جمعه, 4 خرداد 1397
منو اصلی

 

 


افزایش نگران کننده فاصله میان خودروساز و قطعه ساز

 


تاریخ ثبت: 1396/11/07

 

برای اینکه بتوانیم عقب ماندگی صنعت خودروسازی و قطعه سازی را نسبت به رقبا، جبران کنیم، باید فاصله میان این دو صنعت نسبت به یکدیگر کم شود.  

علی فراهانی عضو انجمن صنایع همگن قطعه سازان در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو ضمن بیان این مطلب گفت: برخی از قطعه سازان خارجی تنها به دنبال تسلط بر قطعه ساز ایرانی هستند و می خواهند سود بیشتری ببرند.
وی ادامه داد: قطعه ساز خارجی که به دنبال این هدف باشد وقتی به ایران آمده و وارد مذاکره می شود، به محض نا امید شدن از اهدفی که برای خود پیش بینی کرده، صحنه را ترک می کند.
فراهانی تصریح کرد: قطعه سازان بسیاری به ایران می آیند اما وقتی پای میز مذاکره می نشینند، حرف هایی که می زنند کاملا با چیزی که ادعا می کردند متفاوت می شود و تنها منافع خودشان را مد نظر قرار داده و به هیچ عنوان زیر بار سرمایه گذاری نمی روند.
وی با اشاره به توان بالای قطعه سازان ایرانی در حوزه های مختلف، تصریح کرد: نیروی متخصصی که صنعت قطعه سازی در اختیار دارد کاملا بدون رقیب است. در حال حاضر بیش از 3 میلیون فرد تحصیلکرده در کشور بیکار هستند که باید سوال کرد چرا این رقم این قدر بالاست و چرا از این دانش استفاده نمی شود.
این قطعه ساز باسابقه کشور تاکید کرد: یکی از مشکلاتی که با رفع آن حتی می توانیم معظل بیکاری را حل کنیم، بهبود تولید محصول نهایی با کمک ارتقا R&D در صنعت کشور به خصوص صنعت خودروسازی و قطعه سازی است.
وی اظهار داشت: خودروساز ایرانی باید خودروی با کیفیت بسازد تا بتواند به بازارهای صادراتی ورود کند شاید در آن زمان قطعه ساز هم بتواند به فکر داشتن بازارهای صادراتی بیافتد زیرا در حال حاضر چنین امکانی قدری سخت است چون خودرویی که در کشور تولید می شود در هیچ نقطعه ای از جهان وجود ندارد بنابراین قطعه ساز به کجا می تواند صادرات کند؟
فراهانی افزود: خودروهای ما در افغانستان نیز مورد استفاده ندارد و اگر ما مثلا تویوتا تولید می کردیم که در افغانستان بسیار حضور دارد، آن وقت می توانستیم قطعه همین خودرو را نیز به آن کشور صادر کنیم.
وی تاکید کرد: ما توان داریم اما چون صنعت بالادستی ما خودروی روز تولید نمی کند، ما امکان رشد را از دست می دهیم. دوستان پراید را حذف می کنند به جای آن تیبا تولید می کنند. خوب این چه تفاوتی کرد؟ آیا تیبا در کلاس جهانی است؟ آیا می توان صادر کرد؟ پس وقتی جواب همه این سوالات خیر است، صادرات قطعه این خودرو نیز بی معنی است.
این قطعه ساز داخلی ادامه داد: ما باید یک پلتفرم بومی با امکان عرضه جهانی تولید کنیم. این همان کاری است که چینی ها انجام داده و می دهند. چینی ها سال 2016 افزون بر 26 میلیون خودرو تولید کردند و سال 2017 نیز تولید را به 30 میلیون دستگاه رساندند و این در حالی است که ما زودتر از این کشور در صنعت خودرو وارد شدیم.
وی با ابراز تاسف از عقب ماندگی صنعت خودروی کشور نسبت به کشورهایی مانند چین گفت: باید تفاوت ها را پیدا کرد و اشکالات را با راه حل های سریع مرتفع ساخت. متاسفانه در ایران قطعه ساز، خودروساز را قبول ندارد و خودروساز، قطعه ساز نمی پذیرد و این همان مشکلی است که باید رفع شود.
فراهانی در پایان خاطرنشان کرد: فاصله خودروساز و قطعه ساز هر روز در حال افزایش پیدا کردن است و اگر جلوی این فاصله را نگیریم، آن چیزی که نابود می شود، قطعه ساز است و خودروساز هم CBU و CKD وارد می کند و سود خودش را هم می برد.

 

 


منبع خبر:            تعداد بازدید: تعداد مطالعه:88


 

دیدگاه کاربران