سه‌شنبه, 29 آبان 1397
منو اصلی

 

 

مزایای جانبی به کارگیری شبکه های اجتماعی در محیط کار

درحالی که کارفرمایان و مدیران معمولا استفاده از پلتفرم های اجتماعی را در محیط کار تقبیح می کنند، تعاملات مجازی کارکنان می تواند به رشد کسب وکار کمک کند.  

بیش از نیمی از کسب وکارها، شبکه های اجتماعی را به عنوان یک منبع مثبت و تأثیرگذار در رونق فروش و افزایش درآمد خود می شناسند، اما تقریبا همه مدیران، نسبت به کارمندانی که در ساعات کاری وقت خود را به گشت زدن در شبکه های اجتماعی می گذرانند، موضعی منفی دارند.

اس کومار، یکی از نویسندگان نشریه تایمز، در این خصوص می گوید: بدون شک شرکت ها حق دارند از کارمندان شان انتظار داشته باشند که در تعاملات شبکه های اجتماعی، برخی آداب و رسوم و موازین را رعایت کنند. بااین حال تفاوت زیادی بین درخواست کردن از کارمندان (برای انجام تعاملات مفید و کارا) و نظارت بر توییت های شخصی آنان وجود دارد. نظارت شدید بر شبکه های اجتماعی می تواند اعتماد بین شرکت ها و کارمندان شان را از بین ببرد و حس وفاداری کارکنان را تضعیف کند.

پیش از اینکه مزایای استفاده کارمندان از رسانه های اجتماعی در محیط کار را بررسی کنیم، توصیه می کنیم کارفرمایان چارچوب ها و استانداردهایی مشخص و رسمی را برای این روال در نظر بگیرند و آموزش کارمندان، مانند آموزش استفاده و به کارگیری هر منبع تولیدی دیگر را در اولویت خود قرار دهند. همانطور که در همه کشورها پست های مخرب، تهدیدآمیز یا مروج خشونت، خط قرمز شرکت ها محسوب می شوند و کارفرمایان می توانند در صورت مشاهده و اثبات چنین حرکاتی، کارمندان متخلف را اخراج کنند.

مزایای استفاده از رسانه های اجتماعی در محل کار قابل انکار نیست، اما بهره گیری از این نوآوری، نیازمند سیاست های واضح، شفاف و بدون ابهام شرکت ها است؛ امری که متأسفانه کمتر شاهد آن هستیم و طبیعتا زمانی که چارچوب های خاصی برای تعاملات مجازی کارمندان مشخص نشده باشد، بازخواست کردن آنان ممکن است قضاوت سلیقه ای به حساب آید و به تنش های موجود دامن بزند.

خبر خوب اینکه اگر شرکت ها به طور فعال و پویا، فرهنگ درست و مناسب به کارگیری این ابزارها را ترویج دهند و سیاست های روشنی در این حوزه وضع کنند، می توانند از این فعالیت های جانبی کارمندانشان سود ببرند. برخی از مزایای استفاده از رسانه های اجتماعی در محیط کار عبارتند از:

رونق کسب وکار

طبق آمار، کسب وکارهای کوچک سالانه به طور متوسط ۳۵درصد از بودجه بازاریابی خود را صرف کمپین های بازاریابی دیجیتال می کنند؛ کمپین هایی که غالبا مخاطبان فعلی را هدف قرار می دهند، اما همانطور که شانون گاسپول در businessnewsdaily می نویسد محتوای به اشتراک گذاشته شده توسط کارکنان، ۲۵ برابر بیشتر از محتوایی که توسط کانال های تجاری برندها به اشتراک گذاشته می شود تعامل ایجاد می کند.

با یک استراتژی هوشمندانه، کارمندان می توانند به بهترین مبلغان شرکت شما تبدیل شوند، اما این پیشنهاد بدان معنی است که کارفرمایان باید احتیاط و نظارت صحیحی روی پست های شبکه های اجتماعی داشته باشند تا مطمئن شوند که اطلاعات محرمانه (یا شخصی) آنان به اشتراک گذاشته نمی شود. کریستین چوی، نویسنده کسب وکار، می گوید:

مدیران باید در خصوص حریم «دوستی» خود با کارمندان شان در شبکه های اجتماعی محتاط باشند. به علاوه بهتر است با آموزش حفظ حریم خصوصی و ابلاغ دستورالعمل های کاربردی، جریان اطلاعات را مدیریت کنند.

بهبود روحیه شرکت

ساده ترین راه کنترل رفتارهای کارکنان در شبکه های اجتماعی، سیاست های توبیخی است. اما کارفرمایان با تشویق استفاده از این کانال ها در محیط کار، می توانند روحیه مثبتی در کارمندان شان به وجود آورند. به یاد داشته باشیم که صرف نظر از خط مشی شرکت، کارمندان روزانه حداقل یک ساعت و نیم از وقت خود را شبکه های اجتماعی می گذرانند.

به جای اینکه وقت و انرژی شرکت را صرف ممنوع کردن ارتباطات مجازی و نظارت شدید بر رفتار کارمندان کنید، می توانید یک پلتفرم درون سازمانی راه اندازی کنید و از طریق آن اخبار و اطلاعیه های شرکت را به اشتراک بگذارید، به کارمندان تان آموزش دهید و از آنها بازخورد بگیرید. امی دگلیانو، مدیر بازاریابی خلاق، می گوید: «منابع مورداستفاده کارکنان، اطلاعات و دانشی که به اشتراک می گذارند و ارتباطات اجتماعی آنان، می تواند مکمل و پشتیبان کارها و وظایفی آنها باشد.»

ارتباط با مشتریان جدید

علاوه بر فروشی که از طریق خطوط مجازی صورت می گیرد؛ به کارگیری رسانه های اجتماعی در محیط کار می تواند فونداسیون قدرتمندی برای پایگاه مشتریان جدید ایجاد کند. آنتونی جینتا در پورتال theolsongroup می نویسد: «کارکنان شما می توانند روابط حرفه ای کسب وکار را با افراد خارج از سازمان تقویت کنند. در مرحله بعد این روابط به فرصت هایی تبدیل می شوند که در غیر این صورت، به آنها دسترسی نداشتید. کافی است به کارایی شبکه های ارتباطی لینکدین فکر کنید که درواقع بر پایه ارتباطات رسانه های اجتماعی ساخته می شوند.»

صرف نظر از اینکه شرکت شما چه سیاستی در پیش گرفته است، شبکه های اجتماعی جریان مهم و غیرقابل انکاری در محیط کاری هستند. با طراحی یک سیاست مدبرانه، می توانید از تأثیر و قدرت پلتفرم های رسانه های اجتماعی برای رشد کسب وکارتان استفاده کنید، بدون اینکه اعتبار و امنیت شرکت تان را به خطر بیندازید.

 

منبع خبر:

دیدگاه کاربران