واقعا برایم جالب بود که منطقه ای چنین دور افتاده از پایتخت اینگونه امکاناتی را در خود جای داده باشد. یادم نمی رود آن روز فقط می خواستم هرچه زودتر کارم را انجام داده و گوشه و کنار این شهر را نگاهی بیندازم.
راستش را بخواهید تا آن موقع حتی نمی دانستم که ارگ قدیم بم با قدمت شش هزار ساله اش و به عنوان بزرگترین بنای خشتی جهان که به ثبت جهانی رسیده، این قدر مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی باشد.
آب و هوا و اقلیم این دیار به 2 منطقه کوهستانی و کویری تقسیم می شود که جاذبه های گردشگری بسیار زیادی را بوجود آورده است.
بعد از شش ساعت کار تعمیر دستگاه به پایان رسید، آن روز خستگی برایم معنی نداشت و من هر لحظه بیشتر تشنه گشت و گذار در این دیار می شدم که دوستم سئوال کرد آیا می خواهی دیدنی های شهر را نشانت بدهم، در جواب چنین سئوالی مگر می شود غیر از بله چیز دیگری به زبان آورد؟!
وقتی به تهران برگشتم و برای آشنایانم از بم و جاذبه هایش می گفتم، کسی باورش نمی شد که در فاصله 30 کیلومتری این شهر که وقتی گرمای خرماپزانش را مجسم می کنی تشنه ات می شود، روستایی با هوای خنک کوهستانی و چندین هزار هکتار طبیعت زیبا به همراه کوه های پوشیده از جنگل درختان بنه و پسته وحشی و همچنین رودخانه ای پر آب وجود داشته باشد، نام این روستا 'مرغک' بود و به زبان محلی به آن 'مغو' می گویند. 
بعد از آن وارد روستایی شدیم که نامش 'آدوری' بود، این منطقه هم با توجه به موقعیت طبیعی و وجود رودخانه دائمی در این منطقه از جمله جاذبه های بکر و زیبای شهرستان بم می باشد و در کنار رودخانه آدوری پوشش گیاهی و درختی منطقه با درختان انار، انجیر، انگور و خرمالو و همچنین خانه های سنتی و روستایی هر بیننده ای را مجذوب خود می کند، این روستا در فاصله 25 کیلومتری بم قرار دارد.
شب را زیر آسمان پر ستاره آدوری صبح کردیم و بعد از خوردن یک صبحانه ناب محلی حرکت کردیم، 50 کیلومتر از بم که به سمت جیرفت رفتیم به منطقه وسیعی رسیدیم که با چشم انداز درختان سنوبر، چنار، گردو و زردآلو دل هر رهگذری را قبضه می کرد که چند ساعتی را میهمان دهبکری باشد؛ شهر 'دهبکری' با جمعیتی بالغ بر 15 هزار نفر در تابستان و شش هزار و 500 نفر در زمستان سال هاست در دل کویر لوت همانند یک نگین سبز و آب و هوایی کوهستانی در شمال غربی شهرستان بم و جنوب شرقی استان کرمان واقع شده که مشتمل بر 101 آبادی و در مسیر دو شهرستان گرمسیری بم و جیرفت است.
با توجه به موقعیت مناسب آب و هوایی این دهستان و جاذبه هایی چون پارک جنگلی طبیعی، چهار آبشار طبیعی که آبشار بیدزاغ معروفترین آنهاست، چشمه های زیبا و جوشان، باغستاهای چنار و گردو با قدمتی تاریخی، پارکی زیبا که در رودخانه زیبای میان دو آبادی خودنمایی می کند.
در دهبکری درختان و بناهایی با قدمت بیش از هزار و 400 سال و همچنین هشت رستوران سنتی وجود دارد.
چگونه می شود شهری کویری که آفتاب خرما پزانش زبانزد است، اینگونه مهد آب باشد، آری شهرستان بم با داشتن قنات های طولانی نیز زبانزد است، وجود قنات های متعدد با قدمتی تاریخی، بم را مهد آب کرده است، مهدآب نام یک محله قدیمی در داخل شهر بم است.
از روستای زیبای باغچمک نگفتم، بمی ها به آن باغچمن نیز می گویند، پنج کیلومتر وسعت و در پنج کیلومتری بم قرار دارد و از جمله جاذبه های آن می توان به نخلستان ها، آبشار و قنواتش با قدمت بیش از 50 سال اشاره کرد.
این جاذبه های زیبایی را که معرفی کردم، تنها گوشه ای از جاذبه های بم هستند که در سفر شش سال قبل خودم به این دیار دیدم و لذت بردم.
امروز با خانواده به سمت بم حرکت کردیم، دلم می خواهد سیزده فروردین امسال روستاهای تهرود، ابارق، سروستان، پشترود، کرک، دارستان و خواجه عسکر را نیز ببینم و زیبایی های زیر نخل های بم را به خانواده ام نشان دهم، طبیعت زیبای بم مرا می خواند...
گزارش از کمیل بهشتیان

منبع خبر: