سه‌شنبه, 25 مهر 1396
منو اصلی

 

 


گام‌های توسعه در صنعت خودروسازی ایران

 


تاریخ ثبت: 1395/12/28

 

پیام نوروزی می‌خوانمت از پشت درب‌های بسته در انتهایی‌ترین فصل آفرینش سال نو با نسیم روح نواز بهاری، دست عنایت خداست که دیگر بار دل و جان ما را نیرویی دوباره بخشیده و به فردایی روشن نوید می‌دهد و سال کهنه با یادگارانی از تلاش‌های ما به تاریخ صنعت این کشور بزرگ می‌پیوندد. حمد و سپاس خدای رحمان و رحیم که با وجود تنگناها و مشکلات، اما با تلاش همت و همدلی کلیه همکاران سختکوش و فعالان اقتصادی مجموعه ارگ جدید در سال ۹۵ شاهد پویایی صنعت خودرو و تداوم تولید و اجرای طرح‌ها و پروژه‌های متعدد در مجموعه ارگ جدید بودیم. و این مهم، همت والایی می‌طلبید که جز از مردان و زنان با غیرت این سرزمین کهن ساخته نبود. امید است در سال پیش رو، با توکل به خداوند متعال و در سایه اتکا به توانمندی‌ها و همدلی‌های شما عزیزان و یاران همدل، مسئولیت‌‌های منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید در به حرکت درآوردن چرخ عظیم صنعت کشور به خوبی محقق گردد. این مهم باعث گردید تا ارگ جدید در رسیدن به اهداف ترسیمی در برنامه‌های خود امید بیشتری نسبت به آینده داشته و در برنامه‌ریزی‌های میان مدت و بلند مدت خود نشانه‌های خوبی از توانستن و شدن را تجربه نماید. بی‌تردید سالی که گذشت با فراز و نشیب‌هایی نیز همراه بوده است که موفقیت‌های حاصله نتیجه اطمینان به توان مدیریتی و کارشناسی همکارانم در ارگ جدید بوده است، که در اینجا لازم می‌دانم، از تمامی‌شان و زحمت‌کشانی که با پشتکاری فراوان و تلاش صادقانه و خستگی‌ناپذیر خود موجبات حرکت روبه رشد و توسعه همه جانبه در ارگ جدید را فراهم نموده‌اند تقدیر و تشکر نمایم. مسعود فاضل – مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید  

بخش صنعت یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی هر کشور محسوب شده و نقش زیادی در رشد و توسعه کشورها ایفا می‌کند.
سال۹۵ دولت و اقتصاد ایران با چند مشکل رو‌به‌رو بود؛ حجم بالای دیون دولت، کمبود تقاضای موثر، حجم بالای نقدینگی و مساله تحقق بودجه. همان‌طور که مستحضرید، در طول چند سال اخیر و همچنین در حال حاضر اقتصاد ایران در یک دوره رکودی قرار گرفته، کاهش تقاضا درحال حاضر اصلی‌ترین دلیل این رکود می‌باشد که در تمامی عرصه‌ها از جمله صنعت خودرو نیز دیده می‌شود.
بخش بزرگ اقتصاد ایران، یعنی دولت به دلیل کاهش درآمدهای نفتی، حجم بالای دیون و همچنین وضع نامناسب شبکه بانکی قادر نیست اهداف خود را محقق کند. تقاضای خانوارها نیز به دلیل کاهش دستمزد حقیقی و به عبارت دیگر کاهش قدرت خرید در طول سال‌های گذشته کاهش یافته و در حال حاضر نیز این کاهش قدرت خرید جبران نشده است. بخش خصوصی نیز به دلیل مشکلات مختلف، از قبیل فقدان تقاضای مناسب، عدم دسترسی به تامین منابع مالی ارزان و بالا بودن هزینه‌های جاری و سرمایه‌گذاری قادر نبودند تقاضای خود را افزایش دهند.
مساله‌ای که در سال۹۵ قابل توجه بود، میزان سرمایه‌گذاری خارجی و تامین منابع مالی از خارج از کشور بود. به هر حال بعد از اجرای برجام، بخشی از محدودیت‌ها برداشته شد، اما متأسفانه در کوتاه مدت حجم سرمایه‌گذاری خارجی در ایران و یا تامین مالی قابل توجهی نبود که بتواند به عنوان محرکی در اقتصاد عمل کند. با وجود این که برخی محدودیت‌ها حذف شده است، اما شرکای خارجی هنوز به دلیل ریسک بالای ایران تمایل چندانی برای سرمایه‌گذاری ندارند. تعداد زیادی از این بنگاه‌ها در سال‌های گذشته به دلیل همکاری با ایران از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا تهدید شده‌اند، بنابراین در حال حاضر با احتیاط رفتار می‌کنند. اما می‌توان امید داشت در صورتی که برنامه‌ریزی صحیح صورت پذیرد، در سال‌های آینده حجم سرمایه‌گذاری خارجی به صورت چشم‌گیری افزایش یابد.
به هر تقدیر در این شرایط مجموعه ارگ جدید سعی کرد تا با تمام مشکلاتی که در راه وجود دارد به بخش‌های بیشتری از برنامه‌های خود دست یابد.
در سال ۱۳۹۵ با جهش در فعالیت‌های توسعه‌ای منطقه، دستیابی به اهداف کلان مجموعه را تسریح بخشیدیم در این خصوص می‌توان به برخی از فعالیت‌ها به شرح زیر اشاره کرد:
* تولید نزدیک به ۰۰۰ر۱۰۰ دستگاه در سال ۱۳۹۵ در منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید توسط واحدهای صنعتی فعال در زمینه خودروسازی از جمله کرمان موتور، مدیران خودرو، راین خودرو و شرکت کارمانیا و… افزایش ساخت داخل انواع موتور، گیربکس، اکسل و…
* عملیاتی کردن برنامه‌های توسعه‌ای منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید با توجه به روند فزاینده تقاضا برای سرمایه‌گذاری و ایجاد مجتمع‌های خودروسازی از سوی شرکت‌های بزرگ اروپائی، کره‌ای و چینی
*برنامه‌ریزی جهت ایجاد پارک صنعتی یا سرمایه‌گذاری طرف چینی به میزان حدود ۲۰۰میلیون دلار و در فضایی به وسعت ۴۰۰هکتار با هدف توسعه قطعه‌سازی و انتقال دانش فنی با مشارکت قطعه‌سازان داخلی
* برنامه‌ریزی جهت ساخت۱۰۰۰ واحد مسکونی با همکاری انبوه‌سازان در منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید جهت پاسخگویی به تقاضای موجود در منطقه و استان
* آ‌ماده‌سازی جهت بهره‌برداری از یک کارخانه جدید تولید اتوبوس، دو کارخانه تولید خودرو سواری، یک کارخانه تولید موتور خودرو سواری در سال ۱۳۹۵
* برنامه‌ریزی و طراحی جهت ایجاد و توسعه زیرساخت‌های جدید براساس برنامه چشم‌انداز۱۴۰۰ و سهم تولید ۵۰۰هزار دستگاه خودرو در چارچوب برنامه کلان توسعه منطقه
با روی کارآمدن دولت یازدهم و اجرایی شدن برجام به طور متوسط سالانه حدود ۸۵هزار دستگاه خودرو در ارگ جدید (قطب تولید خودرو غیردولتی) تولید شده و اشتغال ایجاد شده در این منطقه حدود ۱۰هزار نفر است در حالی که تا قبل از سال۹۲ میزان اشتغال در این منطقه حدود۴هزار نفر بوده است.
از سوی دیگر با عنایت و همکاری تمام فعالین در مجموعه ارگ جدید، در سالی که گذشت شاهد افزایش ۳۰درصد تولید خود نسبت به سال ۹۴ بودیم و این افزایش تولید روند رسیدن به هدف تولید ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال ۱۴۰۰ با توجه به سرمایه‌گذاری‌های در شرف انجام است.
با اجرایی‌شدن برجام و ایجاد راه‌های ارتباطی برای سرمایه‌گذاری‌های شرکت‌های خارجی،‌ شرکت هیوندایی مطابق قرارداد با استفاده از فناوری‌های جدید برای تولید خودروهای با کیفیت و مطابق استانداردهای روز دنیا با گروه صنعتی کرمان خودرو قراردادی را امضا کردند که به موجب آن،‌ برنامه‌ریزی شده برای سال ۲۰۱۷، سه خودرو i10 و i20 واکسنت در کارخانه کرمان‌موتور در منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید تولید و به بازار عرضه شود.
بخش اول قرارداد با هیوندایی شامل انتقال دانش فنی تولید خودرو و انتقال دانش فنی قطعه‌سازی هم است. لذا با استفاده از دانش فنی هیوندایی، اقدام به ساخت قطعات مورد نیاز خودروهایی که در ایران از این خودروساز تولید و عرضه می‌شود، خواهیم کرد.
ـ بخش دوم قرارداد مربوط به تامین قطعات خطوط تولید و برخی قطعات در تیراژ بالا است و با توجه به سرمایه‌گذاری سنگین مورد نیاز تا زمان تحقق این موضوع، باید از شرکت هیوندایی قطعات مورد نیاز را وارد کنیم. به‌منظور انتقال دانش فنی در حوزه قطعه‌سازی و ایجاد زنجیره تأمین، با شرکت تأمین‌کننده قطعات شرکت هیوندایی، توافق شده که با قطعه‌‌سازان ایرانی در ارگ جدید مشارکت داشته و نسبت به تولید قطعه اقدام کنند.
ـ بخش سوم این قرارداد، تضمین ارائه خدمات پس از فروش و انتقال دانش به‌روزرسانی خودرو است که در این حوزه هم ما به استفاده و انتقال تجربیات جهانی برند هیوندای نیاز بالایی احساس می‌کنیم. در این قرارداد توافق شده که اگر بخش قطعه‌سازی و تولید به سطوح کیفی مورد تأیید هیوندایی برسد، امکان صادرات از ایران نیز فراهم خواهد شد؛ لذا پیش نیاز صادرات، رسیدن به سطح کیفی مطابق استانداردهای جهانی است. بر اساس پیش‌بینی‌های صورت‌‌‌گرفته از این سه مدل، حدود ۱۷ هزار و ۲۰۰ دستگاه خودرو تولید خواهد شد، درصد ساخت داخل این سه مدل در ابتدا حدود ۲۰درصد است که بر اساس سند استراتژی صنعت خودروی کشور، موظف هستیم. تا پایان سال ۱۳۹۷ به ۴۰درصد ساخت داخل برسیم.
با اشاره به برنامه ۱۴۰۴ کشور، کرمان موتور هدف‌‌گذاری کرده تا ۱۵۰ هزار دستگاه از محصولات هیوندایی را تا سال ۲۰۲۱ تولید و به بازار عرضه کند و به‌طور قطع در این سال خودرویی که کمتر از ۴۰درصد ساخت داخل داشته باشند، در سبد محصولات شرکت کرمان موتور جای نخواهد داشت.
از دیگر اقدامات مهمی که در ارگ جدید صورت گرفت افتتاح خط تولید کارخانه خودروسازی کارمانیا بود که با حضور وزیر کشور به‌طور رسمی شروع به کار کرد و در شروع کار نسبت به ایجاد اشتغال برای ۲۷۰ نفر اقدام نمود. این کارخانه در مساحت ۱۵ هکتار و خط تولید با مساحت ۱۴ هزار مترمربع، ساخته شده است. برنامه تولید این شرکت برای سال آینده ۵۰۰۰ دستگاه و تا ۲ سال آینده با چشم‌انداز تولید ۱۰،۰۰۰ دستگاه در سال خواهد بود. میزان سرمایه‌گذاری انجام شده در این مجموعه ۷ر۱ میلیون دلار ارزی، ۶۰۰ میلیارد ریال ریالی و ۱۰۲۹ میلیارد ریال سرمایه در گردش و ارزش ماشین‌آلات داخلی کارخانه خودروسازی کارمانیا نیز ۱۴۰ میلیارد ریال است. از دیگر اقداماتی که طی سالی که گذشت محقق شد، جذب سرمایه‌گذاران و مشارکت در امور تولید و مونتاژ در خودرو و قطعات وابسته به آن بوده است. در این راستا شرکت رینگ آلومینیوم پارس که در زمینه تولید انواع رینگ‌ها، چرخ و لاستیک فعالیت دارد قرار است در اوایل سال ۹۶ افتتاح شود. این شرکت در ۲۶ هزار مترمربع و در دو سوله مجزای سه هزار متری فعالیت خود را در ارگ جدید آغاز خواهد کرد.
یکی دیگر از شرکت‌هایی که به صورت کاملاً‌ خصوصی در ارگ جدید اقدام به سرمایه‌گذاری کرده است شرکت سروش پارسیان می‌باشد. این شرکت با مجموعه مدیران خودرو قراردادی منعقد کرده و بر اساس آن قرار است بخشی از خودروهای این شرکت را به مونتاژ برساند که در حال حاضر در مرحله نصب خط تولید می‌باشند.
شرکت خدمات مخابراتی ارگ جدید هم از شرکت‌های فعال در ارگ جدید است که ابتدا با هدف ارائه سرویس‌های مرتبط با شبکه‌های مخابراتی و اطلاع‌رسانی به شرکت‌های مستقر در منطقه در سال ۱۳۸۰ تاسیس گردید. این شرکت فعالیت خود را با طراحی و اجرای یک شبکه یکپارچه اطلاع‌رسانی اختصاصی برای گروه صنایع خودروسازی کرمان آغاز نمود. این شبکه تمام کارخانجات و ساختمان‌های شرکت‌های گروه صنایع خودروسازی کرمان را در مسیر تهران و شهرک ارگ جدید به طول بیش از ۱۲۰۰ کیلومتر به یکدیگر متصل نموده و خدمات مختلف اطلاع‌رسانی را در بستر شبکه‌های اینترانت و اینترنت به کاربران خود ارائه می‌دهد. در حال حاضر این شرکت به عنوان یکی از موفق‌ترین مجریان پروژه‌های شرکت‌های مخابرات مشغول به فعالیت می‌باشد. فعالیت مخابراتی شرکت از سال ۱۳۸۲ با پروژه‌های جی‌اس‌ام شروع و تاکنون در اکثر زمینه‌های مخابراتی مانند شبکه‌های فیبر نوری، زیرساخت، سوئیچ، دسترسی، دیتا و وایمکس ادامه داشته است. گروه آرمان الکتریک از طریق این شرکت به سرمایه‌گذاری جهت تولید دستگاه ضبط و پخش دی‌وی‌دی در سال ۹۵ نمود که طرح‌های مورد نظر خود را طی سال‌های آتی توسعه و گسترش می‌دهد.
در ادامه باید به سرمایه‌گذاری و همکاری شرکت چری چین اشاره کنم، شرکت خودروسازی چری به عنوان سرمایه‌گذار خارجی دارای
۴۹ درصد سهام شرکت مدیران خودرو این منطقه است. از این رو مدیران خودرو با مشارکت چری چین قصد دارند جهت افزایش تولید خودرو تا ۱۵۰ هزار دستگاه تا سال ۱۳۹۷ با یکدیگر همکاری داشته باشند.
همچنین در راستای توسعه و نزدیک شدن به برنامه چشم‌انداز ۱۴۰۰، شرکت خودروسازان بم با ظرفیت تولید ۵۰ هزار دستگاه خودرو در سال، فاز اول کارخانه را طی سال ۹۶ افتتاح خواهد کرد.
سرمایه‌گذاری قوای محرکه
با توجه به میزان افزایش تولید خودرو توسط شرکت‌‌های خودروساز فعال در منطقه ویژه در سه سال اخیر برنامه‌ریزی جهت افزایش درصد ساخت داخل و همچنین توسعه واحدهای قطعه‌سازی نیز انجام شده است. در این رابطه شرکت قوای محرکه با داشتن بیشترین امکانات، نسبت به افزایش ساخت داخل انواع موتور، گیربکس، اکسل و… اقدام کرده‌ است. همچنین با راه‌اندازی کارخانه پرس‌شاپ در نیمه دوم سال ۱۳۹۴ قدم‌های اساسی در جهت بومی‌سازی قطعات در این منطقه برداشته شد. از این‌رو شرکت قوای محرکه جهت تکمیل و راه‌اندازی کارخانه تولید بدنه خودرو (پرس شاپ) اقدام به سرمایه‌گذاری نموده است تا بتواند فعالیت خود را توسعه بخشد.
* به منظور تسهیل در ارائه خدمات فاز دوم بارانداز راه‌آهن به منظور تخلیه بارگیری همزمان از دو طرف مسیر ریل دسترسی در سال جاری ایجاد شده است.
* احداث دو دستگاه باسکول در منطقه ارگ جدید: همچنین در مبادی ورودی این منطقه دو دستگاه باسکول جدید به منظور تسریع و افزایش در خدمات کالاهای ورودی و خروجی از این منطقه ایجاد شده است.
از دیگر اتفاقات میمونی که در راستای اهداف خود توانستیم به آن نایل شویم افزایش ۱۴ مگاواتی قدرت برق در ارگ جدید و همچنین تنظیم قرارداد جهت تأمین ۵ میلیون مترمکعب آب در سال با سازمان آب منطقه‌ای کرمان می‌باشد.
* در سال ۱۳۹۶ نیز برآنیم تا با بهره‌گیری از نیروی انسانی کارآمد و باتجربه، استفاده از تمام منابع و امکانات موجود، ارتقای ساختار اداری و مدیریتی، به گونه‌ای عمل کنیم که سطح رضایتمندی در راستای اهداف و برنامه‌های از پیش تعیین شده این صنعت عظیم ارتقا یابد و به یاری خداوند این مسیر تعالی با سرعتی بیش از پیش طی شود. به مصداق جمله «ایام می‌آیند تا از شما مبارک گردند» امیدوارم که شکوفایی بهار طبیعت، شما را به شکفتن بهار جان‌هاتان رهنمون شده و بهارانی همیشگی را در دل و جان شما ریشه دواند.
بهار شوق انگیز بر قامت سبز وجودتان شکوفه باران باد.

 

 


منبع خبر:            تعداد بازدید: تعداد مطالعه:238


 

دیدگاه کاربران