جمعه, 31 فروردین 1403
منو اصلی

 

 

سدان جدید بی‌وای‌دی آغاز جدال کارمانیا با اکثر خودروسازان

بازار سال 96 بدون شک در دست خودروهایی است که با قیمت کمتر از 100 میلیون تومان به بازار می آیند و با توجه به امکانات و کیفیت خود می‌خواهند فروش خودروسازان و واردکنندگان را بالا ببرند.  

 با توجه به برخی شنیده‌ها، در سال 96 شرکت‌های واردکننده و خودروساز سعی دارند خودروهایی با قیمت کمتر از 100 میلیون تومان را وارد بازار ایران کنند. در این میان می‌توان پیش‌بینی کرد خودروهای سدان نقش مهمی در جذاب شدن بازار خودروی سال آینده دارند. چندی پیش روزنامه «دنیای خودرو»نام 10 گزینه احتمالی خودروسازان را که همگی سدان بودند، اعلام کرد. اکثر  این خودروها با قیمت کمتر از 70 میلیون تومان به بازار خواهند آمد. یکی از این خودروها بی‌وای‌دی «اف3 نیو»است که در نمایشگاه خودروی گوانجو از آن رونمایی شد و به احتمال زیاد در زمستان 95 در ایران از آن رونمایی می‌شود. در سفری که اواخر آبان 95 به کشور چین داشتیم، شرایطی فراهم شد این خودروی جدید را در مرکز تست و تحقیقات بی‌وای‌دی مورد بررسی قرار دهیم. شنیده‌ها حاکی است «اف3»جدید اوایل سال 96 در جاده‌های کشور تردد خواهد کرد و فروش آن در دو تیپ دنده‌ای و اتوماتیک آغاز می‌شود. با توجه به سابقه به‌نسبت خوب این خودرو، شرکت کارمانیا قصد دارد از نیمه دوم سال 96«اف3 نیو»را به بازارهای هدف بی‌وای‌دی صادر کند و ایران به‌عنوان هاب منطقه‌ای این خودرو شناخته شود.
 ایمنی «اف3 نیو»در چه سطحی است؟
بی‌وای‌دی «اف3 نیو»به دو کیسه هوا در تمام نسخه ها مجهز است. در نسخه فول‌آپشن آن امکاناتی نظیر سیستم کنترل پایداری الکتریکی، سیستم کنترل هرزگردی، کنترل شروع حرکت در سربالایی و ترمز اضطراری وجود دارد. همچنین چهار چرخ دیسکی این خودرو به سامانه «ای بی اس»و «ایی بی دی»مجهز است. با توجه به رده قیمتی «اف3 نیو»و رقبای آن در بازار ایران می‌توان این خودرو را مانند آنها ارزیابی کرد و در این بحث ویژگی رقابتی در «اف3 نیو»مشاهده نکرد.
امکانات رفاهی بی‌وای‌دی
بی‌وای‌دی «اف3 نیو»در بخش امکانات رفاهی در حد قابل‌قبولی قرار دارد. شیشه‌ها و آینه‌های برقی، سانروف، کامپیوتر سفر، دی ‌لایت، تودوزی چرم، مانیتور، دوربین و سنسور‌عقب، سنسور نور، شش بلندگو، استارت دکمه‌ای، کنترل سیستم صوتی و تصویری از روی فرمان و... از امکانات این خودرو محسوب می‌شود. در این بخش هم بی‌وای‌دی «اف3»جدید تا حدی مانند جک «جی5»، ام‌جی 360 و پژو 301 است و احتمالا با این سطح امکانات می‌تواند رقابت مناسبی را آغاز کند. البته در این خودرو جای امکاناتی نظیر کروزکنترل و سیستم تهویه اتوماتیک احساس می‌شود.
..... و اما قیمت
برخی شنیده‌ها حاکی  است شرکت خودروسازی کارمانیا «اف3»جدید را با قیمت رقابتی به بازار می‌آورد و احتمالا قیمتی  بین 55 تا 70 میلیون تومان را برای نسخه دنده‌ای و اتوماتیک آن در نظر  خواهد گرفت. با توجه به استهلاک به نسبت کم این خودرو ( با توجه به منابع خارجی) و کیفیت مناسب ساخت آن می‌توان پیش‌بینی کرد این خودرو فروش مناسبی را در ایران تجربه کند. از طرفی با توجه به نوع قیمت‌گذاری برخی رقبای چینی و فرانسوی، می‌توان توقع استقبال خوب از بازار ایران  از  بی‌وای‌دی«اف3 نیو»داشت.
طراحی «اف3»جدید تا حدی متفاوت
خطوط طراحی «اف3»جدید تا حد زیادی ساده به‌نظر می‌آید. ولی نگاهی دقیق‌تر نشان می‌دهد حرکت قلم طراحان بی‌وای‌دی به سمتی است که نظر جوانان را در کنار خانواده‌ها به سمت خود بکشاند. اصول طراحی این خودرو تا حد زیادی به‌روز به چشم می‌آید. در بخش جلوی خودرو شاهد هستیم چراغ‌ها با دقت بالایی طراحی شده و از طرفی زیبایی خوبی به خودرو داده‌اند. نوع سپرهای جلو و عقب نیز به شکلی طراحی شده است که خطوط اسپرت روی آن دیده شود. مثلا در زیرسپرها از خطوط تیزی استفاده شده است که تا حدی حس اسپرت را به کالبد خودرو تزریق می‌کند. طراحی عقب خودرو را می‌توان ساده و به‌نسبت زیبا دانست. در بخش عقب خودرو خبری از خطوط زیاد و چراغ‌های فضایی نیست، بلکه با طراحی ساده‌ای همراه هستیم که کمترین نقص در آن دیده می‌شود.  از نمای جانبی شاهد هستیم رینگ‌های براق و تراش  خورده حس اسپرت را به خودرو القا می‌کنند که همین امر از سادگی طرح بدنه به واسطه رینگ‌های جذاب  آن کاسته است. 
وقتی در خودرو را باز می‌کنیم و داخل کابین می‌رویم، می‌بینیم با توجه به قانون طراحی قرینه، جای‌گیری و ارگونومی خوبی در کابین وجود دارد. محل دکمه‌های شیشه بالابر و تنظیمات آینه دقیق انتخاب شده است و از طرفی غربیلک فرمان زاویه مناسبی را با دست راننده برقرار می‌کند. در برخی خودروهای چینی شاهد هستیم زاویه فرمان به سبکی است که اکثر راننده‌های ایرانی با آن به مشکل می‌خورند. تنظیم سیستم صوتی و تهویه در جای خوبی قرار دارد و راننده و شاگرد می‌توانند به‌راحتی آن را تنظیم کنند. در نسخه دنده‌ای از جای‌‌گیری دنده در نقطه نامناسب خبری نیست و تعویض دنده باعث سخت شدن دسترسی به برخی دکمه‌ها نمی‌شود.
« شناخت کلی از بی‌وای‌دی «اف3 نیو
«اف3»در بازار چین به‌عنوان یک خودروی بنزینی مورد استقبال قرار گرفته است و به‌عنوان یک خودروی اقتصادی شناخته می‌شود. در سه بخش از کشور چین، این خودرو توانسته است فروش خوبی را تجربه کند. از طرفی در برخی کشورهای حوزه خلیج‌فارس و شمال آفریقا، «اف3 نیو»مورد استقبال واقع شده و این روزها با مدل قبلی خود فروش خوبی را برای بی‌وای‌دی رقم زده است. این خودرو بر مبنای پلت‌فرم تویوتا کرولا نسل نهم یعنی «ایی120»طراحی و ساخته شده است و می‌توان گفت اتاق نسبتا جاداری دارد. فاصله محوری 2600 میلی‌متر این نکته را به ما می‌گوید که در این خودرو فضای سرنشین مناسب است و همین موضوع باعث شده این مدل تا حد زیادی به‌عنوان یک سدان خانوادگی شناخته شود. «اف3 نیو»در بازار چین با پیشرانه 5/1 لیتری معرفی شده است که 107 اسب‌بخار را با گشتاور 145 نیوتون‌متر تولید می‌کند. زمان‌بندی سوپاپ‌های این موتور به صورت اتوماتیک انجام می‌شود و آوانس و ریتاردر آن با توجه به نوع گازدهی راننده برای کاهش مصرف سوخت تنظیم شده است. در نسخه توربو، قدرت این موتور به 151 اسب‌بخار می‌رسد و گشتاور 240 نیوتون‌متری را تولید می‌کند. البته در حال‌حاضر فروش اصلی «اف3 نیو»بر مبنای نسخه 107 اسب‌بخار تنظیم شده است. گیربکس این خودرو از نوع پنج‌دنده دستی یا 6 سرعته اتوماتیک دو‌کلاچه است که با این مشخصات به بازار ایران عرضه می‌شود. در روز تست تنها فرصت تست نسخه‌دنده‌ای برای خبرنگاران فراهم بود و ما هم از این قضیه مستثنی نبودیم.  همچنین فرمان این خودرو از نوع هیدرولیک با سنسورسرعت است که با توجه به سرعت خودرو میزان سفتی و نرمی آن تغییر می‌کند. 
تست در روز بارانی
وقتی در دوران دبیرستان از باران موسمی در درس جغرافیا با ما صحبت می‌کردند، کسی نگفته بود باران موسمی ایران با کشورهای دیگر فرق دارد! روز تست با بارش باران شدیدی مواجه شدیم!  تست در روز بارانی آن هم در محوطه‌ای که سطح زمین آن لغزنده بود، تجربه جدید و متفاوتی را برایمان به یادگار گذاشت. 
پشت فرمان «اف3»جدید نشستیم و با دکمه استارت، آن را روشن کردیم. چند گاز خلاص به خودرو دادیم و متوجه شدیم این نوع گازدهی اتاق خودرو را به لرزه در نمی‌آورد. از طرفی صدای موتور هم چندان به داخل اتاق نمی‌آید و در حد معمولی است. با دنده‌یک شروع به حرکت و برای دست‌گرمی به‌صورت نرم‌ دنده‌ها را یکی پس از دیگری تعویض کردیم. در هر دور موتوری با گیربکس 
«اف3»همراه بودیم که به‌نرمی تعویض می‌شد و از خلاصی اضافه گیربکس خودروهای چینی خبری نبود. وقتی هم در دورهای به‌نسبت بالا از معکوس استفاده می‌کردیم، باز هم دنده به نرمی جا می‌رفت و کمتر مقاومتی در آن دیده می‌شد. گیربکس خودرو به‌روز طراحی شده بود و مثل بسیاری از خودروهای داخلی نیازی به همراهی دسته‌دنده برای رسیدن به قسمت مورد نظر نبود و از یک جایی به بعد دنده خود‌به‌خود در جایگاه اصلی قرار می‌گرفت. تعویض دنده با «اف3»جدید واقعا نرم و بی‌صدا بود و کلاچ آن هم سفتی آزاردهنده‌ای نداشت.  صندلی‌های جلو و عقب راحتی به نسبت خوبی داشت و تا حد قابل‌قبولی دید راننده نسبت به بیرون خوب بود. نرمی فرمان هم باتوجه به شرایط خوب و مناسب بود و در شرایط بارانی واکنش های خوبی از خود نشان می‌داد. در نسخه دنده‌ای مورد بررسی ما، خبری از سیستم کنترل پایداری نبود. برای همین به‌صورت پایه هندلینگ خودرو را مورد بررسی قرار دادیم. وقتی فرمان را در سرعت به چپ‌و‌راست می چرخاندیم، حرکت عرضی در خودرو احساس می‌شد، ولی ویژگی «اف3»جدید این است که عقب ماشین از کنترل راننده خارج نمی‌شود. هنگام حرکت در دور بالا و هنگامی که پدال گاز را در مرز کات‌آف نگه می‌داشتیم، بعد از چند ثانیه کامپیوتر خودرو دور موتور را برای سلامت پیشرانه پایین می‌آورد تا آسیب جدیدی به آن وارد نشود. بارها از مسیر جاده تست رد شدیم و نرمی اتاق را با توجه به سطوح مختلف بررسی کردیم. تا حد قابل‌قبولی می‌توان اتاق «اف3»جدید را بی‌صدا و مناسب دانست. کمپانی بی‌وای‌دی مصرف سوخت ترکیبی این خودرو را در شرایط عادی کمتر از 5/7 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر اعلام می‌کند. در پیست بارانی هم با برنامه‌های «جی پی اس»شتاب صفر تا 100کیلومتر خودرو را مورد بررسی قرار دادیم و بعد از چند دور توانستیم شتاب کمتر از 5/12 ثانیه را با دو سرنشین ثبت کنیم.

منبع خبر: