سه‌شنبه, 28 فروردین 1403
منو اصلی

 

 

چگونه روغن گیربکس اتوماتیک خودرو را بازبینی و اضافه کنیم

کنترل جعبه دنده خودرو و پر نگه داشتن آن با سطح خوبی از روغن، به شما کمک می‌کند تا تجربه شیرینی از رانندگی داشته باشید.  

گیربکس‌های اتوماتیک می‌توانند برای ده‌ها هزار مایل بدون نیاز به سرویس خاصی کار کنند. خود گیربکس از روغن پر است که باعث می‌شود تمامی قطعات به خوبی کار کنند. جعبه دنده تمامی توان موتور را به چرخ‌ها منتقل می‌کند، بنابراین اگر به قطعات داخلی اصطکاک زیادی وارد شود در نهایت یک قطعه دچار خرابی خواهد شد. برای جلوگیری از این مشکل، می‌توانید از میله‌ی بازدید روغن برای مشاهده سطح روغن گیربکس اتوماتیک استفاده کنید و در صورت نیاز، به گیربکس روغن اضافه کنید.

برخی خودروهای جدیدتر، میله‌ی بازدید روغن که در دسترس باشد را ندارند یا ممکن است یک سنسور سنجش سطح روغن گیربکس داشته باشند و در صورت گمان به پایین بودن سطح روغن، می‌بایست توسط یک فرد متخصص بازدید شوند.

نکته: برخی سازندگان توصیه نمی‌کنند که روغن گیربکس در طول عمر آن تعویض شود و در اجزای موتور، یک سطح مشخص از روغن یا نقطه‌ی بازدید وجود ندارد.

 

چگونه عملکرد گیربکس اتوماتیک را بهبود بخشیم؟

10 نکته در مورد نگهداری از گیربکس اتوماتیک

١٠ مشکل گیربکس که نباید نادیده گرفته شود

چه زمانى باید روغن گیربکس را تعویض کنید؟

5 عامل مخرب گیربکس اتوماتیک را بشناسید

 

 

مرحله ۱ از ۲: بازدید روغن گیربکس اتوماتیک

مواد مورد نیاز:

دستکش

دستمال کاغذی یا پارچه بلااستفاده

گام اول: در یک مکان مسطح پارک کنید. برای بازدید سطح روغن، خودرو باید پارک شده باشد، بنابراین یک مکان بدون شیب برای پارک کردن پیدا کنید.

اگر گیربکس، قابلیت انتخاب دنده دستی را داراست (معمولا دنده ۱، ۲ و ۳ زیر Drive روی دسته دنده) خوب است که قبل از رفتن به حالت Park و خلاص کردن موتور، یک بار هر کدام از دنده‌ها را انتخاب کنید.

نکته: برای مشاهده سطح روغن، لازم است موتور روشن باشد. توجه کنید که برای بازدید سطح روغن، در برخی خودروها باید موتور روشن و گیربکس در حالت Park باشد و در برخی دیگر موتور روشن و گیربکس در حالت Neutral باشد.

گام دوم: کاپوت را باز کنید. برای باز شدن قفل کاپوت، معمولا یک سوییچ درون خودرو وجود دارد که قفل کاپوت را آزاد می‌کند و کاپوت کمی بالا می‌آید. یک اهرم جلوی کاپوت وجود دارد که معمولا از طریق جلوپنجره‌ی خودرو قابل دسترسی است و با بالا کشیدن این اهرم، می‌توان کاپوت را باز کرد.

نکته: اگر کاپوت به خودی خود بالا نمی‌ایستد، به دنبال یک میله فلزی بگردید که به داخل کاپوت قلاب می‌شود تا آن را بالا نگه دارد.

گام سوم: لوله روغن گیربکس را پیدا کنید. زیر کاپوت، یک لوله‌ی روغن گیربکس اتوماتیک وجود دارد. معمولا این لوله به دور از قطعات وسط – در اطراف – جایگذاری می‌شود. بنابراین ممکن است برای پیدا کردن آن، نیاز به کمی جست و جو باشد.

کاتالوگ خودرو به شما نشان می‌دهد که این لوله دقیقا کجاست، اما اگر کاتالوگ در دسترس نبود، نکاتی را که در ادامه برای پیدا کردن میله‌ی بازدید روغن گیربکس اتوماتیک می‌آید، بخوانید:

میله‌ی بازدید چیزی شبیه به دستگیره دارد تا بتوانید آن را از لوله جدا کنید، بنابراین ابتدا به دنبال دستگیره بگردید.

اگر خودرو شما محرک جلو است، میله‌ی بازدید جلوی موتور خواهد بود. اگر خودرو محرک عقب باشد، میله‌ی بازدید احتمالا در سمت پشت موتور قرار خواهد داشت.

ممکن است بیرون کشیدن میله بازدید در ابتدا کمی سخت باشد، اما زیاد نیرو وارد نکنید.

گام چهارم: میله‌ی بازدید را بیرون بکشید. قبل از بیرون کشیدن کامل میله بازدید، یک پارچه یا دستمال کاغذی آماده کنید.

هنگامی که میله بازدید را خارج می‌کنید، با دست آزاد خود با استفاده از پارچه، آن را از روغن تمیز کنید. برای سنجش صحیح سطح روغن، میله بازدید را مجددا در جای خود قرار دهید و بیرون بکشید.

دو خط یا علامت روی میله‌ی بازدید وجود دارد؛ «گرم» و «سرد» یا «پر» و «اضافه کنید».

سطح مایع می‌بایست حداقل بین دو خط باشد. اگر سطح روغن زیر خط پایینی باشد، نیاز است که روغن اضافه شود. بین خط بالا و پایین میله‌ی بازدید روغن در اکثر خودروهای با اندازه کوچک و متوسط، اختلاف روغن به اندازه یک پینت (پیمانه حجم مایع معادل نیم کوارت) است.

پیش از اضافه کردن روغن، به این دقت کنید که روغن فعلی چه ظاهری دارد. روغن معمولا یک رنگ صاف کهربایی دارد، اما برخی انواع آن قهوه‌ای‌تر و برخی قرمزتر هستند. مراقب باشید روغن تیره نشده باشد یا ناخالصی نداشته باشد. اگر روغن خیلی تیره باشد ممکن است سوخته باشد، و اگر شیری رنگ باشد فاسد شده است. هم‌چنین به حباب‌های هوا دقت کنید.

گام پنجم: مشکلات را پیدا کنید. الان زمان یافتن هر مشکلی است که در فرآیند چک کردن روغن، پنهان مانده است.

اگر روغن سوخته است، خنک کننده‌ی روغن می‌بایست شستشو شود زیرا نمی‌تواند از قطعات داخلی گیربکس به خوبی محافظت کند. اگر روغن سوخته باشد ممکن است گیربکس نیاز به تعمیر داشته باشد. می‌بایست یک مکانیک حرفه‌ای خودرو شما را بازدید کند.

اگر روغن گیربکس اتوماتیک به رنگ شیری درآمده است، دچار فساد شده و احتمالا نشانگر مشکلات دیگری است. برای جلوگیری از آسیب‌های جدی، ماشین را خاموش کنید و با یک مکانیک تماس بگیرید. اگر روغن شیری شده است، ممکن است گیربکس نیاز به تعمیر داشته باشد. می‌بایست یک مکانیک حرفه‌ای خودرو شما را بازدید کند.

حباب‌های هوا نشان می‌دهند که روغن استفاده شده ممکن است برای گیربکس شما مناسب نباشد، اما می‌تواند به علت وجود مایع اضافه در گیربکس نیز رخ دهد.

هشدار: اگر روغن گیربکس به درستی انتخاب نشود، می‌تواند به سیستم آسیب‌های داخلی وارد کند.

 

مرحله ۲ از ۲: اضافه کردن روغن

مواد مورد نیاز:

روغن گیربکس اتوماتیک

قیف

گام اول: روغن مناسب را انتخاب کنید. زمانی که متوجه شدید لازم است به گیربکس روغن اضافه کنید، می‌بایست روغن مناسب برای خودروی خود (که در کاتالوگ خودرو مشخص شده است) و هم‌چنین یک قیف بلند و نازک برای اضافه کردن روغن به جعبه دنده تهیه کنید.

هشدار: روغنی به غیر از روغن توصیه شده برای خودروی خود، اضافه نکنید. اگر به کاتالوگ دسترسی ندارید، روی برخی از میله‌های بازدید، اطلاعات مربوط به نوع روغن مناسب نوشته شده است.

گام دوم: با استفاده از قیف، روغن را اضافه کنید. برای اضافه کردن روغن، باید قیف را درون لوله‌ای که میله‌ی بازدید را از آن بیرون کشیدید، قرار دهید و مقدار کمی از روغن گیربکس اتوماتیک را در لوله بریزید.

هر بار که مقداری روغن اضافه می‌کنید، سطح روغن را چک کنید تا وقتی که روغن به سطح مناسب (بین دو خط) برسد.

نکته: زمانی روغن را اضافه کنید که موتور روشن و در حالت دنده‌ای است که برای بازدید روغن توصیه شده است.

اگر گیربکس کاملا خالی از روغن شده باشد، شما ۴ تا ۱۲ کوارت (واحد حجم مایع) برای پر کردن مجدد آن نیاز خواهید داشت. برای اطلاع از نوع و حجم مناسب روغن، کاتالوگ خودرو را مطالعه کنید.

اگر هنگام بازدید سطح روغن بسیار پایین باشد، با اضافه کردن روغن، از نزدیک به دنبال نشتی روغن بگردید. سطح پایین روغن می‌تواند نشانه‌ای از نشتی آن باشد. قبل از بازدید مجدد، تقریبا یک پینت (نیم کوارت) روغن اضافه کنید.

گام سوم: تمامی حالت‌های دنده را امتحان کنید. اگر نشتی روغن وجود ندارد و روغن سطح مناسبی دارد، پشت فرمان بنشینید (کاپوت ماشین کماکان باز باشد) و با قرار دادن یک پا روی پدال ترمز، دنده را در تمامی حالت‌های خود قرار دهید. این کار باعث می‌شود روغن تازه در جعبه دنده گردش کند و تمامی اجزای آن را بپوشاند.

گام چهارم: میله‌ی بازدید را چک کنید. مطمئن شوید که بعد از قرار دادن دنده در همه‌ی حالت‌ها، روغن در سطح مناسب قرار داشته باشد. اگر سطح روغن بسیار پایین آمده، مجددا روغن اضافه کنید.

نگهداری مناسب از جعبه دنده، باعث می‌شود خودرو شما برای مسافت‌های بسیار بیشتر نسبت به خودرویی که از جعبه دنده آن نگهداری نمی‌شود، به نرمی کار کند. تنها چیزی که قطعات بسیار دقیق گیربکس را روان‌کاری می‌کند، روغن گیربکس است. بازدید مداوم سطح روغن و اضافه کردن روغن در صورت نیاز، یک روش خوب برای نگهداری از جعبه دنده است.

منبع خبر: