جمعه, 3 آذر 1396
منو اصلی

 

 


دلایل ناکامی خودروهای خارجی در بازار ژاپن

 


تاریخ ثبت: 1396/08/17

 

بازار خودروی ژاپن ثابت کرده که بازار سختی برای تولیدکنندگان آمریکایی محسوب می‌شود. خودروسازان آمریکایی ادعا می‌کنند که سیاست‌های حمایت از تولید داخلی، آنها را از سومین بازار بزرگ خودروی جهان رانده است اما ظاهرا داستان پیچیده‌تر از این حرف‌هاست.  

برندهای ژاپنی 90 درصد بازار خودروی ژاپن را به انحصار خود درآورده‌اند و نمایندگان آنها در این راستا نقش بزرگی را در ارتباط با مشتریان ایفا می‌کنند. خریداران ژاپنی از ارتباط نزدیک خود با نمایندگان لذت می‌برند و استانداردهای ژاپنی را نسبت به استانداردهای غربی می‌پسند.

برندهای ژاپنی ارتباط با مشتریان را با ارسال خودرو، ارائه و تشریح آن به خانه خریداران گسترش می‌دهند. آنها کارواش‌های رایگان را برای مدت‌های طولانی، هماهنگی و اجرائی کردن سیاست‌های بیمه‌ای و ارتباط با مشتریان در مدت مالکیت خودرو را برای مشتریان اجرایی می‌کنند. برخی از خدمات سفارشی دیگر که به شکل سنتی در ژاپن ارائه می‌شوند، نیز در این فهرست قرار می‌گیرند.

این خدمات، امری است که به خودروسازان ژاپنی کمک می‌کند تا تسلط خود بر بازارشان را حفظ کنند. و این همان سوپاپی است که نمایندگان آمریکایی از آن برای استفاده خدمات سود نمی‌برند.

در بازار آمریکا برندهای خانگی تسلط خوبی را در بازار کشورشان دارند اما این میزان در قیاس با ژاپن "اندک" محسوب می‌شود. سه خودروساز بزرگ  GM، فورد و FCA  حدود 45 درصد سهم بازار و برندهای ژاپنی 39 درصد از سهم بازار آمریکا را در اختیار دارند.خودرویی بود ولی هیچ خریدار نداشت/ دلایل ناکامی خودروهای خارجی در بازار ژاپن

در ژاپن هیچ تعرفه مالیاتی روی خودروها وجود ندارد این در حالیست که در آمریکا این خودروها شامل تعرفه مالیاتی 2.5 درصدی و در اروپا 10 درصدی می‌شوند.

دبورا المس مدیر اجرایی مرکز تجارت آسیایی در این خصوص می‌گوید: مشکل بزرگ نمایندگان فروش آمریکایی از شک در سرمایه‌گذاری در شبکه فروش ناشی می‌شود که خریداران ژاپنی به شکل سنتی آن را انتظار دارند. هنوز نمایندگان آمریکایی روی شبکه نمایندگی‌هایی که موفق به شکست بازار شوند سرمایه‌گذاری کافی را انجام نداده اند. فورد به دلیل فروش 5 هزار دستگاه خودرو از ژاپن خارج شد و 28  نمایندگی  فروش جنرال موتورز در سال 2016 موفق به فروش تنها 1000 دستگاه خودرو شدند.

مشتریان ژاپنی انتظار دارند نمایندگان فروش خارجی خدمات چشمگیری مانند چک‌آپ‌های دوره‌ای خودرو، تعمیر و نگه‌داری  را به آنها ارائه دهند. این موضوع می‌تواند برای شبکه‌‌ها و نمایندگان فروش خارجی گران‌ تمام شود اما به حفظ و ثبات موقعیت برندهای غیر بومی کمک خواهد کرد.

کمپانی‌های خارجی در این خصوص با ژاپن مشکل دارند. با این وجود واردات از اتحادیه اروپا به ژاپن بین سال‌های 2013 و 2016 حدود 5 درصد افزایش یافته است. این در حالیست که 251,115  خودرویی که از آمریکا وارد ژاپن میشد 15 درصد در این مدت  کاهش یافته است.

برندهایی مانند مرسدس و بی‌ام‌و به ترتیب 60 و 23 درصد صادرات خود به ژاپن را افزایش داده‌اند.

سه سال قبل بی‌ام‌و تصمیم گرفت تا فروش خود در ژاپن را دو برابر کند. بی‌ام‌و برای گسترش و تقویت نمایندگی‌های فروشش 675 میلیون دلار هزینه کرد. چرا که در ژاپن بسیاری از امور در خدمات‌دهی و برخورد خوب می‌گنجد.

 

 


منبع خبر:            تعداد بازدید: تعداد مطالعه:12


 

دیدگاه کاربران