سه‌شنبه, 4 اردیبهشت 1403
منو اصلی

 

 

صندلی هوشمند ساخته شد

محقق دانشگاه علوم پزشکی البرز موفق به طراحی و ساخت صندلی هوشمندی شد که با استفاده از سنسورهای آن از اختلالات اسکلتی و عضلانی پیشگیری می‌شود و در کاهش خستگی موثر است.  

سیده آذر موسوی فرد، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز و مخترع صندلی هوشمند در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفت: امروزه بسیاری از مشاغل با نشستن‌های طولانی همراه هستند و روزانه به تعداد آنها افزوده می‌شود. وی ادامه داد: مشکل اساسی این است که فرد بیشتر مواقع برای مدت‌های طولانی روی صندلی خود بدون توجه به نحوه نشستن قرار می‌گیرد و اگر فرض شود این فرد قرار باشد تا زمان بازنشستگی همین شغل را داشته باشد با مشکلات جسمی فراوانی مواجه خواهد شد.

موسوی فرد افزود: در این طرح سعی کرده‌ایم با دادن زمان لازم به سنسورهای فشاری، نوری یا گرمایی که در سطح نشیمنگاه صندلی نصب شده‌اند، کاربر را مجبور کنیم پس از سپری شدن زمان مورد نظر (حداکثر زمانی که می‌توان بدون ایجاد آسیب جدی به کاربر به صورت ثابت در یک جا نشست حدودا ۲۰ تا ۳۰دقیقه است) از جای خود بلند شود و تا فرد از روی صندلی بلند نشود آلارم مربوطه خاموش نخواهد شد.  سطح نشیمنگاه صندلی به مدت دو دقیقه حساس بوده به این منظور که اگر کاربر بخواهد کمتر از دو دقیقه مجددا روی صندلی بنشیند آلارم به صدا درآمده و فرد قادر به نشستن نخواهد بود و حتما باید دو دقیقه از آن بگذرد تا غیرفعال شود. این محقق با بیان اینکه به کاربر آموزش داده می‌شود که در این فاصله دو دقیقه‌ای با ایستادن و قدم زدن و انجام حرکات ورزشی به بازیابی شرایط استراحت عضلات خود کمک کند، گفت: این تکنیک بسیار کم هزینه و پرسود بوده و قابل نصب روی تمام صندلی‌های موجود در بازار است.

منبع خبر: