سه‌شنبه, 25 مهر 1396
منو اصلی

 

 


روح لوتوس در محصولات جیلی

 


تاریخ ثبت: 1396/05/03

 

نخستین حضور یک خودروی چینی در بازی‌های کامپیوتری متعلق به مدل GC9 جیلی در بازی موبایلی آسفالت ۸ ساخته استودیو گیم‌لایفت و جزو خودروهای قابل انتخاب در سطح ابتدایی بازی بوده است. خودروهای جدید جیلی نیز با توجه به استفاده از موتورهای پرتوان شش سیلندر و توربو تا حدی از دیگر خودروهای کسل‌کننده و کاملاشهری چینی فاصله گرفته‌اند.  

روز گذشته نخستین بخش از مصاحبه روزنامه «دنیای خودرو» با آنتونی چانگ، مسئول بخش همکاری تجاری CKD شرکت جیلی‌موتورز و خودروسازان بم را منتشر کردیم و امروز بخش دوم و پایانی آن‌را از نظر می‌گذرانید. رقابت جیلی با دیگر برندهای چینی حاضر در بازار کشور، تجربه جیلی در ساخت نخستین خودروی اسپرت، محصولات جیلی در تست‌های تصادف بین‌المللی و حضور این برند در بازی‌های رایانه‌ای محور دومین بخش گفت‌وگوی ما با چانگ بود که می‌خوانید.

در پاسخ به سوالات قبلی، به سرعت بالای پیشرفت در صنعت خودروی ایران در سال‌های اخیر اشاره کردید. چیزی که مشخص است، رقبای هموطن شما در وضع فعلی بازار ایران حضور گسترده‌تری دارند. پیش‌بینی می‌کنید آینده بازار ایران با وجود فعالیت گسترده فعلی دیگر خودروسازان چینی، برای شما چالش جدی باشد؟
بله… دیگر خودروسازان چینی قبل از ما سعی کرده‌اند تمام تکنولوژی‌هایی راکه در اختیار داشتند، به ایران بیاورند و به صنعت خودروی ایران کمک کنند. دلیل این امر نیز خواست مردم ایران است که آخرین تکنولوژی‌های موجود را به همراه قیمت مناسب طلب می‌کنند. اما هنوز هم جا برای پیشرفت وجود دارد. ما در بازار چین حضور قوی داریم و توانسته‌ایم به فروش خوبی دست پیدا کنیم. دلیل آن نیز ارائه آخرین تکنولوژی‌ها مثل ACC یا کنترل کشش و پایداری، کروز کنترل، سیستم‌های حفاظت از سرنشین، حتی سیستم‌های تصفیه هوای داخل کابین که به همراه قیمت منطقی به بازار چین عرضه می‌شدند است. قصد داریم تمام این تکنولوژی‌ها را به ایران نیز بیاوریم. فکر می‌کنم دیگر خودروسازان چینی و ما در حال کمک به صنعت خودروی ایران هستیم و قصد داریم پیشنهادهای جدیدتری را به خریداران ایرانی ارائه دهیم. «تکنولوژی‌های به‌روز و با قیمت مناسب».

کمی در مورد بازی‌های کامپیوتری صحبت کنیم. نخستین حضور یک خودروی چینی در بازی‌های کامپیوتری متعلق به مدل GC9 جیلی در بازی موبایلی آسفالت ۸ ساخته استودیو گیم‌لایفت و جزو خودروهای قابل انتخاب در سطح ابتدایی بازی بوده است. خودروهای جدید جیلی نیز با توجه به استفاده از موتورهای پرتوان شش سیلندر و توربو تا حدی از دیگر خودروهای کسل‌کننده و کاملاشهری چینی فاصله گرفته‌اند. همچنین یکی از اهداف مهم جیلی در این سال‌ها، حضور گسترده‌تر در بازار کشورهای توسعه یافته و غربی بوده است. آیا امکان دارد روزی شاهد حضور این خودروها در بازی‌های جدی‌تری مثل گرندتورزموی سونی، سری فورزا از مایکروسافت و پروجکت کارز از باندای نامکو باشیم؟
باید به اطلاعتان برسانم که مالک گروه جیلی علاقه‌مند به خودروها در تمام سبک‌هاست. این موضوع را می‌توانید در فعالیت اخیر ما ببینید. در سال ۲۰۱۲ امتیاز برگزاری مهم‌ترین و هیجان‌انگیزترین مسابقات داخلی چین به نام فرمولای چین را خریداری کردیم و حتی خودروی فرمولای خود را ساخته‌ایم که در نمایشگاه خودروی شانگهای به نمایش گذاشته شد.
سرمایه‌گذاری روی شکستن رکورد سرعت با پروژه Bloodhound که از موتور جت استفاده می‌کند نیز یکی دیگر از فعالیت‌های هیجان‌انگیز ما طی سال‌های اخیر بوده است. خرید سهام شرکت مالزیایی پروتون با این هدف بود که مالک برند بریتانیایی اسپرت لوتوس شویم. گذشته از این‌ سال‌های قبل از اینکه به فکر صادرات خودرو باشیم، برای بازار داخلی چین نخستین خودروی اسپرت را به نام BL یا «لئوپارد زیبا» تولید کردیم. این خودرو با وجود اینکه از توان کافی فنی برای شناخته شدن به عنوان خودروی اسپرت بهره نمی‌برد ولی در طراحی خارجی، حس رانندگی و حتی صدای تولید شده از موتور نیز هیجان خاصی داشت که حس یک خودروی اسپرت را انتقال می‌داد. تمام این پروژه‌ها به این دلیل بوده که مدیرعامل گروه جیلی فردی است که به دنبال ساخت خودرو در محدوده خاصی نیست و علاقه دارد در تمام سبک‌ها و نیازهای مشتریان خودرو تولید کند؛ به عقیده من او یک عشق خودرو است. می‌دانیم در صنعت خودرو، خودروساز جوانی به حساب می‌آییم. فعالیت اصلی خودروسازی ما از اوایل سال ۲۰۰۰ شروع شد. اما رویای ما ساخت خودرو برای مردم عادی و خانواده‌ها نبوده است. می‌خواستیم برای هر نوع سلیقه‌ای خودرو تولید کنیم. بنابراین حتی در تولیدات اولیه نیز به ساخت خودروی اسپرت توجه کردیم.
از آن زمان تا امروز خودروسازن چینی تغییرات زیادی به خود دیده‌اند اما هنوز تنها ما هستیم که به فکر تولید خودروهای اسپرت هستیم. اما حال با وجود لوتوس، ما روح اسپرت و حتی کمی مسابقه‌ا‌ی را در اختیار داریم. جناب لی‌شوفو در مورد جریان یافتن این روح به دیگر محصولات جیلی می‌کوشد. حتی در آخرین صحبت‌های خود با کارمندان و کارگران فعال در مجموعه به این موضوع توجه ویژه داشتند. اما برای حضور در بازی‌ها ساختن خودروی اسپرت کافی نیست. مردم دوست دارند خودرویی که آرزوی خریدشان را دارند، در بازی‌ها حضور داشته باشند، مخصوصا بازی‌های بزرگی مثل گرند توریزمو که در صنعت خودرو نیز تاثیر گذار بوده است و خودروسازان بزرگ مثل بنز، نیسان و…، این بازی را برای معرفی و تست خودروهای مفهومی و پرتوتایپ خود برمی‌گزینند.
برای حضور در بازی‌های بزرگ نیاز به پیش‌زمینه‌های ذهنی در مخاطبان و علاقه‌مندان به برند وجود دارد. به این ترتیب که باید ذهن مخاطب انتظار وجود محصولات جیلی در بازی‌ها را داشته باشد. از سوی دیگر بیشتر استودیوهای سازنده بازی‌های بزرگ در آمریکا هستند یا بازار آمریکا را به عنوان هدف اصلی محصولات خود در نظر می‌گیرند. بنابراین هدف‌گذاری ما باید ذهن مخاطبان کشورهای پیشرفته باشد. برای این کار برند خودمان را در نظر نگرفته‌ایم اما لینک‌اندکو بهترین گزینه ماست که بیشترین سعی را دارد تا در ذهن مردم اروپا و آمریکا برای خود جا باز کند. همچنین در این خودروها قرار است از موتورهایی استفاده شود که مهندسان ولوو آن را توسعه داده‌اند و دارای توان فنی مناسب در کنار مصرف سوخت پایین هستند. از نظر هندلینگ و سیستم تعلیق نیز این خودروها برای مردم اروپا که علاقه به نرم بودن خودروها دارند، هماهنگ شده است. بنابراین فکر می‌کنم لینک‌اندکو بیشترین پتانسیل را برای حضور در نسل آتی شبیه‌سازهای رانندگی و بازی‌های اتومبیل‌سواری کژوال مثل Need For Speed دارد.

در تحقیقاتی که در مورد جیلی داشتیم، به این نکته برخوردیم که شما دانشگاهی در نزدیکی مرکز تحقیقات خود تاسیس کرده‌اید، کمی در مورد اهداف این دانشگاه و چرایی وجود آن توضیح دهید.
ظاهرا آشنایی کاملی با مجموعه جیلی دارید، حتی در چین نیز اکثر مردم در مورد وجود دانشگاه جیلی اطلاعی ندارند. اما مدیر این گروه برنامه و استراتژی‌‌های مهمی را دنبال می‌کند. در سال‌های اولیه تاسیس جیلی او به دنبال تاسیس مرکز آموزش عالی بود که در آن نیروهایی برای پیشرفت هرچه بیشتر جیلی پرورش دهد. در آن زمان لی‌شوفو قصد داشت حتی کارگران خط تولید نیز با سطح علمی بالا وارد چرخه ساخت خودروهای جیلی شوند. بنابراین او اقدام به احداث دانشگاه جیلی کرد تا به صنعت خودروی چین کمک کرده باشد. توجه داشته باشید که تنها تعداد کمی از خودروسازان مطرح دنیا مرکز آموزشی مختص به خود را تاسیس کرده‌اند.
دلیل این امر نیز این است که تاسیس دانشگاه ربطی به امور تجاری ندارد و بسیاری از خودروسازان صرفا به دنبال سود اقتصادی حاصل از تولید خودرو هستند اما آموزش عالی یک مسئولیت اجتماعی است. حتی فرد متولی مثل مدیرعامل جیلی که رویای ساخت خودرو برای همه افراد را دارد، این مسئولیت اجتماعی را درک و با این هدف که به تمام مردم کشور خدمت کند، اقدام به تاسیس دانشگاه جیلی کرده است. در واقع تولید خودرو بخشی از رویای او بوده است و بخش دیگری از رویای او که اتفاقا زمانی از وقت اداری خود را به آن اختصاص می‌دهد، مسئولیت‌های اجتماعی نظیر مدیریت بر دانشگاه جیلی بوده و خواهد بود.

محصولات جیلی مثل امگرند ۷ بار دیگر در تست‌های تصادف اروپایی یورو ان‌کپ شرکت خواهد کرد؟
نه فکر نمی‌کنم، در واقع همانطور که گفتم، هدف‌گذاری ما برای ورود به بازار اروپا برند لینک‌اندکو شده است. بنابراین احتمال اینکه خودروی دیگری با لوگوی جیلی در تست‌های تصادف اروپا ظاهر شود بعید است اما لینک‌اندکو با پلت‌فرم خاص خود که توسط ولوو توسعه یافته، حتما در این تست‌ها شرکت و قطعا بالاترین امتیازها را کسب خواهد کرد چراکه تجربه ما در ولوو به کمک محصولات این برند آمده و حتی در جزئیات و ایمنی وسواس به خرج داده‌ایم. تصور ما این است که محصولات لینک‌اندکو توانایی دارند در تست‌های سخت‌تری مثل تست امنیت آزادراه‌های ایالات متحده نیز محصولات لینک‌اندکو با موفقیت و کسب بیشترین امتیازات گذر کند.

 
 

 

 


منبع خبر:            تعداد بازدید: تعداد مطالعه:68


 

دیدگاه کاربران