چهارشنبه, 25 مرداد 1396
منو اصلی

 

 


پیدا و پنهان مشارکت خودروسازان دنیا با ایران

 


تاریخ ثبت: 1396/03/16

 

اگرچه کارشناسان معتقدند با ورود خودروسازان بین المللی رقابت در صنعت ایران شکل می گیرد اما هنوز فاصله زیادی تا داخلی سازی خودروها باقی مانده است. به گزارش کارپرس، برگشت خودروسازان جهانی به ایران از حدود دو سال پیش آغاز شد. خودروسازان خارجی از کشورهایی چون فرانسه، آلمان، ایتالیا، چین و کره به ایران آمدند تا بتوانند تولید مشترک را با خودروسازان ایرانی شروع کنند. اما قبل از جدی شدن مذاکرات وزارت صنعت، معدن و تجارت سه شرط را برای آنها لحاظ کرد؛ اول صادرات 30درصد محصولات مشترک، دوم سرمایه گذاری خودروساز خارجی و سوم شروع داخلی سازی خودروها با سهم 40 درصد از سوی ایران. طرف خارجی موقع امضای قرارداد موارد یاد شده را پذیرفت و بنا شد قطعه سازان ایرانی هم همپا با خودروسازان حرکت کنند تا روند داخلی سازی خودروها سرعت بگیرد. ولی شروطی که از مدت ها پیش لحاظ شده بود هنوز در بدنه خودروسازی ها جدی گرفته نشده و داخلی سازی معنا و مفهوم پیدا نکرده است.  

چرا هنوز مونتاژ؟

خودروسازان می گویند برای داخلی سازی خودروها برنامه ریزی صورت گرفته است و به مرور زمان می توان به 40درصد داخلی سازی دست یافت. شرکت های خودروسازی علت این روند لاک پشتی را در آماده نبودن قطعه سازان می دانند و می گویند تا زمانی که قطعه سازان بتوانند قطعات را تولید کنند مجبور هستیم به شکل مونتاژ ادامه دهیم. برخی ها هم اکنون تنها به مونتاژ لاستیک ها، میله فرمان و جاگذاری باتری خودرو قناعت کردند. لذا شاید بتوان گفت در چنین شرایطی انتقال تکنولوژی و داخلی سازی کمتر از 4درصد بوده است. این در حالی است که حضور شرکت های خودروسازی خارجی به کشورمان با هدف ایجاد رقابت در بین تولید کنندگان، رشد صنعت قطعه سازی و ایجاد اشتغال است. اگر قرار نیست هیچ کدام این موارد محقق شود واقعا حضور خودروسازان خارجی چه منفعتی برای کشور دارد؟ 

ما کوتاه نمی آییم!

رضا رضایی، رئیس انجمن قطعه سازان هم یکی از افرادی است که نسبت به وضع موجود اعتراض دارد و می گوید برخی خودروسازان جهانی که همکاری های خود را با ایران شروع کردند هیچ تمایلی به داخلی سازی محصولات خود ندارند و این امر در بین خودروسازان کره ای و چینی بسیار مشهود است. اما باید بدانند که ما کوتاه نمی آییم. اگر شرکت ها به مفاد قرارداد پایبند نباشند اجازه تولید نخواهیم داد. اگر روال گذشته ادامه پیدا کند ایران تنها فروشنده کالاهای آنها می شود.

وی ادامه داد: خودروسازان باید سعی کنند طبق بندهای قرارداد حرکت کنند و به خاطر همکاری با یک شرکت به قانون بی توجهی نکنند. واردات خودرو کار راحتی است و هر فردی می تواند آن را انجام دهد ولی ما برای رشد و ارتقای صنعت خودرو نیازمند انتقال تکنولوژی هستیم، لذا وزارت صنعت 40درصد داخلی سازی را الزام کرده است.

رقابت و اشتغال؛ ارمغان حضور خارجی ها

در این میان محمدرضا نجفی منش یکی از قطعه سازان کشورمان درباره حضور شرکت های خودروسازی خارجی گفت: حضور شرکت های خودروسازی جهان به کشورمان باعث ایجاد رقابت و اشتغال می شود اما باید سعی کنیم از فرصت پیش آمده به نحو مطلوبی استفاده کنیم، در غیر  این صورت صنعت خودروسازی رشد نمی کند. 

وی افزود: سیاست های دولت نشان داده است که صنعت خودروسازی باید چه مسیری را طی کند. قطعه سازان با سیاست تنظیم شده دولت موافق هستند. خودروسازان هم به قانون تمکین کردند لذا اکنون سفارش ساخت قطعات خودروهایی که قرار است وارد کشورمان شود از سوی قطعه سازان در حال انجام است. ولی عمده مشکل قطعه سازان کشورمان نقدینگی است که اگر تامین شود روند تولید سرعت بیشتری خواهد گرفت.

از بین قطعه سازان فعال در کشور تنها 2درصد آنها بسیار بزرگ هستند که 80 درصد حجم کار بر عهده آنها است. مابقی کوچک و متوسط هستند لذا خودروسازان باید سعی کنند بازپرداخت خود به قطعه سازان کوچک را حداکثر 30 روزه کنند تا این بخش هم فرصت همگام شدن با تکنولوژی های روز را داشته باشد.

 

 


منبع خبر:            تعداد بازدید: تعداد مطالعه:62


 

دیدگاه کاربران