جمعه, 10 فروردین 1403
منو اصلی

 

 

سه روایت متفاوت از آیت‌ا... هاشمی

هر از گاهی که از موفقیت در رسیدن به اهدافشان ناامید می‌شوند به یاد یک سنگ صبور می‌افتند؛ می‌دانند برای این شخصیت دلسوز، منافع ملی بیش از هر منفعت شخصی و گروهی دارای ارزش است و بسی بهتر می‌دانند که او برای حاکم شدن ثبات و آرامش در کشور وارد بسیاری از هیاهوهای حزبی و سیاسی نمی‌شود چنانکه اگر قرار بود خود را در این دایره تعریف کند، بسیار مواردی بود که می‌توانست به هجمه‌ها پاسخ دهد اما سکوت کرد تا نشان دهد دستاوردی در جنجال آفرینی و هجمه به دیگران نمی‌توان به دست آورد.  
برخی اما هنوز این مرام و جایگاه والا را درک نکرده و تصور می‌کنند که می‌توانند با هجمه به آیت‌ا... هاشمی برای خود، اعتباری کسب کنند اما دریغ که عمر این ترفندها که به طناب پوسیده می‌ماند، خیلی وقت است گذشته و آنها گم در هیاهوی خود، گذشت زمان را درک نمی‌کنند. اما در این میان از برخی شخصیت‌های باتجربه بعید است که بر طبل تندروی بکوبند. گویی فراموش کرده‌اند روزی که خیلی دور نبود، از آیت‌ا... هاشمی در جهت برهم نخوردن سازوکار تشکیلاتی‌شان استمداد طلبیدند و در همان روز با بلندشدن صدای اذان به او اقتدا کردند. حال چه شده که آن روزها به فراموشی سپرده شده و اکنون بار دیگر منفعت خود را در هجمه به رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌جویند. هجمه‌گران راه جدیدی را آغاز کرده‌اند که نامش روایت‌سازی است. یعنی درحالی که در اجرای برنامه‌های خود برای هجمه به آیت‌ا... هاشمی ناموفق بوده‌اند، این‌بار روایت‌سازی پیشه کرده و آنچه می‌خواهند در جهت اهداف خود دنبال کنند در قالب داستان‌هایی می‌گویند که هیچ‌کس آنها را تائید نکرده است. 
 سه روایت متناقض
دیروز نبی حبیبی، دبیرکل حزب موتلفه در شرایطی که برخی اعضای این حزب تمایل زیادی به پیروی از منش و رفتار آیت‌ا... هاشمی دارند، به بیان سه روایت پرداخت. نکته جالب این بود که این روایت‌ها با یکدیگر همسو نبود و تناقض‌های آشکاری داشت. بدین ترتیب که دو روایت اول در هجمه به آیت‌ا... هاشمی بود و روایت سوم از اعتقاد عمیق رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به مقام معظم رهبری خبر می‌داد.
 روایت اول: نامه خصوصی به آیت‌ا...
 دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی درمورد نامه خصوصی حزب به آیت‌ا... هاشمی بعد از نمازجمعه 26 تیرماه 88 گفت: در رابطه با آن خطبه‌های آقای هاشمی نامه‌ای خصوصی برای آقای هاشمی نوشتیم، علاوه بر این نامه خصوصی، موضعی را به صورت رسمی اعلام کردیم که من به بعضی از فرازهای موضع‌گیری خود بعد از 26تیر اشاره می‌کنم. در موضع‌گیری‌های خود گفتیم: آقای هاشمی‌رفسنجانی! سوال مردم این است که با وجود تفقد ویژه مقام معظم رهبری در خطبه 29خرداد راجع به آقای هاشمی‌رفسنجانی، چطور شد که آقای هاشمی حداقل از این تفقد تشکر هم نکردند و هیچ اشاره‌ای به فصل‌الخطاب بودن رهبری نکردند؟ حبیبی درمورد مفاد نامه خصوصی مؤتلفه به هاشمی‌ گفت: مثلاً در آن نامه گفتیم شما آزادی همه زندانیان را در خطبه‌های نمازجمعه مطالبه کردید، ممکن است چند نفر اشتباهی دستگیر شده باشند اما کسانی به میدان فتنه 88 آمدند و برخی اسلحه داشتند و برخی هم برای براندازی توطئه داشتند، شما خواستار آزادی شدید؟ ولی عمده حرف ما همین مسائلی بود که در موضع‌گیری‌هایمان بود. وی افزود: آقای هاشمی در همان خطبه‌ها گفتند بعد از این انتخابات بحران پیش آمده است البته آقای هاشمی مواضع مثبتی هم داشتند، ازجمله دعوت مردم به وحدت بود تا به وسیله وحدت، بحرانی که آقای هاشمی مدعی بود را بتوان کنترل کرد و دشمن را مأیوس کنیم، سوال ما از آقای هاشمی این است، خطبه‌های 26تیرماه شما دشمن یا ضدانقلاب را مایوس کرد یا اینکه یک مقداری هم امیدوارتر کرد؟ حبیبی خاطرنشان کرد: انتظار ما از آقای هاشمی در آن خطبه‌ها این بود که ادعای تقلب را محکوم کند، آقای هاشمی آن موقع تا به‌حال مصلحت ندیدند این ادعا را به‌شدت محکوم کنند. به هر حال دیگران هم کارهایی بعد از دوران فتنه انجام دادند و معتقدیم هنوز هم دیر نشده است. 
 روایت دوم: پیشنهادی برای یار رهبری
دبیرکل حزب مؤتلفه درمورد پیشنهاد مؤتلفه اسلامی به آیت‌ا... هاشمی‌ نیز گفت: بعد از خطبه 29 خرداد مقام معظم رهبری در جلسه مؤتلفه اسلامی تصمیم گرفتیم یک پیامی را به‌وسیله یکی از دوستان آقای هاشمی به ایشان بدهیم و بگوییم بعد از خطبه‌های 29 خرداد رهبر معظم انقلاب شما اطلاعیه بدهید و از مقام معظم رهبری تشکر کنید که از شما تعریف و تمجید کردند. وی افزود: یک نفر از شخصیت‌ها که ممکن است خودش راضی نباشد اسمش را ببرم، انتخاب شد که خارج از مؤتلفه بود. بنده از او تقاضا کردم و گفتم ما امروز جلسه‌ای داشتیم و جلسات ما در راستای کاهش این شعله‌های آتش فتنه است، بنابراین فکر می‌کنیم که مثلاً اگر آقای هاشمی بیانیه‌ای بدهند و از مواضع رهبر معظم انقلاب در 29 خردادماه تشکر کنند، اثر دارد. حبیبی خاطرنشان کرد: آن شخصیت موردنظر ما که خیلی هم برایش احترام داریم، دوستی سابقه‌دار با آقای هاشمی دارند، گفت: جمع‌بندی درست است و من امروز حتما تماس می‌گیرم تا آقای هاشمی را برای تشکر از رهبر معظم انقلاب ترغیب کنم و ایشان به آقای هاشمی زنگ می‌زند. بر اساس مطلبی که آن شخصیت موردنظر ما برای من نقل کرد، می‌گویم، این شخص موردنظر ما گفت من با آقای هاشمی تماس گرفتم و گفتم الان موقع آن است که شما تقدیر و تشکر کنید. دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی اضافه کرد: آقای هاشمی‌ می‌گوید من مشغول نوشتن آن نامه تشکر بودم ولی فائزه را دستگیر کردند. آن شخصیت یک احساس وظیفه می‌کند و تلاش می‌کند که خانم فائزه هاشمی آزاد شود و خانم فائزه هاشمی نیز در فاصله حدود 24 ساعت آزاد شد. این خبر اولین‌بار است که رسانه‌ای می‌شود. ما توقع داشتیم که بعد از آزادی او نامه‌ نوشته شود ولی بازهم آن نامه را آقای هاشمی ننوشت. 
 روایت سوم: اعتراف به ولایتمداری هاشمی
وی همچنین درمورد دیدار خود با آیت‌ا... هاشمی‌ نیز گفت: یادم هست که آقای هاشمی‌ در سال‌های بعد گفت من روی 3 موضوع با هیچ کسی معامله نمی‌کنم؛ نظام اسلامی، ولایت‌فقیه و شخص آیت‌ا... ‌خامنه‌ای. این را بعد از جریانات فتنه با گوش خودم از آقای هاشمی شنیدم. در جلسه‌ای که هفت هشت نفری برای مساله‌ای با ایشان داشتیم، به آقای هاشمی‌ گفتم ما شنیده‌ایم شما گفتید من برای برخی از موضوعات با کسی معامله نمی‌کنم، یکی نظام اسلامی و یکی ولایت‌فقیه که آقای هاشمی اصلاح کرد و گفت من فقط آن دو تا را نگفتم، سومی شخص آیت‌ا... خامنه‌ای است.
منبع خبر: