سه‌شنبه, 4 اردیبهشت 1403
منو اصلی

 

 

خواست اکثریت مردم تعامل با دنیاست

روز گذشته صادرکنندگان و روسای تشکل‌های صادراتی کشور به دیدار آیت‌ا... هاشمی آمده بودند که هدف این حضور بدون شک بهره بردن از توصیه‌های رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام برای ادامه فعالیت در دوران پسابرجام بود که کشور به دلیل تعاملات بیشتر با کشورهای دیگر می‌تواند بهره بالایی در ارتقای سطح تولیدات خود بدهد. البته آیت‌ا... هاشمی در کنار این توصیه‌ها موضوعات دیگری را هم مدنظر داشت که به مهمانان خود در میان بگذارد و از جمله آنها می‌توان به موضوع فرارسیدن ماه مبارک رمضان، ۱۵ خرداد، درگذشت محمدعلی کلی اشاره داشت. آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی ابتدا با تبریک فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، خاطرنشان کرد: ماه رمضان هدیه، لطف و رحمت خداوند به بشر است که صرفا مخصوص مسلمانان نیست، بلکه در همه‌ ادیان آسمانی وجود دارد.  

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، ماه رمضان را فرصتی مناسب برای اجتناب از بدی‌ها و تقویت تقوی الهی دانست و افزود: این ماه بهترین فرصت برای تقرّب و نزدیکی به خداوند و خودسازی معنوی است. آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی، به قیام خونین ۱۵ خرداد اشاره و تصریح کرد: این روز، قطعه مهمی در تاریخ انقلاب اسلامی شد و فرصتی برای ما فراهم کرد تا بتوانیم روشنگری و ابعاد مختلف ظلم و وابستگی رژیم پهلوی را نزد مردم تبیین کنیم. مردم نیز از آن روز به بعد مصمم‌تر و جدی‌تر به مبارزات خود تا پیروزی نهایی ادامه دادند. ایشان با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای پانزده خرداد و امام راحل، به بیان ویژگی‌های برجسته و شاخص ایشان پرداخت و گفت: امام (ره) مرجع منحصر به فردی در تاریخ روحانیت شیعه بودند که تمام شرایط لازم برای رهبری را داشتند و کار بسیار بزرگی در کشور انجام دادند و همگان به نقش تأثیرگذار و خطیر ایشان در انقلاب اسلامی اذعان دارند. آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی، در ادامه سخنان خود، با تأکید بر این که اگر از افراط و تفریط پرهیز و به اصول اسلام ناب محمدی عمل کنیم، علاوه بر جبران اشتباهات گذشته، راه توسعه و سعادت آینده کشور را نیز هموارتر می‌کنیم. ایشان افزود: امیدواریم با رشد فکری و آگاهی که مردم پیدا کرده‌اند، اتفاقات ناگوار گذشته تکرار نشود. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، همچنین به تأثیرگذاری ونفوذ قهرمانان مردمی در افکار عمومی به ویژه جوانان همچون مرحوم جهان پهلوان تختی، پوریای ولی و ... اشاره کرد و در فرازی از سخنان خود با توجه به گستردگی خبر درگذشت قهرمان مسلمان بوکس جهان محمدعلی کلی گفت: وی را اعجوبه‌ای در تاریخ ورزش دنیا بود که قهرمانی‌اش او را نامدار و روحیات و شخصیت انسان‌مدار، او را محبوب دل‌ها کرده است. ایشان به ذکر خاطره‌ای از مرحوم کلی پرداخت و گفت: روزی از او پرسیدم، چگونه مسلمان شدید؟ و او پاسخ داد: نکات مثبتی در دین اسلام دیدم که در ادیان دیگر ندیده بودم.

اقتصاد مقاومتی بهترین راه حل توسعه

ایشان در بخش دیگری از سخنان خویش با تأکید بر این که خواست اکثریت مردم جامعه، تعامل و ارتباط سازنده و عزتمند با کشورهای دنیاست، گفت: مردم آگاه و هوشیار کشور با حضور در صحنه‌های مختلف از جمله انتخابات نشان داد‌ه‌اند که راه خود را پیدا کرده‌اند و علاقه‌مند هستند ایران مقتدرانه با کشورهای جهان ارتباط دوسویه و مستمری براساس احترام و اطمینان متقابل داشته باشد. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با تأکید بر این که براساس اسناد بالادستی، توسعه کشور باید دانش‌بنیان باشد، گفت: ارزش افزوده‌ای که از دانش به دست می‌آید، قابل مقایسه با هیچ پدیده دیگر نیست. ایشان اقتصاد مقاومتی را بهترین راه حل توسعه توصیف کرد و افزود: خیلی‌ها تصور می‌کنند منظور از اقتصاد مقاومتی، ریاضت و سختی کشیدن است. در حالی که اقتصاد مقاومتی به ما می‌گوید با نگاه درون زا و برون‌نگر، رقابت‌گرا، تولید و تجارت و استفاده از تجربیات و تکنولوژی دنیا، در راه توسعه و پیشرفت کشور گام برداریم. آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی، بوروکراسی دست و پاگیر و حمایت از رقبا را مشکلات مدیریت بازرگانی کشور برشمرد و افزود: باید دروازه‌های کشور را برای صادرات باز کنیم و از رقبای خود بهتر، برتر و قدرتمندتر در تولید محصولات باشیم. ایشان همچنین صدور خدمات را به عنوان یک زمینه مستعد و قابل فعالیت در کشور مورد تأکید قرار داد و گفت: در بسیاری از طرح‌هایی که برای پیمانکاری مطرح می‌شود از جمله راه‌سازی، پالایشگاه‌سازی، صنایع نفت، نیروگاه‌سازی، پتروشیمی می‌توانیم موفق عمل کنیم. راه‌مان برای تکامل اقتصادی از طریق تولید و تجارت باز است. آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی در پایان سخنان خویش، گفت: از همه افرادی که به هر نحوی برای رونق اقتصادی و افزایش صادرات تلاش می‌کنند، تشکر می‌کنم.

منبع خبر: