سه‌شنبه, 4 اردیبهشت 1403
منو اصلی

 

 

چگونه کولر خودرو را راه اندازی کنیم ؟

بسیاری از مردم تصور می کنند سیستم تهویه خودرو (کولر خودرو ) فقط از بخاری و کولر تشکیل شده است.  

به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایران ، بسیاری از مردم تصور می کنند سیستم تهویه خودرو (کولر خودرو ) فقط از بخاری و کولر تشکیل شده است. در حالی که یک حالت دیگر هم در سیستم تهویه خودرو وجود دارد و آن حالت پنکه است و آن هنگامی است که هوا از بیرون وارد اتاق می شود بدون اینکه بخاری و کولر درگیر باشد.

اصولا این حالت مختص زمانی است که هوای داخل اتاق نه سرد است و نه گرم و فقط نیاز به تهویه دارد تا از حالت خفگی درآید. مزیت این کار این است که از باز شدن شیشه ها جلوگیری می کند که باعث جلوگیری از ورود سر و صدا و آلودگی می شود و در وضعیت آیرودینامیکی . مصرف سوخت و شتاب خودرو بهبود و پایداری ایجاد می کند

سرما در گرما

سیستم تهویه را به ویژه هنگامی که داخل خودرو بسیار گرم شده است بلافاصله بعد از وارد شدن به داخل خودرو روشن نکنید. پس از وارد شدن به خودرو پنجره هارا پایین کشیده و صبر کنید هوای داخل خودرو عوض شود بعد از چند دقیقه می توانید سیستم تهویه مطبوع خودرو را روشن کنید.

دلیل این کار این است که بر اساس تحقیقات انجام گرفته داشبورد صندلی و سیستم تهویه از خود گاز بنزن تولید می کند که یک گاز سمی است که بویی شبیه بوی پلاستیک گرم شده دارد که باعث آسیب رساندن به استخوان ها و ابتلا به کم خونی و کاهش گلبول های قرمز خون می باشد. از جمله عوارض دیگر می شود به لوسمی که باعث سقط جنین در زن ها می شود اشاره کرد.

میزان گاز بنزن موجود در هوا 50 میلی گرم در واحد حجم است که این میزان در داخل خودرو با شیشه های بسته 200 تا 400 میلی گرم است حال اگر خودرو در فضای باز و زیر نور خورشید 40 درجه سانتی گراد پارک باشد میزان بنزن موجود در فضای داخل خودرو 2000 تا 4000 میلی گرم بالا می رود که 40 برابر بیشتر از حد مجاز آن است.

آغاز به کار کولر

سعی کنید کولر را هنگامی روشن کنید که دور موتور پایین باشد و از روشن کردن آن در سرعت و دور بالا خود داری تا از آسیب به کلاچ کمپرسور جلوگیری شود. در ابتدای کار سرعت پنکه کولر را زیاد کنید تا هوای گرم موجود در خودرو تخلیه شود تا سیستم خنک کننده آماده بکار شود .

سرعت های مختلف پنکه

پنکه یا همان فن کولر دارای سرعت های مختلف قابل به تنظیم است در خودرو های امروزی بر خلاف خودرو های قدیمی کولر خودرو مجهز به ترمستات است هر چه سر عت پنکه بیشتر شود گازی که در اواپراتور گردش و اتاق را خنک می کند سرمای خودرا زودتر از دست می دهد و فرمان اتومات کردن با فواصل کمتری صادر می شود در نتیجه کمپرسور زمان بیشتری در گیر بوده و سوخت بیشتری مصرف می شود

آنچه درباره استفاده از کولر خودرو باید بدانیم

خنک شدن در هوای گرم تابستان و خلاص شدن از کلافگی و خواب آلودگی و بهبود تنفس و گردش خون از فوائد استفاده از کولر است. اما خطراتی هم برای سلامتی شما دارد استفاده از کولر در حضور کودکان و سفر های طولانی ضروری است. اما باید به گونه ای تنظیم شود که به گردن و صورت کودکان نخورد و سبب گرفتگی و ماهیچه های آنها نشود. استفاده از کولر در تونل در شرایطی مناسب است که هوا امکان ورود از بیرون را نداشته باشد، زیرا هوای داخل تونل بسیار آلوده می باشد هر چند تونل های شهری مانند تونل های شهر تهران دارای سیستم تهویه قوی یا جت فن می باشد ولی توصیه می شود که از ورود هوای بیرون به داخل جلوگیری شود .

در فضای شهری به ویژه در ترافیک ها نیز روشن کردن کولر در حالت ورود هوا از بیرون سبب ورود ذرات و دود به داخل می شود پس ترجیحا در هنگام توقف و یا سرعت پایین کولر را در صورت مناسب بودن دما خاموش کنید یا دست کم در حالت گردش داخلی قرار دهید . اگر کولر خودرو شما مانند 206 تیپ پنج و شش از نوع اتوماتیک بوده و دستگاه تنظیم دما دارد بهتر است آن را روی دمای دلخواه خود تنظیم کنید تا بطور اتوماتیک روشن و خاموش شود .

خاموش نگه داشتن کولر از بسیاری از افراد راه حل مناسبی برای صرفه جویی در مصرف بنزین است اما حقیقت چیز دیگری است . اگر درحین توقف یا سرعت پایین از کولر استفاده کنید بنزین بیشتری مصرف می شود اما استفاده از آن در بزرگراه ها با سرعت بالا بنزین بسیار کمی مصرف می کند چرا که اگر در همان حالت به جای روشن کردن کولر شیشه ها را پایین بکشید به دلیل بر هم خوردن وضعیت آیرودینامیکی خودرو مقداری به مصرف سوخت افزود خواهد شد .

رطوبت سبب می شود فیلترها مکان مناسبی برای رشد قارچ و کپک ها باشند . گاهی پیش می آید که با روشن کردن کولر خودرو بوی نا مطبوعی در هواد می پیچد . این به آن معنی است که یا خودروی شما فیلتر ندارد (مثل تندر 90 که می توان با تهیه فیلتر از بازار آزاد این مشکل راحل کرد )یا فیلتر کثیف و پر از قارچ و میکروب شده و نیاز به پاک شدن یا تعویض دارد .

دو نکته زمستانی را فراموش نکنید : اول اینکه کولر حداقل هر ماه یک بار به مدت سی دقیقه باید روشن و کمپرسور درگیر شود تا گاز خنک کننده به اصطلاح رسوب نکند چون در این صورت نا گزیر خواهید بود چند ده هزار تومان برای شارژ کولر هزینه کنید .

نکته دوم این که در فصول سرد سال که معمولا داخل اتاق و شیشه ها بخار می گیرد اگر روشن کردن بخاری و ورود هوا از بیرون به داخل هم افاقه نکرد به عنوان اخرین راه باید در حین روشن بودن بخاری و ورود هوای گرم دکمه کولر راروشن کنید.تا کمپرسور نیز درگیر شود.از آنجا که یکی از خاصیت های کولر جذب رطوبت محیط است.این کار ضمن ادامه کار بخاری و گرم کردن کابین باعث کاهش رطوبت داخل شده و به بخارزدایی شیشه ها کمک خواهد کرد.

منبع خبر: